Læsetid: 2 min.

Støttepartier trækker tæppet væk under Frank Jensens grønne eventyr

Københavns overborgmester satser på ny teknologi til at redde byens ambitiøse klimaplan. Men støttepartierne på rådhuset tror ikke på ideen
Københavns overborgmester satser på ny teknologi til at redde byens ambitiøse klimaplan. Men støttepartierne på rådhuset tror ikke på ideen

Jakob Dall

12. oktober 2019

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) vil bruge teknologi til at opnå kommunens mål om at blive CO2-neutral i 2025. Men han får svært ved at overbevise sine støttepartier på rådhuset om, at hans løsning er den rette.

I et interview med Information torsdag sagde han, at han vil bruge såkaldt Carbon Capture and Usage til at trække CO2 ud af atmosfæren og genbruge den, for eksempel i flybrændstof.

»Jeg er overbevist om, at det bliver muligt inden for de kommende år,« sagde han.

Men teknologien er stadig meget umoden.

»Det har nærmere en tidshorisont, som rækker ét til to årtier frem. Det tager lang tid, før vi kommer i mål med effektivt at kunne lagre og opfange CO2,« siger Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer og direktør for forskningscentret Nansen i Bergen.

Støttepartierne De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet er meget skeptiske over for, om teknologien kan nå at blive klar inden 2025.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • David Breuer
  • Eva Schwanenflügel
  • Anne-Marie Krogsbøll
Alvin Jensen, David Breuer, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ib Christoffersen

Det er bare fordi der snart begynder valgkamp at overborgmester Frank Jensen pludselig interesserer sig for miljøet. Krydstogtskibene brænder stadig svovlolie af i deres dieselelværker, lige midt i København. Havnerundfarterne oser mere og mere år for år fordi motorerne bliver mere og mere slidt. Turistbusserne oser. DOT busserne oser. DUT havnebusserne oser. Alt sammen noget overborgmester Frank Jensen kunne have ordnet for længst helt administrativt. Men han havde ikke tid.

Erik Chr. de Lippe Prins, Morten Lind, Erik Winberg, Torben Bruhn Andersen, Anker Heegaard, Alvin Jensen, Mogens Holme, Rasmus Knus, Birte Pedersen, Per Torbensen, Niels Østergård, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll, Hans Larsen, Susanne Kaspersen, Hanne Utoft og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Ifølge professor Guy McPherson er menneskeheden væk om 6 - 7 år. Hvis han får ret eller der måske går yderligere 10 år, er jeg efterhånden rede til dette kollektive selvmord.

Goodbye my friends!

Frank Jensen har ikke gjort noget godt for København. Han er en fantast uden ideer.

Erik Winberg, Alvin Jensen, Birte Pedersen, Per Torbensen, Anne Mette Jørgensen, Niels Østergård, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Achim K. Holzmüller

Godt at vide vi i Odense ikke står alene med en sådan Jeg-alene-vide-Genosse-Borgmester. Det hjælper ikke Odense, men virker beroligende ....

Søren Kristensen

Frank Jensen er en flink mand, med en pæn frisure og fremragende diplomatiske evner, men han er ingen gamechanger. De bliver, som regel, sorteret fra på et langt lavere niveau i det politiske spil. De færreste, og det gælder både politikere og helt almindelige mennesker, er interesseret i store forandringer når det kommer til stykket, men foretrækker trygheden ved det kendte - også selv om det ikke altid er lige sundt, for dem selv og deres omgivelser. Det er med andre ord naivt at forestille sig at miljøet/klimaet vil blive reddet af Københavns til enhver tid siddende overborgmester. Til gengæld har borgerne i byen en kolossal magt, hvis de (vi) vælger at bruge den. Noget man som borger evt. kan gøre, mens vi venter på teknologien, er at købe en cykel, hvis man ikke har en i forvejen. Dette er også et hint til alle de indvandrere der betragter cyklen som det modsatte af et statussymbol og som hellere aspirerer mod at lade sig transportere gennem byen i fx en Audi. Cyklen rummer nemlig et stort potentiale for integration, så stort faktisk at den godt kan ses som lakmusprøven på integration. Kører du på cykel, så er du integreret, så enkelt kan det siges - og du gør samtidig miljøet en tjeneste. Altså idealt set en banal win win situation. Omvendt er det også en smule naivt, at forestille sig at indvandrere, såvel som magelige indfødte, pludselig skulle begynde at tage cyklen til sig i hobetal, ud over de mange som allerede er tilhængere. Derfor har vi en overborgmester som Frank Jensen. Det er der ikke noget unaturligt ved.

Eva Schwanenflügel

.. Altimens er den nye Cityring blevet belagt med en afgift på en krone pr tur.
Priserne på den kollektive trafik skal NED, ikke OP !!

Måske det også hjælper på det kreative klimaregnskab, at de mest befolkede busruter efter Cityringens åbning nu bliver ledt i store buer udenom indre by?
Det hjælper ihvertfald ikke pendlerne og seniorerne, som nu skal til at skifte busser flere gange i løbet af en enkelt rejse.

Og til fortalerne for flere cykler; gangbesværede mennesker skal altså også transportere sig fra A til B på en nogenlunde gelinde facon.

Bente Christiansen, David Zennaro, Torben Bruhn Andersen, Anker Heegaard, Alvin Jensen, Mogens Holme, Ete Forchhammer , Hanne Ribens, Birte Pedersen, Ole Frank, Steffen Gliese, Kim Houmøller, Hans Larsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Har Frank Jensen haft besøg af en lobbyist, siden han - som den eneste, lyder det til - mener, at dette er en god løsning? Hvor har han sin viden om Carbon Capture and Usage (CCU fra?

Vi bør have åbne kalendere og parti/kandidatstøtteregnskaber....

Alvin Jensen, Mogens Holme, Thomas Jensen, Pia Nielsen, Rasmus Knus, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Mette Albrechtsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar

De kan jo starte med at sige: Alle køretøjer der enten er ejet af kommunen, lejet af kommunen eller indgør i kontrakt til udførsel af arbejde for kommunen skal være elektriske om 5 år.

Bente Christiansen, Torben Bruhn Andersen, Anker Heegaard, Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Hanne Ribens, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Mette Albrechtsen, Søren Kristensen, Steffen Gliese, Arne Albatros Olsen og Nikolai Beier anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

For så vidt de gangbesværede og cyklisterne, så bliver kunne det jo være de første kunne få en siddeplads i bussen, også i myldretiden, jo flere der vælger cyklen.

Alvin Jensen, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Så længe folk forfalder til at ville løse de mindre væsentlige og egentlig utopiske problemer - f.eks. overbefolkning og et normalt kødforbrug - kommer vi ingen vegne. Heller ikke med fantasi-teknologi. Det skal klares med energiløsninger, udfasning af et underskudsgivende dansk landbrug til fordel for eksport af landbrugsteknologi med henblik på at sikre alle landes selvforsyning som hovedprincip, naturgenopretning, grønning af byen med vertikale skove og nyttehaver etc. Genbrug, genbrug, genbrug.
Alt dette kan kun ske, hvis vi ophører med at betragte markedet som Gud, kapital som en ægte værdi og mennesker som statiske, instinktstyrede egocentrikere.

Alvin Jensen, Flemming Berger, Hanne Ribens, Pia Nielsen, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ole Frank og Mette Albrechtsen anbefalede denne kommentar

Derefter kunne København gennemgå alle deres matriklerog sige: Vi skal ned i bunden af hvad arbejdsmiljøloven siger om plads pr medarbejder. Alle de matrikler der bliver til overs kan udlejes eller ombygges til boliger. Dette vil nedsætte energiforbrugt pr medarbejder. Det kommer så nok til at koste Nyrups fine bygning på rådhuspladsen livet, men til gengæld kan man få, lige som vi nu gør her i Taastrup, et energieffektivt rådhus.

Så man kunne sætte en grænse der hedder "En medarbejder i Københavns Kommune må max bruge XX MWh pr år i 2020 og det skal reduceres med 70% inden 2030 for at København Kommune overholder diverse aftaler". Denne model kan for øvrigt bruges for alle offentligt ansatte.

Lad kommunen først smage sin egen medicin før det går ud over borgerne.

Kim Houmøller, Alvin Jensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Nogle gange får man bare lyst til at skrive "lorteavis" - men det må man jo ikke.

Det her er en dybt alvorlig problematik, der burde handle om at stille kritiske spørgsmål til den selvudnævnte grønne storbygeneral Frank "fraværende" Jensen om, hvordan han i realiteternes verden vil gøre København karbonneutral - og ikke om tæppetrækkeri og støttepartier - helt ærlig, Information.

Københavns Kommune og Frank Jensen er lige nu ved at vedtage den næste kommuneplan, hvor det altoverskyggende tema er byg, byg, byg, vækst, vækst, vækst, og der står lige præcis nul om, hvordan det skal kunne lade sig gøre karbonneutralt. Medierne har lige fejret åbning af metro og skibakkeforbrændingen, der begge er endt som en del af problemet, nu må man kraftpederpuleme få noget fokus på, at Frank bare fortsætter i bygstørrevækstsporet, mens han soler sig i fortidens beslutninger og skjuler alle fejl med glittede invitationer og pralefester.

Hanne Utoft, Erik Winberg, Alvin Jensen, Flemming Berger, Mogens Holme, Thomas Jensen og Niels Østergård anbefalede denne kommentar

Det er decideret farligt hver gang politikere og medierne lufter ders tro på at innovationen kommer til at redde os og at den er lige om hjørnet. Det er i alt for høj grad et trosspørgsmål.

Den konventionelle opfattelse er at bare vi afsætter flere og flere penge af til forskning og udvikling så kan vi aflyse klimakrisen - så er alle problemer løst. Men hvad nu hvis dette ikke er tilfældet.

Der er en blind tro på at innovationen vedbliver med at være simpel og let. Men sådan forholder det sig desværre ikke i den virkelige verden. Det bliver stadig mere vanskeligt at skabe gennembrud der virkelig rykker. Så snart de lavthængende frugter er høstet falder udbyttet pr investering markant ( f.eks. målt i patenter).
Det bliver altså dyrere og stadig mere vanskeligt at fravriste naturen flere hemmeligheder.

4:18 udvikling af innovationer
https://www.youtube.com/watch?v=9vLQekiVsB8

Erik Winberg, Torben Bruhn Andersen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Hatten af for FJ, som tør gå forrest i klimakampen!
BCCS teknologiens udvikling og implementering kommer til at redde verden, ikke pessimisterne, som hælder til at vi alle pænt bør dø klimadøden passivt, evt på cyklen, for med tibageholdte åndedrag at nedsætte CO2 udledningen, og til slut med enorm selvfølelse at hyle; "Hvad sagde jeg", mens antropocenen afsluttes.

FJ går ikke med syvmilestøvler når det gælder forurening fra krydstogtskibene, som både forurener og skaber unødig trængsel. Næsten 1.000 skabe om året.

Fra DR: "T&Es rapport anslår, at de krydstogtskibe, der i 2017 lagde til kaj i København, samlet set udledte 310.488 kg NOx, 14.425 kg SOx og 5.738 kg partikler. Til sammenligning udleder Københavns bilflåde (206.054 biler per 2019) 806.206 kg NOx, 2.511 kg SOx og 93.640 kg fine partikler (PM2,5)."

Hvordan han vil reducere denne tunge lastbiltrafik over Langebro til og fra Prøvestenen, Lynetten og Amager forbrænding tales der heller ikke højt om, men privatbiler i København, uha, de skal ud, og hvad med de gangbesværede. Nå ja, de kan tage metroen, hvor den nærmeste ligger 500 meter eller længere væk. Flytrafikken, nå la, vi må plante nogle træer..... og så dan bliver det ved.

Til gengæld er ethvert spor af lokalt islæt i bydelene siden metroen kom til forsvundet til fordel for rigmandsghettoer, turisme, turisme og mer turisme, som er ved at kvæle de indre bydele.