
Kommer du fra Aakirkeby på Bornholm, ender de udviste kriminelle udlændinge i Aakirkeby, kommer du fra Hjørring ender de i Hjørring, og kommer du fra 16 andre udvalgte byer og områder i landet, så placerer Venstre i en kampagne på Facebook et udrejsecenter for udviste, kriminelle udlændinge lige i din baghave, »hvis rød blok får magten«.
»Hvor skal det nye udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge ligge?« lød det i Venstres facebookopslag.
»Hvis rød blok med Radikale Venstre får magten, så kan det blive på et nedlagt asylcenter i Faaborg. Det ønsker vi i Venstre ikke!«
Kampagnen blev lanceret på Facebook den 3. juni og skulle køre i to døgn. Kun bynavnet var byttet ud i den ellers enslydende tekst i de 19 facebookopslag. Op mod 132.000 mennesker fra hele landet nåede at se Venstres annoncekampagne om udrejsecentre for udviste, kriminelle udlændinge, inden kampagnen blev taget af nettet.
»Det her er en skræmmekampagne i den grovere ende af skalaen,« siger Astrid Haug, der er digital rådgiver og ekspert i sociale medier.
»Der er ikke noget urimeligt i at bruge teknologien til at styre annoncer så præcist som muligt, men det, man gør her, er at bruge teknologien til at insinuere og antyde, at hvis den røde blok vinder, så får du et udrejsecenter lige i din egen baghave,« siger digital rådgiver Astrid Haug.
Astrid Haug understreger, at annoncens indhold netop er konstrueret til at give den oplevelse. Klikkede du ind på Facebook fra Herning-området, ville du se en annonce med et helt bart danmarkskort, der hurtigt zoomede ind på Herning med en stor rød prik og ordene ’Beredskabscenter Herning’ fulgt af teksten »Hvis rød blok får magten kan kriminelle udlændinge ende her«.
»Det er sådan set meget dygtigt lavet,« siger Astrid Haug om annoncerne.
Venstre afviser kritikken af de i alt 19 annoncer.
»Jeg er helt uenig,« siger Inger Støjberg, der er udlændinge- og integrationsminister. Hun afviser fuldstændig, at der skulle være tale om en skræmmekampagne og mener ikke, at det kan kritiseres, at de 19 forskellige annoncer giver indtryk af, at udrejsecentre kan ende med at blive placeret forskellige steder i landet.
»Det er jo fuldstændig det samme som, at hvis jeg havde en Sportigan i Hanstholm, så vil jeg jo ikke annoncere i Herning. Det er fuldstændig det samme.«
Størst i Midtjylland
Annoncekampagnen udnytter Facebooks teknologi til at målrette annoncer med meget høj præcision. Annoncer kan styres direkte efter køn, alder, interesser og en lang række andre faktorer – heriblandt også hvor man bor i landet.
Information har hentet data fra Facebook om de i alt 19 annoncer, og hvor de er blevet vist. Størst gennemslagskraft havde kampagnen i Region Midtjylland, hvor over halvdelen af annoncerne blev vist.
Det betyder, at over halvdelen af læserne af Venstres annonce har set, at der efter et regeringsskifte kan blive placeret et udrejsecenter for udviste, kriminelle udlændinge hos dem selv i Herning. Eller i Randers. Eller i Ebeltoft, Grenaa – eller på Samsø.
Astrid Haug undrer sig over, at kampagnen fik lov til at fortsætte på Facebook selv efter, at statsminister Lars Løkke Rasmussen tirsdag eftermiddag meldte ud, at VLAK-regeringen ikke længere var en realistisk mulighed, og at han sigtede efter at danne regering hen over midten med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre.
»Det virker absurd, at de kører de her kampagner på Facebook, samtidig med at Lars Løkke – og dermed også Venstre – har skiftet kurs,« siger Astrid Haug.
»Det, vi ser her, er jo, hvad man fagligt ville kalde et kontekstkollaps. Det springer meget i øjnene. Vi får i sådan en valgkamp input fra mange forskellige kanaler. Det bidrager til forvirringen for vælgerne, at man får ét budskab på sociale medier, samtidig med at man på tv kan se, at Lars Løkke nu peger på Socialdemokratiet. Budskabet skal helst gerne hænge sammen, hvis man har styr på sin kampagne.«
DR kunne tirsdag fortælle, at Venstre havde udnyttet facebookteknologien til at styre annoncer om udrejsecentrene og havde identificeret 13 af de i alt 19 forskellige annoncer.
Ifølge Informations oplysninger er man i Venstres bagland blevet ekstremt rasende over kritikken for at føre skræmmekampagne.
Til DR betegnede rådgiver i onlinemarketing Halfdan Timm Venstres kampagne som »manipulerende«.
»Venstre fremstiller det sådan, at man tror, at det kun drejer sig om den pågældende by. Det gør de for at skabe en emotionel respons hos målgruppen. Og så kommer vi over i noget, der er manipulerende,« sagde Halfdan Timm til DR.
Boomerang
Valgforsker Kasper Møller Hansen understreger over for Information, at sådanne kampagner kan give bagslag:
»Sådan en skræmmekampagne er jo en boomerang. Én ting er, at du måske kan have held med at skræmme vælgere væk fra et enkelt parti, men derfra er det jo ikke givet, at du skræmmer dem til at rykke over til netop dit eget parti,« siger Kasper Møller Hansen og fortsætter:
»Jeg er dybest set ikke bekymret på det danske demokratis vegne. Danske vælgere er for dygtige til at lade sig skræmme af sådan en kampagne.«
Udgangspunktet for annoncekampagnen er, at De Radikale har meldt ud, at planerne om et udrejsecenter på øen Lindholm skal droppes. I stedet har De Radikale foreslået, at man kan bruge udrejsecenter Sjælsmark og et eller to andre nedlagte asylcentre til at huse udviste kriminelle.
Sjælsmark i Nordsjælland er ikke nævnt i de 19 forskellige annoncer. Avisen Danmark har talt op, at der er 69 nedlagte asylcentre i Danmark. De 19 steder, der er udpeget i Venstres kampagne er valgt blandt de 69 nedlagte centre, Avisen Danmark har fundet.
Er der nogen der undrer sig ?
Utallige års Venstremagt har været baseret på løgn og bedrag, manipulation og bagvaskelse.
Lad det slutte i aften og , et fromt ønske, for evigt.
Tiden hvor venstre kan betegne sig selv som et anstændigt og hæderligt parti med integritet og troværdighed er forlængst gået bort - Man kan roligt sige de ikke længere er stuerene.