Interview
Læsetid: 3 min.

Københavns nye metrolinje åbner: »I dag står der ’Velkommen’ alle steder«

Efter otte års byggeri åbnede Københavns nye metrolinje, Cityringen, søndag. Information tog med på en af de første ture, hvor begejstringen var stor
Københavns Metro åbnes på Rådhuspladsen og med på en af de første rundture i Metroringen var Mai Hofman Hansen, seks år, der stod forrest i et af togene og syntes, at det var sjovt, at de kører så stærkt.

Københavns Metro åbnes på Rådhuspladsen og med på en af de første rundture i Metroringen var Mai Hofman Hansen, seks år, der stod forrest i et af togene og syntes, at det var sjovt, at de kører så stærkt.

Jakob Dall

Indland
30. september 2019

Det lignede en stor udendørs koncert søndag eftermiddag på Rådhuspladsen i København. De mange mennesker, som stod i tørvejr under utallige paraplyer, havde opmærksomheden rettet mod scenen.

»Er I klar til at sætte den metro på skinner?« råbte Københavns overborgmester Frank Jensen ud over publikum.

»Jeg kan ikke høre jer, er I klar?« gentog han og gejlede den allerede forventningsfulde stemning helt i vejret.

»JAAAA,« råbte publikum tilbage gennem regnen.

Efter otte års ventetid var de klar. Søndag var dagen. Endelig skulle den nye metrolinje, Cityringen, med sine 17 nye stationer åbne. Linjen forbinder Indre By med Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.

Glemt var historierne om dårlige arbejdsforhold, byggelarm, forsinkelse af byggeriet og overskridelse af budgettet.

Den nye metrolinje får betydning for mange. Nogle af dem er det pensionerede ægtepar Eva Farsøe og Jørgen Hjortshøj, som vil komme til at bruge deres bil mindre. De bor i Hove ved Ballerup og plejer at tage bilen, når de skal besøge deres børn på Nørrebro.

»Med den nye metro kan vi meget nemmere komme dertil, og vi skal ikke betale 100 kroner for at parkere,« siger Eva Farsøe.

»Ja, og så kan vi drikke et glas rødvin, inden vi skal hjem,« tilføjer Jørgen Hjortshøj.

Da klokken endelig bliver 15, og stationen på Rådhuspladsen åbner, vender mange mennesker ryggen til musikeren Søren Huss, som har indtaget scenen. Det er for metroen og ikke for musikken, de er kommet.

Vi er stolte

Tre lag rulletrapper omkranset af skinnende stål og kulsorte vægge leder de mange mennesker langt ned under Rådhuspladsen, hvor de i dagens anledning kan stige helt gratis på metroen. Det er en duft af noget helt nyt og ubrugt, som møder menneskemængden. De nærmest småløber.

Selve metroen ligner den gamle metro med sine gule stænger og blå sæder, men det virker da også til, at det er de mange nybyggede stationer, der er hovedattraktionen. For hvert stop kigger de fleste passager ud og beundrer stationerne.

En flot rød farve pryder de stationer, hvor det er muligt at skifte til S-tog, mens lofterne flere steder udgøres af trekantede flader sat sammen i et kuperet mønster. Et ungt par aftaler at stige ud for at have tid til at se nærmere på den næste station, mens en anden ung kvinde dokumenterer sin første tur i den nye metro med en række selfies.

De to pensionister Bente Larsen og Gurli Olsen har aftalt at køre hele turen på 24 minutter rundt. De er begejstrede for det nye byggeri.

»Vi er stolte af det, de har gjort. Vi er stolte af Danmark. Vi har fået så meget information undervejs i byggeriet, og i dag står der ’Velkommen’ alle steder. Det er fantastisk,« siger Bente Larsen.

På skødet har de begge foldet et kort over den nye metrolinje ud. Så snart de har fanget, hvilken retning de kører i på den cirkelformede metrolinje, gør infotavlerne det nemt at følge med.

Bente Larsen, som til daglig bor på Frederiksberg, tror dog ikke, hun kommer til at køre mere i metro end tidligere.

»Jeg elsker at køre i bus,« siger hun.

Det kildrer i maven

Allerforrest i den spritnye metro er der rift om pladserne. Her kan man kigge direkte ned på sporet og få en følelse af selv at styre metroen. En ældre mand foreviger turen gennem den 15,5 kilometer lange tunnel på sit kamera, mens børnene på de forreste sæder er fuldstændig opslugte af udsigten.

Mai Hofman Hansen på seks år synes, at det bedste ved metroen er, at den kører så hurtigt.

»Det kildrer i maven, når man kører, fordi den ryster så meget,« siger hun.

Metroen tæller i dag 37 stationer, og Metroselskabet regner med, at den nye cityring vil fordoble antallet af passager fra 65 millioner om året til 122 millioner.

Iben Borup Bjerre Jørgensen på otte år og hendes bror Lauge Borup Bjerre Jørgensen på syv regner med at blive nogle af metroens passagerer i fremtiden.

»Når vi bliver teenagere, kan vi nemmere komme til fest på grund af metroen. Så skal vi ikke stå og vente på en togstation i mørket,« siger Iben Bjerre Jørgensen, som i dag glæder sig til at tage Cityringen rundt til alle 17 stationer.

Tilbage på stationen på Rådhuspladsen fortsætter det med at myldre ind i den nye metro. En lille dreng kigger rundt i det underjordiske rum og siger til sin mor:

»Tænk på alle de skovle, de har brugt til at grave tunnelen.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her