Læsetid: 8 min.

Når debatten handler om udlændinge, eksploderer både DF og De Radikale på Facebook

Vælgernes interaktion med politikere på Facebook kan ikke kun fortælle noget om partiernes digitale valgkamp. De kan også fortælle noget om den politiske virkelighed. I denne artikel ser Information nærmere på, hvordan opbakningen til politikerne fordeler sig på det sociale medie
Alternativet skiller sig ud ved både at være dårligst, når det kommer til antal interaktioner målt på selve partiet og på partilederen. Og sådan har det faktisk været lige siden Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, forklarer Lasse Perrild, partner i Common og ekspert i politisk kommunikation.

Alternativet skiller sig ud ved både at være dårligst, når det kommer til antal interaktioner målt på selve partiet og på partilederen. Og sådan har det faktisk været lige siden Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, forklarer Lasse Perrild, partner i Common og ekspert i politisk kommunikation.

Peter Hove Olesen

14. maj 2019

Nye Borgerlige har de mest rasende følgere på Facebook, Mette Frederiksen har momentum, og Alternativet har længe været den absolutte bundskraber.

Det er blot nogle af de tendenser, man kan konstatere ud fra data om partiernes interaktioner på Facebook, som analysebureauet Analyse & Tal og konsulenthuset Common har lavet for Information.

Med godt tre uger til den store valgdag den 5. juni, kan de politiske Facebook-interaktioner – likes, delinger og kommentarer – ikke kun fortælle noget om, hvordan det går med partiernes digitale valgkamp. De kan også fortælle noget om den politiske virkelighed.

For ikke nok med at flere og flere danskere får deres nyheder fra Facebook, så interagerer danskerne også i stort omfang med politikerne. Samtidig bruger partier og politikere flere annoncekroner end nogensinde før på det sociale medie. 

Med andre ord: Facebook har fået en magtfuld rolle i dansk politik.

»Hvis Facebook er Danmarks største torv, så er politikernes facebookside ølkassen på torvet, som de til enhver tid kan stille sig op på og tale til de 3,7 millioner danskere, der færdes her. Politikere er med andre ord ikke længere afhængige af pressen,« som journalist Frederik Kulager har beskrevet det i netmediet Zetland.

Kortlægningen, som Information har fået lavet, viser, hvor mange interaktioner et politisk parti får, når man medregner alle folketingspolitikernes facebooksider og partiets hovedside. Derudover er der lavet en selvstændig opgørelse på partilederne.

I tallene er der forsøgt at korrigere for betalte opslag, da dataene ellers vil være påvirket af, hvor mange penge politikerne bruger på Facebook. Effekten kan dog ikke fjernes helt, fortæller Lasse Perrild, der er partner i Common og ekspert i politisk kommunikation. Resultaterne er derfor mærket af, hvilke partier der annoncerer mest og bedst.

»Men for at nedbringe betydningen har vi kun medtaget interaktion fra opslagenes første tre døgn. Alt efter det er oftest rent betalingsdrevet. Annoncering er dog i dag blevet et vilkår for politikerne og noget, som stort set alle partier gør brug af i stor stil,« siger Lasse Perrild.

Uanset, om det er organisk eller betalt indhold, er tallene opsigtsvækkende: I perioden fra den 1. juli 2018 til den 30. april 2019 har politikerne i alt lavet 23.419 opslag og fået mere end ni millioner interaktioner i form af likes, delinger eller kommentarer.

I denne artikel ser Information nærmere på, hvordan de interaktioner fordeler sig. 

Her er fem konklusioner:

1. Radikale elsker udlændingedebat

Ikke kun Dansk Folkeparti vinder på Facebook, når udlændingepolitik optager debatten. Ifølge opgørelsen er der et sammenfald mellem De Radikale og Dansk Folkeparti, hvor begge partier ser ud til at lukrere på konflikterne i udlændingespørgsmålet. Det vurderer Lasse Perrild.

»Radikale og DF har et nærmest symbiotisk forhold på Facebook. Hvis der er udlændinge på dagsordenen, flyver begge partiers interaktioner op. Og hvis der tilsvarende er andre emner på dagsordenen, så følges de to partier ned igen,« siger han.

Lasse Perrild peger særligt på debatten om øen Lindholm i vinter som et eksempel på den tendens. Da diskussionen omkring starten af marts havde lagt sig, dykkede begge partiers interaktion igen. Men da udlændingespørgsmålet atter rykkede centralt ind i valgkampen – bl.a. med Radikales krav imod det såkaldte paradigmeskifte og Venstres omstridte pressemøde – steg både DF’s og De Radikales eksponering på Facebook endnu engang.

»Det viser, at det er lige så vigtigt for De Radikale at tale om udlændingepolitik, som det er for Dansk Folkeparti. Og ser man på Radikales digitale kampagne, er det for alvor kun udlændingeområdet, der banker igennem på Facebook,« siger Lasse Perrild.

2. Nye Borgerliges følgere er rasende

Interaktioner på Facebook er ikke kun afgrænset til at være likes eller kommentarer. Emojis er blevet en del af sproget på sociale medier, og ifølge Lasse Perrild kan de forskellige ikoner – som for eksempel kan være grinende, grædende eller vrede – bruges til at illustrere, hvilken følelsesmæssig reaktion politikerne ønsker at frembringe.

Opgørelsen over partiernes emoji-reaktioner viser, at vælgerne hovedsageligt benytter det almindelige like, når de interagerer med politikerne. Alligevel er der et par interessante tendenser, der stikker ud. Eksempelvis er hver sjette interaktion på Nye Borgerliges sider en vred emoji.

»Nye Borgerlige har de klart mest rasende følgere. Det er det parti, hvor den vrede emoji udgør den klart største andel af reaktionerne,« siger Lasse Perrild.

Det næstmest vrede parti er Enhedslisten, hvor det rødglødende ikon udgør hver tiende af alle interaktioner. 

Partiernes popularitet

De Radikale, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og SF er de partier, der har fået flest interaktioner pr. opslag i perioden fra juli 2018 til 30. april 2019.

  • De Radikale: 652
  • Dansk Folkeparti: 604
  • Nye Borgerlige: 555
  • SF: 545
  • Enhedslisten: 381
  • Venstre: 312
  • Socialdemokratiet: 220
  • Liberal Alliance: 220
  • Alternativet: 217
  • De Konservative: 210

Kilde: Analyse & Tal for Information

Som Information tidligere har beskrevet, er indignation en af de mest effektive følelser, da splittende budskaber ofte skaber mange reaktioner og dermed bliver katapulteret længere ud i Facebooks sfære. Der er dog stor forskel på, hvilke emner der gør vælgerne tossede.

»Vreden mobiliserer yderfløjene, og det er fløjpartierne meget bevidst om at dyrke på Facebook. For Nye Borgerlige handler det om indvandrere og kriminalitet, mens det for Enhedslisten handler om ulighed og social indignation. Vreden giver pote for begge partier, når de skriver om andre politikeres evner, moral og selvberigelse,« siger Lasse Perrild.

3. Lars Løkke har modvind

Skal man tro meningsmålingerne, har den borgerlige fløj brug for et mindre mirakel, hvis den skal kunne danne et flertal efter folketingsvalget. Også på Facebook ser det svært ud for landets siddende statsminister, Lars Løkke Rasmussen.

På trods af sin enorme platform med 200.000 følgere er Lars Løkke kun den sjettebedste partileder på Facebook målt på gennemsnitlige interaktioner pr. opslag. Statsministeren får 957 interaktioner pr. opslag, mens Pia Olsen Dyhr får 1.982, Kristian Thulesen Dahl 1.964 og Mette Frederiksen 1.802. Lars Løkke har næsten tre gange så mange følgere som Mette Frederiksen, men den socialdemokratiske partileder får altså i gennemsnit dobbelt så mange interaktioner på sine opslag.

I alt har Lars Løkke siden juli høstet 173.419 interaktioner på sin Facebookside. Omtrent lige så mange som Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl og kun undergået af Alternativets Uffe Elbæk med 79.733 interaktioner, Konservatives Søren Pape Poulsen med 158.050 og Liberal Alliances Anders Samuelsen med 118.367.

»Det er bemærkelsesværdigt, at Lars Løkkes side ikke er kommet i gear så tæt på valget – især sammenlignet med Mette Frederiksen. Det er ret interessant, at landets statsminister ikke formår at engagere flere vælgere på Facebook. Løkke laver på mange måder fine autentiske opslag, men det virker ikke, som om Venstre har haft en klar plan for, hvordan de understøtter hans indsats og får mere værdi ud af hans side,« siger Lasse Perrild.

Til sammenligning er Pia Olsen Dyhr den bedste partileder på Facebook. I alt har SF-formanden siden juli fået 351.365 interaktioner. Den næstbedste er De Radikales Morten Østergaard med 332.343, mens tredjepladsen går til Mette Frederiksen med 234.054.

Partiledernes popularitet

Blandet partilederne er der langt fra top til bund, når det kommer til interaktioner på Facebook. SF’s Pia Olsen Dyhr har således over fire gange flere end Alternativets Uffe Elbæk. Tallene er fra perioden fra juli 2018 til 30. april 2019.

Her er listen over partiledernes samlede antal interaktioner. Tallet i parentes er antal opslag:

  • Pia Olsen Dyhr: 351.365 (209)
  • Morten Østergaard: 332.343 (356)
  • Mette Frederiksen: 234.054 (183)
  • Lars Løkke Rasmussen: 173.419 (148)
  • Kristian Thulesen Dahl: 169.126 (112)
  • Søren Pape Poulsen: 158.050 (370)
  • Pernille Skipper: 157.292 (135)
  • Anders Samuelsen: 118.367 (221)
  • Uffe Elbæk: 79.733 (327)

Kilde: Analyse & Tal for Information

4. Mette Frederiksen har medvind

Modsat Lars Løkke Rasmussen har Mette Frederiksen vind i ryggen på det sociale medie, og S-formandens gennemsnitlige antal interaktioner har stort set kun været stigende siden december.

Ifølge Lasse Perrild hænger det sammen med, at Mette Frederiksen har bragt sin person mere i spil på det sociale medie.

»Det er blevet mere tydeligt, at det er et menneske, der opdaterer siden. Før var der en distance, hvor det var svært at mærke, hvem der skrev på siden. Nu får vi for eksempel oftere et indblik i, hvad Mette Frederiksen selv tænker, og hvad hun bruger sin tid på, når hun kører landet rundt i Mette-bussen,« siger Lasse Perrild.

I lyset af S-formandens succes er det bemærkelsesværdigt, at Socialdemokratiet som parti får så få interaktioner pr. opslag sammenlignet med andre partier. Forklaringen er, at en stor del af socialdemokraternes andre folketingsprofiler har meget lav aktivitet, forklarer Lasse Perrild.

Med over én million interaktioner mellem juli 2018 og april 2019 er Socialdemokratiet dog samlet set stadig et af de bedste på Facebook – kun overgået af SF og Dansk Folkeparti.

5. Alternativet skraber bunden

Alternativet skiller sig ud ved både at være dårligst, når det kommer til antal interaktioner målt på selve partiet og på partilederen. Og sådan har det faktisk været lige siden Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, forklarer Lasse Perrild.

»Alternativet red ind på en bølge ved sidste valg og var virkelig gode på sociale medier. De var i opposition til alle andre, og det dyrkede de massivt med god effekt. Siden da har de mest virket til at være imod hinanden internt. De fik en kort opblomstring på Facebook, da Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, men ellers har det sidste år været kendetegnet ved, at partiet har ligget og rodet rundt i bunden,« siger Lasse Perrild.

Han peger på, at både partiet og Uffe Elbæk stadig skriver en hel masse opslag på Facebook. Men selv om Elbæk har omkring 55.000 følgere på sin facebookside, er der ikke ret mange, der ser hans opslag eller interagerer med dem.

Uffe Elbæk har fået 79.733 interaktioner siden juli 2018. Det er knap 40.000 mindre end den næstdårligste partileder – LA’s Anders Samuelsen – som har fået 118.367. Som parti får Alternativet 220 interaktioner pr. opslag i gennemsnit og er dermed overgået af De Konservative med 222 interaktioner og LA med 242 interaktioner.

»Facebook giver ikke samme gratis eksponering til store sider, som de gjorde engang. Men det virker ikke til, at Alternativet har fulgt med udviklingen. De bruger ikke annoncering på samme niveau som mange af andre, og det kan være en del af forklaringen på, at de klarer sig så meget dårligere,« siger Lasse Perrild.

Sverigedemokraternas leder, Jimmie Åkesson, gæstede sidste weekend Dansk Folkepartis landsmøde og blev modtaget med jubel. Hans parti og Dansk Folkeparti har det til fælles, at de er gode til at få udbredt deres budskaber på sociale medier.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Kim Folke Knudsen
Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Ja, Alternativet er blevet stort set usynligt på Facebook, hvad der både irriterer og bekymrer mig.

Benta Victoria Gunnlögsson og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

De mest rasende er racisterne (deraf måske betegnelsen ...). Og naturligvis er de mest rasende også de mest højtråbende. Og de få, mest højtråbende vinder altid i konkurrencen om mediernes bevågenhed, fordi medierne har deres at slås med. Kraftigt vigende oplagstal, den slags. Der er ikke overskud til ro.

Så man kan have nok så gode intentioner om, at valgkampen ikke endnu engang skal handle om udlændinge, fremmede og den slags. Miljø kan være nok så vigtigt, og ligeledes pensionsalder og arbejdsmarkedsforhold. Men når Paludan og konsorter råber op med deres simple budskab, er modstanden kun kortvarig og nyttesløs: Det nytter ikke at tale lavmælt, når andre råber.

Niels Duus Nielsen, lars helde og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

klikokratiet længe leve.

klikokratiet = Klikdemokratiet handler om antal klik på givne budskaber.

Under devisen jo mere højrøstet jo mere synlig i den offentlige debat.

og des større er chancen for at stifte " et one man show parti " eller partiet med et standpunkt under devisen make it simple.

Nu er der imidlertid det besværlige ved virkeligheden, at politik er at tage stilling til mange spørgsmål og mange problemer. Så kommer One man show partierne til kort.

Jeg undrer mig f.eks over, hvorledes Hr. Paludan måske 3% af stemmerne kan stemme på et parti, hvor ingen aner hvad manden mener om klima, økonomi, pensioner, beskæftigelse, miljøpolitik.

Men det må de vælgere jo selv om.

For mig at se er klima og miljø det mest tyngende emne i valgkampen, men det er også det emne, som kræver indviklede svar og som indebærer, at der skal arbejdes globalt, internationalt i EU og her i landet med at omstille produktion og levemåde i vores rige del af Verden.

FORTSAT GOD VALGKAMP.

VH
KFK

Runa Lystlund

Nu i midten af maj 2019, er der brugt mindst 41 millioner på Rasmus Paludan.

Eva Schwanenflügel og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Den store forskel i aktivitet på de forskellige parti-sider skyldes også at de store ungdomspartier i bl.a. V, S, DF, har ret mange aktive medlemmer siddende på de sociale medier.

Jesper Jakobsen

Man skal huske at vrede-emojien ikke nødvendigvis betyder vrede, den kan også ydtrykke uenighed eller utilfredshed.
Ligeledes kan man heller ikke vide, om vrede-emojien betyder vrede over poltikeren eller opslaget, eller deler den vrede/forargelse som politkeren udtrykker.

Emojis reducerer komplicerede følelser og reaktioner omkring vigtige emner til et ansigt med en reaktion. Det er forsimplet, og derfor skal man holde tungen lige i munden, når man tolker eller fortolker på dem.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar