Læsetid: 8 min.

Når debatten handler om udlændinge, eksploderer både DF og De Radikale på Facebook

Vælgernes interaktion med politikere på Facebook kan ikke kun fortælle noget om partiernes digitale valgkamp. De kan også fortælle noget om den politiske virkelighed. I denne artikel ser Information nærmere på, hvordan opbakningen til politikerne fordeler sig på det sociale medie
Alternativet skiller sig ud ved både at være dårligst, når det kommer til antal interaktioner målt på selve partiet og på partilederen. Og sådan har det faktisk været lige siden Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, forklarer Lasse Perrild, partner i Common og ekspert i politisk kommunikation.

Alternativet skiller sig ud ved både at være dårligst, når det kommer til antal interaktioner målt på selve partiet og på partilederen. Og sådan har det faktisk været lige siden Uffe Elbæk meldte sig som statsministerkandidat, forklarer Lasse Perrild, partner i Common og ekspert i politisk kommunikation.

Peter Hove Olesen

14. maj 2019

Nye Borgerlige har de mest rasende følgere på Facebook, Mette Frederiksen har momentum, og Alternativet har længe været den absolutte bundskraber.

Det er blot nogle af de tendenser, man kan konstatere ud fra data om partiernes interaktioner på Facebook, som analysebureauet Analyse & Tal og konsulenthuset Common har lavet for Information.

Med godt tre uger til den store valgdag den 5. juni, kan de politiske Facebook-interaktioner – likes, delinger og kommentarer – ikke kun fortælle noget om, hvordan det går med partiernes digitale valgkamp. De kan også fortælle noget om den politiske virkelighed.

For ikke nok med at flere og flere danskere får deres nyheder fra Facebook, så interagerer danskerne også i stort omfang med politikerne. Samtidig bruger partier og politikere flere annoncekroner end nogensinde før på det sociale medie. 

Med andre ord: Facebook har fået en magtfuld rolle i dansk politik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Kim Folke Knudsen
Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Ja, Alternativet er blevet stort set usynligt på Facebook, hvad der både irriterer og bekymrer mig.

Benta Victoria Gunnlögsson og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

De mest rasende er racisterne (deraf måske betegnelsen ...). Og naturligvis er de mest rasende også de mest højtråbende. Og de få, mest højtråbende vinder altid i konkurrencen om mediernes bevågenhed, fordi medierne har deres at slås med. Kraftigt vigende oplagstal, den slags. Der er ikke overskud til ro.

Så man kan have nok så gode intentioner om, at valgkampen ikke endnu engang skal handle om udlændinge, fremmede og den slags. Miljø kan være nok så vigtigt, og ligeledes pensionsalder og arbejdsmarkedsforhold. Men når Paludan og konsorter råber op med deres simple budskab, er modstanden kun kortvarig og nyttesløs: Det nytter ikke at tale lavmælt, når andre råber.

Niels Duus Nielsen, lars helde og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

klikokratiet længe leve.

klikokratiet = Klikdemokratiet handler om antal klik på givne budskaber.

Under devisen jo mere højrøstet jo mere synlig i den offentlige debat.

og des større er chancen for at stifte " et one man show parti " eller partiet med et standpunkt under devisen make it simple.

Nu er der imidlertid det besværlige ved virkeligheden, at politik er at tage stilling til mange spørgsmål og mange problemer. Så kommer One man show partierne til kort.

Jeg undrer mig f.eks over, hvorledes Hr. Paludan måske 3% af stemmerne kan stemme på et parti, hvor ingen aner hvad manden mener om klima, økonomi, pensioner, beskæftigelse, miljøpolitik.

Men det må de vælgere jo selv om.

For mig at se er klima og miljø det mest tyngende emne i valgkampen, men det er også det emne, som kræver indviklede svar og som indebærer, at der skal arbejdes globalt, internationalt i EU og her i landet med at omstille produktion og levemåde i vores rige del af Verden.

FORTSAT GOD VALGKAMP.

VH
KFK

Runa Lystlund

Nu i midten af maj 2019, er der brugt mindst 41 millioner på Rasmus Paludan.

Eva Schwanenflügel og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Den store forskel i aktivitet på de forskellige parti-sider skyldes også at de store ungdomspartier i bl.a. V, S, DF, har ret mange aktive medlemmer siddende på de sociale medier.

Jesper Jakobsen

Man skal huske at vrede-emojien ikke nødvendigvis betyder vrede, den kan også ydtrykke uenighed eller utilfredshed.
Ligeledes kan man heller ikke vide, om vrede-emojien betyder vrede over poltikeren eller opslaget, eller deler den vrede/forargelse som politkeren udtrykker.

Emojis reducerer komplicerede følelser og reaktioner omkring vigtige emner til et ansigt med en reaktion. Det er forsimplet, og derfor skal man holde tungen lige i munden, når man tolker eller fortolker på dem.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar