Læsetid: 3 min.

De Radikale vil have mere træbyggeri og afgifter på flytrafik i nyt grønt udspil

I et nyt udspil som partier præsenterer lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at nedbringe deres forbrug af brændstof og tænke i grønnere løsninger. Derudover foreslår partiet, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ
»Vi kan ikke løse klimakrisen uden bæredygtigt byggeri,« siger partileder Morten Østergaard til Information i forbindelse med nyt klimaudspil.

»Vi kan ikke løse klimakrisen uden bæredygtigt byggeri,« siger partileder Morten Østergaard til Information i forbindelse med nyt klimaudspil.

Jakob Dall

16. marts 2019

Antallet af flyvninger i EU stiger, og det gør luftfartens klimabelastning dermed også.

Derfor foreslår De Radikale nu at pålægge en særlig CO2-betaling på alle fly, der letter fra Danmark. Forslaget er en del af et grønt udspil fra partiet, der også vil stille krav til mere træ i nybyggeri.

I Sverige, Norge og Tyskland har man allerede indført en såkaldt klimaafgift på selve flybilletten, som har til formål at dæmpe antallet af flyvninger.

Ifølge De Radikale skal afgiften dog ligge hos selskabet og ikke passageren.

»Vi tror ikke på, at færre mennesker kommer til at flyve i fremtiden. Vi lever i en globaliseret verden, hvor folk har lyst til at rejse, og det er godt, at verden er blevet åbnet,« siger partileder Morten Østergaard til Information i et interview om partiets klimapolitik, der vil blive bragt i mandagens avis.

Eftersom flytrafikken udgør fire til fem procent af klodens klimabelastning, er der stærkt behov for, at folk flyver mere grønt, mener De Radikale.

»Derfor vil vi lægge en afgift på CO2-udledningen fra fly, der letter fra Danmark. Hvis et flyselskab er i stand til med teknologi at bruge mindre brændstof, så slipper det billigere,« siger Morten Østergaard.

»Det er noget andet end diskussionen om, om vi skal beskatte folk så hårdt, at de holder op med at flyve,« siger Morten Østergaard.

Helt konkret skal flyselskabet betale 250 kroner for hver ton CO2, flyet udleder. Uanset om flyet er halv fyldt, skal selskabet stadig betale for den fulde CO2-udledning.

For nyligt foreslog Holland og Belgien, at man indførte en fælles EU-afgift på flyrejserne. Det har den danske regering imidlertid afvist.

»Vi så også helst en international eller europæisk løsning. Men vi er villige til at lade Danmark gå foran, ligesom lande omkring os har gjort,« siger Østergaard.

Indtægterne fra afgifterne vil De Radikale dels bruge på skovrejsning og dels på at sende penge tilbage til flyselskaber til grønne initiativer. 300 mio. kr. årligt vil kunne bruges på skovrejsning, skønner partiet.

»Vi klimakompenserer på alles vegne ved at rejse skov for de penge, der kommer ind,« siger Østergaard.

– Sender flyselskaberne ikke bare regningen videre til passageren?

»De flyselskaber, der handler, vil begunstiges af, at vi beskatter dem, der ikke er lige så offensive. Jo, det vil formentligt kunne mærkes på billetprisen, men jeg mener, vi rammer en balance, hvor den store effekt er, at flyselskaberne nedbringer forureningen.«

CO2-afgiften vil ifølge partiet sætte skub i udviklingen af electrofuels, elfly og bæredygtige brændstoffer. Målet er, at alle indenrigsflyninger fra 2035 skal være bæredygtige, mens alle flyvninger ud af Danmark fra 2025 skal have iblandet mindst fem procent bæredygtige brændstoffer.

Træbyggeri

Som andet ben i partiets udspil er nybyg i træ. Vores bygninger er en af de største klimasyndere. Alene produktionen af materialer til byggeriet står for 10 til 15 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Derfor vil De Radikale halvere CO2-aftrykket fra nybyggeri i 2030 ved at satse meget mere på byggeri i træ.

»Vi kan ikke løse klimakrisen uden bæredygtigt byggeri,« siger partileder Morten Østergaard

Træbyggeri har en klimamæssig dobbelteffekt, fordi det både er mindre klimabelastende end beton, mens samtidig også kan optage og lagre CO2. Særligt i Norge og Sverige er det udbredt med træbyggeri. Cement står for fem procent af verdens CO2-udledning.

De Radikale ønsker, at 50 procent af nyt lavt byggeri og 25 procent af nyt etagebyggeri i 2030 skal opføres i træ. For at vise vejen skal det offentlige tage teten med tre større byggeprojekter i træ.

Morten Østergaard foreslår bl.a., at Lynetteholmen, den kommende ø i København, udelukkende bygges i træ.

»Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at vi når de ambitiøse mål. Men når vi bygger offentligt i træ, så er vi med til at skabe et marked, og så vil de andre komme med,« siger Østergaard.

Serie

Klimavalget

I foråret venter et folketingsvalg og en valgkamp, der mere end nogensinde vil være præget af spørgsmålet om den grønne omstilling. Information tager i en ny serie fat i de 10 partier, som står til at komme i Folketinget efter valget, og beder dem svare på, hvad de vil stille op på de fem vigtigste områder: landbrug, transport, energi, forskning og forbrug.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dette er ingen nytænkning, som De Radikale her fremfører.

Flyafgiften er vel efterhånden helt normal omend den også er for lille.

Og dette at bygge i træ bruges jo også mange steder. Træ er et ganske godt materiale, og bygget på den rette måde har et træhus meget lang levetid. Normalt stopper man træhuse ved 6 etager, men i de senere år er der bygget meget høje træhuse.

Hvis De Radikale ville være fremsynede omkring miljø og klima burde de opfordre til at bygge huse, der afgiver mere energi, end de aftager. Vi har et lavenergihus, men jeg læste på en svensk hjemmeside, at at et 0-energihus vil koste 12-15% mere at bygge, men at denne merpris vil tjene sig hjem på omkring 12 år med nuværende boligrenter.

Videre burde De Radikale forlange, at al godstrafik kan koordineres, så man først og fremmest bruger skibe - også på floder. Derefter kan jernbane anvendes og til slut-transporten kan lastbiler blive aktuelle. - Altså præcis som Coop-butikkerne bruger det i flere lande. Og dette er bare at koordinere og standardisere godstrafikken.

Og så er der altså dette med højhastigheds-jernbane på længere stræk - både indfor Danmark og i Europa.

Det er simpelt valgflæsk af den smagsløse art, som de radikale har opfundet til lejligheden.

Som lille midterparti vil de næppe få meget at skulle have sagt i en regering, også selv om det bliver med Mette F. som leer af en S regering, - og det bliver ikke en svag leder ligesom HTS i sin tid, der lod de radikale bestemme mere en deres mandattal gjorde dem berettiget til.

Det vil sikkert også blive husket, at netop de radikale "gik i seng" med V, K regeringen i 2011 kort før valgt, hvor de stemte for en voldsom beskæring af dagpengene og dagpengeperioden for de ledige, - efter V og K havde kørt Danmarks økonomi i sænk under Andres Fogh, så vi foruden krisen udefra også fik en selvskabt økonomisk krise i Danmark.

De var de selvsamme ledige der kort forinden krisen i 2007-8 havde arbejdet på fuld tid og ydet deres bidrag til samfundskassen via deres skat, som nu blev lagt for had af V, K regeringen med ord som; "Raske mennesker der går derhjemme", - "underforstået samfundsnassere", der intet yder eller vil yde til samfundet, men det glemte de radikale at protestere imod.

I selvsamme periode fra 2001 - 10 kørte Kristian Jensen Skat i sænk, men i stedet for at tage ansvaret for sin elendige ledelse som skatteminister personligt, og som regeringsparti, beskyldte man i stedet de ledige for krisen, - nå ja, og efterlønnerne fik også sin del af skylden, som regeringen ikke ville påtage sig ansvaret for.

De radikale har helt klart og tydeligt forladt den sociale profil de tidligere har haft, til fordel for liberalismen og de lovforslag som de liberale regeringer har gennemført uden et eneste kritisk ord i tidens løb.

De radikale har kun hægtet sig på miljøpolitikken som valgtema, - for det er noget ungdommen vil falde let for, - men deres forslag er tomme og hule, så det vil være stemmespild at stemme på det lille midterparti de radikale, som ingen indflydelse har for tiden, og ikke vil få efter et valg, selv med en S ledet regering.

Jeg forstår ikke rigtig !
Træer æder CO2 og laver ilt. Træer fælles og der skal plantes nye træer. Det tager lang tid at gro til gavntræ af nødvendige dimensioner. Imens laver træerne ilt. Hvor skal træerne gro og transporteres hen.
Så er regnstykket klart : Hvornår giver det overskud klimamæssigt, er bæredygtigt, og hvor store mængder skal der til, i relation til tidsfaktoren.