Nyhed
Læsetid: 5 min.

Rejsebureau bryder regler om ligebehandling, hvis de afviser visse fodboldfans. Og UEFA’s regler, hvis de ikke afviser dem

LA Travel har måtte betale godtgørelse på 5.000 kroner for at overtræde ligebehandlingsloven. Men vi har ikke gjort andet end at følge reglerne fra UEFA og fodboldklubberne, siger direktør Thomas Bjerregaard, der mener, hans firma er ramt af en brist i lovgivningen
Rejseselskabet LA Travel ville ikke sælge en mand med et tyrkisk klingende navn en billet til Champions League-kampen mellem Schalke 04 og Galatasaray i Gelsenkirchen i Tyskland den 6. november 2018.

Rejseselskabet LA Travel ville ikke sælge en mand med et tyrkisk klingende navn en billet til Champions League-kampen mellem Schalke 04 og Galatasaray i Gelsenkirchen i Tyskland den 6. november 2018.

Wolfgang Rattay

Indland
11. november 2019

»Danmarks billigste og bedste sportsrejser,« står der øverst på hjemmesiden for LA Travel A/S, der ligger i Herning. Herfra sælges pakkerejser til europæisk topfodbold, amerikansk fodbold, ishockey og Formel 1-løb.

I januar blev firmaet med en kendelse fra Ligebehandlingsnævnet dømt til at betale en godtgørelse på 5.000 kroner til en forurettet kunde for at overtræde loven om etnisk ligebehandling.

LA Travel A/S havde med nævnets ord afvist »at sælge billetter til manden, fordi de ikke måtte sælge billetter til folk med tyrkisk klingende navne«.

Direktør Thomas Bjerregaard mener, at hans firma er blevet ramt fra begge sider af forskellige regler: På den ene side fodboldklubbernes regler om kun at måtte sælge hjemmebanebilletter, aldrig udebanebilletter. På den anden side reglerne om ikke at måtte diskriminere.

»Vores klokkeklare overbevisning er, at vi har handlet for at beskytte kunden. Vi kan ikke handle i modstrid med klubbernes sikkerhedskontrol. Men der er en brist i forhold til dansk lovgivning, når det drejer sig om fodboldkampe på stadioner i udlandet, hvor vi kun kan sælge hjemmebanebilletter. Vi overtræder nogen regler, lige meget hvad vi gør,« siger Thomas Bjerregaard og tilføjer:

»Når vi afviser, er det ulovligt, men hvis vi ikke afviser, risikerer vi at skulle betale penge tilbage, fordi en kunde ikke får lov til at komme ind på stadion.«

Folk med tyrkisk klingende navne

Forhistorien, som den fremgår af Ligebehandlingsnævnets kendelse, er, at en kunde i september 2018 henvendte sig til LA Travel og spurgte om billetter til en Champions League-kamp i den tyske by Gelsenkirschen mellem den tyrkiske fodboldklub Galatasaray og tyske Schalke 04 to måneder senere. Kunden ville høre, om der var rabat, hvis man købte fire rejser på én gang. Derefter fulgte følgende korrespondance:

»Indklagede: Vi kan desværre ikke hjælpe.

Klager: Hvorfor? Har I udsolgt?

Indklagede: Vi må ikke sælge til udebanefans.

Klager: Jeg ønsker heller ikke billetter til udebaneafsnit.

Indklagede: Vi må ikke sælge til folk med tyrkisk klingende navn, da I bliver afvist ved stadion.«

Det fremgår af nævnets kendelse, at indklagede »trods flere opfordringer« ikke har fremsat bemærkninger. Det skal ses i lyset af, at i sager om forskelsbehandling er det op til »modparten at bevise, at princippet om ligebehandling ikke er blevet tilsidesat«, som nævnet noterer.

Nævnets konklusion er, at den forurettede kunde »har påvist faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at han blev udsat for direkte forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse, da han fik afslag på at købe billetter til fodboldrejsen udbudt af indklagede«.

Kendte ikke til nogen sag

Thomas Bjerregaard er utilfreds med, at hans firmas synspunkter ikke har været inddraget i nævnets behandling. Han medgiver, at der ikke blev svaret inden for tidsfristerne. Men, forklarer han, samtidig med klagen var LA Travel ved at udvikle sig fra en underafdeling af et svensk firma til et dansk firma.

»Og vores svenske hovedkontor var ikke opmærksom på, at vi som dansk firma straks ville få en eboks. Vi fandt først ud af, at der var en sag, da klager ringede og sagde, at han havde vundet over os. Vi har siden forsøgt at få Ligebehandlingsnævnet til at åbne sagen, men det vil de ikke,« siger Thomas Bjerregaard og tilføjer:

»Vi tror, at udfaldet havde været et andet, hvis vi havde fået lov til at komme med vores synspunkter.«

LA Travel har blot fulgt de instruktioner til rejsebureauer, som de får fra udlandet, mener rejsedirektøren.

»Ifølge reglerne må man ikke sælge hjemmebanebilletter til udebanefans. Det ville svare til at sælge billetter til FCK-fans til sydsiden af Brøndby Stadion, hvor klubbens egne fans holder til. Det gør man ikke i udlandet, og det gør man heller ikke i Danmark,« siger Thomas Bjerregaard og fortsætter:

»For os er det en mærkelig sag. Det har ingenting med ligestilling at gøre. Der er rigtig mange af anden etnisk herkomst, der handler med os.«

– Hvad har det så at gøre med?

»Det er to regelsæt, der støder sammen, så vi bliver kvast.

Vi føler os uskyldige, fordi vi passer på vores kunder, fordi hvad nu hvis kunden var kommet derned i Galatasaray-udstyr, hvad han offentligt har vist sig i på Facebook? Så var han blevet afvist af kontrollørerne. Og så skal vi ifølge loven i Danmark give ham pengene tilbage, fordi vi har solgt rejsen til ham. Så vi taber, uanset hvad vi gør.«

Generelt brancheproblem

Det er ikke første gang, at Ligebehandlingsnævnet behandler diskrimination i fodboldfansenes verden. Tilbage i 2014 var det i strid med loven om etnisk ligebehandling, at FCK havde annulleret solgte billetter til kampe med spanske Real Madrid, italienske Juventus og Galatasaray, fordi kunderne ikke havde danskklingende navne.

Og Margit Nielsen fra rejsebureauet Fodboldtravel bekræfter, at dilemmaet er alment kendt i sportsrejsebranchen.

»Vores leverandører kan blive idømt en bøde og miste deres licens til at sælge billetter til klubkampe, hvis de tillader f.eks. folk med tyrkisk pas til hjemmebanepladser til en kamp mellem en europæisk storklub og Galatasaray,« siger hun og tilføjer, at Fodboldtravel derfor ved salg af billetter til visse kampe kræver, at kunderne oplyser deres nationalitet.

»Så ja, vi er bekendt med den problemstilling. Det er ikke for at diskriminere, men det er et krav fra mange klubber ved high-risk kampe for at undgå problemer,« siger Margit Nielsen og understreger, at det ikke har med et bestemt land eller en bestemt fodboldklub at gøre.

»Også til fodboldkampe mellem hollandske og britiske klubber har vi derfor ikke måtte sælge hjemmebanebilletter til hollandske fans, der ville se en kamp i Storbritannien,« siger Margit Nielsen.

For LA Travel havde det heller ikke været en løsning at sælge kunden en billet til Galatasarays del af stadion. Det kan ikke lade sig gøre, forklarer Thomas Bjerregaard.

»Vi ville aldrig kunne sælge billet i udebaneafsnittet i nogen kamp. Det er klubberne selv, der står for det, og de er underlagt strenge regler og skal stå inde for, hvem de sælger billetter til på udebaneafsnit,« siger Thomas Bjerregaard og henviser til firmaets hjemmeside:

»LA Travel tilbyder altid fodboldbilletter til hjemmeholdssektioner og ikke andet. Det er derfor vigtigt, at man ikke støtter modstanderne eller bærer deres trøjer. Risikoen ved dette er, at man kan blive bortvist fra stadion. LA Travel tager ikke ansvar, hvis man ikke følger disse retningslinjer og misser kampen.«

Ifølge Thomas Bjerregaard er det regler, som alle i branchen er underlagt.

»Reglerne er godkendt af diverse myndigheder i forskellige lande, så lige nu overvejer vi at sende Ligebehandlingsnævnets afgørelse videre til domstolen.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her