Nyhed
Læsetid: 5 min.

Kystfisker venter fortsat på svar fra politiet i to år gammel sag om hollandsk trawler

For snart to år siden sejlede en hollandsk bomtrawler Thorupstrand-fiskeren Karsten Nielsens grej ned på åbent hav. Beviserne synes soleklare, men Nordjyllands Politi tygger fortsat på sagen
Ifølge kystfisker Karsten Nielsen sejlede hollandske bomtrawler hans fiskegrej ned på åbent hav. Sagen er blevet meldt til politiet, men der er efter to år fortsat ingen afgørelse. Foto fra videoen af Jan-Robert Jore.

Ifølge kystfisker Karsten Nielsen sejlede hollandske bomtrawler hans fiskegrej ned på åbent hav. Sagen er blevet meldt til politiet, men der er efter to år fortsat ingen afgørelse. Foto fra videoen af Jan-Robert Jore.

Jan-Robert Jore

Indland
30. august 2019

Det er tilsyneladende ikke kun havbunden og dens levende organismer, der udsættes for hollandske bomtrawleres hårdhændede metoder. Det oplevede kystfisker Karsten Nielsen fra Thorupstrand, da han den 31. oktober 2017 var på havet med sin kutter HM 33 Kikani3 for at fiske med snurrevod ud for Hirtshals.

Omkring kl. 14 registrerer Karsten Nielsen på sin skærm i styrehuset, at bomtrawleren UK 456 Marie-Jose også er i farvandet og faktisk på kollisionskurs med HM 33’s rute.

Karsten Nielsen fortæller, at han anråber den hollandske skipper over radioen og beder ham holde mere mod nord for at undgå en konflikt.

»No problem,« svarer hollænderen ifølge den danske fisker. Ikke desto mindre holder Marie-Jose den farlige kurs, og pludselig har hollænderen kappet HM 33’s snurrevod og en masse tovværk til en værdi af 150.000 kr.

For Karsten Nielsen er der ingen tvivl om, at det er sket forsætligt.

Han kontakter kl. 15.01 Fiskerikontrollens døgnvagt, FMC, som meddeler, at man ikke har myndighed til at foretage sig noget i sagen, og at Karsten Nielsen skal anmelde hændelsen til politiet. Fra sin kutter ringer fiskeren derfor videre til Thomas Højrup, formand for Thorupstrand Kystfiskerlaug, og denne anmelder straks hændelsen til havs til Nordjyllands Politi.

Om aftenen taler Karsten Nielsen selv med fiskerikontrolskibet Vestkysten, der viser sig at ligge i Frederikshavn for vedligehold.

Vestkysten oplyser, »at nedsejling af redskaber ikke er en overtrædelse af fiskerilovgivningen«, hvorfor kontrolskibet ikke har beføjelser til at gøre noget. Også her henviser man til politiet.

Det følgende døgn kan Karsten Nielsen og Thomas Højrup følge Marie-Joses fortsatte trawlfiskeri og sejlads via tracking-hjemmesiden vesselfinder.com, og da de ser, at den hollandske bomtrawler er på vej til Thyborøn Havn med sin last, kører Højrup og en fotograf dertil for at være til stede, når hollænderen anløber havn.

Her starter Marie-Joses mandskab med at løfte store mængder tovværk ind på kajen, tovværk som uden for enhver tvivl er Karsten Nielsens – et soleklart teknisk bevis, ovenikøbet dokumenteret på film og lagt på internettet af Thomas Højrup.

Efterfølgende ankommer politiet og afhører hollænderen, ligesom man har afhørt Karsten Nielsen hjemme i Thorupstrand. Herefter starter en indtil videre endeløs proces frem mod retsforfølgelse af den hollandske bomtrawlers ejer.

’Ikke færdigefterforsket’

»Jeg har endnu ikke set noget anklageskrift,« siger advokat Erik Braad hos advokatfirmaet Storm, der varetager Karsten Nielsens interesser i sagen.

I dag, snart to år efter hændelsen i Skagerrak, er sagen nået fra Frederikshavn Politi til anklagemyndigheden på Aalborg Politigård, hvor anklager Ingrid Munk Hansen sidder med den.

»Sagen er ikke helt færdigefterforsket endnu,« siger hun til Information.

– Det er en ret enkel sag, og det er snart to år siden, så hvorfor er den ikke færdig endnu?

»Der er nogle ting, der skal undersøges, før vi kan afklare, om vi skal rejse tiltale, eller den skal sluttes.«

– Kan du sige, hvad det er, der skal undersøges?

»Nej, det kan jeg ikke.«

– Har du viden om, hvorfor det har taget næsten to år?

»Det kan jeg ikke sige på stående fod. Jeg har ikke lige sagen sådan helt present.«

– Kan jeg søge aktindsigt i sagen?

»Du kan altid søge aktindsigt, noget andet er, om du kan få det.«

– Er svaret givet på forhånd?

»Jeg tror ikke, du skal regne med at få aktindsigt,« siger Ingrid Munk Hansen hos anklagemyndigheden.

Dokumentation fra dag ét

»Jeg finder det utroligt, at der ikke er blevet fulgt op på sagen på et tidligere tidspunkt,« siger Erik Braad, der har rykket politiet for handling og svar på, hvor langt den er nået – angiveligt uden at få svar.

»Da tingene skete tilbage i oktober 2017, havde politiet fra dag ét dokumentation for de to fartøjers bevægelser til havs i forhold til hinanden. Politiet var ydermere hurtigt til stede på havnen i Thyborøn, hvor den hollandske trawler lagde til, og hvor politiet kunne sikre sig Karsten Nielsens grej. Så man vidste allerede på det tidspunkt, hvad der i detaljer var sket, og bevismaterialet lå på kajen.«

»Derfor forstår jeg ikke, hvorfor politiet ikke sikrede sig skibet via en arrest efter søfartslovgivningen, men blot lod det sejle. Havde man sikret sig skibet, kunne man formentlig også have dokumenteret, at den store last af fisk om bord var betydeligt større, end man lovligt måtte fiske i Skagerrak. Men det blev heller ikke undersøgt,« siger Erik Braad.

»Havde man arresteret skibet og konfiskeret dets last, havde man ikke blot haft dækning for Karsten Nielsens tab – det er oplagt, at sagen også ville være behandlet med en helt anden hast, det er der simpelthen regler for.«

Erik Braad frygter, at den verserende straffesag mod Marie-Joses ejer alene kommer til at handle om skyldsspørgsmålet, og at Karsten Nielsen efterfølgende vil være nødt til at indlede en civilretslig erstatningssag for at få sit tab – ødelagt grej, tabt arbejdsfortjeneste, advokatudgifter m.m. – dækket.

»En sådan sag skal antagelig rejses i Holland, og så giver Karsten Nielsen måske op,« siger advokaten.

»Hvis de danske myndigheder ikke sætter sig i respekt, er de hollandske trawlere jo ligeglade.«

Multinational ejer

Marie-Jose er i skrivende stund atter på togt i Skagerrak. Bomtrawleren er bygget i 1983 og blev i 2016 købt fra Sydafrika af de hollandske brødre Jan og Wim de Boer i kompagniskab med den tyrkiske Dadas-gruppe, der opererer i fiskegrossistbranchen. Tilsammen ejede kompagniskabet en håndfuld bomtrawlere, der blandt andet har opereret i Skagerrak.

Sidste år blev aktiemajoriteten i Dadas-gruppen købt af den hollandske multinationale gigant inden for seafood, Parlevliet & Van der Plas (PP) med 6.000 ansatte, en omsætning i 2017 på 6,3 milliarder kr. og over 30 fiskefartøjer, der bl.a. fisker i afrikanske farvande. Siden 2018 er PP altså hovedejer af UK 456 Marie-Jose.

Adspurgt af Information skriver PP’s finansdirektør Dirk van der Plas i en mail:

»Det er korrekt, at PP overtog det formelle ejerskab af fartøjet UK 456 Marie-Jose sidst i 2018 ved at indføje fartøjet i et nyt selskab ejet af PP. Vi er ikke bekendt med nogen forkert adfærd over for danske fiskerkolleger fra den tidligere ejers side. Derfor er vi ikke i stand til at kommentere på det konkrete forhold.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Jørgen Steen Nielsen

De hollandske bomtrawlere har helt styr på dansk Politi's manglende effektivitet -
der sker bare ikke en dyt.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Per Torbensen, Alvin Jensen, Kim Houmøller og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Hvis politiet har passet fiskeren så korrekt som det passer på en vis hr. Paludan, mangler den instans der skal passe politiets øvrige rolle? Eller er det noget med prioritering? Eller noget med selektiv tøven? Kun jysk?

Lillian Larsen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Den her sag stinker af kammerateri og korruption.

Bjarne Bisgaard Jensen

Politiet har meget de skal passe på, ikke måske så meget menigmand mod "overmagten", her hollandske bomtrawlere, men måske mere ikke at træde nogen over tæerne