Læsetid: 4 min.

Borgerhøring om ny klimalov i Vordingborg: Vi bliver taget som gidsler i Venstres pr-maskine

Tirsdag aften var der borgermøde om fremtidens klimapolitik i Vordingborg. De fremmødte, Information talte med, var glade for at blive inddraget. Men flere frygtede, det blot var en dårlig undskyldning for ikke at vedtage en ny klimalov før valget
»Spørgsmålet, om Danmark skal være grønt foregangsland eller ej, det er ikke afgørende,« siger Lars Christian Lilleholt til forsamlingen i Vordingborg. »Vi udgør kun 0,1 procent af udledningerne. Men det er meget, meget vigtigt, at vi gør en dansk indsats for at påvirke andre lande og udbrede de løsninger, vi har.«

»Spørgsmålet, om Danmark skal være grønt foregangsland eller ej, det er ikke afgørende,« siger Lars Christian Lilleholt til forsamlingen i Vordingborg. »Vi udgør kun 0,1 procent af udledningerne. Men det er meget, meget vigtigt, at vi gør en dansk indsats for at påvirke andre lande og udbrede de løsninger, vi har.«

Anders Rye Skjoldjensen

11. april 2019

Mikael Smed, S-borgmester i Vordingborg, rejser sig og tager ordet:

»Nu skal jeg jo ikke komme med stikpiller,« begynder han.

»Men havde man været ude i bedre tid, er jeg sikker på, der var kommet flere.«

Omkring 100 mennesker har taget plads i orange stole placeret rundt om 12 borde på Iselingeskolen i Vordingborg, hvor Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet tirsdag aften holdt det første af to borgerhøringer for at få input til indholdet i en ny klimalov.

Tanken er at inddrage borgerne i politikudviklingsfasen, fordi »klimaet er vores fælles ansvar«, som der står på givklimaetlov.dk, en hjemmeside oprettet til lejligheden, hvor borgere også kan indsende deres forslag. Noget, som godt 500 personer indtil videre har benyttet sig af.

Det er gået lynhurtigt med planlægningen. Torsdag, fire dage før arrangementet, blev høringerne offentliggjort – samme dag landede invitationen i vordingborgensernes postkasser. Næste møde er i Viborg senere på måneden.

»Vi har ikke haft meget tid,« som en tilstedeværende embedsmand fortæller.

Aftenen består af tre forskellige oplæg, der alle stiller et afsluttende spørgsmål til diskussion: Skal Danmark være grønt foregangsland? Hvad er individets ansvar over for det politiske? Og hvordan nedbringer vi forbruget? 

Efter hvert oplæg er der afsat ét kvarter til fri debat ved bordene, som skal munde ud i, at de fremmødte skribler deres ideer ned på papirlapper, der afleveres til ministeriets embedsværk. Hele seancen er planlagt til at vare lidt over to timer.

Billigere med månedskort

Den første oplægsholder, analysechef Frederik Silbye fra Klimarådet, åbner med spørgsmålet om, hvorvidt Danmark er et grønt foregangsland, som regeringen gentagne gange har sagt.

»Klimarådet ser det ikke på den måde,« fortæller Frederik Silbye under oplægget.

»Vi er rigtig godt med, men der sker meget rundt om i verden. Og vores nabolande er længere fremme,« siger han.

Analysechefen pointerer, at Danmark med sit nuværende CO2-forbrug har 14 år tilbage, hvis ikke vi skal overlade regningen til andre lande, og advarer mod at vente på teknologiske, CO2-sugende løsninger. 

Da debatten slippes fri, trisser klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) stille rundt mellem de forskellige borde. Ved bord 6 tager en ung kvinde ordet:

»Vi skal ind i kampen og blive et foregangsland,« siger hun, mens resten af gruppen nikker bekræftende.

Krista Steffensen, en ældre kvinde fra Stege på Møn, supplerer:

»Vi skal investere meget mere i at udbygge den kollektive trafik. Det er et skråplan hele tiden at udbygge vejnettet,« siger hun.

Lars Christian Lilleholt blander sig i debatten:

»Men det er jo ligemeget, hvis der kører elbiler på vejene, er det ikke?«

»Nej, vi skal ikke plastre hele landet til med motorvej. Og det er da dumt, at jeg kan tage bilen billigere til København, end hvad en togbillet koster.«

»Har du månedskort? Så bliver det billigere,« siger klimaministeren.

Første runde fløjtes af, og ordstyren samler op i plenum. Alle borde virker til at være enige om i hvert fald to ting: Der bliver ikke gjort nok for at bremse klimaforandringerne, og der skal gøres mere. Meget mere.

»Spørgsmålet, om Danmark skal være grønt foregangsland eller ej, det er ikke afgørende,« siger Lars Christian Lilleholt til forsamlingen.

»Vi udgør kun 0,1 procent af udledningerne. Men det er meget, meget vigtigt, at vi gør en dansk indsats for at påvirke andre lande og udbrede de løsninger, vi har.«

Pr-maskinen

Rundt om på bordene går snakken om individets versus politikernes ansvar. Ved bord 2 sidder 49-årige Charlotte Valgaard fra Næstved. Hun mener ikke, at individet kan løse udfordringen alene. Det offentlige skal tage meget større ansvar, siger hun.

»Os, som er velstillede, har et større ansvar for at løse klimaudfordringen. Vi er de ressourcestærke. Politikerne skal indse, hvor travlt vi har.«

»Lad os få den klimalov først,« siger hun.

»Så tager vi alt det andet bagefter.«

Hendes sidemakker, 45-årige Sara Gade fra Stensby, stemmer i. Hun er glad for at blive inddraget i fremtidens klimapolitik, men samtidig skeptisk over for, hvor mange nye ideer, forsamlingen kan bidrage med.

»Klimaministeren har selv 10.000 eksperter siddende. Vi har brug for, at han fortæller, hvad hans ambitioner er,« siger Sara Gade.

Hun fortæller, at mange lokale fra området ikke er mødt op til aftenens arrangement. Og det skyldes ikke kun den korte svarfrist.

»Mange fra Vordingborg er her ikke, fordi de føler, de bliver taget som gidsel i Venstres valgkamp. Når vi sidder her, bliver vi jo brugt i Lilleholts PR-maskine,« siger hun.

Et par borde derfra sidder 23-årige Iris Kristensen, der er kommet hele vejen fra Frederiksberg. Hun mener også, at det er påfaldende med timingen for borgermødet. Det virker mest af alt som en »dårlig undskyldning« og en »udsættelsesstrategi«, siger hun.

»Sådan noget her er jo helt vildt godt, fordi der bliver talt meget klimapolitik. Men vi kunne godt allerede nu få den klimalov,« siger Iris Kristensen.

Den 23-årige deltager peger på, at ngo’er og grønne organisationer allerede har vist vejen med det borgerslag om en bindende klimalov med femårige delmål, som 67.000 danskerne skrev under på.

»Det er ærgerligt, at det bliver udsat til efter et valg. Jeg vil hellere, at politikerne vedtager de overordnede linjer, og ministeren så siger, hvilke ting, han ikke er enig i. Så kunne vi diskutere klimapolitik bagefter,« siger Iris Kristensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Gert Romme
  • Svend Erik Sokkelund
  • Nikolai Beier
  • Niels Duus Nielsen
  • Christian Skoubye
  • Dorte Sørensen
Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Svend Erik Sokkelund, Nikolai Beier, Niels Duus Nielsen, Christian Skoubye og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Sørensen

Meget mærkeligt møde:

"Aftenen består af tre forskellige oplæg, der alle stiller et afsluttende spørgsmål til diskussion: Skal Danmark være grønt foregangsland? [...]"
"Spørgsmålet, om Danmark skal være grønt foregangsland eller ej, det er ikke afgørende, siger Lars Christian Lilleholt til forsamlingen."

Og det her:

"Krista Steffensen, en ældre kvinde fra Stege på Møn, supplerer:
»Vi skal investere meget mere i at udbygge den kollektive trafik. Det er et skråplan hele tiden at udbygge vejnettet,« siger hun.
Lars Christian Lilleholt blander sig i debatten:
»Men det er jo ligemeget, hvis der kører elbiler på vejene, er det ikke?«
»Nej, vi skal ikke plastre hele landet til med motorvej. Og det er da dumt, at jeg kan tage bilen billigere til København, end hvad en togbillet koster.«
»Har du månedskort? Så bliver det billigere,« siger klimaministeren."

Sic!

Kirsten Nielsen, Carsten Wienholtz, Liselotte Paulsen, Helle Bovenius, Lars Løfgren, Karsten Lundsby, Jette Bach, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Jesper Sano Højdal, Gert Romme, Werner Gass, Benta Victoria Gunnlögsson, Bjarne Bisgaard Jensen, Lillian Larsen, Niels Duus Nielsen, Christian Skoubye, Flemming Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Estermarie Mandelquist og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Enig, Morten. LCLs replik er nok desværre udtryk for det niveau hans forståelse og interesse befinder sig på.

Carsten Wienholtz, Benny Larsen, Kristian Spangsbo, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Werner Gass, Lillian Larsen, P.G. Olsen, Niels Duus Nielsen, Anders Lund, Kim Houmøller, Peter Beck-Lauritzen, Bjarne Bisgaard Jensen, Estermarie Mandelquist og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Hold da op hvor latterligt! Her da en minister der i den grad frasiger sig voksenrollen, som klimastrejkende børn og unge efterlyser at *nogen* påtager sig ... :\

Kristian Spangsbo, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Werner Gass og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Venstre har et endda meget ramponeret renommé at rette op på inden valget, derfor det store hastværk og den manglende forberedelse.

Palle Bendsen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Bjarne Bisgaard Jensen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Svend Erik Sokkelund

Lilleholts problem med klimaet er vel, at det er hans, Venstres, velsituerede vælgere, der skal skære (kraftigt) ned i deres forbrug af benzin, diesel, flyrejser,store bøffer, modetøj i overflødige mængder, byggeri & opvarmning af store boliger...
Faktisk skal de drosle ned med at bruge alle de penge, de tjener.

Carsten Wienholtz, Kristian Spangsbo, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Werner Gass anbefalede denne kommentar

Det er utroligt, hvor meget Venstre misbruger embedsværket til egen promovering i den kørende valgkamp.
Under dække af lovforberedende arbejde!

For at kunne fortsætte med dette misbrug længst muligt, bliver valget nok først udskrevet med kortest muligt varsel.

Venstre er absolut bedst til at forgylde sig selv med andres penge!
Det har længe været et svindlerparti, men det er blevet værre og værre under LLR.

Ud med dem!

Carsten Wienholtz, Jesper Sano Højdal, Kim Houmøller, Liselotte Paulsen, Kristian Spangsbo, Lillian Larsen, Lars Løfgren, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Karsten Nielsen

Sagde ministeren virkelig: »Men det er jo lige meget, hvis der kører elbiler på vejene, er det ikke?« Sagde han virkelig det? Ved han ikke, at gummihjuls rullemodstand (og dermed energiforbrug) mod asfalt er langt, langt større end jernhjul mod jern? Hvis det er ministerens indsigt i eget resortområdes substans - så må jeg desværre sige, at han ikke er kvalificeret til at tage ansvar for klima og energiforbrug. Jeg synes nok også, at udsagnet om, at det er billigere med et månedskort er meget arrogant. Gælder det mon også, hvis man som pensionist kun skal afsted to gange om måneden?

Kim Houmøller, Kristian Spangsbo, Lillian Larsen, Werner Gass og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Ribe amt med Ribe, Esbjerg og Varde og landkommuner var indtil for nylig en stensikker venstreborg. At indbyggerne der fiser rundt i modetøj er nyt for mig og grødbønderne der skulle bære særlig berejste er ligeledes nyt for mig. Derimod er en god del af mine gamle venner og veninder fra de venstredrejede dage i 60' erne og 70 'erne særdeles moderigtige, kender hver en afkrog af verden og får sat håret til lidt over en tusse og indtage gerne eksotiske retter hjemme og ude med frugter som bonden aldrig ser. At offentlig transport er al for dyr evnede den tidligere regering ikke at gøre en pind ved. Det kunne ellers godt tiltrænges. Med eller uden modetøj.