Læsetid: 6 min.

SF vil ommøblere transportsektoren, indføre afgifter på fly og fødevarer og kræve klimatiltag i bytte for landbrugsstøtte

»Virksomheder gør ikke altid det, der er samfundsmæssigt mest nødvendigt,« siger SF-formand, Pia Olsen Dyhr, i ottende artikel af Informations serie om partiernes klimapolitik forud for valget
SF og formand Pia Olsen Dyhr vil opføre mindst tre nye store havvindmølleparker i 2030 mere ud over de tre parker, som allerede er aftalt i energiaftalen fra 2018.

SF og formand Pia Olsen Dyhr vil opføre mindst tre nye store havvindmølleparker i 2030 mere ud over de tre parker, som allerede er aftalt i energiaftalen fra 2018.

Sigrid Nygaard

25. marts 2019

Tilbage i 1960’erne skal Aksel Larsen, SF’s stifter, have sagt, at man burde rejse vindmøller langs hele den jyske højderyg, så ikke energien fra den evigt blæsende vestenvind gik til spilde.

Nu her i 2019, knap fem årtier efter hans død, tårner møllerne sig op nær kysten hele vejen fra Thisted til Tønder.

»Det har været fortidens energipolitik at kæmpe for, at vindmøllerne bare var der. At vi blev førende eksportører af havvind. Det er vi efterhånden. Det er en del af hele SF’s historie,« siger partiets formand Pia Olsen Dyhr.

Og står det til SF – og flere andre partier – er vi ikke færdige endnu. Partiet vil opføre mindst tre nye store havvindmølleparker i 2030 mere ud over de tre parker, som allerede er aftalt i energiaftalen fra 2018.

I denne serie frem mod valget genbesøger Information partiernes grønne politik og tager fat i de fem afgørende områder: landbrug, transport, energi, forskning og forbrug.

Denne gang SF.

Energi: Sideskilning i håret

Overordnet set ønsker SF at reducere de danske CO2-udledninger med 60 procent i 2030 i forhold til 1990, som er FN’s basisår, samt en bindende klimalov med delmål og CO2-budgetter.

Vi begynder med at tage fat på energirenovering af bygninger, som ifølge Klimarådet er en af de samfundsøkonomisk billigste måder at reducere drivhusgasudledningen på. Rådet ser et potentiale på 30 procents energibesparelse i 2030.

Netop derfor skal der »investeres i energibesparelser i virksomheder, boliger og offentlige bygninger«, skriver partiet på sin hjemmeside.

– Hvordan vil I konkret gøre det?

»Inden for nybyggeri er der stillet en hel del krav, så det er jeg ikke så bekymret for. Den eksisterende bygningsmasse er svær at regulere på, men det er her, vi kan lave nogle kvantespring med tilskudsordninger og rådgivning til private boliger,« siger partiformanden.

I den forbindelse skal staten gå foran og lægge kræfter i at renovere både statslige og kommunale bygninger, mener hun. 

»Tag sådan noget som Christiansborgs vinduer. Jeg kan stå på mit kontor foran vinduet og få en sideskilning i håret. Det er ikke særligt energibesparende. Vi er voldsomt bagefter i det offentlige på det her område.«

Ifølge Statens Byggeforskningsinstitut regnes bygninger og deres energiforbrug for at stå for hele 35 procent af de samlede danske udledninger. Alene produktionen af materialer til byggeriet står for omkring 10-15 procent af Danmarks CO2-udledning.

Derfor skal bygninger isoleres bedre, brugen af beton skal nedbringes, og så skal der styr på varmemassen, siger Pia Olsen Dyhr.

Forskningsmæssigt vil SF afsætte et ikke nærmere bestemt beløb til forskning i geotermi, bølgeenergi og energilagring.

»Det næste store eventyr for vedvarende energi skal vi have åbnet op for.«

Landbruget: Miljø- og klimastøtte

SF har som mål at reducere landbrugets klimaforurening med mindst 25 procent frem mod 2025 gennem bedre dyrkningsmetoder, mere klimavenligt foder, mindre dieselforbrug og efterbehandling af staldgylle i biogasanlæg.

Men det enkeltforslag, som vil få den største effekt, går på at mindske landbrugsarealet og nedbringe antallet af husdyr.

SF foreslår at stoppe dyrkning af de 65.000 hektar mest klimabelastende jorde – svarende til syv procent af Danmarks samlede landbrugsareal. Antallet af husdyr forventes at blive reduceret i takt med landbrugsarealet, skriver partiet i et udspil.

– Siden I kom med jeres forslag, har Landbrug & Fødevarer og Danmarks Naturfredningsforening forslået 100.000 hektar jord. Er I for uambitiøse?

»Når landbruget selv spiller ud med det, er jeg selvfølgelig åben for det. Humlen ved det er at finde økonomien til det. Det, vi har lagt frem, svarer til det, de foreslår: En grøn milliard. Men den fond skal også bruges til andre tiltag i landbruget, eksempelvis jordforurening.«

Sigrid Nygaard

– Er du overbevist om, at landbruget selv evner at skabe reduktioner, eller er der behov for at styre landbruget hårdere?

»Vi skal bruge økonomiske incitamenter. Vi vil give landbrugsstøtten med krav til klima og miljø, så man skal leve op til noget for at få sine penge. Det er jo fair, at når man får støtte fra det offentlige, at man leverer et samfundsgode, og det er klima og miljø.«

– Regeringen vil omvendt sige, at hvis du stiller for hårde krav til landbruget, kan det øge den globale klimabelastning, fordi produktionen flytter til andre lande, hvor den ikke er lige så effektiv?

»Jeg kan mærke, at jeg bliver lidt træt. Hver gang vi foreslår noget på klimaområdet, hører vi, at virksomhederne flytter. Men det har jo ikke været tilfældet. Dansk landbrug har haft en enorm eksport, blandt andet fordi vi satte hårde hygiejnekrav. På klimaområdet vil alle blive tvunget til at bidrage, og dem, der flytter sig først, får en konkurrencefordel på den lange bane. Landbruget selv er jo mere progressiv, end regeringen er.«

Ifølge Pia Olsen Dyhr skal politikerne turde lave »ambitiøse rammevilkår« for den grønne udvikling.

»Virksomheder gør ikke altid det, der er samfundsmæssigt mest nødvendigt. De skal hjælpes på vej. Og hvis du spørger de største danske virksomheder på de grønne områder, vil de sige det samme,« siger partiformanden.

På landbrugsområdet skal der desuden forskes i nye metoder og teknologier i landbruget, og den offentligt betalte forskning skal forøges og målrettes klimavenlige løsninger. 

Transport: Flere elcykler

SF lancerede for nylig »en grøn investeringsplan« for transportsektoren i 2020’erne. Målet er at stoppe væksten i bilkørsel gennem forbedret kollektiv transport og cykelforhold samt at omlægge hele sektoren, så mindst 95 procent af den kollektive trafik i 2030 kører på vedvarende energi.

Der skal være færre biler på vejene, benzin- og dieselbiler skal være fortid fra 2030, store byer skal være dieselfri fra 2025, og alle offentlige køretøjer skal køre på el.

Samtidig vil partiet annullere de seneste års lempelser i registreringsafgiften og i stedet indføre »målrettet« roadpricing, hvor prisen er billigst på landet og dyrest i byerne.

»Og så skal registreringsafgiften ændres, så den afspejler den CO2-påvirkning, den enkelte bil har. Jeg har ikke noget problem med, at der ikke er afgifter på elbiler for altid. Men så skal man begynde at betale der, hvor man kører. Når du kører fra Herning til Lemvig, er det okay, men kører du fra Ballerup til København, er der alternativer, og det må prisen på kørslen også afspejle,« siger Pia Olsen Dyhr.

Generelt skal flere dog vælge bus, tog og cykel, og færre skal vælge bilen, mener SF, som vil investere 50 milliarder kroner frem mod 2030 i den kollektive trafik. Det skal sikre flere og hurtigere tog mellem de største byer, flere letbaner og mere plads til busser og cyklister i byerne.

»Vi er ufatteligt langsomme til at udvikle den kollektive trafik. Det er absurd, at hvis man bor i landdistrikterne, så kan man nærmest ikke gå på en ungdomsuddannelse, fordi der ikke er nogen busforbindelser.«

»Der er fokus på elbiler, men elcykler er faktisk også en del af det. Jeg ved godt, det lyder lidt hippieagtigt, men cyklen er et godt supplement til den kollektive trafik. Hvis man kan tage toget til byen og så cykle rundt, er det da nemmere. Jeg kan ikke forstå, at der er så lidt fokus på cykler i vores transportpolitik. Det er sundere, det er billigere, og det er godt mod luftforurening. Hvorfor skulle man ikke kunne cykle fra Skovlunde til København?«

Forbrug: Fly- og fødevareafgifter

Danskerne er blandt de mest CO2-udledende mennesker i verden. Særligt forbruget af kød, mejeriprodukter, tøj og elektronik er klimatungt. 

SF vil først og fremmest begrænse klimabelastningen gennem »oplysning og uddannelse af storkøkkenpersonale«. Men Pia Olsen Dyhr er også åben for at lave en klimaafgift, som er baseret på det faktiske udslip fra produktionen af fødevarer. For at undgå social skævhed vil partiet kompensere via den grønne check.

»Det er afgørende, at vi får de to ting til at gå hånd i hånd. Jeg tror, hvis vi skal have danskerne til bredt at bakke op om det her, så skal det afspejle en form for social retfærdighed. Derfor skal vi også finde en vej, hvor vi rammer på CO2’en i stedet for at vælge et enkelt produkt ud såsom kød.«

I forlængelse af afgifterne vil SF nedsætte en fødevareklimakommission, der inden for et år skal komme med forslag til, hvordan de klimavenlige fødevarer også i praksis bliver de mest oplagte tilgængelige – også økonomisk set.

Når det kommer til forbruget af flyvninger, vil SF indføre afgifter for at dæmpe flytrafikken, som udgør fire til fem procent af klodens klimabelastning. Noget, der allerede er realiseret i lande som Tyskland, Sverige og Norge.

Ifølge partiet skal afgiften være 60 kroner på indenrigsflyvninger, 200 kroner på mellemlange og 400 kroner på oversøiske rejser. Børn får halv pris.

»Og igen skal vi via den grønne check kompensere, så det ikke kun er de rigeste, der får råd til at flyve,« siger Olsen Dyhr.

valgtest 2019 hvilket parti skal jeg stemme på
Læs også

 

Serie

Klimavalget

I foråret venter et folketingsvalg og en valgkamp, der mere end nogensinde vil være præget af spørgsmålet om den grønne omstilling. Information tager i en ny serie fat i de 10 partier, som står til at komme i Folketinget efter valget, og beder dem svare på, hvad de vil stille op på de fem vigtigste områder: landbrug, transport, energi, forskning og forbrug.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ervin Lazar
  • Viggo Okholm
  • Anders Graae
  • Niels-Simon Larsen
  • Kurt Nielsen
  • Gert Romme
  • Torben K L Jensen
  • Claus Bødtcher-Hansen
Ervin Lazar, Viggo Okholm, Anders Graae, Niels-Simon Larsen, Kurt Nielsen, Gert Romme, Torben K L Jensen og Claus Bødtcher-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Jeg er stolt af at være medlem af det første rød/grønne parti i Danmark - synes også det er fedt at andre prøver at efterligne SF´s mangeårige tradition ud fra Deng´s motto : "Kattens farve betyder mindre når bare den fanger mus".

Dorte Sørensen

Her må der være en ting som oppositionen kan arbejde sammen om. Det svageste led er nok MF - for hvad mener socialdemokraterne - vil de igen leve op til Svend Aukens idealer - hvis ja så er samarbejdet hjemme, da de øvrige partier har meldt ud og gjort klima/miljø til et hovedspørgsmål i valgkampen.

søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Ete Forchhammer og Arne Lund anbefalede denne kommentar
Frederik Groth Nordstrøm

Ja! Flere cykler på vejene, tak. Og færre fordele ved at vælge bilen. Jeg tror det er nødt til at blive gjort lidt mere besværligt at komme rundt i bil, ellers vælger man den ikke fra.

søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Estermarie Mandelquist, Gert Romme, Ete Forchhammer og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Frederik Groth Nordstrøm

Det er også nødvendigt at få mere styr på togforbindelserne igennem Europa. Som det er nu, er det simpelthen alt for besværligt at vælge fly fra.

søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Flemming Berger, Thomas Tanghus, Finn Egelund, Christina Meyer, Gert Romme, Ete Forchhammer , Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Poul Simonsen

At Aksel Larsen skulle have argumenteret for vindmøller, kan vist ikke dokumenteres? Der var ikke megen klima- eller miljøbevidsthed i 60’erne.
Aksel Larsen argumenterede derimod for en stor lufthavn på Saltholm.

Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Det her er en gratis omgang.
Så venter jeg bare på, at SF ikke indgår flere forlig med SD, RV osv. om nye motorveje og udbygning af det eksisterende vejnet. SF er jo så forhippet på at komme i seng med Sosserne, at SF nok også vil sluge dén kamel - sådan som SF har for vane. Fx. i 2009 da man gik med i det "grønne" trafikforlig, der bl.a. indbefattede, at SF opgav sin hidtidige modstand mod Femern Bælt-projektet, og en række motorveje landet over, bl.a. Århus-Silkeborg.

Ervin Lazar, søren ploug, Estermarie Mandelquist, Niels-Simon Larsen, Niels Østergård, Per Torbensen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg modtager gerne en præmie for mine halvtreds år som loyal og bilfri cyklist. Hvis præmien er stor nok vil jeg overveje at stemme på SF.

Ervin Lazar, Flemming Berger og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Jeg syntes, det er et godt forslag, men der skal meget, meget mere til.

Som det er nu, transporterer man fødemidler og mange andre varer jorden rundt - både på skib og fragtfly.

Biler får både lov til at køre stærkt, farten må langt ned. Desuden har bilerne lov til at køre på dæk, som fordrer mere brændstof end andre til samme fart.

Boliger, der ret enkelt kan gøres om til energi-smarte, tillades fortsat at forbruge meget energi. Og så videre.

Hvis man virkelig vil gavne klimaet, skal der gøres meget mere. Og man overser desværre mange helt indlysende muligheder.

søren ploug, Estermarie Mandelquist og Arne Lund anbefalede denne kommentar
Christina Meyer

Jeg forstår ikke rigtig den der med, at der skal kompenseres, så alle fortsat har råd til at flyve. Hvad er formålet med afgifter på flyvning? At skaffe penge til at udvikle mere klimavenlig flyvning eller reducere mængden af flyvning ved at gøre det til et dyrere alternativ?

Christian De Thurah og Niels Østergård anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

En stille undren? Alle disse vindmøller må vel have en ret stor indvirkning på miljøet og det skal vel flere til nu når elbilerne er frelsen...eller? Skal det så satses på atomkraft før at producere mere el, den sku ju være så ren, siger tilhængere af radioaktivitet. Og hvad med all reklame som manipulerer os til at konsumere, købe, købe, købe og købe?

Kent Bajer, Arne Lund, Niels-Simon Larsen, Leo Nygaard og Peter Høivang anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

Det interesserer mig ikke hvad politikere siger,det interesserer mig hvad de gør.Det er facit.

Et godt bud på det får man ved at se på,hvad de har gjort tidligere og regne med,at det vil de fortsætte med.

Kære Information,hjælp os med at huske,hvad de forskellige partier faktisk har gjort i de sidste 1-5 år.

søren ploug, Flemming Berger og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Peter Høivang

Angående energipolitik, kunne det være rart med nogle kritiske spørgsmål fra journalisten.

Fx.
Hvilken co2 fri energikilde skal dække DK's behov for el, når det ikke blæser?
Hvorfor bygge flere store havvindmølleparker, når vi i dag betaler for, at komme af med overskudsstrøm på en blæsende dag og importerer kulkraft strøm fra tyskland på en vindstille dag.

Vi må se på hvad IPCC skriver i deres rapport, nemlig udbygning af både VE og atomkraft. De eneste kilder til co2 fri strøm.

Atomkraft har så den fordel, at det virker på en vindstille dag og er den mest sikre energikilde vi har!

Jens Mose Pedersen

I stedet for at finde på alverdens intelligente road pricing metoder, hvad så med simpelthen at sætte prisen på brændstof op. Så bliver dem med gamle svinende biler beskattet hårdest. Meget, meget simpelt.

søren ploug, Jens Falkenberg og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Det korte svar på klimaudfordringen er : Metode - Mængde - Antal menesker.
Vi kan begynde med at fjerne de faktorer - de dårlige vaner - der modarbejder hensigten.
Redskabet er pengene - principper, der straffer skadelig adfærd og belønner den gavnlige.

Hele den aktuelle trafikplans vejdel modarbejder klimaforbedringer - den giver mere trafik.
Der gives tilmed tilskud til kørsel - jo længere jo større.
Medierne bugner med bilreklamer og den kollektive trafik forringes, særlig udenfor de store byer.

Der mangler en ny grundlæggende målsætning, som udgangspunkt for det hele.

@ Jens Mose Pedersen,

Jeg giver dig ret. En af måderne for at begrænse flyvning på er tilpasning af priserne.

Men som med alt andet omkring dette emne, så har det altså en tydelig, og forhåbentlig uønsket, social ubalance. For dem, der har tilgang til enorme indkomster, betyder en flyafgift intet, de tager alligevel deres egen jumbo-jet med fuld besætning.

Derfor skal øgede forbrugerpriser generelt modsvares af faldende skat på arbejde - og af justering af skattefri bundgrænser og sociale ydelser.

Christian De Thurah

De, der har "egen jumbo-jet med fuld besætning", sviner selvfølgelig relativt meget, men totalt set betyder de ikke alverden, da der ikke er så mange af dem. De, der flyver på økonomiklasse, sviner relativt mindre, men totalt set meget mere, da der er rigtig mange af dem.
Derfor undrer jeg mig også lidt over det med kompensationen.

"Så venter jeg bare på, at SF ikke indgår flere forlig med SD, RV osv. om nye motorveje og udbygning af det eksisterende vejnet"

Så kommer de nok ikke til at danne regering. Men Enhedslisten vil vel også hellere have DF med i regeringsgrundlag.