Læsetid: 6 min.

C40-borgmestre lancerer ’Global Green New Deal’: Vi kan ikke vente på regeringerne længere

Det går for langsomt med den grønne omstilling på globalt plan. Derfor går verdens storbyer nu sammen om en ny aftale, som skal sætte fart på udviklingen. Byernes borgmestre er samlet til topmøde i København, hvor de præsenterer planen
Københavns Kommune har en ambition om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. En regnefejl har dog vist sig, at ambitionen kan blive mere end dobbelt så dyr som antaget. Alligevel tror Frank Jensen, det er realistisk, at kommunen når i mål i 2025.

Københavns Kommune har en ambition om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. En regnefejl har dog vist sig, at ambitionen kan blive mere end dobbelt så dyr som antaget. Alligevel tror Frank Jensen, det er realistisk, at kommunen når i mål i 2025.

Alfredo Estrella

10. oktober 2019

Et par minutter over 14 træder C40-formandskabet ind i festsalen på Københavns Rådhus, der danner rammen om den officielle åbning på C40-klimatopmødet.

Omkring 30 pressefotografer har taget opstilling til venstre for scenen, og bag dem er lokalet proppet med internationale pressefolk, borgmestre, diplomater.

Værten for topmødet, Københavns overborgmester Frank Jensen, sætter sig i midten og tager som den første ordet.

»Det er med stor glæde,« begynder han.

»At vi i C40 i dag lancerer en ny global forpligtelse. En Global Green New Deal.«

Det tager ikke mange minutter, før budskabet fra de repræsenterede borgmestre på scenen står klart for enhver:

Verdens stats- og regeringsledere har fejlet i at levere de svar, der skal til for at forhindre den globale klimakrise. De har ikke handlet på det, de har lovet. Ikke sat de mål, som de burde. Derfor må verdens storbyer nu træde sammen og forsøge at løfte ansvaret i samarbejde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Kære C40 Cities Climate Leadership Group
Held og lykke med projektet.
‘Rettidig omhu’ og ‘alt hvad der er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt.’

Kast et blik på følgende.

Traditionelle vækstøkonomer er ‘ikke’ en del af løsningen, men ‘selve’ problemet.
Link: https://youtu.be/J9_Xc9wxByM

Doughnut-økonomi.
Link: https://youtu.be/U86VB28KYZ

Der bør indføres en afkobling fra finanssektorens casino økonomi.

Fra link:
“Samtidig har Nationalbanken erkendt, at de private banker skaber penge til sig selv ved at låne dem ud som kontopenge i stor fart og til en rente, så den samlede pengemængde i samfundet – nu mere end 1.250 mia. kr. – vokser med ca. syv procent om året.

De nye penge havner for en meget stor dels vedkommende som profit hos bankernes aktionærer og direktører. Så når politikerne nu skal planlægge den grønne omstilling via finansloven 2020, er disse penge, op mod 100 nye mia. kr., altså ikke en del af budgettet. Men det kunne de blive..”

Citat Johan Keller
Link: https://www.information.dk/debat/2019/08/pengereform-kan-finansiere-groe...

Werner Gass, Arne Albatros Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kære Frank Jensen.Få nu privatbilismen ud af byen den koster flere tusinde københavnere adskillige af deres livsår. mvh

Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Ete Forchhammer og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

@Erik Winberg - Kan du ikke bare dokumentere bare en lille bitte af dine løse påstande. Der er gået ren børnehave i argumentationen. Bliv nu voksen og lad være med at fylde spalterne med usandheder!

Lise Lotte Rahbek

Hvordan vil man så forsvare at rive bygninger ned, fordi man ikke kan lide de mennesker, der bor der? (ghettoplan-dk) Mennesker uden formuer skal ud af byerne... og hvordan harmonerer det så med trafikplanerne?
jeg ønsker Frank Jensen held med projektet, men indtil videre minder det mest om en fis i en hornlygte, når ikke regeringerne spiller med i orkesteret.

Werner Gass, Leo Nygaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

I "Fremtidens forstad" NærHeden satser man, dvs. Høje Taastrup kommune og Real Dania, på at fremtiden i hvert fald IKKE er el-bilernes og den kollektive trafiks! Det skorter ikke på P-pladser, helt uden ladestandere, i det kommende P-hus (nb længste gå-afstand til Hedehusene station er 11 minutter) kommer der ladestandere på øverste etage, der bygges bro over jernbanen af hensyn til bilerne - en bro der kunne forkorte vejen til stationen for fodgængere hvis man havde villet det...
Der tales om miljøvenlighed, altså i den udstrækning det ikke er ubekvemt.
Ikke noget med at gå foran her!
Kan de små positive tiltag der vitterligt er der, opveje at det store, trafikale mangler?

Lise Lotte Rahbek, Werner Gass og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Erik Winberg

Er det ikke de mange store transportbiler, der forurener mest?
Derudover er der også krydstogtskibene samt de gamle diesellokomotiver.
Desuden bliver der også brugt diesel på mange byggepladser, etc.
Der er utallige forureningskilder.

Moden kræver sit. Glorien pudses. Til ingen VERDENS nytte.
I min kommune har 32 erhvervsledere talt om fremgang over hele linjen - og pyntet det med "Bæredygtig vækst og cirkulær økonomi".
Smukt, ikke !

Mogens Fosgerau

5,1 milliarder kr... Man kan få perspektiv på dette beløb, ved at meditere over den oplysning, at Københavns Kommune i dette års budgetforhandling var få millioner kr. fra at skulle smide mennesker med Downs syndrom ud fra deres bosteder. København bruger meget færre penge på socialområdet end sammenlignelige kommuner.