Læsetid: 2 min.

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen
Da Mærsk i december erklærede, at selskabet vil reducere sine udledninger med 60 procent inden 2030 i forhold til 2008 og som det første rederi i verden forpligte sig på at blive CO2-neutral i 2050, vakte det opsigt. 98 procent af Mærsks samlede udledninger stammer fra containerskibe.

Da Mærsk i december erklærede, at selskabet vil reducere sine udledninger med 60 procent inden 2030 i forhold til 2008 og som det første rederi i verden forpligte sig på at blive CO2-neutral i 2050, vakte det opsigt. 98 procent af Mærsks samlede udledninger stammer fra containerskibe.

Ritzau Scanpix

30. juli 2019

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunkerolie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis.

Det er også nødvendigt at anvende vedvarende energiformer som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, der er chef for flådeteknologi hos Maersk Line.

»Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Det kan være en del af løsningen fremover, men ikke hele løsningen,« siger han i et interview med Information tirsdag.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver i øjeblikket testet i samarbejde med H&M, der er villige til at betale en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

Men selv om madolie er et grønt gennembrud for Mærsk, er det altså ikke fremtiden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Så engang en udsendelse, hvor rejer blev kørt på lastbiler fra Danmark til Marokko for at blive pillet og så kørt tilbage til Danmark. Det var billigere end at få dem pillet i Danmark...

Skibstrafiken med enorme container skibe, som sejer vare jorden rundt bare fordi det kan betale sig økonomisk skal stoppes. Det er komplet vanvittigt og medvirker til at sende en ubetalelig regning videre til de kommende generationer. Det skal være slut med billige dimser fra østen.

Niels Duus Nielsen, Carsten Wienholtz, Hanne Pedersen, Sus johnsen, Susanne Kaspersen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Rosa Maluna Dahl

@Henrik Brøndum
Den slags resonnementer kan veksles til en ansættelse i Cepos.

John Hansen, Liselotte Paulsen, Flemming Berger, Torben Skov, Hanne Pedersen, Peter Knap og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar

Biobrændsel er en løsning fra helvede. Det bruger enorme resourcer på land.

John Hansen, Kim Houmøller, Carsten Wienholtz, Torben Skov og Hanne Pedersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Shipping globalt svare svare alene til verdens ‘sjette største lands’ CO2 udledning.

Denne såkalte frihandel der bygger på shipping, denne shipping, der årligt udleder 800 millioner tons CO2 og tallet er ikke engang medregnet i de 1,5 graders målet i Parisaftalen, det er et mørketal.

Shipping er derfor en slags skattespekulation, skattesvindel og skatteunddragelse, frihandel skaber de ekstreme menneskeskabte
klimaforandringer, som forbliver et mørketal.

“International maritime shipping accounts for approximately 800 million tonnes of CO2 emissions a year, but it is not regulated by the Paris Agreement.”
Link: http://www.unepdtu.org/-/media/Sites/Uneprisoe/Working-Papers/2017/Worki...

De multinationale offshore selvskaber, finanssektoren og den politiske magtelite vil lærer vores børn om vigtigheden af liberalisering af finanssektoren, et Laissez-faire systemet udenfor demokratisk kontrol, den politiske magtelite beskytter lovgivning der sikre de riges skattefusk.
Offshore advokatfirmaer, offshore banker og offshore spekulation, det værende enten skattespekulation, skattesvindel eller skatteunddragelse.

Lovligt eller ulovligt!

Uanset hvilken type er denne politiske beskyttelse lig med stigende globale økonomiske ulighed, manglende investeringer i globale og lokale udfordringer, som de menneskeskabte klimaforandringer, bekæmpe fattigdom, sikring af vital infrastruktur for alle, sygehuse, strøm, vand, sanitet og undervisning mm.

Henrik Brøndum

@Rosa Maluna Dahl

Jeg har desvaerre ikke raad til at arbejde for dem, og er som uorganiseret Socialdemokrat oftest uenig med dem. Men tak for tipset.

Erik Kall, Rosa Maluna Dahl, Flemming Berger og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar

Havene og miljøet bataler shippingfirmaernes og redernes fortjenester! Hvad mener Mærsk med "madolie"? Jeg mener, at det er ren og bevidst vildledning!
Hvis Mærsk vil, kan de gøre noget omgående. Det er bare at bruge ren dieselolie istedet for det sorte asfaltlignende stads de sejler på.

DR -TV hviser stadig filmen:"Prisen for shipping"! Hvis man vil se den inden DR tvinges til at fjerne den(Mærsk oligarkerne læser også med her):
https://www.dr.dk/tv/se/freightened-the-real-price-of-shipping/prisen-fo...

Kim Houmøller, Liselotte Paulsen, Bent Gregersen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Ja.
Men konklussionen må være, at biobrændsler ikke har gjort Mærsk grønnere, men tværtimod har gjort dem sortere, da vi nu ved, at biobrændsler er gennemsnitligt dobbelt så forurenende som almindelig dieselolie. Som jeg skrev et andet sted, så kan Mærsk gøre en voldsom forskel ved blot at skifte til almindelig dieselolie, i stedet for bunkerfuel. Det kan de begynde med den dag imorgen, men det fordobler brændstofudgifterne. Det kunne de sikkert leve med, men der bliver nok mindre til aktionærerne.
Artiklen er blot at putte blår i øjnene på os. Et forsøg på at bilde os ind, at Mærsk gør noget, men at de er oppe mod en slags naturkraft, der tvinger dem til at svine planeten til. Men det er altså ved at svine naturen til og ødelægge havet, at de tjener deres enorme overskud.

For kort tid siden fik høje temperatuer en masse indlandsis til at smelte på grønland. Det efterlod en isoverflade der er kulsort. Det skyldes bl.a. også skibsfartens brug af bunkerfuel. Albedoforurening.!