Læsetid: 5 min.

DSB’s gamle dieseltog forurener fire gange så meget som bilerne på H.C. Andersens Boulevard

De såkaldte ME-diesellokomotiver udsætter passagerer og personale for ultrafine dieselpartikler, der kan have en lang række helbredsmæssige konsekvenser, viser nyt studie. DSB vil udfase lokomotiverne i 2022
Bjørn Strøm er studerende på Roskilde Universitet og ugentlig pendler, og han er »ikke særlig begejstret« for at høre, at man udsættes for flere ultrafine partikler i forreste vogn bag de gamle diesellokomotiver end på H.C. Andersens Boulevard.

Bjørn Strøm er studerende på Roskilde Universitet og ugentlig pendler, og han er »ikke særlig begejstret« for at høre, at man udsættes for flere ultrafine partikler i forreste vogn bag de gamle diesellokomotiver end på H.C. Andersens Boulevard.

Sarah Hartvigsen Juncker

7. oktober 2019

Det skulle være godt for klimaet og bidrage til at nedbringe udledningen af alverdens skadelige partikler i den luft, vi indånder: At tage toget frem for bilen.

Men hvis du pendler med regionaltogene på store dele af Sjælland, er der en risiko for, at du udsætter dig selv for op mod fire til fem gange så mange ultrafine partikler, som hvis du tog ophold på Københavns mest trafikerede vej, H.C. Andersens Boulevard.

Således viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at mængden af ultrafine partikler i den forreste togvogn, der bliver trukket af DSB’s gamle diesellokomotiver, gennemsnitligt er på 212.000 partikler/cm³, mens det tal på H.C. Andersens Boulevard er omkring 40.000-50.000 partikler/cm³.

Et omfang af partikler, der kan have sundhedsmæssige konsekvenser.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anker Heegaard
  • Alvin Jensen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • John Hansen
  • Carsten Munk
  • Steffen Gliese
  • Torben Lindegaard
  • Eva Schwanenflügel
  • Marianne Stockmarr
Anker Heegaard, Alvin Jensen, Peter Beck-Lauritzen, John Hansen, Carsten Munk, Steffen Gliese, Torben Lindegaard, Eva Schwanenflügel og Marianne Stockmarr anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Houmøller

Derfor forbyder vi dieselbiler X4. Den måde tænker og handler politikere på, krydret med en god gang populisme. Ikke engang effektive partikel filtre er der råd til. At være passager i disse forældede tog svarer til at ryge en pakke smøger!

Michael Friis, Carsten Wienholtz, Krister Meyersahm, John Andersen og John Hansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er godt, vi bliver klogere og dygtigere, det har aldrig været mere nødvendigt at indsætte alle menneskelige fakulteter i kampen for liv og natur.

John Andersen, Peter Beck-Lauritzen, Jacob Johansen, John Hansen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Jacob Johansen

Lokalbanen fra Hillerød st. til Hundested st. og Tisvildeleje st. kører også på diesel, og man kan tit lugte, at der lugter af dieselos i kabinen. Heller ikke fedt.

Krister Meyersahm, John Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Godt med fokus på problematikken, så der bliver gjort noget ved det. Jeg husker at vi i gamle dage havde damplokomotiver, det var værre. I gamle dage blev toilettet skyllet ud på banelegemet, hvorfra det blev hvirvlet op i luften og spredt og gødede! Færgerne sejlede over bæltet, også på damp og diesel. Men da havde vi også færre biler. Idag er der fokus på især diesel-motorer, som er slemme.
Sådan har der været så meget, i tidens løb. Om el-drift løser problemet? Måske! Strøm omgiver sig med spændingsfelter. Hvad betyder det for helbreddet?
Godt med fokus, men at være bagklog, i bagklogskabens klare lys, finder jeg bagstræberisk. Sæt mere tempo på udviklingen, politisk.

Der er ikke noget nyt i at DSB's gl. dieselhakkere sviner, derfor har DSB da også løbende installeret partikelfiltre mv. Men da lokomotiverne er fra beg. af 80'erne, er der grænser for hvad der kan ændres på selve lokomotivet. En virkelig effektiv røgrensning kræver helt andre konstruktioner, og det kan næppe svare sig på lokomotiver, der skal udrangeres om et par år.

Med til billedet hører, at DSB løbende har reduceret antallet af ME-lokomotiver, det er sket i takt med, at IC4'erne er blevet sat i drift, og at de sjællandske strækninger er blevet elektrificeret.
Snart skal banen til Holbæk-Kalundborg-elektrificeres, og sydbane til Nykøbing F er også tæt på at blive taget i brug, så store forbedringer venter forude.
Ingen grund til at bagatellisere ME'ernes problem, men der er dog tale om en relativ begrænset punkt-forurening, mens der kører dieselbiler overalt. Så mon ikke bilisterne er glade for denne undersøgelse, der er velegnet til at bortlede opmærksomheden fra et problem, der er mangefold større.
Peter Beck-Lauritzen - Emnet er naturligvis relevant - Spændingsfelter i forb m. elektrificerede jernbaner har været undersøgt i årevis, og det eneste negative, der har kunnet påvises er, at lokoførerne har en noget forhøjet risiko, beroende på individuelle faktorer. Risiciene er dog meget små - statistisk set, hvilket jo ikke underkender hvad der kan ske med den enkelte. Naboer til elektrificerede baner: Også her er risiciene meget små.

.

Peter Beck-Lauritzen, Carsten Munk, John Andersen, Jørn Vilvig og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Nej nej, det passer ikke, alt det her med at togene forurener ! Det er dieselbiler, der alene forurener !!
#IroniKanForekomme

Thomas Andersen - Centrum-Venstre var absolut indstillet på, at elektrificere HELE banenettet sidst i 90'erne. Der var dog én afgørende stopklods: Mogens Lykketoft, Han havde ingen fidus til togtrafik, og gennemtvang, at der fortsat skulle satses på dieseldrift.
Dette har Lykketoft da også senere erkendt, var én af hans helt store brølere.

Carsten Svendsen

@Jørgen Wind-Willassen
Der er adskillige danskere, der ikke har råd til at købe en ny dieselbil.
Det der med at nup en elbil, er det ikke ulovligt? :o)