Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tirsdag udskrev folketingsvalg fra Folketingets talerstol, fremhævede han regeringens stramme udlændingepolitik og i særdeleshed den såkaldte integrationsydelse til arbejdsløse udlændinge, som V-regeringen indførte i 2015.
»Udlændinge skal bidrage til fællesskabet. Derfor har vi sænket sociale ydelser til arbejdsløse udlændinge og flygtninge. Det er en politik, hvor børn i tusindvis har oplevet deres forældre forlade kontanthjælp til fordel for arbejde eller uddannelse,« sagde statsministeren.
Nogenlunde det samme kan man læse i Venstres valgmanual, som er sendt ud til alle partiets folketingskandidater og lækket til Ekstra Bladet. Manualen er en vejledning i, hvordan kandidaterne skal argumentere for Venstres politik og forsvare sig over for politiske modstandere.
»Vi har indført en integrationsydelse, der gør det mere attraktivt for nytilkomne til Danmark at arbejde og bidrage. Resultatet er, at andelen af flygtninge og familiesammenførte i arbejde er mere end fordoblet fra 21 pct. i 2. kvartal 2015 til 45 pct. i 3. kvartal 2018,« står der i manualen.
Men det er der ikke belæg for, lyder det fra eksperter.
»Der er overhovedet ingen evidens for at sige, at integrationsydelsen har haft nogen som helst betydning for fordoblingen af beskæftigelsen. Det er en fejlslutning,« siger Karen Nielsen Breidahl, der er integrationsforsker på Aalborg Universitet.
Problemet med påstanden, som Venstres kandidater vejledes til at bruge i valgkampen, er, at den ikke tager højde for alle de faktorer, der påvirker beskæftigelsen, forklarer Karen Nielsen Breidahl. Hun bakkes op af Jacob Nielsen Arendt, der er forskningsleder i Rockwool Fondens forskningsenhed.
»Der er mange andre forhold, som har medvirket til at løfte beskæftigelsen for denne her gruppe af mennesker. Den mest oplagte er selvfølgelig, at konjunkturerne har været i markant forbedring i lige netop denne periode,« siger Jacob Nielsen Arendt.
Han mener, man kan læse formuleringen i Venstres valgmanual sådan, at partiet hævder, at det er integrationsydelsen, der har øget beskæftigelsen.
»Men det er der ikke noget belæg for at sige,« siger Jacob Nielsen Arendt.
»Der er mange grunde til, at beskæftigelsen er løftet, og derfor er det et ret løst grundlag at sige, at integrationsydelsen er årsagen, vil jeg mene.«
Flere fattige og kriminelle
Der er endnu ikke publiceret forskning, som dokumenterer effekterne af integrationsydelsen – der for nyligt blev omdøbt selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen. Men i marts konkluderede en rapport fra Rockwool Fonden, at starthjælpen, der nu er afløst af hjemsendelsesydelsen, op gennem 00’erne kun har haft en kortvarig positiv effekt på beskæftigelsen. Samtidig har den medført flere fattige, flere kriminelle og færre kvinder i arbejde, lød det i rapporten.
»På langt sigt forsvinder beskæftigelseffekten helt. Den er ikkeeksisterende, otte år efter at de er ankommet. Så flygtningene er kommet hurtigere i arbejde, men en lige så høj andel ville være kommet i beskæftigelse alligevel på et senere tidspunkt, hvis de ikke havde fået den lavere ydelse,« siger Jacob Nielsen Arendt, der dog understreger, at der altså er en beskæftigelseseffekt på kort sigt.
»Men nu viste det sig at være en midlertidig effekt, så overordnet set forbliver det et lavt tal og efterlader en meget, meget stor gruppe på den lave indkomst.«
Venstre kritiserer i manualen S-formand Mette Frederiksen for som minister at have hævet de offentlige ydelser for flygtninge med op mod 10.000 kroner mere pr. flygtningefamilie om måneden.
»Dermed bidrog hun til at fastholde områder af Danmark med udlændinge på passiv forsørgelse,« og »andelen af flygtninge i arbejde styrtdykkede fra omkring 20 pct. til 9,6 pct. under den S-ledede regering,« står der i valgmanualen.
Igen drager Venstre altså en parallel mellem ydelsesniveau og antal i beskæftigelse.
Men heller ikke her er det retvisende at lave den kobling, mener Karen Breidahl Nielsen.
»Fra 2001 til 2009 gik det rigtig meget fremad med beskæftigelsen. Men så kom finanskrisen, og mange røg ud af arbejdsmarkedet. Der kan vi ikke lave en slutning om ydelserne,« siger hun.
Jacob Nielsen Arendt påpeger, at der ikke findes analyser, som dokumenterer sammenhæng mellem afskaffelsen af starthjælpen i 2011 og faldet i beskæftigelsen blandt flygtninge i den efterfølgende periode.
»Til gengæld var konjunktursituationen den stik modsatte af i dag, så det er nok en ret oplagt forklaring, ligesom i dag med stigningen,« siger Jacob Nielsen arendt.
Bremser integrationen
Det er ikke kun beskæftigelsen, som integrationsydelsen ifølge Venstres valgmanual har haft en positiv effekt på. Et andet argument, som kandidaterne anbefales at bruge i de politiske debatter, er, at den lave integrationsydelse »fremmer integrationen«.
Ifølge Jacob Nielsen Arendt afhænger det dog af, hvordan man forstår integration. Hvis det handler om arbejdsmarkedsdeltagelse, er der igen kun Rockwool Fondens analyse af starthjælpen at tage udgangspunkt i. Den konkluderer som beskrevet, at til trods for en kortvarig effekt i beskæftigelsen, er der ingen langvarig effekt, mens de negative konsekvenser blandt andet er flere fattige og kriminelle.
»Derfor vil jeg nok sige, at integrationsydelsen bremser integrationen, hvis vi tolker integration bredere end bare arbejdsmarkedsdeltagelse,« siger Jakob Nielsen Arendt.
– Så helt overordnet som forsker, når man læser i valgmanualen om integrationsydelsen, hvad tænker man så?
»Man tænker, at Venstre gerne vil have det til at se mere positivt ud, end vi har forskning, der kan give belæg for.«
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Venstre.
Ethvert lillebitte figenblad for regeringens nedskæringer på overførselsindkomst og velfærd skal naturligvis benyttes til det yderste af fingerneglene.
Problemet for Venstre er bare at de alt for ofte er blevet taget i at fifle med statistik, tale usandt om forvaltning, og dække over deres erhvervssponsorer (især landbrugslobbyen og kvotekongerne).
Venstres troværdighed kan ligge på et sandkorn.
Et er statistik noget andet er sund fornuft.
Uanset hvad må det da være sådan - at hvis forskellen mellem offentlig forsørgelse og lønindkomst vokser- vil incitamentet til at lette rumpetten vokse.
Det er da indlysende.
Om det så er lidt eller meget og om der er uheldige konsekvenser af en sænkning af overførselsindkomsterne er noget helt andet.
Så lad os få lidt mere sund fornuft ind i overvejelserne om overførselsindkomsternes størrelse.
Vi er jo nogen der skal betale for ydelserne og den betalingsvilje kan nemt smuldre.
Efter at have set Løkkes valgtale med løfter og valgflæsk af allerværste art, og høre HAM lyve igen og igen , så kender man Løkke fra før 2015, med underbukser og anden garderobe betalt af V,rejser betalt, cigaretter og 1. klasse luksus osv osv, Han er en utroværdig politiker. Og jeg håber han taber valget så der kommer ny regering.
Jørgen wind-willassen
Uanset hvor meget du sænker offentlig forsørgelse, følger de laveste løndinger med ned, så forforskellen mellem offentlig forsørgelse og lønindkomst vokser ikke, du får arbejdende fattige.
Hykleri.
Eftersom incitamentet til at lette rumpetten er defineret ud fra forskellen mellem offentlig forsørgelse og lønindkomst, bringer Jørgen Wind-Willassens ”sunde fornuft” os ikke særlig langt. Det er blot en tautologi.
Ikke belæg for -> akademisk sprog for det mere dagligdags udtryk løgn.
Ny overskrift: Venstre igen igen taget i at lyve om effekt af integrationsydelse: Højst "overraskende" viser det sig, at det at presse udlændinge på rettigheder og økonomi ikke giver bedre integration, mindre kriminalitet og højere uddannelse!
Venstre baserer ikke sin politik på forskning. Som Inger Støjberg udtrykker det: "Det er jeg lodret uenig i. Det er min klare overbevisning, at (dit og dat) ..." Det har for Venstre været grundlag nok for at træffe en politisk beslutning i modstrid med forskning og fakta.
"Udlændinge skal bidrage til fællesskabet. Derfor har vi sænket sociale ydelser til arbejdsløse udlændinge og flygtninge."
"Derfor" i ovenstående udsagn refererer til sætningen "Udlændinge skal bidrage til fællesskabet". Da man ikke kan slutte fra et "skal" til et "kan" er udsagnet en non sequitur. Allerede på det formelle niveau er udsagnet forfejlet - og så har vi slet ikke nævnt indholdet endnu.
Måske skulle man overveje at lære ungerne lidt grundlæggende logik allerede i Folkeskolen, så de som voksne har lidt modstandskraft over for politikernes løgne... undskyld, politikernes manglende belæg for deres påstande.
W-W: "Vi er jo nogen der skal betale for ydelserne og den betalingsvilje kan nemt smuldre."
Den betalingslyst er forsvundet forlængst - hvis den nogensinde har eksisteret. Derfor har vi skattely, hvidvaskningsskandaler, sindssygt høje lønninger for ansvarsfrie chefer, høje aktionærudbetalinger og momssvindel.
Det handler ikke om hvorvidt W-W og ligesindede har lyst til at betale.
Det handler om, hvad der sker og hvor blodigt det bliver, hvis han og hans ligesindede åbenlyst holder op med at bidrage.
Integrationsydelsen er en skamplet på vores humanistiske tilgang til mennesker i nød.
Vi har ikke behov for en under-underklasse...
Det er også et tegn på det hykleri, der kendetegner debatten i Danmar, hvor det er tydeligt, at når der debatteres ulighed, så er integrationsydelsen ikke en del af den debat. Men det er lige præcis integrationsydelsen, der skaber fattigdom - også fattigdom blandt børn. Og det kan vi ikke være bekendt.
I et ulige samfund vokser racismen og sexismen.