Læsetid: 4 min.

Regeringen vil have én million elbiler i 2030 – har købt én til staten siden 2017

I hele Lars Løkke Rasmussens regeringsperiode siden 2015 har kun to promille af statens bilkøb bestået af elbiler. Både regioner og kommuner køber langt mere grønt
Kilde: Danmarks Statistik

Kilde: Danmarks Statistik

12. marts 2019

Finansminister Kristian Jensen (V) var en glad mand i søndags.

»Elbilsalget brager afsted. @regeringDK har sikret, at elbiler op til 400.000 er fuldstændig afgiftsfri, og det har danskerne taget til sig,« skrev ministeren i et tweet, straks han efter midnat havde set i Berlingske, at det hjemlige elbilsalg nu endelig rører på sig.

Med afsæt i den seneste statistik fra De Danske Bilimportører kunne avisen berette, at der hver dag i januar og februar blev solgt otte nye elbiler svarende til sammenlagt 476 elbiler eller en stigning på 473 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Hvad ministeren tilsyneladende ikke så var, at Danmarks Statistik næsten samtidig udsendte en anden opgørelse over salget af elbiler siden starten af 2017 fordelt på køberkategorier.

»Staten har købt en elbil,« konstaterede Danmarks Statistik med data, der afslører, at staten i den toårige periode indkøbte i alt 1.972 nye biler, heraf kun en som elbil.

Oplysningen sættes i relief af, at kommunerne i samme periode indkøbte 204 elbiler og regionerne 37.

Opgjort i procenter udgjorde statens elbilkøb 0,05 pct. af det samlede statslige bilkøb i perioden, mens procentandelen i kommuner og regioner var henholdsvis 5,5 pct. og 14 pct.

Danmarks Statistik har for Information gransket statistikken tilbage til starten af 2015, dvs. for hele den nuværende regeringsperiode plus det sidste halve år af Helle Thorning-Schmidts regeringsperiode.

Siden starten af 2015 har staten således købt sammenlagt seks elbiler ud af 2.904 nye biler i alt svarende til en elbilandel på 0,2 pct. For kommunerne er den tilsvarende elbilandel otte pct. og for regionerne 12 pct.

Kreativ fremskrivning

Statens nærmest ikkeeksisterende indsats for at købe elbiler står i skærende kontrast til regeringens officielle mål om at sikre en million af de klimavenlige biler i 2030.

»Om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en elbil eller anden form for nuludledningsbil. Det vil betyde, at der i 2030 vil være over en million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark,« sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin åbningstale til Folketinget i oktober sidste år.

Kilde: Danmarks Statistik

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) har tidligere forklaret, hvordan statsministeren er landet på den ene million grønne biler. Regeringens mål om at forbyde salg af nye benzin- og elbiler fra 2030 indebærer rent logisk, at hele salget af nye biler til den tid må være elbiler eller tilsvarende grønne biler.

Ministeriet har med den forudsætning lavet en ’beregningsteknisk fremskrivning’, så det årlige salg af elbiler i årene frem til 2030 »er tvunget op på et niveau, så nybilsalget af lavemissionsbiler i 2030 ender på 100 pct.«

Uden at forklare hvordan antager regeringen altså, at salget af elbiler gradvist vil stige i den nødvendige takt, så det kommer til at udgøre det forudsete totalsalg i 2030, og at denne gradvise stigning vel at mærke vil manifestere sig, før forbuddet mod salg af fossilbiler træder i kraft og kan begynde at påvirke købsbeslutningerne.

Facit i den kreative beregning er én million af de grønne biler på vejene i 2030.

Hvis man blot til illustration antog, at denne stigning i elbilsalget skete med lige meget hvert år frem til 2030, så skulle det gennemsnitlige årlige elbilsalg være på godt 90.000 fra nu af. I 2018 blev der solgt 1.545 elbiler.

I et efterfølgende svar til Folketinget har Lars Chr. Lilleholt fremlagt tal fra Skatteministeriet, som estimerer, at den politiske beslutning før jul om at give elbiler en etårig forlængelse af den hidtidige afgiftslempelse samt en toårig forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiften vil øge antallet af elbiler med sammenlagt 650 stk. for årene 2019-22, heraf med 100 i år.

De skal gøre, som de siger

Det er med andre ord milevidt fra den nødvendige stigningstakt for at nå millionen og så den faktisk forventede stigningstakt de nærmeste år som resultat af de hidtil trufne politiske beslutninger på området.

Så meget desto mere er der brug for, at staten går foran, mener Dansk Elbil Alliance.

»Staten skal tage ansvar for den målsætning, de selv gerne vil forfølge. Hvis borgerne skal, så skal politikerne også. De skal gøre, som de siger,« mener branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.

Hun foreslår, at man som del af en statslig grøn indkøbsordning forpligter sig på at vælge elbiler ved nyindkøb.

Information har spurgt Moderniseringsstyrelsen, hvorunder Statens og Kommunernes Indkøbsservice hører, om de statslige indkøb af elbiler, herunder det enlige indkøb siden 2017.

»Moderniseringsstyrelsen har ikke viden om, hvem der har købt elbilen i henhold til opgørelsen fra Danmarks Statistik,« lyder svaret.

»Moderniseringsstyrelsen ligger ikke umiddelbart inde med oplysninger over det historiske statslige indkøb af elbiler (...) Moderniseringsstyrelsen er ikke bekendt med en opgørelse over den aktuelle bestand af elbiler i staten,« fortsætter styrelsen, der heller ikke er »bekendt med en samlet målsætning for, hvor stor en andel af statens indkøb af biler, der skal være elbiler.«

Det lykkedes ikke mandag at få en kommentar fra finansminister Kristian Jensen. Venstres energi- og klimaordfører Thomas Danielsen medgiver over for Ekstra Bladet, at »vi er ikke særligt langt fremme i skoene.«

»Jeg mener helt principielt, at staten skal gå foran med hensyn til grønne biler, og det er noget, vi skal have lavet en strategi for,« siger han og tilføjer, at »der skal ikke være et politisk diktat om, at det skal være elbiler. Vi bifalder teknologineutrale, grønne biler.«

Bjerget af benzin- og dieseldrevne biler, der skal fjernes for at sikre klimamålet, bliver stedse større, ikke mindre.
Læs også
»Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler,« sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen ved Folketingets åbning.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Eva Schwanenflügel
  • John Hansen
  • Niels Duus Nielsen
  • Kurt Nielsen
  • Anker Nielsen
  • Dina Hald
Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, John Hansen, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen, Anker Nielsen og Dina Hald anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, det passer jo godt til venstres nye image. Så kan man virke grøn samtidig med, at der lægges sømmåtter ud foran elbilerne i form af voldsomme prisstigninger på el.

Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, John Hansen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Når man fører politik, ser politikerne i bedste fald kun 4 år frem i tiden. Og nu hvor tiden er ved at løbe ud, ser politikerne altså kun frem til 17. juni 2019. Derfor kan man udlove guld og grønne skove samt andre vidtløftige fantasiløfter til den (mest) ukritiske befolkning.

Hvis man virkelig mente noget med disse luftige "planer", ville man da for længst have sat noget i gang.

At der skal gøres noget kan da ikke komme helt bag på danske politikere, for det nu 10 år siden, der var internationale COP15 klima-topmøde i København, hvor man forpligtende sig til en global aftale. Og jeg går da ud fra, at blot nogle få danske politikere havde tid til at deltage til andet end de omfattende skatteborger-betalte frokoster, middage og mondæne repræsentationer.

Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, John Hansen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Dette er et virkelig godt eksempel på, at man ikke skal tro blindt på, hvad politikerne siger, men derimod vurdere dem ud fra hvad de rent faktisk gør. Venstre gør intet - INTET - for klima og miljø. De sidder faktisk i regering for tiden, så hvis de virkelig mener, hvad de siger, kan de jo nå at indføre et par klimavenlige love, før de må forlade taburetterne.

Ejvind Larsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, John Hansen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

1 million el-biler i 2030 - det er rent ævle-bævle.

Regeringen har ikke rokket sig ud af flækken for at få den nødvendige infrastruktur på plads.

Ingen Djævel kan tage Lars Løkke alvorligt, når talen falder på den grønne omstilling.

Ejvind Larsen, Flemming Berger, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel og John Hansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det eneste sted Venstre er grønne er i hovederne.
Fordi de står til en ordentlig rutsjetur ud af statsministeriet.

Ejvind Larsen, Michael Kamp og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar

@Eva
"Det eneste sted Venstre er grønne er i hovederne. Fordi de står til en ordentlig rutsjetur ud af statsministeriet."

Det er vidst også på tide vi slipper af med de sataner.