Læsetid: 5 min.

Regeringen vil ændre EU-lov, så Danmark kan forbyde salg af benzin- og dieselbiler

Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han
Klimaminister Dan Jørgensens førsteprioritet er at få opbakning til en fælles europæisk lovgivning, der siger, at alle lande skal udfase diesel- og benzinbiler fra 2030.

Klimaminister Dan Jørgensens førsteprioritet er at få opbakning til en fælles europæisk lovgivning, der siger, at alle lande skal udfase diesel- og benzinbiler fra 2030.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

9. september 2019

Står det til regeringen, skal det fra 2030 ikke længere være muligt at købe benzin- og dieselbiler i Danmark.

Derfor rejser klimaminister Dan Jørgensen (Socialdemokratiet) tirsdag til Bruxelles for at påbegynde arbejdet med at få ændret de EU-regler, der lige nu blokerer for, at ambitionen kan realiseres.

Et nationalt forbud mod salg af visse typer biler vil nemlig være i strid med EU’s såkaldte typegodkendelsesdirektiv. Det viste et regeringsnotat fra sidste år, hvoraf det fremgik, at et decideret forbud mod benzin- og dieselbiler »formentlig« ikke vil være i overensstemmelse med reglerne for EU’s indre marked.

»Jeg tager til Bruxelles for første gang som klimaminister for at sætte det her på dagsordenen i primært Europa-Parlamentet og i EU-Kommissionen. Og så har jeg bedt om, at vi hurtigst muligt på det førstkommende ministerrådsmøde den 4. oktober kan have det som decideret punkt på dagsordenen. Vi bliver nødt til at inddrage alle de vigtige institutioner dernede,« siger Dan Jørgensen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Fødevarestyrelsen Mørkhøj
  • Thomas Tanghus
Fødevarestyrelsen Mørkhøj og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Bæredygtig omstilling er en udfasning af investeret energi og råstoffer, det er ‘ikke’ et abrupt stop, der er brug for, omstilling et en proces ikke en ny salgs og økonomisk vækst mulighed, der bør regnes på opgaver så optimal CO2 besparelse opnås.

Intet er som før!

Ingen er interesseret i symbolpolitik, der tager fat på en eksistentiel vigtig omstilling uden omtanke for, hvordan udfasningen kan sikre den maksimale effekt.

Et ‘nyt’ stort forbrug, der fortsat vil stige, bør naturligvis undgås, dettte er en mulighed for at få færre biler på vejene, samlet set, hvilket er eksistentielt vigtigt for en bæredygtig omstilling, med en samlet set maksimalt CO2 reduktion i hele kæden fra genbrug af råstoffer til energi forbruget samlet set fra hele omstillingsprocessen, som det ‘eksistentielle’ mål.

Der findes ikke samlet set økonomisk vækst til rådighed, der findes kun nedsættelse af det samlede forbrug i værktøjskassen, det gælder også for el-biler.

15 årige Greta Thunberg beskrev den politiske og økonomiske magtelites voldelige overgreb på børns fremtid meget fint, det er meget vanskeligt, at gøre det bedre.

“You only speak of green eternal economic growth because you are too scared of being unpopular.

You only talk about moving forward with the same bad ideas that got us into this mess, even when the only sensible thing to do is pull the emergency brake.

You are not mature enough to tell it like is.

Even that burden you leave to us children.”

Citat 15 årige Greta Thunberg COP24 i december 2018 Katowice Polen.

Verdensøkonomien kan ikke vokse, uden at CO2-udledningerne følger med, det ved de fleste godt, når man siger godnat til børnene om aftenen, hvorfor glemmer man det igen om morgenen?
Link: https://www.information.dk/telegram/2019/07/nyt-studie-skyder-forhaabnin...

Bent Gregersen, Carsten Munk og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar

Dette rører ved EU overherredømme contra de enkelte landes selvbestemmelse.
Hvis vi ønskede skattesystemet ændret til forbrugsafgifter i bred forstand, ville vi sikkert blive anklaget for at indføre toldgrænser, uanset at det ville være i klimakampens navn.
Selv om vi, så vidt jeg ved, selv bestemmer vort skattesystem ?

Philip B. Johnsen

Børnene der intet har at sige over for EU eller Folketinget, må nøjes med håbet om, at de gamle snart bliver voksne!

CO2 udledningen stiger globalt hvert år, globalt er verdens såkalte avancerede økonomier ‘ikke’ anno 2019 begyndt, samlet set, at handle på udfordringen.

Under 3% af det globale samlede energiforbrug er bæredygtigt efter 150 år med advarsler.

Anno 2019 419 ppm CO2.
There is more carbon dioxide in the atmosphere than there has been for 800,000 years since before our species evolved.

Arthur Pigou in 1920.
“Carbon pricing solves the economic problem that CO2, a known greenhouse gas, is what economics calls a negative externality a detrimental product that is not priced (charged for) by any market.

As a consequence of not being priced, there is no market mechanism responsive to the costs of CO2 emitted.

The standard economic solution to problems of this type, first proposed by Arthur Pigou in 1920 is for the product in this case, CO2 emissions to be charged at a price equal to the monetary value of the damage caused by the emissions.”
Link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_price

Las nu lige staten opgive alle sine kulbrinte baserede biler først. Politi, ambulancer, militær, kommunale lastbiler osv. Derefter de kulbrintebaserede offentlige transport systemer. Busser, tog, letbaner osv. Og kom så tilbage og fortæl hvordan det gik.

Thorleif Nolde Malling

Kunne regeringen ikke bare afgifte sig ud af dette i stedet? Mens man venter på en EU lov, kunne man bare regulere ved at forhøje afgifter på diesel og bensin og samtidigt (og tiltrængt) gøre det mere attraktivt med elbiler og offentlig transport.

"Kunne regeringen ikke bare afgifte sig ud af dette i stedet?"

Nej. Det er løsningen for byboere med kort til arbejdet. Resten af landet opfatter som som en usædvanligt dårlig ide.

Men som jeg tidligere skrev, junne staten anlægge en aggressiv kurs og udskifte egne køretøjer over de æste 5 år. Det ville endvidere give mulighed for at observere konsekvenser ved overgang til elektrificering.