Læsetid: 5 min.

Skaarup køber Tesla, og Corydon har vegetardage: Vores børn har gjort os mere klimabevidste

De to familiefædre Bjarne Corydon og Peter Skaarup har begge børn, som har fået deres forældre til at tænke mere over klimaet, og Corydon-familien har blandt andet indført vegetardage, mens Skaarups familie har købt en Tesla
Hvis det stod til Bjarne Corydons teenagedøtre, kørte familien i en mindre bil. Her ses han med datteren Frida.

Hvis det stod til Bjarne Corydons teenagedøtre, kørte familien i en mindre bil. Her ses han med datteren Frida.

Anders Rye Skjoldjensen

30. november 2019

Fredag strejkede bekymrede borgere over hele landet endnu en gang for klimaet.

De tilbagevendende demonstrationer finder sted verden over og er koordineret af organisationen Fridays for Future, inspireret af svenske Greta Thunberg. I Danmark koordineres klimastrejkerne især af unge fra Den Grønne Studenterbevægelse.

Men børn og unge nøjes ikke med at demonstrere på gaden. De tager diskussionerne om klimaet med hjem til middagsbordet. Det har mange forældre sikkert oplevet, når deres børn vil til at diskutere familiens forbrug af oksekød, flyrejser, nyt tøj eller noget fjerde.

To af dem er Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, og tidligere finansminister samt nuværende chefredaktør og administrerende direktør på Børsen, Bjarne Corydon.

Deres børns bevidsthed om klimaudfordringerne har fået både Skaarup og Corydon til at tænke mere over klimaet og lave ændringer i familiens livsstil.

Peter Skaarup: Vi har købt en Tesla

Peter Skaarup har to hjemmeboende børn, en datter på otte og en søn på 12 år. De bekymrer sig begge om klimaet, fortæller DF’s gruppeformand.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ærgerligt at datteren måske var for ung til at rådgive faderen om salget af Dong også. Grøn omstilling er så meget nemmere, når man selv ejer virksomheden. Der skal godt nok spises mange grønsager, for at kompensere den fadæse.

Kim Øverup, Mogens Holme, Hilbert Larsen, Thomas Petersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Ethelfeld, Pia Nielsen, Estermarie Mandelquist, Per Torbensen, Søren Cramer Nielsen, Erik Karlsen, Herdis Weins, kjeld jensen, Gustav Alexander, Susanne Kaspersen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Vorherre bevares - at gøre to repræsentanter for den politiske elite, der IKKE har handlet i tide til nykonverterede "familiefædre", fordi den ene har købt en Tesla og den anden går i T-shirt og har en kødløs dag. "Damebladet" Information søndagshygger med magten, mens folk og natur går under i rivende hast.

Esben Lykke, Knud Arne Nielsen, Kim Øverup, Mogens Holme, Jan Andre Buschmann, Hilbert Larsen, Thomas Petersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jes Balle Hansen , Pia Nielsen, Jens Larsen, Martin Rønnow Klarlund, Peter Knap, Estermarie Mandelquist, Per Torbensen, Søren Cramer Nielsen, Herdis Weins, Anders Reinholdt, Rasmus Knus, morten andersen, Flemming Berger, Steen K Petersen, René Skov, Carsten Nørgaard, Carsten Wienholtz, Miklôs Tōtfalusi, Jakob Knudsen, Dennis Tomsen, Dennis Jørgensen, kjeld jensen, Curt Sørensen, Jon Mangerel, olivier goulin, Gustav Alexander, Susanne Kaspersen, Torsten Jacobsen, Niels Østergård og Erik Winberg anbefalede denne kommentar

Jeg bytter gerne min yaris ud med en Tesla. Det offer bringer jeg gerne.

Ture Nilsson, Estermarie Mandelquist, Søren Cramer Nielsen, Anders Reinholdt, Tony Thomsen, kjeld jensen, olivier goulin, Gustav Alexander, Susanne Kaspersen, Bent Nørgaard, Torsten Jacobsen og Erik Winberg anbefalede denne kommentar
Thomas T. Jensen

"Virtue flashing" er blevet den nye dydsirede ideologi, som på katolsk vis ringler med sin egen godhed i det små.
Det er derfor, det kaldes "klimareligion".
Kære venner! Vi kan ikke redde Titanic ved at danne spandekæde fra bund til top. Vi kan måske redde os selv ved at tilpasse os omstændighederne og finde en redningskrans og et garderobeskab at klynge os til (Husk at give plads til Jack!). Titanic vil gå ned! Og klimaet ændres under alle omstændigheder. Måske endda voldsomt.
Tilpas jer!

Information som vaskeklud til greenwashing :p

Esben Lykke, Mogens Holme, Søren Cramer Nielsen, Herdis Weins, Flemming Berger og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar

Når fanden går i kloster. Skønt billede af Blå Bjarne i samtalekøkkenet inden han tager (cyklen) til McKinsey eller Børsen. Eller er det omvendt? Han har jo mange jern i ilden den gode socialkammerat. Men det er da dejligt, at han har en familie, der kan lægge lidt alternative spor ind hans liv og karriere.

Estermarie Mandelquist og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Martin Freiberg

Er det bare mig, der er så træt af at se blå Bjarne lege frelst?

Torben Ethelfeld, Mogens Holme, olivier goulin, Thomas Petersen, Estermarie Mandelquist, Per Torbensen, Søren Cramer Nielsen, Herdis Weins, Flemming Berger og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Hvis vi skal vente på, at børnene får tvunget forældrene i knæ, ser det sort ud. De må da kunne tænke selv, skulle man tro.

Knud Arne Nielsen, Miklôs Tōtfalusi, Bjarne Bisgaard Jensen og Pia Nielsen anbefalede denne kommentar

Det er kun de allerrigeste danskere, der har råd til at køre Tesla. En ting er, at de kan bilde deres børn ind, at det er miljørigtigt at køre Tesla. Men det burde ikke kunne lade sig gøre at bilde to journalister på Information det ind.

Giv os en artikel, som fortæller, hvor meget en Tesla belaster miljøet i forhold til andre biler, beregnet fra vugge til grav og i gennemsnit pr. år i dens levetid.

Danmarks Statistik har netop leveret en vigtig brik til sådan en artikel. Danmarks miljøregnskab for 2016 fortæller os, at en dansker belaster miljøet med 22 tons råstoffer hvert år. En gennemsnitlig europæer belaster miljøet med 14-15 tons hvert år. Fremstillingen af sådan en Tesla 3 belaster helt alene miljøet med mindst 10 tons råstof.

Dan Jensen, Pia Nielsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar

Annonce:
En helt forandret Corydon i kortærmet t-shirt som lige nu er i færd med at smide en ikke identificerbar grøntsag- det må være en grøntsag - i gryden. På bordet ligger andre arrangeret - flest gulerødder - som endnu ikke er gjort i stand. Jeg tror ikke de skal i potten med skræl på for datteren er i færd med at skrælle - det er vist en kartoffel. - På kanten af vasken ligger nogle skræller som kunne stamme fra en gulerod så den ikke identicerbare grøntsag er måske også er en gulerod. Er de mon også økologiske?
Corydons udtryk i ansigtet - hold nu op - alvorligt lettere bekymret efter han netop har modtaget en lektion af datteren. Hun kniber munden sammen og ser ham med et fast blik i øjnene.

@Bo Jensen - Sikke dog en gang vrøvl. Ingen der seriøst sætter sig ind i forholdene burde være i tvivl om, at en elbil allerede efter 25-50.000 km har indhentet en tilsvarende dieselbil.
https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-el...
https://ing.dk/artikel/klimaraadet-giv-danskerne-tilskud-100000-nye-elbi...
https://www.danskelbilalliance.dk/fakta-om-elbiler/hvor-meget-co2-udlede...
Men ældre og iøvrigt manipulerede undersøgelser har en tendens til i den borgerlige medieverden (som desværre er den største), at overskygge sandheden. F.eks. ADAC (tysk FDM) som "viste" at en elbil aldrig (først efter 500.000 km) henter dieselbilen. Man sammenligner blot den største Tesla (100 kWh batteri) med den mindste dieselhakker - og så er det med tysk energimix flere år tilbage.

Men tilbage til emnet: Genialt træk af hr. Skårup - Ole Birk Olesen (LA) har allerede Tesla - så mangler vi blot Pernille Vermund. Så har 3 markante politikere fra de 3 mest klimafjendske partier fået udstillet de fleste andre folketingsmedlemmer og ministre som nogle gammeldags, fodslæbende politikere der snakker i øst, men personligt handler i vest. Det må da være flovt.
Kun en stærk klima- og klimahandlingsplan kan give vælgerne troen på og tilliden til politikerne tilbage.

@Hilbert Larsen
Ekstrabladet er ikke nogen specielt pålidelig kilde ;)

En Tesla udleder mindre CO2 til miljøet fra dens manglende udstødning, men i og med at ~85% af dens energi globalt kommer fra fossilt brændstof fyret af i et kraftværk, er den langt fra CO2 neutral. Oveni det kræver det pt. ca 10 kg ren litium at fremstille batterierne til en af de mindre modeller. Globalt kører der 1 milliard biler (lastbiler og busser ikke inkluderet). Hvis vi ville skifte dem ud med mindre de ovennævnte Teslaer skulle vi bruge:

10 kg litium per bil * 1 milliard biler = 10 milliarder kg litium, eller 10 million tons.

Iflg USGS er den samlede udvindbare globale reserve af litium 14 millioner tons:

https://prd-wret.s3-us-west-2.amazonaws.com/assets/palladium/production/...

Dvs. at vi skulle bruge 10/14 eller ~70% af reserven hvis vi ville nå målet om at være CO2 neutrale i 2050. I og med at en batteripakke har en forventet levetid på ~8-10 år (i praksis er den ofte lavere), og i og med at vi ikke genbruger litium, så er elbiler langt fra bæredygtige.

Globalt bæredygtig transport er fødder og til dels "akustiske" cykler. Det er der bare ingen som tør sige højt. Det skaber også nogle enorme udfordringer, i og med at vi skal have transporteret mad ud til 7.8 milliarder mennesker hver dag. Vi runder 7.8 milliarder indenfor et par uger.

Elbiler og brintbiler kan gå hen og blive bæredygtige en dag, men det kræver at vi recirkulerer materialerne 100%, hvilket i praksis ikke kan lade sig gøre. Nogle estimater siger at hvis vi ændrer batteridesign mm. kan vi måske nå op på at recirkulere 30%.

Samtidig skal vi have bygget eksempelvis ~100 gange så mange vindmøller som vi har i dag, noget som både kræver energi og andre ressourcer vi har for lidt af såsom kobber. Det skal vi også helst nå inden 2050, og i mellemtiden vil denne proces belaste klimaet voldsomt. Bare at bygge møllerne vil kræve energi svarende til det energiforbrug i flere år. Samtidig skal vi bygge en milliard elbiler, og finde en løsning for de 300 millioner lastbiler og busser, hvilke i energiforbrug per kørt kilometer ækvivalerer 3 milliarder biler. Det kan ikke lade sig gøre.

Derfor er elbiler ligeså meget greenwashing som de "blå" dieselbiler. Bilfabrikanterne lever af at sælge biler, ikke af at redde menneskeheden. De laver det kunderne efterspørger, men selv Elon Musk indrømmer at litium "nok" kan blive et problem, og at det allerede er den begrænsende faktor for produktionen af Teslaer.

Hvad skal man dog mene om Peter Skaarup der i en ganske anden sammnhæng udtalte til DR:
“– Vi vil gerne give øget mulighed for at have en peberspray, for eksempel til en glad aften i byen, siger han og betoner, at peberspray “i sig selv er ufarlig”:
– Så hvis alternativet er, at der bruges nogle voldsommere magtmidler fra den kriminelles side, så er det måske ikke så skidt endda, siger han”.

Jeg konkluderer herefter rask væk:
1. DF bruger kun økologisk peberspray.
2. Hvis vi tillader pistoler, vil de kriminelle afstå fra at bruge bazookaer.
3. “...øget mulighed for at have en peberspray, for eksempel til en glad aften i byen..."
Øget?! -så Peter Skaarup havde altså allerede en peberspray inden det blev lovligt? Er Peter Skaarup bevæbnet i øvrigt?
4. “En glad aften...” -det lyder sørme som om han er en glad mand hvis han går bevæbnet på diskotek.

Min gamle kædesav kørte blyfri (og kun med DANSK benzin fra DONG), men nu har jeg fået en batteridrevet der kun lades op med strøm fra DANSKE vindmøller.
Den er lugtfri og støjsvag så man sagtens kan have den med i Det Kgl. Teater.
Det bliver en GLAD og DANSK aften!

@Peter Bojsen
Og hvordan er det du sikrer dig at strømmen til din nye kædesav kun kommer fra (danske) vindmøller?!?

Ja, Morten. Jeg er glad for du spørger. Og svaret er enkelt: jeg oplader kædesaven fra en DANSK stikkontakt tilsluttet min egen DANSKE vindmølle. (Økologisk naturligvis).
At vinden der driver møllevingerne rundt muligvis blæser fra andre lande en DANMARK er stadig lidt pinligt. Men jeg ved ikke hvordan jeg fikser det.

Ture Nilsson, Kim Øverup, Grethe Preisler og Morten Balling anbefalede denne kommentar

@Torben - Nielsen

Det er vist en såkaldt sandhed med modifikationer. Du betaler til Vindstød, men den el som du rent praktisk hiver ud af kontakten er en blanding af el produceret med vindmøller og kul mm. På en vindstille dag, hvor tror du så strømmer kommer fra?

I praksis foregår det sådan her:

"Som kunde hos Vindstød.dk modtager du altid strøm i din stikkontakt, uanset om det blæser eller ej. Det skyldes, at Energinet som styrer dele af el-nettet for staten altid sikrer, at der er strøm i kablerne, uanset hvilet energiselskabet, man køber sin strøm fra. Der kan være korte perioder uden vind i Danmark. Her låner vi lidt forsimplet forklaret el fra andre producenter, mod at vi så på andre tidspunkter fører mere el i nettet. Vores køb af oprindelsescertifikater skal altid matche vores kunders samlede forbrug henover et år – og derfor øges støtten til vindenergi hver gang Vindstød får nye kunder."

Ikke at dette er en kritik af Vindstød. Deres koncept virker fornuftigt nok, men de leverer ikke el direkte til forbrugeren.

@Peter Bojsen

De problemer vi står overfor i de kommende årtier er globale problemer, og kan ikke løses nationalt, så brug du bare løs af vinden :) Den er der endnu ikke nogen som har påstået ejerskab over, selvom det nok kun er et spørgsmål om tid.

Jeg har lige deltaget i en anden debat om klimaet, hvor emnet også endte med at være atomvåben, og individets ret. Inden da var der bred konsensus om planetens nuværende tilstand, manglende plan for en løsning og konsekvenserne af et kommende kollaps af det system vi kalder Jorden og betragter som vores hjem.

Debatten endte med atomvåben og lign. fordi det stort set ser ud til at alle er enige om, at hvis vi fortsætter som nu, så går det galt, og her tror nogen at de som individer er stærke nok til at overleve mens andre dør. En anden gruppe tror knap så meget på deres egen overlevelsesevne efter et system kollaps. Under alle omstændigheder viser historien at den slags ender blodigt, og derfor vil du formentlig også se en vis interesse i at beskytte sig selv vokse. Det er en relativt absurd Verden vi lever i.

Ser man på planeten med biofysiske briller, ser det ud til at vi fortsætter vækst i befolkning og ressourceforbrug indtil et peak omkring 2050 +/-, hvorpå det går ned ad bakke med det globale befolkningstal, i samme tempo som det stiger nu (min. en milliard pr. tiår). Noget i den stil sagde Rom Klubben i 70'erne, og indtil videre har de ret. Det absolut overordnede problem er energi (exergi).

I dag bruger vi 30% af det globale energiforbrug på at producere, transportere, køle og mm. de fødevarer alle mennesker skal bruge for at overleve. Noget som svarer til 85% af den energi kommer fra fossile kilder (2018). Vi skal erstatte disse kilder med noget andet inden 2050, med mindre vi vil se klimaet gå amok, og det vil vi absolut ikke. Derudover er vi tæt på peaket i den globale olieproduktion, så selv hvis vi bare bruger løs, vil olieproduktionen snart begynde at aftage under alle omstændigheder.

Denne udfordring er enorm, og det er dybest set yderst tvivlsomt at vi vil ændre ret meget de næste 30 år, hvis man ser på at vi kun har diskuteret hensigter de sidste 30 år. Det arbejde der ligger i at konvertere systemet til noget bæredygtigt, hvis det overhovedet er muligt, er langt ud over noget vi mennesker nogensinde har oplevet globalt tidligere. Der er kun ét reelt budskab og det er at vi har travlt, og at alle kommer til at tage fat. Mere eller mindre bogstaveligt, afhængig af hvor meget olie, kul og gas vi får brændt af inden folk (måske) vågner og begynder at klampe vindmøller sammen.

Et andet scenarie er at den finansielle verden kollapser. En del af de kloge økonomer som forudsagde 2008, siger nu at et potentielt egentligt kollaps måske vil ske allerede til næste år. I så fald vil vi formentlig se folk forlade byerne pga. manglende mad i butikkerne, el og vand, og det vil i så fald ændre de biofysiske modeller væsentligt.