Læsetid: 2 min.

Fra København til Lolland: »Der er ikke noget dårligt ved at bo her«

Sarah Seidenfaden flyttede sidste år fra København til Lolland. Hun er dermed et eksempel på, at der også er danskere i arbejde, som flytter til en yderkommune
Sarah Seidenfaden flyttede sidste år fra København til Lolland. Hun er dermed et eksempel på, at der også er danskere i arbejde, som flytter til en yderkommune

Sarah Hartvigsen Juncker

2. november 2019

Blandt dukkevogne og børnebøger sidder Sarah Seidenfaden på gulvet i huset i Maribo, mens Caroline på 15 måneder og Ludvig på halvandet leger med gryder i det lille børnekøkken.

Hun flyttede sidste år fra lejligheden i København til sin barndomsby på Lolland, hvor hun i dag arbejder som privat børnepasser for tre småbørn og sønnen Ludvig.

Dermed går hun imod tendensen med, at danskere i arbejde flytter fra yderkommunerne og ind mod storbyerne.

Mangel på uddannelsesmuligheder

Mens vi sidder ved plankebordet i spisestuen, husker den i dag 37-årige Sarah Seidenfaden tilbage på dengang, hun var 21 år. Det var efter gymnasiet, hun valgte at flytte fra Lolland til København.

»Jeg flyttede fra Lolland, fordi der ikke er så mange uddannelsesmuligheder hernede. Så da jeg blev 21 år, flyttede jeg ligesom resten af min venneskreds til København,« forklarer hun efter at have lagt Ludvig ud at sove i barnevognen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • ingemaje lange
  • David Zennaro
  • Steffen Gliese
Viggo Okholm, ingemaje lange, David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Ja det var en historie om en, der flyttede tilbage til Maribo. Hun var flyttet for at få en uddannelse, som hun åbenbart ikke bruger i dag.
PS: er der ikke nogenlunde togforbindelser fra Maribo til København - så hvorfor ikke droppe bilen fx. for miljøets skyld.

Det var da en alt for kort, lille artikel. Vi vil da meget gerne høre meget mere om, hvor godt vi har det - for det har vi.

Anders Sørensen

@Steffen Gliese, jeg ved ikke, om du er abonnent. Men artiklen er længere, end den ser ud for ikke-abonnenter.

Jeg siger det bare, fordi jeg tidligere (som ikke-abonnent) kom til at skrive i kommentarsporet til anden artikel, at artiklen da var underlig kort.

Men hey, måske er artiklen også kort for abonnenter.

Henriette Bøhne

Dorte Sørensen,
Gode og gode - det tager ca 3 timer HVER vej med tog og hvis man har børn er det ærligt talt No-go.
Jeg ved det, for jeg har boet hernede ca 16 år og pendler stadig frem og tilbage og det kan kun lade sig gøre, fordi jeg har natarbejde.
Forbindelsen er i øvrigt lige blevet forringet væsentligt for mit vedkommende efter man har valgt at køre halvdelen af afgangene over den nye Køge nord station.
Det kan vi, som arbejder på Københavns vestegn og bruger høje Tåstrup station, så ikke bruge til noget. Så for mit vedkommende bliver jeg desværre nok nødt til at se mig om efter et nyt job, istedet for det jeg har nu og elsker...

Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Henriette Bøhne .
Det er sørgeligt at den kollektive trafik skal være så meget ringere og til med dyre end at køre i egen bil.
Det burde politikerne gøre noget ved i stedet for KUN at tale for bæredygtighed og en grøn dagsorden.

Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel og Ole Schwander anbefalede denne kommentar

Men den kollektive trafik er altså lidt ringere i øjeblikket, fordi den er ved at blive udbygget og forbedret. Og mens det så bliver til kun en afgang i timen for folk, der skal skifte på Høje Tåstrup, så er der nu nogle, der tidligere havde en besværligere tur, der nu får det lettere over Køge Nord.
Man kan nu engang ikke køre tog, hvor der laves sporarbejde med fornyelse af skinner og nye broer. Og rejsetiden er altså nu igen for mange afgange nede på de godt to timer hver vej indtil om aftenen, hvor den er 2 timer og tre k varter til Høje Tåstrup.