Læsetid: 4 min.

»Forestillingen om, at drenge er bedre til matematik skal bare droppes, for den kommer til at bekræfte sig selv«

På en matematiklejr i Sorø drømmer ti piger om at kvalificere sig til den europæiske matematikolympiade kun for piger – og bryde med fordomme om, at drenge er bedre til naturvidenskab end dem
Kamma Dyhr, Ida Goldschmidt, Kamille Møller Frost er sammen med 48 andre gymnasieelever samlet på Sorø Akademi til fire dage med matematikundervisning, fælles opgaveløsning og oplæg. Det er et vinderseminar for de elever, der klarede sig bedst til den såkaldte Georg Mohr-konkurrence, som er DM i matematik.

Kamma Dyhr, Ida Goldschmidt, Kamille Møller Frost er sammen med 48 andre gymnasieelever samlet på Sorø Akademi til fire dage med matematikundervisning, fælles opgaveløsning og oplæg. Det er et vinderseminar for de elever, der klarede sig bedst til den såkaldte Georg Mohr-konkurrence, som er DM i matematik.

23. april 2019

Der er dybe panderynker, linealer på bordene og lommeregnere i hånden. I et klasselokale sidder koncentrerede teenagere i grupper omkring borde og diskuterer matematik.

»Hvor n er lig fire, kan man så også sige, at 2(2n-1) passer her?« lyder det fra en. 

Der lyder et jubelråb fra en anden gruppe. De har lige knækket koden til en ligning.  Ikke en eneste har sin telefon fremme, og der er ikke én computerskærm, hvor andet end matematikprogrammer og lommeregnere er åbent.

51 gymnasieelever er samlet på Sorø Akademi til fire dage med matematikundervisning, fælles opgaveløsning og oplæg om blandt andet »kardinalitet og uendelighed«. Det er et vinderseminar for de elever, der klarede sig bedst til den såkaldte Georg Mohr-konkurrence, som er DM i matematik.

Kun ti af de deltagende er piger. De har særligt meget på spil på seminaret, hvor de kan kvalificere sig til Den Europæiske Matematikolympiade for Piger, der i år afholdes i Ukraine. Der er plads til fire på det nystiftede danske landshold.

»Piger oplever nogle gange, at de er lidt alene, fordi der er så få andre piger. Det er vigtigt, at de oplever et fællesskab og møder rollemodeller. Det håber vi, at de kan få ved at deltage i pigeolympiaden,« siger Kirsten Rosenkilde, der er matematiktræner for de unge.

Hun har i flere år arbejdet for, at Danmark skulle sende et hold til pigeolympiaden. For selv om der på papiret er lige muligheder for begge køn til at deltage i internationale matematikkonkurrencer, er pigerne altid i stort undertal.

»Det handler i høj grad om, at der er forskellige forventninger til piger og drenges faglighed og interesser. Piger bliver ikke støttet eller motiveret til at forfølge naturvidenskab på samme måde,« siger Kirsten Rosenkilde.

For nylig udgav tænketanken DEA en undersøgelse, der viste, at pigers interesse for naturvidenskab falder, jo ældre de bliver. Det skyldes, at pigerne socialiseres ind i kønsstereotype opfattelser af naturvidenskabelige uddannelser og job, lyder analysen. Undersøgelsen viste også, at forældre forventer, at piger er mindre interesserede i naturvidenskab, end drenge er. 

Ved at deltage i konkurrencer kun for piger håber Kirsten Rosenkilde, at det bliver nemmere for dem at se sig selv i matematikkens verden. Når Danmark hvert år sender et hold på seks elever til Den Internationale Matematikolympiade, er det kun én gang sket, at to af dem var piger. Det var i 1993. 

Kønsstereotype forventninger

På matematiklejren Sorø afviser de deltagende piger, at de er i undertal, fordi drenge generelt interesser sig mere for matematik. 

»Det er ikke, fordi det ligger mere til drengene. Der er mange, der har en idé om, at drenge er bedre. Den forestilling skal bare droppes, for den kommer til at bekræfte sig selv,« siger Astrid Kildelund Rosenkilde.

18-årige Kamma Dyhr påpeger, at det også er et spørgsmål om at passe ind socialt. I skolen taler hun med sine venner om musik og sport, mens hun på træningslejrene kan gå i dybden med matematikken og møde andre, der brænder for det samme.

»Der er en eller anden begrænsende faktor. På min skole var det fedt at være god til noget, men nogen steder bliver der set ned på det. Der er nok flere piger, der er opmærksomme på ikke at havne i den der nørdstereotyp. Piger er mere socialt bevidste. Hvis man har set, at der er en, der går op i eksempelvis matematik og bliver skævet til, så vil man ikke gå den vej selv.«

Derfor er træningslejre og konkurrencer vigtige, fortæller pigerne. Det handler ikke så meget om at vinde, men de får modet til at skille sig ud og et fællesskab at trække på, når man ellers kan føle sig alene. Her er der brætspil og brøker i stedet for fester og alkohol. 

Ekstra skub til pigerne

Astrid Kildelund Rosenkilde fra Sankt Annæ Gymnasium og Kamma Dyhr fra Aarhus Katedralskole brænder for matematikken og håber på en fremtid inden for faget. Men de er undtagelsen, der bekræfter reglen, fortæller deres træner Kirsten Rosenkilde. Hun har deltaget i internationale og danske matematikkonkurrencer som både træner og deltager i mere end 25 år. Ifølge hende udgør pigerne kun omkring en tiendedel af deltagerne. 

»Piger går ofte mere op i at være dygtige hele vejen rundt til flere fag. Imens satser drengene mere og kan finde på at gå all in på matematikken. Det betyder, at drengene klarer sig bedre,« siger Kirsten Rosenkilde.

Tilbage i klasselokalet står Jan Agentoft Nielsen og er ved at gennemgå en af dagens talknuseropgaver. Til daglig er han lærer på Horsens Gymnasium, men har i flere år undervist på matematiklejrene. Han oplever, at det er sværere at få de dygtige piger med til lejre og konkurrencer.

»Pigerne skal have et ekstra skub. Når vi holder ekstra træning, kommer pigerne ikke af sig selv. Man skal prikke til dem og presse dem lidt til. Så vil de gerne,« siger han.

Jan Agentoft Nielsen oplever, at det hænger sammen med de unges – og særligt pigernes – behov for at præstere og være dygtige til meget forskelligt. Ifølge ham dedikerer pigerne sig sjældnere til ét fag. Derfor tænker de, at konkurrencer og ekstratræning »nok ikke er for dem«, fortæller han.

Kort efter bliver han afbrudt af en gruppe af de ligningsløsende unge. De er blevet færdige med alle opgaverne før tid og vil gerne have udleveret nogle nye. 

Kamma Dyhr (Aarhus Katedralskole), Kamille Møller Frost (Randers Statsskole), Ida Agerlin Kähler (Sankt Annæ Gymnasium) og Astrid Kildelund Rosenkilde (Sankt Annæ Gymnasium) deltog den 7.-14. april i European Girls Mathematics Olympiad i Ukraine. Kamma Dyhr opnåede »Honourable mention« (æresomtale), men ingen fra Danmark var blandt topscorerne

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Erik Karlsen
  • Gert Romme
  • Kristin Marie Lassen
  • David Zennaro
  • Lars Rasmussen
Erik Karlsen, Gert Romme, Kristin Marie Lassen, David Zennaro og Lars Rasmussen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lars Rasmussen

I de cirkler, hvor jeg færdes, repræsenterer det følgende topmålet af morskab:

Spørgsmål:

      Hvad er cirklens omkreds?

Svar:

      “2 piger”.

Søren Ferling

Jeg bliver så træt af dette marxistiske sprog og dets manglende forankring i virkeligheden.

Det er ikke en fordom at drenge er bedre til matematik. Det er sådan det ser ud i vores tid. man kan så sagligt pege på at dette faktum kan virke demotiverende på piger overfor matematik og det kan da sikkert være en udmærket idé at lave f.eks. sådan nogle matematiksammenkomster for interesserede piger og det kan være at det kan føre til at piger fremover kommer til at klare sig bedre i matematik og så kan man indføje den viden i den eksisterende.

Det er bare fjollet at fastholde de gamle marxistiske dogmer om at alle mennesker er ens i en tid, hvor vi ved at vi lever i en verden af forskelle og at det også omfatter os selv.

Det er også dogmatisk fjollet at se alle forskelle som problemer og det giver uoverstigelige problemer, hvis man søger at etablere total enshed blandt elementer, der er forskellige.

Man er helt fastlåst i at ville rangordne alt menneskeligt og mener vist at enshed er forudsætningen for at undgå undertrykkelse - og går herfra til at hævde at alle faktisk er ens - fordi alt andet ville være umoralsk.

Filosofisk er der tale om 'den moralistiske fejlslutning' - som analogi til Humes 'naturalistiske fejlslutning'.

Det kan være fint at vide at man gerne vil et sted _hen_, men før man begynder at gå i den retning, er det nødvendigt lige at se, hvor man _er_ . ellers falder man måske i et mosehul med blikket stift rettet mod en lygtemand i horisonten.

Jørgen Wind-Willassen

Suk for en gang sludder.
Efter 30 år i gymnasieskolen som underviser i fysik må jeg meddele at journalisten er galt galt på den.
Pigerne er hverken dårligere eller bedre end drengene, og de stimuleres heller ikke anderledes end drengene.
Noget er kørt helt af sporet i hovedet på journalisten.
Måske var udsagnene rigtige for 50 år siden.
Faktisk klarer pigerne sig lidt bedre end drengene til eksamen:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf16/jan/160118-matematik-...
6,4 for pigerne, 6,3 for drengene ved skriftlig eksamen A- niveau 2015.
Så om igen og hold så op med klynkeriet.
Op på hesten og kæmp på lige fod med drengene.
Pigematematik olympiade - Få det lukket hurtigst muligt.
Det er jo IKKE vægtløftning, hvor der konkurreres på muskler.
Det er HJERNEN der benyttes til matematik.

Hans Aagaard, Rikke Nielsen, Peder Bahne og Søren Ferling anbefalede denne kommentar

Darwin er som sædvanlig public enemy number one. Tidligere var det kirken, så totalitære regimer, nu igen kirken (i USA) og samtidig en form for kønskriger som afviser al videnskab på området og affejer det let og bestemt med at alt er “learned behaviour” og vupti vi er født uden instinkter.

Det gør ikke nogen af kønnene nogen tjenester. Det gør bare at forskere stopper med at undersøge bestemte ting hvis de formoder et “politisk ukorrekt” svar af hensyn til deres karriere. Selv-censur.

Rikke Nielsen

At være god til - og at interessere sig for -er vel to meget forskellige indgangsvinkler til matematik.

Mig bekendt har jeg aldrig hørt bevist, at piger skulle være dårligere til matematik, men det kan godt være flere piger end drenge synes det er kedeligt.

Henrik Brøndum

@Rikke Nielsen

Er det forklaringen? Som bekendt tjener man ikke penge ved at have det sjovt, men ved talent, hårdt arbejde og held. For det store flertal af unge, er det deres matematikkundskaber der determinerer deres livsindkomst.