Læsetid: 6 min.

Danske MEP’ere insisterer på forbud af diesel- og benzinbiler: »EU sætter hensynet til den tyske bilindustri over klimaet«

EU-lovgivning tillader ikke et dansk forbud for salg af benzin- og dieselbiler i 2030, sådan som det er planen. Men eksperter siger, at forbuddet er på vej og nok skal komme, for opbakningen er der
Det handler om at løfte barren for hele Europa. Hvis Danmark fik løst vores problemer, så ville det være fint for dansk luftkvalitet og et skridt på vejen, men vi skal have alle med,« siger Kira Peter-Hansen, som er medlem af Europa-Parlamentet for SF.

Det handler om at løfte barren for hele Europa. Hvis Danmark fik løst vores problemer, så ville det være fint for dansk luftkvalitet og et skridt på vejen, men vi skal have alle med,« siger Kira Peter-Hansen, som er medlem af Europa-Parlamentet for SF.

Nicolai Lorenzen

20. juli 2019

Om EU vil det eller ej, skal Danmark have et forbud mod diesel- og benzinbiler inden 2030. Så klar er meldingen fra to danske medlemmer af Europa-Parlamentet.

»Det kan ikke være rigtigt, at lande, der har ambitioner om at gå foran, ikke kan få lov til det,« siger Nikolaj Villumsen (Ø).

Også medlem af Europa-Parlamentet for SF Kira Peter-Hansen bakker op om et totalt forbud.

I et brev til Folketingets Europaudvalg skriver EU’s indremarkedskommissær, Elzbieta Bienkowska, ellers, at Danmark ikke egenrådigt kan lave forbud. Det har været planen siden daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin tale ved Folketingets åbning den 2. oktober 2018 sagde, at der skulle være et dansk stop for salg af diesel- og benzinbiler i 2030 og for hybridbiler i 2035.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Gert Romme
  • Steen K Petersen
  • Torben K L Jensen
Gert Romme, Steen K Petersen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

2030, denne tidsramme giver selv den mest hårdnakkede bilproducent mere end nok til at omstille sig, så jeg håber, at DK for en gangs skyld står fast.

Eva Schwanenflügel, Jan Rosberg, Torben Skov, Helene Andersen, Henrik Peter Bentzen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Man (vi og vore folkevalgte) kan i princippet "forbyde" hvad som uden om EU, gennem solide skatter og i dette tilfælde miljø-afgifter. Kan vi ikke? Det kræver vel bare vi synes noget er vigtigt nok. Personligt tror jeg dog ikke folk er parate til at skille sig af med deres benzin- og dieselbiler før vandet står i entreen. Lige nu er det jo mest fordele vi oplever af klimaforandringerne: fx at vi kan sidde på fortovscafé næsten hele året. Men selvfølgelig, hvis fx Tesla lancerer en billig mellemklassevogn, med samme appel og let-udskiftelige reservedele som den gamle VW-boble, så kan de jo være folk kommer til at stå i kø til en miljørigtig bil af rent egoistiske grunde.

Werner Gass, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Ole Henriksen

Jeg bliver lidt træt af altid at skulle høre, at det må vi ikke for EU, når vore politikere ikke selv kan finde ud af at træffe nødvendige beslutninger, der kunne risikere at genere kernevælgerne.
I langt de fleste tilfælde er der i EU lovgivningen masser af muligheder for at begrænse anvendelsen af CE-mærkede produkter.
Der er f. ex. kraftige begrænsninger på anvendelsen af lovligt markedsførte vandscootere, som kun må sejle vinkelret på kystlinjen og med lav hastighed, indtil de er relativt langt ude, og miljøstyrelsen har også mulighed for at definere regulære no-go områder med hensyn til beskyttelse af miljøet.
Det samme vil man også kunne gøre for benzin og dieselbiler der markedsføres efter en bestemt dato. Det vil helt sikkert give en masse ballade, men EU-lovgivningen kan ikke forhindre det, hvis bare der ikke diskrimineres.

De grundlæggende markedsføringsdirektiver (De direktiver der sætter de overordnede rammer for CE-mærkning) indeholder også bestemmelser der gør det muligt for nationale myndigheder at forbyde markedsføre et givet produkt eller en given produktgruppe med henvisning til nationale sikkerheds- sundheds- og miljøhensyn.
Her er der dog krav om proportionalitet mellem forbud og formål, så der kan være en vis procesrisiko, men det generede jo ikke den tidligere integrationsminister, så mon ikke den nuværende miljøminister er frisk på også at prøve?

Carsten Nørgaard, Nis Jørgensen og Helene Andersen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Jeg tror, at jeg vil satse på noget andet, end at de 16 (?) danske MEP'ere fra et land, som ikke har nogen bilindustri, overbeviser deres kolleger fra Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Polen, nemlig at det lykkes på EU-plan både at lave regelændringer og ændringer i bilindustrien. Da Tyskland er gået i gang med at etablere sin egen batteriindustri og De Grønne er på højde med unionen i spørgsmålet om resultatet af et forbundsdagsvalg i morgen, ser jeg visse muligheder for, at det kan gå den vej.

Jeg har svært ved at forholde mig til dette "EU-problem".

Danmark er foreløbig det seneste EU -land i rækken, der vil stoppe salget af fossil-drevne motorkøretøjer pr. 1.01.2030. Derfor - hvad er egentlig Danmarks problem i denne forbindelse? For intet tyder på, at de andre EU-lande, der vil det samme, har haft problemer med EU om dette.

Ole Rasmussen

Og København sætter Krydstogtskibenes anløb over borgernes sundhed. Det har de gjort helt bevidst i flere år.

John Poulsen, Eva Schwanenflügel, Erik Winberg, Kim Houmøller og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Trist læsning!

Symbolpolitik der tager fat på en eksistentiel vigtig omstilling uden omtanke for, hvordan tiltaget kan sikre den ønskede effekt, det er et nyt stort forbrug, der fortsat vil stige, sådan kunne budskabet opfattes.

Der findes ikke samlet set økonomisk vækst til rådighed, der findes kun nedsættelse af det samlede forbrug i værktøjskassen, det gælder også for el-biler.

15 årige Greta Thunberg beskrev den politiske og økonomiske magtelites voldelige overgreb på børns fremtid meget fint, det er meget vanskeligt, at gøre det bedre.

“You only speak of green eternal economic growth because you are too scared of being unpopular.

You only talk about moving forward with the same bad ideas that got us into this mess, even when the only sensible thing to do is pull the emergency brake.

You are not mature enough to tell it like is.

Even that burden you leave to us children.”

Citat 15 årige Greta Thunberg COP24 i december 2018 Katowice Polen.

Verdensøkonomien kan ikke vokse, uden at CO2-udledningerne følger med, det ved de fleste godt, når man siger godnat til børnene om aftenen, hvorfor glemmer man det igen om morgenen?

Link: https://www.information.dk/telegram/2019/07/nyt-studie-skyder-forhaabnin...

Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Erik Winberg og Søren Bro anbefalede denne kommentar

Endnu et klimatosset eksempel. Hvad lille Danmark gør er ligegyldigt.
En sag som denne er netop det, EU skal bruges til - i modsætning til mange andre småting, som vi selv skulle bestemme.
Fri os fra politikere, der vil gå foran - for at promovere sig selv.

Noget andet er dieselpartikler og trængsel i store bycentre. Det kan politikerne ikke finde ud af.

Philip B. Johnsen

Det er naturligvis vigtigt at reducere udledningen i Danmark set med globale øjne, hvis verdens største forbrugere og mest CO2 udledende lande målt på den enkelte borger ikke reducere CO2 udledningen, hvem skulle så?

Det skulle alle de andre - uanset hvad vi roder med eller ikke roder med.
Det der besluttes i fælleskab, er vi også med i.

Der er vel ingen forhindring for at sætte registreringsafgiften op for benzin eller dieselbiler?

Den kan sættes op på det dobbelte, 3 eller 4 dobbles uden at EU blander sig. Vi har kunne regulere registreringsafgifte uden at EU har muligheder.

Hvorfor gribe til forbud når der kan adfærdsreguleres?
Og samtidigt friholde elbiler og brintbiler helt.
Gør det så forholdsvis dyrt at fortsætte med at købe olierevne transportmiddler, at ingen fornuftigt borger vil købe en sådan.
Hvor svært kan det være - hvis man vil?

Nils Bøjden

Så skal vi til at køre i rigtigt game biler. Det kan være at vi kan importere gamle biler fra Tyskland

EU er en klumpfod, der bare vokser sig større og større og tungere og tungere, og det er kun eet eksempel på, at vi udskyder konflikterne til vore børn og deres at tage hånd om.

Vi kan være heldige at få valgt en god centralmagt. Vi kan være heldige at opnå flertal i vores retning. Vi kan være heldige at være heldige. Det er op til forsynet - igen.

Jan Eskildsen

Der er forsket i en del år i bæredygtigt brændstof, som en del af den eksisterende bilpark kan bruge i stedet for benzin. Var det ikke en ide, om politikerne undersøgte, hvad status er på det område? Biler der kan køre på bæredygtigt brændstof eller kan omstilles til det, skal vel ikke forbydes.

Runa Bejstrup

Når man ønsker at være miljøvenlig, så nytter det ikke kun at se på sin egen navle. Man er nødt til at se tingene i et større perspektiv.
Kobolts ledningsevne gør det til et vigtig mineral i batterier til telefoner og el-biler.
En stor del af udvindingen foregår i kobberminerne i DR Congo. Produktionen i disse miner forurener luft, vand og jord. Ydermere tvinger mineselskaberne befolkningen til at flytte og regeringen gør intet for at overholde menneskerettighederne.
Industrien arbejder på højtryk for at finde en lige så god erstatning for kobolt, da den stigende efterspørgsel vil udløse mangel på mineralet allerede i 2022.
Svenske beregninger har desuden vist at produktionen af el batterier udleder ret store mængder CO2, og det selv om der er anvendt svenske tal hvor energiforsyningen enten er vandkraft eller atomkraft.
F.eks. har Teslas batteri udledt 17,5 t CO2 inden den er kommet på gaden. Og så er der resten af bilen den er heller ikke CO2 neutral. Og hvis elværket der forsyner bilen med strøm kører på kul bedre det heller ikke sagen.
Så inden man griber til panikløsninger og symbolpolitik, så var det måske en ide at sætte sig ned, producenter og politikere og finde en optimal løsning der ser på hele produktets levnedsløb.

arne tørsleff, Ole Henriksen, Jørgen Mathiasen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
John Poulsen

Jørgen Mathiasen kaster lige en almindelig brugt "sandhed" op igen: "Danmark har ingen bilindustri."
Og som det almindelig vis er, så er det en direkte usandhed uden nogen hold i virkeligheden.
Danmark har masser af bilindustri !! Fat det !
Tusindvis af mennesker har deres arbejde der. Samtidig betyder branchen en masse for øvrige fremstillingsbrancher, lad os som eksempel bare nævne vindindustrien.

John Poulsen

I øvrigt....man kan i dag få dieselbiler, der forurener mindre end f.eks. benzinbiler. På CO2 området har dieselbiler jo i øvrigt været benzinbiler overlegne i lang, lang tid.
Det er generelt tosset at forbyde en teknologi. Vigtigere er at regulere udledning, men der skal alt bare tages med i ed.....fx vandkraft, som hverken er co2 neutral eller rigtig grøn.

Nils Bøjden

" Biler der kan køre på bæredygtigt brændstof eller kan omstilles til det, skal vel ikke forbydes."

Dieselmoterer er sagen. De kan køre på stort set alle lange kulbrinte kæder. Diesel kan produceres af slagteriaffald, alger, overskud fra vegetarisk madproduktion, træflis eller CO2 udtrukket fra luften.

Endnu bedre vil være el-motorer baseret på brintpiller. Men det tager nok en 10 - 20 år

Jean Thierry

EU sætter jo sådan set hensynet til markedet og varernes frie bevægelighed over alle andre hensyn.
Det er det allermest grundlæggende formål med EU.