Læsetid: 6 min.

Fra pistoler i Sibirien til ambulancekørsel i Danmark – Falck har altid været kontroversiel

Kampen om at få monopol og blive mægtig står centralt i Falcks historie. Senest har den kamp kostet virksomheden en offentlig skandale, fordi Falck ifølge Konkurrencerådet har udnyttet sin position til at knuse konkurrenten Bios. Men historien om Falck begynder et helt andet sted – på den anden side af jorden
Kampen om at få monopol og blive mægtig står centralt i Falcks historie. Senest har den kamp kostet virksomheden en offentlig skandale, fordi Falck ifølge Konkurrencerådet har udnyttet sin position til at knuse konkurrenten Bios. Men historien om Falck begynder et helt andet sted – på den anden side af jorden

Mia Mottelson

9. februar 2019

Under den russisk-japanske krig i 1904 og 1905, et sted langt ude i det frostbidte Sibirien, oksede et hold af sammenbidte håndværkere rundt i sneen og byggede felthospitaler. De knoklede 11 timer om dagen, maden var dårlig (klipfisk, brød og kogt frugt), og stemningen var dårligere.

Mændenes leder, en karismatisk og tyrannisk iværksætter ved navn Sophus Falck, havde udnævnt sig selv til »officer« og truede mændene med, at han ville skyde dem med sin medbragte revolver, hvis de klagede over forholdene.

Han tvang dem til at dyrke motion i den bidende kulde og truede med at nægte dem løn under sygdom, hvis de ikke gjorde, som han sagde. Hans opførsel faldt ikke i god jord i bestyrelsen hos Københavns Pavillonbyggeri, som han selv havde stiftet nogle år forinden, og han trak sig fra virksomheden efter sin tilbagevenden til Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Beck-Lauritzen
  • Torben Lindegaard
Peter Beck-Lauritzen og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Andrea Dragsdahl

Falck A/S er kapitalisme i højeste potens - og ikke et ondt ord om det.

Problemer dukker først op, når man lukker øjnene dette.

Som f. ex. Karsten Hønge, der accepterede kr. 10.000 fra Redderklubben Falck -
som om han troede, at det var reddernes egne penge.

Selvfølgelig ved Karsten Hønge udmærket, at Redderklubben er finansieret af Falck igennem overenskomsten.

Historien om Sibirien kendte jeg ikke, - men jeg mener at huske der var problemer med G4S tidligere i forbindelse med Falck - og ikke mindst deres fængselsdrift i Israel og palæstinensiske fanger!

Nu spilles så "de rene hænders kort" for tiden, og manden bag er såmænd blevet ansat som direktør i SAS, - og man får ufrivilligt den tanke, hvilken konkurrent skal nu udsættes for de tanker som der i sidste ende skal styrke SAS position på markedet?

Gert Romme, Peter Beck-Lauritzen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Engang havde vi Zonen, som konkurrent til Falck. Der var konkurrance på markedet!
Så blev de "opkøbt" af Falck. Gad vide, hvordan det forløb, har været?
Derefter fik vi et enerådende monopol på ambulance- og redningskørsel, sikkert til "monopol-priser"!

Torben Lindegaard

@Espen Bøgh

Peter Goll, tidligere direktør for borgervendte ydelser i Falck, er nu kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn. Peter Goll var manden bag smædekampagnen imod BIOS, så han er belastet hele vejen igennem; men altså ikke ansat i Falck.

Men SAS kan sagtens helt selv finde ud af alle svinestregerne.

For under 2 år siden fik SAS en bøde af EU på ½ milliard kroner for en kartelsag om fragtpriser.
Med i kartellet var bl. a. SAS, Lufthansa og British Airways.

I 2001 blev SAS og Mærsk Air afsløret som deltagere i et priskartel på passagerområdet.

Torben Lindegaard

@Peter Beck-Lauritzen

Falck A/S har stolte traditioner med at opkøbe konkurrenter.

I forbindelse med regionernes udbudsrunde i 2008 havde regionerne store forventninger til svenske Ulfab, som havde oprettet et dansk datterselskab og var godt i gang med at tegne dansk overenskomst for at kunne afgive bud.

Men nej, Falck A/S opkøbte konkurrenten inden tilbuddet var blevet afgivet.

Falck A/S er en stor tilhænger af monopol.

Ambulancetjenesten Falck er endnu et eksempel på, at velfærdssamfundets hjørnesten er ved krakelerer. Det skyldes politikere, fagforeningernes grådighed, forvaltningernes forældede syn på samfundets indretning, og fortidens private ikoner, for de tror alle de kan gå på vandet.

Hvem tør fremover sætte sig i en Falck ambulance?

Carsten Mortensen

Hvem mon har betalt for at få plantet denne dårlige historie om Falck?
Kommer vi nu til at se et regionsråd som er tvunget til at overtage Falcks opgaver ☺ .

Torbjørn Methmann

Ph.d-stipendiaten forklarer journalisten at: "Der er sådan set ikke noget galt i monopoler, så længe de er konkurrenceudsat og fungerer på det åbne marked."

Er det ikke netop definitionen af et monopol at der ikke er ret meget konkurrence fordi der kun er én leverandør på markedet??

Flemming Berger, Torben Lindegaard og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar

Det er ikke kapitalismen, der er under anklage her. Men det er en grov kriminal handling og fake news. Det gælder medierådgivere, som bilder sig ind at de står over loven.

“Vi undskylder og skammer os for at have ødelagt jeres firma, presset politikere til at tvivle på jeres produkt, leveret falsk informationer til andre journalister og gjort livet til et helvede for jeres medarbejdere - men det er vores arbejde.”

John Drage Thomsen

Med til historien om Falck's svinestreger hører også sygekørslen i Nordsjælland.
Først i dette årtusinde blev den varetaget af flere "små" vognmandsforretninger.
En af de større var ACT, som var etableret af Anders Christiansen, en bror til den aktuelle direktør for entreprenørforretningen SCT (landets største?) i Gilleleje. ACT havde omkring 120 minibusser. Da firmaet skrantede formedelst AC's uduelighed (og en skilsmisse fra den virkelige leder), så Falck sin chance, og opkøbte ACT.
Men der var andre aktører; 11 lokale selskaber gik sammen om at danne ViFa - Vognmændene i Frederiksborg Amt - som bestred kørslen med patienter.
Efter den store kommunesammenlægning, sad to ledende medarbejdere fra Falck i den nye Regionsråds bestyrelse. Vifa blev mistænkeliggjort, og opgaven overdraget til VBT, som Vibeke Storm Rasmussen (regionsformand) ellers netop havde dumpet i Københavns Amt.
Der gik da heller ikke længe før VBT ikke kunne magte opgaven - og så stod Falck klar!
Eller "Gribben" som mange lokale vælger at kalde dem.

John Drage Thomsen

Med til historien om Falck's svinestreger hører også sygekørslen i Nordsjælland.
Først i dette årtusinde blev den varetaget af flere "små" vognmandsforretninger.
En af de større var ACT, som var etableret af Anders Christiansen, en bror til den aktuelle direktør for entreprenørforretningen SCT (landets største?) i Gilleleje. ACT havde omkring 120 minibusser. Da firmaet skrantede formedelst AC's uduelighed (og en skilsmisse fra den virkelige leder), så Falck sin chance, og opkøbte ACT.
Men der var andre aktører; 11 lokale selskaber gik sammen om at danne ViFa - Vognmændene i Frederiksborg Amt - som bestred kørslen med patienter.
Efter den store kommunesammenlægning, sad to ledende medarbejdere fra Falck i den nye Regionsråds bestyrelse. Vifa blev mistænkeliggjort, og opgaven overdraget til VBT, som Vibeke Storm Rasmussen (regionsformand) ellers netop havde dumpet i Københavns Amt.
Der gik da heller ikke længe før VBT ikke kunne magte opgaven - og så stod Falck klar!
Eller "Gribben" som mange lokale vælger at kalde dem.

Torben Lindegaard

@John Drage Thomsen

Falck A/S er mestre i svinestreger - og i at lukke øjnene for samme svinestreger.
Det gælder lige fra bestyrelsesformand Peter Schütze over den samlede bestyrelse til direktionen.

Check engang Peter Schützes forklaring Finans - man ved ikke om man skal le eller græde.
https://jyllands-posten.dk/#ia11177627;finans