Læsetid: 8 min.

Bornholm har vist vejen til det smarte elnet – nu skal det udbygges i resten af EU

I en ny serie skriver Information om de tekniske løsninger på den grønne omstillings udfordringer. Og vi begynder på Bornholm, hvor man er ved at udvikle et intelligent elnet, smartgrid, der skal gøre Danmark og resten af Europa klar til millioner af elbiler
I en ny serie skriver Information om de tekniske løsninger på den grønne omstillings udfordringer. Og vi begynder på Bornholm, hvor man er ved at udvikle et intelligent elnet, smartgrid, der skal gøre Danmark og resten af Europa klar til millioner af elbiler

Mia Mottelson

4. september 2019

Den forrige VLAK-regering satte som politisk mål, at der i 2030 skal være én mio. elbiler på de danske veje, mens den nuværende S-regering og resten af den røde blok har givet håndslag på at reducere udslippet af CO2 med 70 procent allerede i 2030.

Begge politiske ambitioner, der stiller høje krav til en hastig og markant udbygning af vedvarende energi i Danmark.

Det samme gælder for EU, der samlet skal reducere udslippet af CO2 med 40 procent i 2030 – en målsætning, der forventes at blive strammet betragteligt i løbet af efteråret. Meget store dele af reduktionerne handler om at erstatte kul, olie og gas med vedvarende energikilder fra især sol og vind.

Men ét er at producere mere strøm fra stadigt billigere solceller og vindmøller – noget andet er at få den ud til brugerne. For hvordan får man plads på elnettet i Danmark og resten af EU til millioner af elbiler, varmepumper til opvarmning, aircondition til nedkøling samt alt det andet, der i fremtiden skal have strøm fra vedvarende energikilder som vind og sol?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • Carsten Mortensen
  • Anker Heegaard
  • Johnny Christiansen
  • Thomas Tanghus
  • Niels Møller Jensen
Torben K L Jensen, Carsten Mortensen, Anker Heegaard, Johnny Christiansen, Thomas Tanghus og Niels Møller Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Smart cities udgør måske den største trussel nogensinde mod vores (tvangs)digitaliseret samfund , idet problemerne og udfordringerne med sammenkobling af de mange komponenter (Internet of Things) vil muliggøre hidtil usete angreb mod alle de i artiklen nævnte angrebsvektorer. Hvis ikke de sikkerhedsmæssige problemer løses forinden eller sideløbende vil vi opleve hændelser og angreb, der vil kunne lamme hele eller dele af vores samfund. Desværre er der ingen der seriøst endnu har fokuseret på sikkerheden i smart cities. Danmark har i modsætning til fx Norge og Sverige intet certificerings Lab, der kan undersøge de komponenter, der er forudsætningen for smart cities. De komponenter der udgør Internet of Thing og muliggør f.eks de landvindinger, der omtales, er de mest usikre elementer, der let kan hackes eller manipuleres. El-nettet, der i langt større grad skal styres såkaldt intelligent, bliver og er ved at være, den mest sårbare sektor, som det ville være oplagt at lægge ned for en ondsindet aktør. Tænk blot på hvad det betyder at dele eller hele samfundet er uden strøm - bare et par timer.

Rolf Andersen, Bent Gregersen, Allan Stampe Kristiansen, Jan Nielsen, Randi Christiansen, Susanne Wittrup, Søren Ferling, Carsten Munk, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Torben Skov, Carsten Mortensen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar

-og jeg, som troede, at lyset for enden af tunnelen var sparet væk.

Allan Stampe Kristiansen, Niels K. Nielsen, Henrik Brøndum, Torben K L Jensen, Tommy Clausen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Hold nu op.
Information er ved at vågne.
Der er ikke noget nyt i artiklen for os der har arbejdet med energiomstillingen i Danmark.
Men hvor er det godt at Information er begyndt at bringe oplysende artikler der viser det omfattende arbejde der foregår i Danmark, så vi kan omstille energiforsyningen.
Det sker jo ikke af sig selv, eller ved at Greta Thunberg sidder og sviner Danmark til for ikke at gøre noget.
Jo de voksne i Danmark gør sandelig noget.
De sidder ikke og strejker.
De arbejder.
Arbejder med at sørge for at energileverancen er bæredygtig , udbygger transmissionsnettet, installerer nye elmålere så forbruget kan reguleres intelligent, bygger biogasanlæg, sætter vindmøller op, udbygger fjernvarmesystemet så spildvarme kan anvendes, forsker i Thorium reaktorer, udbygger infrastrukturen så elbiler kan indfases i transportsektoren osv osv.
Fortsæt med sådanne artikler - Information.
Med opbyggelige artikler der viser hvad der rent faktisk foregår.
Selvfølgelig gerne med et kritisk blik på processerne.
Men ikke med den tidligere så sure tilgang.

Bent Gregersen, Hans Aagaard, Achim K. Holzmüller, Niels K. Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Martin Sørensen

Hej Eva Schwanenflügel

jeg håber denne youtube vidio kan give dig et godt svar på dit ellers gode spørgsmål om brint.
https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

problemet er i alt sin enkelthed problemet med alt snak om energi nemlig termodynamikKens
anden lov. Brint kræver så meget energi så det bliver meget dyrt og drive din bil med brint versus batterier, derfor er brint ikke det som man først vil tænke på. når vi skal ha en grøn overgang,

Batteriererne er uretfærdigt skældt ud, de er faktisk ret gode til at fortrænge co2. en elbil udleder omkring, 1/3 del af den co2 som en almindelig bil gør. og som teknologien bliver bedre bliver vi også bedre til at producere elbiler med et så lille co2 aftryk som tænkeligt

Rækkeviden, er ærligt en psudo debat, vi har rettet omkring 99% af alt fokus i debatten om elbilern om 1% af kørsels behovet, hvilket må beskrives som ja dumt, og direkte afsporende for en konstruktiv debat,

Brint er derimod en god ide til tung transport. og fly,

Emil Davidsen, Rolf Andersen, Bent Gregersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar