Læsetid: 4 min.

Omfartsvej fører Dansk Folkeparti nedad i dødsspiral

Et hårdt presset Dansk Folkeparti, der i flere meningsmålinger står til at blive næsten halveret, er pludselig begyndt at lave flere opsigtsvækkende kovendinger. Kort før valget kæmper formand Kristian Thulesen Dahl en desperat kamp mod uret
Dansk Folkepartis formand synes at have mistet sin fingerspidsfornemmelse for folkedybet. Her ses han forud for et debatmøde i Aabenraa med Nye Borgerliges formand Pernille Vermund.

Dansk Folkepartis formand synes at have mistet sin fingerspidsfornemmelse for folkedybet. Her ses han forud for et debatmøde i Aabenraa med Nye Borgerliges formand Pernille Vermund.

Jacob Ehrbahn

6. april 2019

Kristian Thulesen Dahl (DF) er det kommende valgs omdrejningspunkt. Det er hans succes eller fortsatte fiasko, der afgør udfaldet af dysten om statsministerposten.

Så meget desto mere forvirrende er det, at formanden for Dansk Folkeparti nu i 11. time er begyndt at snurre rundt om sig selv og slå kolbøtter for at undgå at stå alene tilbage med alt for mange tabersager.

Partiet har fået massiv kritik den seneste tid. Først for en dyr omfartsvej ved Mariager, hvor partiets egen trafikordfører, Kim Christiansen, bor, men hvor de lokale ikke har kunnet forstå meningen med asfalteventyret. Og dernæst af udflytningen af den public service-finansierede FM4-radiokanal til mindst 110 km fra København, som selv de andre regeringspartier har udlagt som en hævnaktion mod Radio24syv.

Det har pludselig fået Kristian Thulesen Dahl til at erkende, at partiet »ikke har ramt skiven helt rent«.

Det hører til sjældenhederne, at Dansk Folkepartis formand indrømmer at have fejllæst folkestemningen, og at den ellers legendariske fingerspidsfornemmelse for vælgerdybet dermed har floppet.

Selv om både trafik- og medieaftalen mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti formelt er lukket, foreslår DF-formanden nu, at omfartsvejen ved Mariager afkortes til et mindre vejprojekt, og at Radio24syv skal holdes i live som en ny digital radiokanal, dog foreløbigt uden at have fundet pengene:

»Hvis regeringen har et ønske om at undersøge muligheden for, at Radio24syv kører videre eksempelvis som en dab-kanal, siger den bare til,« skrev Thulesen Dahl fredag i Jyllands-Posten.

Balladen om omfartsvejen har dog gjort allermest ondt, fordi kritikken i høj grad er kommet fra det østjyske lokalområde, hvor Dansk Folkeparti er blevet hængt ud som et pamperparti, der misbruger skattekroner til egen fordel. Trafikordfører Kim Christiansen, der ejer en bodega i Mariager, gjorde ondt værre med sine iltre udfald:

»Hold kæft, hvor har alle I medløbere sat jer ind i sagen. Mon ikke bare I mangler lidt indhold i jeres røvkedelige liv,« skrev Kim Christiansen på Facebook, lige inden partiformanden altså havde fået nok af det hele og lavede en katastrofeopbremsning.

Den afgørende test

Den massive tilbagegang for Dansk Folkeparti er i al væsentlighed forskellen mellem tilstanden nu og valget i 2015: Ligesom statsminister Lars Løkke Rasmussen dengang blev bragt tilbage til magten på ryggen af DF’s valgtriumf, ligger hans politiske skæbne nu i hænderne på en rystet Kristian Thulesen Dahl.

Hvis Dansk Folkeparti ender med at skubbe de flere hundrede tusinde ekssocialdemokrater, som i de senere år har været en tur omkring højrefløjen, tilbage til sosserne, vil folketingsvalget således været afgjort, før det overhovedet er udskrevet.

Selv om skærmydslerne omkring Mariager og Radio24syv kan virke som petitesser i det store magtspil om Danmarks fremtid, er sagerne blevet lakmusprøver på Kristian Thulesen Dahls krisehåndtering: Hvis man ikke kan gå forrest og ligefrem skabe folkestemningen, må man i stedet forsøge at humpe efter og ændre holdning, indtil man igen er i trit med vælgerne.

Sådan synes DF-formanden at have tænkt i de seneste døgn. Rent valgtaktisk kan der være god snusfornuft i at rydde de værste sten af vejen, så partiet ikke konstant skal forholde sig til kritiske sager, der larmer meget i mediebilledet, men som trods alt ikke er storpolitik.

Spørgsmålet er dog, om Dansk Folkepartis nedtur kan vendes med de to kovendinger. I den allerseneste meningsmåling fra YouGov er DF nede på 12,1 procent, eller hvad der svarer til et tab på ni procentpoint og 15 mandater.

Kristian Thulesen Dahl har desperat brug for at få den negative opmærksomhed ryddet af vejen, så han og resten af den borgerlige blok kan udnytte den gyldne åbning, som Radikale Venstres leder Morten Østergaard har skabt med sin udmelding om, at han aktivt vil vælte Mette Frederiksen, hvis hun ikke ændrer kurs i udlændingepolitikken.

Skæbnesvanger alliance

Grundproblemet for Kristian Thulesen Dahl er, at han selv har banet vejen for vælgervandringen tilbage til Socialdemokratiet. Siden han sad i en sofa sammen med 3F-formand Per Christensen og S-formand Mette Frederiksen i vinteren 2017 – og her åbnede for et taktisk dobbeltspil, hvor han på én og samme tid peger på Lars Løkke Rasmussen som statsminister og flirter med muligheden for et tættere samarbejde med Socialdemokratiet – har DF’erne mistet folkelig opbakning.

Forfatteren Erik Meier Carlsen, som med bogen De overflødiges oprør i 2000 profeterede Dansk Folkepartis senere succes, vurderer nu, at Kristian Thulesen Dahl »til et vist punkt har overflødiggjort sig selv« ved at nærme sig Mette Frederiksen.

Dansk Folkeparti har ganske enkelt blåstemplet det parti, som tidligere kaldte Dansk Folkeparti for »ikke stuerene«, over for alle de gamle S-vælgere. Meier Carlsen mener, at DF-epoken kan være ved vejs ende.

Så vidt går det næppe. Men når udlændingepolitikken ikke længere udgør en meningsfuld forskel, og EU-kritikken samtidig er annulleret af Brexit-kaos, er det i hvert fald tydeligt, at Dansk Folkeparti står forpjusket tilbage uden en klar profil, med spredt fægtning og løsrevne enkeltsager såsom omfartsveje og placeringen af en radiostation.

DF er efterhånden så langt bagud i meningsmålingerne, at partiet næsten kun kan overraske på valgdagen. Men det ser sort ud: Det tykke teflonlag, som tidligere beskyttede Kristian Thulesen Dahl mod kritik i forbindelse med bl.a. efterløns- og dagpengeforringelser, er blevet slidt ned, og Dansk Folkeparti står nu i den uvante situation, at møgsagerne står i kø.

Når først spiralen af modgang svirrer, hurtigere og hurtigere, er det sjældent nok bare at skifte holdning, for så begynder troværdigheden nemlig også at forvitre. Næste afsporing kan derfor meget vel blive ’Tulle-toget’ – den omdiskuterede togbane mellem Vejle og Billund, tæt forbi DF-formandens egen hjemby i Thyregod – som Kristian Thulesen Dahl har lovet vælgerne i valgkredsen, men som transportøkonomerne ser som spild af skattekroner.

’Tulle-toget’ er ved at køre af sporet.

Lars Trier Mogensen skriver politiske analyser i Information og er chefredaktør for nyhedsbrevet /dkpol, som udgives af Føljeton. Han er desuden vært på programmet Det Røde Felt på Radio24syv

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Jakob Trägårdh
  • Steffen Gliese
  • Søren Veje
  • Werner Gass
  • Morten Wieth
  • Christian Mondrup
  • Hans Larsen
  • Gert Romme
  • Torben K L Jensen
  • Bjarne Andersen
  • Frede Jørgensen
  • Thomas Tanghus
Eva Schwanenflügel, Jakob Trägårdh, Steffen Gliese, Søren Veje, Werner Gass, Morten Wieth, Christian Mondrup, Hans Larsen, Gert Romme, Torben K L Jensen, Bjarne Andersen, Frede Jørgensen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så DF har måtte sande det gamle ordsprog: Pas på hvad du ønsker dig. Du risikerer at det går i opfyldelse.

DF har udviklet sig til en sekt, der er helt på linje med Erhard Jacobsen "danske lyttere og seere" i sin tid, - "alt er den troende flok villige til at acceptere, for troens skyld". og her er der ikke plads til virkeligheden. og hvor magtkorupperingen der sker for øjnene af de troende accepteres.

Danmarks absolut fremmeste kulturorganisation "DR" fik kniven i den hævnaktion der blev udført for nylig, og nu er tiden kommet til "radio 24syv", og ulovligheder i Inger Støjbergs ministerium, stemmer man blot væk fra at være et ansvar, - men det pålægger samtidig DF ansvaret for den undergravning af folkestyrets demokrati.

Samtidig går partiet ind for både længere og strengere straffe hele tiden, som borgerne skal rette sig efter, - og de troende i sekten følger lederne blindt.

Man følger helt i ånden fra George Orwells "Kammerat Napoleons ord". "alle er lige, men nogle er mere lige end andre"!

Det uforenelige ligger i at kræve sine love overholdt af borgerne, og samtidig støtte lovovertrædelser for sin egen sag, - så er man nemlig ansvarlig for en degradering af borgernes opfattelse af lovene mening og hensigt.

Eva Schwanenflügel, Peter Andersen, Frede Jørgensen, nils hommel, Tue Romanow, Rikke Nielsen, Charlotte Gissel, Torben K L Jensen, Flemming Berger, Karsten Lundsby, Werner Gass og Michael W Pedersen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Der er et andet perspektiv for DF efter valget der er værd at bemærke. Hvis Mette F. og rød blok vinder valget - DF går markant tilbage,NB kommer ind med 3,5 % er det sandsynligt at RV vinder på sin populistiske afvisning af Mette F. som statsminister - er der lagt op til at Morten Østergaard skifter side efter valget. Lars Løkke Rasmussen skal gå af som formand for V hvis han taber valget og ind kommer Kristian Jensen - en mand der har så stor en stjerne hos de radikale at de ofrede en helsides annonce i Politiken på en kærlighedserklæring til neo-liberalisten - Kristian Jensen der står til at blive oppositionsleder og et samarbejde á la S og DF mellem Jensen og Østergaard om den økonomiske politik bliver en oplagt mulighed. Morten vil pege på Mette F. og så modarbejde hende som Tulle modarbejdede VLAK-regeringen. Så hvilke muligheder har Mette F. for at danne regering ? Hvis DF skal have en rest af indflydelse med Nye Borgerlige der har den samme økonomiske politik som RV - KAN Tulle ikke gøre andet end at frede Mette F.´s regering - i hele valgperioden.

Det må snart være på tide, at Lars Trier M. - samt flere andre på Inf. - holder op med deres evindelige skriverier om Tulle-banen. Nok ligger den i Tulles valgkreds, men projektet er født i trafikministeriet, fordi der er fornuft i, at landets næststørste lufthavn er koblet på jernbanenettet - ganske som Kastrup og nu snart Ålborg også er det. At give Tulle æren for banen er at pynte ham med lånte fjer, og når selv Inf. bliver ved med at skirve om Tulle-banen så er det jo ikke noget at sige til, at manden bliver indbildsk og tror han kan gå på vandet.
Tulle interesserer sig ikke for transport, og det der heller ikke andre i DF, der gør - bortset fra Kim Christiansen, og hans anliggende handler ikke bedre kollektiv trafik, men om hvordan han kan genere DSB og BaneDK med mere udbud. Kim C er en del af asfaltlobbyen, jvfr. hans omfartsvej, Kattegatforbindel, Hærværksmotorvej mv.
Hvis Inf. fremover skriver om banen, så hedder den Billund-banen.

Steffen Gliese

Det er på tide. I snart 20 år har dét parti fordærvet dansk politisk liv og vendt positive mål til negative. Alt, hvad der i dag er galt med det politiske liv, skyldes Venstres sinistre pagt med de mørke, irrationelle kræfter i folkedybets nedre regioner.

Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Peter Andersen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Interessant at DF står til en halvering og må kæmpe med Enhedslisten om at være Folketingets tredjestørste parti.
Det vil nok overraske en del.

jan henrik wegener

Mon ikke der skal mere end en dumhed, der omhandler en omfartsvej til at sende et parti ind på en nedtur eller endda i en "dødsspiral"? For de fleste af det partis måske forhenværende vælgere kan det måske blive den meget omtalte dråbe, oven i en række andre grunde til at stemme anderledes.
Derimod er vel de britiske konservatives håndtering af nejet til EU noget der alene burde kunne føre til masseflugt.