Læsetid: 3 min.

Miljøudvalg redder taglandbruget ØsterGRO i 11. time

Mandag stemte teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune for at dispensere fra lokalplanens parkeringskrav og dermed redde den økologiske tagfarm ØsterGRO på Østerbro
ØsterGRO ligger på det ydre Østerbro og er et 600 kvadratmeters taglandbrug på taget af en fire etager høj bygning, som tidligere blev brugt til bilauktioner. Det er det første taglandbrug i Danmark og bliver vedligeholdt af både ansatte og frivillige.

ØsterGRO ligger på det ydre Østerbro og er et 600 kvadratmeters taglandbrug på taget af en fire etager høj bygning, som tidligere blev brugt til bilauktioner. Det er det første taglandbrug i Danmark og bliver vedligeholdt af både ansatte og frivillige.

Christian Lindgren

24. september 2019

Det var en lettet teknik- og miljøborgmester i København, der forlod mandagens møde i Teknik- og Miljøudvalget. Taglandbruget ØsterGRO, som ligger på et tag på Østerbro, skulle have været lukket for at leve op til et gammelt krav om etablering af parkeringspladser på taget.

Men det er lykkedes Teknik- og Miljøforvaltningen, Teknik- og miljøudvalget, ejeren af huset og initiativtagerne bag ØsterGRO at finde en udvej fra kravet, så udvalget kunne tage politisk stilling til, om der skulle være landbrug eller parkeringspladser på taget. Mandag aften besluttede de at redde ØsterGRO.

»Alle vil gerne have den grønne plet i byen, så det har været rigtig heldigt. ØsterGRO er et lille eksempel på noget, vi gerne vil have meget mere af i København. Vi har flere gange troet, at vi blev nødt til at give op, så det er virkelig i 11. time, at det er lykkedes,« siger Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

ØsterGRO ligger på det ydre Østerbro og er et 600 kvadratmeters taglandbrug på taget af en tre etager høj bygning, som tidligere blev brugt til bilauktioner. Det er det første taglandbrug i Danmark og bliver vedligeholdt af både ansatte og frivillige. Marken på taget har årligt omkring 20.000 besøgende.

I december kom nyheden om, at ØsterGRO skulle lukke for, at der i stedet kunne etableres 23 nye parkeringspladser. Det skyldtes en beslutning fra 1970’erne om, at der skulle reserveres plads på taget til parkeringspladser efter Byggeloven – der er dog imidlertid ikke blevet etableret nogen parkeringspladser, og i 2014 begyndte ØsterGRO at anlægge taglandbruget.

»Det er en kæmpe sejr efter en lang kamp. Vi er så sindssygt begejstrede. ØsterGRO er et sted, der betyder så meget for så mange mennesker,« siger Livia Haaland, som er en af initiativtagerne til ØsterGRO.

Hendes kollega Kristian Skaarup fortæller, at det både har været deres job og deres hjertebarn, som har været på spil.

»Vi har jo brugt fem år på at bygge ØsterGRO op, fordi vi står over for en krise i forhold til klimaet, og vi synes, fødevarerne skal spille en rolle,« siger Kristian Skaarup, initiativtagerne til ØsterGRO.

Dispensation til færre p-pladser

Ninna Hedeager Olsen sagde i december til Information, at udvalgets politikere havde spurgt forvaltningen på »27 forskellige måder«, om der var noget at gøre. Der var ingen udvej, lød det.

Det lykkedes dog alligevel, fordi ejeren af bygningen søgte om ændret anvendelse af bygningen. På den måde blev det en sag under planloven, og så kunne udvalget beslutte at dispensere fra kravet om parkeringspladser. Behovet for parkeringspladser vurderes nemlig forfra, når anvendelsen af bygningen ændres.

Teknik- og Miljøforvaltningen har vurderet, at 17 parkeringspladser på grunden dækker behovet. Nogle af de 17 parkeringspladser er der allerede, og resten vil ejeren etablere i husets gård og kælder. Teknik- og Miljøudvalget stemte altså mandag aften for at dispensere, så det nu kan være 12 færre parkeringspladser end før krævet, og for at der i øvrigt kommer til at være ti kvadratmeter mindre opholdsareal end de 375 kvadratmeter, planloven ellers foreskrev.

Et skråplan

Det Konservative Folkepartis repræsentant i Teknik- og Miljøudvalget, Jakob Næsager, havde stillet et ændringsforslag om ikke at dispensere fra det fulde krav om 29 parkeringspladser, men blot kravet om opholdsarealet. Det blev stemt ned, og derfor stemte Jakob Næsager ikke for forslaget om dispensation.

»Vi stemmer ikke for noget, der tager parkeringspladser fra københavnerne. Der er mangel på parkeringspladser om aftenen og natten i området, og det belaster miljøet, hvis bilerne skal køre længe rundt og lede efter steder at parkere,« siger Jakob Næsager.

Han mener, at spørgsmålet er, om man vil lade virksomheder tage parkering fra beboerne, og at Socialdemokratiet burde bakke ham op.

»Hvis det var en skotøjsvirksomhed eller en møbelfabrik, ville man så også sige til københavnerne: ’I kan rende og hoppe, for nu kommer der en virksomhed og skal overtage jeres pladser’? Det tror jeg ikke,« siger Jakob Næsager.

Markus Vesterager, som er repræsentant for Socialdemokratiet i Teknik- og Miljøudvalget, stemte for at give dispensation.

»ØsterGRO er jo særlig, men det handler også om, at de her parkeringspladser, de aldrig har været her. Vi prøver jo hele tiden at opkvalificere den kollektive trafik, så det ikke i så høj grad er nødvendigt at have en bil,« siger Markus Vesterager.

For initiativtagerne til ØsterGRO betyder beslutningen på mandagens udvalgsmøde, at de får arbejdslysten tilbage, fortæller initiativtager Livia Haaland:

»Vi har været helt opgivende, men at vinde den her kamp betyder bare, at vi får endnu mere energi til at gøre København til et grønnere sted,« siger hun.

Drivhuset på taget bruges til planteproduktion, restaurant og arbejdsrum. Grøntsagsmarken bliver blandt andet brugt til foredrag, rundvisninger og kurser for skoleklasser om økologisk dyrkning og landbrug.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Alvin Jensen
  • Thomas Tanghus
  • Tom Andreæ
  • Steffen Gliese
  • Anker Heegaard
Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Thomas Tanghus, Tom Andreæ, Steffen Gliese og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Margit Johansen

Gid alle store kommuner læser Information og passer på deres bynære natur - plantet såvel som selvsået - Aarhus Kommune er godt i gang med det modsatte, her vil man bygge og aktivere og regere i den grønne kile fra Havreballeskoven til Højen, hvor der er fri adgang for alle til vild natur midt i storbyen - en slags fri grønne fælled. Hvordan står det til i Aalborg og Odense med det? Den socialdemokratiske top har vist stadig mottoet: "Når jeg hører ordet vild bynatur starter jeg beton-kanonen."

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Birte Pedersen, Alvin Jensen, Thomas Tanghus, Tom Andreæ, Carsten Munk og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Det bliver mere og mere klart, at vi er blevet syltet ind i regler, der fratager politikerne store dele af den handlefrihed, som de naturligvis skal have med hensyn til forhold i virkeligheden - hvor de i stedet synes at næsten uindskrænkede muligheder i forhold til borgerne i samfundet, hvor der til gengæld burde være klare, anstændige rammer.
I det mindste viser denne sag, at der er stor politisk vilje til at gøre det rigtige.

Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Alvin Jensen, Tom Andreæ og Christian de Coninck Lucas anbefalede denne kommentar
Christian de Coninck Lucas

Mere af det, tak.....og meget mindre "Easy" Park.

Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Alvin Jensen og Tom Andreæ anbefalede denne kommentar

Hvis det virkelig var tale om sidste øjeblik, så må det vel have være i 12. time, at taghaverne blev reddet. 11. time er jo som bekendt mellem kl. 22 og 23. Nå. men det er jo noget miljøborgmesteren er citeret for at sige, kan man indvende. Et langt liv i journalistik har dog lært mig, at kilderne ofte står sig godt ved, at penneføreren retter op på de værste raptusser.