Læsetid: 3 min.

Kommission: Ingen enkle løsninger på spørgsmålet om lærernes arbejdstid

Lærerkommissionens anbefalinger til en ny arbejdstidsaftale for lærerne kommer ikke med enkle løsninger. Danmarks Lærerforening mener, at samarbejdet mellem parterne er vigtigt og lægger op til at gå til forårets forhandlinger om en ny aftale uden en lang række krav
Mandag kunne Lærerkommissionens formand Per B. Christensen (th.) præsentere sine anbefalinger til de kommende forhandlinger om en ny arbejdstidsaftale for lærerne, hvorefter også Jacob Bundsgaard (S), formand for Kommunernes Landsforening, og Anders Bondo Christensen, formand Lærernes Centralorganisation, tog imod spørgsmål fra pressen.

Mandag kunne Lærerkommissionens formand Per B. Christensen (th.) præsentere sine anbefalinger til de kommende forhandlinger om en ny arbejdstidsaftale for lærerne, hvorefter også Jacob Bundsgaard (S), formand for Kommunernes Landsforening, og Anders Bondo Christensen, formand Lærernes Centralorganisation, tog imod spørgsmål fra pressen.

Niels Christian Vilmann

17. december 2019

Efter halvandet års arbejde kunne Lærerkommissionen mandag præsentere sine anbefalinger til de kommende forhandlinger om en ny arbejdstidsaftale for lærerne. Lærerkommissionen blev nedsat ved overenskomstforhandlinger i 2018 af Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening. Siden har de otte medlemmer af kommissionen besøgt 27 skoler, lavet fire undersøgelser og fået anbefalinger fra 25 forskere.

Kommissionsformand Per B. Christensen, der præsenterede rapportens anbefalinger på Gungehusskolen i Hvidovre, lagde ud med at understrege, at alle nok ikke ville være tilfredse med anbefalingerne. Han håber dog på, at rapportens anbefalinger kan være med til at hjælpe skolen videre.

»Vi er kommet i mål i enighed, og det er måske noget, som KL og lærerne kan lære af. De kommende forhandlinger hviler nu på et andet grundlag end de seneste to overenskomstforhandlinger siden det beklagelige forløb i 2013 (lærerlockouten, red.),« sagde Per B. Christensen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Frederik Groth Nordstrøm

Og imens lærerne kæmper for deres (forståelige og rimelige) krav, kan de måske glæde sig over at deres løn (og pension) er den absolut højeste blandt sammenlignelige faggrupper. Også i forhold til uddannelseslængde. Vi håber at de vil støtte os andre, når vi når OK21.

Carsten Wienholtz, ingemaje lange og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvad med at Folketinget sørgede for, at kommunerne fik penge øremærket til flere lærer og mere forberedelse til hver enkelt lærer - samt gav tilliden tilbage til lærerne så de kan skabe en faglig god undervisning, i stedet for at det er skolelederens opgave alene at lede og fordele. Mon ikke det ville være en god investering for "vore" børn og for de enkelte skoler.

Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ole Kresten Finnemann Juhl

Dorte Sørensen: det er bl.a lærerstandens manglende evne/vilje til at acceptere ledelsens ret til ledelse og fordeling af skolens arbejde, der er en del af problematikke, En skoleleder optræde oftere son kollega end som leder; først blandt ligemænd kunne man også sige. Det er vanskeligt og krævende at være leder for ledere af undervisning.

Dorte Sørensen

Ole Kresten Finnemann Juhl: I mine øjne er problemet, at den enkelte lærer fik frataget sine muligheder til at tilrettelægge en god og faglig undervisning og ansvaret blev i stedet pålagt skolelederen. Der udover får den enkelte lærer pålagt flere og flere opgaver udover sin forberedelse og undervisning.
SKAL kvaliteten i undervisningen ikke igen i højsæde til glæde for "vore" børn.

Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Vi har skabt et samfund, hvor almindelige mennesker presser hinanden til at arbejde sig ihjel. 30 timers arbejdsuge, mere kvalitetstid. Glem det. Står det til os selv skal vi dag arbejde mindst 60 timer om ugen. Weekend og ferie er for tøssepersoner uden tatoveringer.

Til alle Jer unge derude. Rigtig rigtig god fornøjelse med den "moderne" fremtid i selv er ved at skabe. I skal nok få det "sjovt" og udleve Jeres "se mig" potentiale hvis den her udvikling fortsætter.

Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Mikkel Zess, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

En kommision er færdig. En ny startes op. Ydelseskommision bliver præsenteret i dag kl. 11.00. Formålet med denne kommision er, uofficielt, at indføre de tyske socialdemokraters HARTZ lV tilstande i Danmark.

Socialdemokratiet er ved at overhale Dansk Folkeparti højre om.

Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Mikkel Zess, Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Dorte. Jeg er bange for at øremærkede penge.
De vil undergrave det kommunale selvstyre
Jeg har altid undret mig over Kl.
Hvordan kan man mene at lærene skal forberede sig på skolen. Trenden er blandt andre faggrupper, hjemmearbejdspladser.
Det har lærerne altid haft. Nej KL har ikke tillid til as t lærerne arbejder for hele deres løn.

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Dan Jensen - men min tanke var, at Folketinget bevilligede ekstra penge for at genoprette skaderne efter fratagelsen af lærernes arbejdstidsaftale.
Derudover er det ikke så som så med det kommunale selvstyrer. Fx. må de ikke udskrive skat efter kommunens ønsker og behov , men skal afpasses med de andre kommuner. Osv........., osv.....

Ole Kresten Finnemann Juhl

Undervisning af børn og unge omfatter mere end blot at levere en god undervisning i undervisningstiden- Lærergerningen er og bør være et kald og kan som sådan ikke indpasses i vanlige arbejdsmarkedmodeller. Danmarks Lærerforening har desværre de sidste 40-50 år arbejdet for at gøre professionen til en ordinær arbejdsplads for lønmodtager; det er lykkedes ovenud godt, men med tab af værdighed og respekt for lærergerningen. Vejen tilbage er lukket.

Dorte jo ja deri har du ret. Mon ikke det i begge tilfælde handler om tillid og penge vis kommunen og lærere tillid til at gøre de de er gode til. Så kan vi begrave new management

Ole Kresten Finnemann Juhl

"Danmarks Lærerforening har desværre de sidste 40-50 år arbejdet for at gøre professionen til en ordinær arbejdsplads for lønmodtager"

Så lønmodtagere kan ikke føle deres profession som et kald?

Krister Meyersahm

Så længe skoleledelsen har ret til at gøre indhug i den enkelte lærers forberedelsestid til f.eks. at dække lærermangel et andet sted på skolen, bliver det ikke bedre. Det er langt bedre at lade lærerløse klasser "passe sig selv" og så tage skraldet fra forældre og "tilsynsmyndigheder". Så kan det være tingene kommer i orden

Josephine Kaldan

Mere forberedelse, færre timer. Ny læreruddannelse. Efteruddannelse udhuler skolen yderligere og skaber et studenterlærerfliow i skolerne, timerne skal jo læses. Stakkels børn. Katederflugt! Flere praktiske fag. Lejrskoler. Mere musik. Skolekomedier. Der skal pustes mere liv i skolen. Flere ture ud af skolen, det kræver transport og billetter. Skolehaver. Obsfunktion. Udrykningshold til kamp mid den sproglige forråelse.