Læsetid: 6 min.

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter
Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny infrastrukturplan, som blandt andet skal skabe mere plads på vejene, så bilister ikke skal spilde tiden i lange bilkøer.

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny infrastrukturplan, som blandt andet skal skabe mere plads på vejene, så bilister ikke skal spilde tiden i lange bilkøer.

Thomas Vilhelm

14. marts 2019

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag formiddag deres plan for investeringer i ny infrastruktur fra 2021 og frem mod 2030 under parolen ’Aftale om et sammenhængende Danmark’. 

Mere end 112 milliarder skal blandt andet bruges på en tredje limfjordsforbindelse, forbedringer og udvidelser af motorveje og nye jernbanestrækninger – blandt andet mellem Vejle og lufthavnsbyen Billund.

»For at man kan gøre det, skal man have penge. Man skal have mange penge. Heldigvis strækker det sig over en årrække fra 2021 til 2030, og i sådan en årrække kan man godt skaffe mange penge, hvis man er en ambitiøs regering og et ambitiøst Dansk Folkeparti,« lød det fra transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, på gårdagens pressemøde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Beck-Lauritzen
  • Gert Romme
  • Dina Hald
  • Marianne Stockmarr
  • Eva Schwanenflügel
Peter Beck-Lauritzen, Gert Romme, Dina Hald, Marianne Stockmarr og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Valgflæsk uden mindste realitetssans.

Idag er hovedhistorien i Information, at skoleelever klima-strejker verden over :
"Skoleelever i 93 lande fordelt på mindst 1.325 byer har meddelt, at de fredag vil strejke for klimaet i det, der bliver en kulmination på et halvt år med stigende tilslutning til fredagsstrejker for klimaet. De unge kæmper for at få skabt opmærksomhed om klimakrisen og presse politikere til at handle mere, end de taler."

Men det går fuldstændig hen over hovedet på regeringen og DF at der eksisterer en virkelighed udenfor Christiansborg man skal forholde sig til.
Istedet forsøges det at fiske stemmer blandt de mere eller mindre frivillige bil-pendlere, mens den kollektive trafik bliver forbigået i næsten larmende tavshed, mua til steder hvor partimedlemmer har base.

Og som nævnt i artiklen, gøres der intet for den fremtidige infrastruktur når det gælder el- og brintbiler.

Men måske er det meget godt for stemmefrekvensen for de borgerlige partier, at gamle fru Hansen og unge hr Jensen har svært ved at transportere sig til stemmeurnerne med den manglende kollektive trafik.. ?
Ligeledes at de unge demonstranter for flertallets vedkommende endnu ikke har stemmeret.
De kan så få lov til at buhe alt hvad de vil, uden det rokker det mindste ved valgstrategien.

Peter Beck-Lauritzen, Frederik Groth Nordstrøm, P.G. Olsen, Torben Bruhn Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Gert Romme, Anne Eriksen, Werner Gass, Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, John Andersen, Niels Østergård, Arne Lund, Dina Hald, Trond Meiring, Marianne Stockmarr, Benta Victoria Gunnlögsson, Palle Bendsen, Ete Forchhammer , Nils Lauritzen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Mogens Fosgerau

RUC lektoren mener, at trængselsproblemet skal løses vha mere kollektiv trafik. Hertil kan man indvende, at det ville kræve en fordobling af togtrafikken bare at tage de seneste fire års vækst i vejtrafikken. Det er helt uden for skiven.

Palle Bendsen

@ Mogens Fosgerau
Det er da VLAK og DF der er helt uden for skiven. De kan ikke engang stave til klima.

Peter Beck-Lauritzen, Torben Bruhn Andersen, Anne Eriksen, Werner Gass, Eva Schwanenflügel, Niels Østergård og Arne Lund anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Mogens Fosgerau, det kommer sandelig an på hvilken skive der er tale om!
At de facto forsømme den kollektive trafik og forgylde bilismen er i hvert fald uden for ethvert langsigtet perspektiv.

Peter Beck-Lauritzen, Frederik Groth Nordstrøm, Torben Bruhn Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Anne Eriksen, Werner Gass, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Peter Høivang

@Mogens Fosgerau
Har du et link til dokumentation for det du skriver?

Jeg er meget interesseret i proportionalitet indenfor klima løsninger.

Hvis det er rigtigt hvad du skriver, så batter en togfond jo intet.

Nils Lauritzen

At vi skal transporteres længere og længere i forbindelse med flere og flere opgaver er jo delvist et udslag af en politisk prioritering. Centralisering af behandlingstilbud indenfor sundhedssektoren er et eksempel på en politisk bestemt udvikling, der understøtter øget behov for transport. Dette kunne altså også udvikles anderledes og med mindre trafikbelastning (og væsentligt mindre tidsforbrug!).
Man kunne også regulere på trafikbelastningen ved at fjerne belønningen for at bevæge sig langt for at arbejde. Evt. kunne et kørselsfradrag administreres så den største gevinst lå ved brug af offentlig transport, mens transport i egen fossilbil ikke berettigede til fradrag overhovedet.
Der er mange muligheder for at regulere, men mere asfalt har på intet tidspunkt vist sig som mere end en midlertidig løsning af trængselsproblemer. Og det er decideret stupidt som politik i forhold til klimaforandringerne.

Flemming Berger, Peter Beck-Lauritzen, Jan Weber Fritsbøger, Anne Eriksen, Werner Gass, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen, Ete Forchhammer og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Klimaforandringerne aflyst er overskriften pår regeringens aftale med DF. En aftale som SD i store træk kan tilslutte sig. Eneste forskel er, at SD vil bruge 10 pct. mere på kollektiv trafik, og ikke udbygge vejnettet lige så meget og så hurtigt som regeringen og DF, men ellers... Der er ikke et eneste vejprojekt, som SD ikke vil kunne støtte.
Sossernes "opposition" til udspillet skyldes, at man ikke var inviteret med. Mette Frederiksen og Rasmus Prehn slog på, at den slags store aftaler gængs aftales med flest mulige partier, jvfr. Det grønne trafikforlig fra 2009, hvor alle partier minus EL var med. Også SF, der dengang sagde ja til både motorveje, og opgav sin hidtidige modstand mod Femern Bælt (som var én af betingelserne for at komme med i en SR-regering).
Er forholdene så blevet anderledes i dag? Ja på ét punkt: I dag ville foruden EL også ALT stå udenfor aftalen, mens SF gerne ville være med for at kunne sætte et par grønne aftryk på aftalen. Hvordan det nøjsomme parti ville kunne klare den opgave kan man jo gætte sig til.
Det grønne i aftalen består i indfasningen af elbiler - de blås legitimation for asfaltorgiet.
1 mio elbiler inden 2030 siger VLAK, mens SD siger en halv mio. Sossernes lave tal skyldes, at det er det DF vil gå med til. DF aner ikke en dyt om klima og miljø, og det interesserer dem heller ikke. Når de går med i aftalen, så er det ad hensyn til væksten og fordi deres vælgere ikke skal holde i kø på vejene.
DF vil i den kommende tid bable løs om hvor vigtigt det er, at når man bor i "Udkantsdanmark" så skal man også kunne komme frem og tilbage, for ellers affolker man "provinsen".
Samme dag som aftalen blev indgået, så kom meddelelsen om, at 8 VUC'ere lukker, alle beliggende i "udkantsdanmark" dvs. Ebeltoft, Varde, Hirtshals, Brovst og lign. Den slag skal jo nok sætte gang i fraflytningen fra "provinsen" og strømmen ind til de større byer. Rent bortset fra, at lukningen rammer ufaglærte voksne hvis stemmer den lille mands parti gerne vil have fat i.

Flemming Berger, Peter Beck-Lauritzen, P.G. Olsen, Anne Eriksen, Werner Gass, Eva Schwanenflügel, Jørn Vilvig, Palle Bendsen, Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Helene Kristensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Hvor mange procent reduceres naturen i Danmark med hvis alle de forslåede motorveje bygges?

Flemming Berger, Peter Beck-Lauritzen, Torben Skov, Anne Eriksen, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Mortensen, Helene Kristensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Reelt var der var der 53 milliarder til ny infrastruktur. Resten var allerede på vej til at blive brugt til allerede planlagte projekter.

Peter Beck-Lauritzen, Torben Skov og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

»Dels skulle man måske bruge nogle flere penge på kollektiv trafik, og dels skulle man bruge nogle flere penge på at begynde at opbygge en infrastruktur med flere ladestandere til elbiler og tankanlæg til brint. At man ligesom begynder at gøre den infrastruktur klar, som skal bruges, når vi med tiden skal droppe de her benzin- og dieselbiler, for det kommer vi til på et tidspunkt.«

På et tidspunkt var jeg til en konference om fremtidens hospitaler, hvor tidligere politiker Vibeke Storm Rasmussen S, udtrykte sig nogenlunde efterfølgende.

"Politikere laver politik, der får dem genvalgt for en 5 årig periode." Det lyder plausibelt.

De tænker ikke i fremtiden, men tænker på eget genvalg. Lønnen hos Folketingspolitikere ligger i den øvre ende af skalaen, så er der alle mulige andre bijobs, der giver lidt ekstra i posen. Folketinget er et Eldorado for mange politikere, der ikke er veluddannede, har aldrig haft andre jobs eller politikere, der driver underskudsgivende forretning.

Man burde lukke for, at politikere både sidder i kommunale jobs og i Folketinget. De kan ikke lave noget af arbejdet ordentligt, akkurat som de mennesker, der sidder i 10 bestyrelser. Sidste sørgelige eksempel er formanden for Danske Banks bestyrelse. Her løb 1.200 milliarder hvidvask igennem banken, uden at han gjorde nogen opmærksom på sagen. Hvad var han og andre der for, andet end for pengene?

Peter Beck-Lauritzen, Arne Lund, Per Torbensen, Torben Skov, Werner Gass, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

I P1-morgen var trafikforsker Lavmand (eller hvad han hedder) med. Her beskrev han, at hvis der blev indført road pricing nu, så ville bilisterne regulere der kørsel så der slet ikke var behov for alle de forslåede veje.

Ligeledes vil en billigere og bedre kollektivtrafik også kunne afhjælpe bilernes trængselsproblemer. Derudover vil byerne blive fri for alle de parkerings P-pladser og P-huse og bymiljøet kan blive bedre udnyttet for de letter-trafikanter og folk der bare vil "hygge" sig i byrummet.

Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen, Arne Lund, Jesper Lerche, Anne Eriksen, Werner Gass og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Palle Bendsen
14. marts, 2019 - 07:29 :

"Det er da VLAK og DF der er helt uden for skiven. De kan ikke engang stave til klima."

Det skyldes at de forveksler ordet med klimaX ;-)

Peter Høivang

@Mogens Fosgerau

Tak for info, det er altid rart med underbygget viden. Nu ved jeg lidt mere om proportionerne i det her.

Du har jo fuldstændig ret, de sidste 4 års stigninger i transport med motorkøretøjer svarer til alt persontransport med tog - forfærdelig læsning.

Eva Schwanenflügel, Peter Beck-Lauritzen og Mogens Fosgerau anbefalede denne kommentar

Trafikministeren proklamerede, at den kollektive trafik kun stod for ca. 10% af det samlede transportbehov og derfor skal landevejstrafikken selvfølgeligt tilgodeses i langt højere grad.

Men dette selvfølgelige forhold skyldes jo den bevidst førte politik, og det kunne sagten være helt anderledes.

Så en ny politik tak!

Eva Schwanenflügel, Ete Forchhammer og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Christian de Coninck Lucas

Sikke noget bonderøveri rent uf sagt. Det er som om V. DF og LA er stolte af at sikde på videnskab, planeten og al fom forr REELT framskridt.

Jeg ønsker mig gennemsigtelighed i partistøtten til Jul. Så skal vi nok se vis interesserr, der varetages...

Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Det er både perspektiv, vilje og interesse, der mangler. - Og det mangler totalt.

Eva Schwanenflügel, Torben Skov, Flemming Berger og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Michael Frommelt

Jeg har boet mange år i USA. Da jeg boede i Boston, havde de et stort problem med privatbilisme i byen - løsningen var simpel for dem. I myldretid skulle der være mindst 4 personer i bilen, når den kørte ind i byen. Tag et kig på indfaldsveje til vores storbyer i dag - én person i hver bil! så man kunne jo starte der.

Eva Schwanenflügel, Peter Beck-Lauritzen, Henning Kjær og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Dorte - Han hedder Harry Lahrmann.

Aftalen mangler cool cash, men hvem spørger om den slags så tæt på et valg.

Storebælt skal fortsat malkes for yderligere 7,9 mia kr. - næppe populært for bilister fra "provinsen", som forligskredsen gerne vil være gode venner med. Dristigt, at regeringen så kan skrive, at "Det bidrager til at sikre indtjeningsgrundlaget for den kommende faste forbindelse over Femern og er en forudsætning for etablering af en brugerbetalt fast Kattegatforbindelse". Tror de selv på det? Forventer regeringen, at der er andre, der også tror på det?

Udbud af jernbanen - temmelig letsindigt, at operere med en effektiviseringsgevinst før man ved hvem, der vinder kommende udbud, og hvor store de postulerede "besparelser" vil blive. At operere med "kendte" indtægter om 6-12 år nærmer sig den ren ønsketænkning på linie med signalprojektets gevinst på ca. 4 mia kr.
Også her er regeringen på tynd is: "…hvilket analyseres nærmere frem mod udløbet af den nuværende kontrakt med DSB i 2024" Magisk realisme eller alm. overoptimisme?

Provenu fra Øresund - den slags kan man vel kun gøre, hvis gælden er tilbagebetalt, og det er jo ikke tilfældet. Underligt, at de ellers så fornuftige svenskere går med til det. De har jo netop holdt sig fri at bruge Øresundsbroen som en malkeko.

Salg af nyt parkeringshus over de kommende spor 11 og 12 i CPH - det beløb er allerede øremærket til anlæg af to nye spor og perroner plus udfletninger. Underbudgetteret - så meget kan man ikke få for 1,5 mia kr.

De fire poster giver i alt 16,3 mia kr. Resten - ca. 96 mia kr. skal frem til 2030 hentes via Finans-loven dvs. ca. 10 mia kr. p.a. Om de vante budgetoverskridelser er indregnet er uvist - det er de nok ikke - og så rækker de 112 mia kr. ikke. Det betyder, at projekterne enten gennemføres senere end postuleret, eller nogle af dem udskydes til en uvis fremtid. Mit gæt er, at det vil blive baneprojekterne, der syltes.

Dark Horse - hvad nu hvis signalprojektet eller Femern Bælt kræver tilførsel af yderligere kapital - årsagerne hertil kan være mange - skal disse penge så tages fra finansloven, eller fra aftalens projekter? Det sidste jvfr. hvordan fordyrelserne i Ringsted jo har betydet, at flere Banedanmark-projekter nu syltes på ubestemt tid.

Eva Schwanenflügel og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Efter at have læst ovennævnte gode bemærkninger, er jeg igen blevet bekræftet i, at politikerne ikke har forstand på økonomi, endsige en klimavenligt politik på transportområdet! TONEDØVE TÅBER!
DF-Kim vil bruge 377 mio på omfartsvej i hans hjemby, som meget få Hobro beboer finder nødvendig. Det lugter tykt af valgflæsk! En tog-skinne til Billund, når "tåberne" kvæler øvrig off. trafik? Nå, Tulle er fra egnen! Og så fremdeles, lokale projekter for lokale sponsorer til de lokale politikere, der gerne vil blive på "Tinge" Kors, hvor det stinker. Lad os få afbalanceret pengeforbruget, når I, "tåber" har fået Skat op at køre og "kradset" udeståender ind. I skalter og valter med offentlige midler; er det lovligt?
Brug pengene på Cheminova oprydning og sikring af vort drikkevand.

Peter Beck-Lauritzen
En bane til Billund er nu ikke nogen dum ide. Det var ikke Tulle, der foreslog den, men er et forslag, der har gæret i flere år. I dag er det sådan, at de mange rejsende til såvel lufthavnen som til Lego-land samt det lokale Lalandia kun komme dertil i bil eller med bus, og det giver anledning til en betydelig lokal forurening. De lokale turistorganisationer forventer, at i 2030 vil der komme ca. 10 mio gæster til Billund og lufthavnen, hertil komme de mange, der arbejder i byen. Så passagerunderlaget til en bane er stort, og vil stige i takt med, at Tirstrup og Karup lukker, og der kun vil være 2-3 lufthavne i Jylland tilbage: Ålborg, Billund og evt. Sønderborg.
Med en bane kommer der dog et mere miljøvenligt alternativ.
Problemet med banen er, at den er anlagt som et rent discountprojekt. Den er ikke integreret i landstrafikken, således at det ikke er muligt, at indsætte direkte tog fra de byer, der er lufthavnens opland: Odense, Esbjerg, Herning, Århus m.fl. Nu skal alle skifte i Vejle, og for rejsende med megen bagage - som mange flyrejsende jo har - da er det ikke særlig praktisk.
Banen er ikke elektrificeret heller ikke det er særlig klimavenligt, og ansvaret for denne fadæse må deles af såvel VLAK-regeringen som Thorning-regeringen, der heller ikke mente, at der var brug for den slags.
Banen er så idiotisk konstrueret, at der ikke kan køres in på den for nordfra kommende tog fra Herning og Struer, så de tog skal først ind til Vejle, hvor de rejsende skifter, og så kører tilbage igen til Jelling og videre mod Billund.
Endelig er banen ikke designet til godstrafik hvilket kan undre ad hensyn til de enorme fragtmængder, der udgår fra Lego og det gods der skal til/fra lufthavnen.
For at få fuldt udbytte af investeringen i Billund-banen skal der anlægges et spor til Vejle-Jelling, så der kan køre tog 3 x i timen - det er der passagerer til, men også det er for voldsomt et krav for folketingets motorglade partier, der rask væk smider mia efter motorvejsprojekter i området, men er ved at fortvivle blot der stilles forsigtig e krav om at banen anlægges efter de samme gennem tænkt principper som det sker i landene omkring os.
Tulles rolle er på grænsen til det komiske. Først ville DF overhovedet ikke have en bane. Så ville de have en letbane, for det ville VEjle byråd, hvor Tulle sad på daværende tidspunkt - når han da ellers gad passe sit byrådsarbejde!
Da så Vejles borgmester fandt ud af, at kommunen selv skulle betale en del af en letbane, så fandt byrådet ud af, at man hellere ville have en bane til Billund, for den betalte staten fuldt ud.

Peter Beck-Lauritzen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Tak for info, Arne L., og præcisering af de uduelige politikeres indsats. Skandale fra ende til anden. Husk det ved valget!