Læsetid: 5 min.

Presset øges på regeringen for at indføre flyafgifter allerede næste år

Danskerne kan fra næste år blive mødt af flyafgifter fra 16,5 kroner og 1.000 kroner pr. billet. SF kommer med klimaudspil med flyafgifter, der vil indbringe staten 1,2 mia. kroner. Også regeringens øvrige støttepartier og Dansk Luftfart lægger op til indførsel af flyafgifter. Men S tøver fortsat
Flypassagerer som her i Københavns Lufthavn i Kastrup skal betale flyafgift allerede fra næste år, mener regeringens støttepartier.

Flypassagerer som her i Københavns Lufthavn i Kastrup skal betale flyafgift allerede fra næste år, mener regeringens støttepartier.

Finn Frandsen

9. oktober 2019

Det skal være dyrere at flyve. Det krav har regeringens støttepartier nu lagt på bordet til de kommende finanslovsforhandlinger.

»Der er ved at skabe sig en fælles forståelse af, at det bedste redskab, vi har, nok er en form for klimaafgift på fly. Nu diskuterer vi ambitionsniveauet,« siger klimaordfører for SF, Signe Munk.

SF lancerer i denne uge et klimaudspil, der skal give en milliard mere til konkrete klimatiltag. Det skal primært finansieres af flyafgifter på mellem 60 og 400 kroner pr. rejser. I alt skal det indbringe statskassen omkring 1,2 mia. kroner foruden 75 millioner, der skal findes i forhandlingsreserven.

Tidligere har også De Radikale og Enhedslisten meldt ud med ønsker til flyafgifter. De Radikale ønsker en beskatning pr. ton CO2-udledning, mens Enhedslisten har foreslået afgifter, der stiger med antallet af rejser.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Opgaven er ‘reduktion’ af CO2 i atmosfæren.

Ikke mindre udledning af CO2, den tid er forlængst forbi, men det syntes ikke særlig vigtigt, hvad problemet handler om.
Jeg kunne tænke mig, at vide hvorfor?

Mørketal.
Flytrafik og shipping der ikke er medregnet i Paris aftalens max. 1,5˚stignings målsætning, Danmark har verdens syvende største flåde af skibe og blandt dem de største og mest forurenende.

Globalt årligt udleder flytrafik ca. 950 millioner tons CO2.
Globalt årligt udleder shipping 800 millioner tons CO2.

Arne Albatros Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Bedårende at læse at Venstre ikke vil lægge stemmer til "sådan noget symbolpolitik"!
Det må vist kaldes noget af en kovending...

Arne Albatros Olsen

Jeg ved godt, at jeg gentager migselv en smule her, men disruption er nøgleordet her.
Valget mellem den disruption , som klimaforandringerne vil medføre , og den nødvendige disruption, som vi som samfund selv er nødt til at iværksætte for at forhindre de værste klimaforandringer.

Alle partier har nu efterhånden favnet den grønne sag i hvert fald sådan verbalt.

Socialdemokratiet har svunget retorikken helt op i de højere luftlag, men de er ligesom de borgelige partiet reelt "disruptionshæmmede", og har ikke modet til virkelige forandringer på dette felt, fordi de er bange for at fornærme den alemindelige borger i DL med afgifter og andre begræsninger i den livstil , som de fleste almindelige mennesker betrager som hævnvundne rettigheder.

Derfor væver de ubeslutsomt frem og tilbage , som et siv i vinden.

Erhvervslivet har osse taget den grønne tete nu, og kommer med små ubetydelige forslag for at imødegå , forsinke og kvæle klimakampen, og alle deres initiativer, rammer perfekt ind i den disruptionshæmmede psykologi hos landets politikere.

Disse intiativer giver folk en fornemmelse af, at der nu er fuld kontrol over situationen, men det er en illusion. Men det er da fremragende spillet af de borgelige og erhvervslivet, sådan rent kommunikativt. Men det er desværre ikke nok. Kun det folkelige pres vil kunne ændre itngene.

Små punktafgifter hjælper ikke. Se bare på alkohol afgifterne og forbruget.
Tankegangen skal udvides til et totalt skattesystem, hvor alt forbrug målrettet beskattes tilstrækkeligt til at fylde statskassen - istedet for skat på arbejde, både for personer og for selskaber.
Motivet er indlysende.

Philip B. Johnsen

Langt den meste flyvning er helt overflødig, hvis regeringen var alvorlig indstillet på bæredygtig omstilling, kunne flyvning nemt udfases med 90%, inden 2030, hvilket er en bunden opgave for regeringen, hvis regeringen ønsker at bevare befolkningens tillid på sigt.

Philip B. Johnsen

Overforbrug og politiske fejlprioriterer i transport og omlægning til generel elektrificering var gennemgået for vores politikere i New York, hvor regeringen fik de bedste pladser for bedre at kunne følge med.

Fra Global Sustainable Development Report 2019:
“The positive benefits of electric vehicles for reducing greenhouse gas emissions and human exposure to pollutants may greatly vary depending on the type of electric vehicle, the source of energy generation, driving conditions, charging patterns and availability of charging infrastructure, government policies and the local climate in the region of use.

Indeed, promotion of public transportation and slow mobility (e.g. walking and biking) remain key strategies for decarbonizing the transport and energy sectors.”

Global Sustainable Development Report 2019:
The Future is Now – Science for Achieving Sustainable Development, (United Nations, New York, 2019).
Link: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/24797GSDR_report...

Har lyst til at fortælle en historie:

For tre år siden skulle vores ældste på klasserejse til Spanien. Han stillede sig på bagbenene - ville helst ikke flyve, men tilbød, at han selv kunne tage toget. Drengen stødte i dén grad på stengrund - men det endte da med, at der blev plantet nogle træer for at klimakompensere.

År et efter Greta skal den yngste så på klasserejse. Denne gang til en skole i Norge. Læreren er den samme og hun foreslår, igen, en flytur med et lavprisselskab. Nu rækker junior så hånden i vejret og foreslår en togtur i stedet for. I løbet af tyve sekunder står det fast, at kun en eneste elev vil flyve - resten bruger to weekender i toget.

Der er sateme gået hurtigt.

Ete Forchhammer og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Og nu får eleverne en fornemmelse for hvor langt væk hjemmefra det egentlig er at de skal på ferie og en ryste-sammen tur og senere debriefing-tur, det hele for færre penge. Det er ren win win. Tillykke med det! Lad de rige flyve - og betale prisen (den virkelige) for det!