Læsetid: 3 min.

Bredt flertal for, at Folketinget skal klimakompensere for flyrejser

Et politisk flertal i Folketinget er positive over for at indføre klimakompensation for de millioner af flykilometer, hvor politikere og folketingsudvalg er på vingerne i regi af Folketinget
»Det er helt sikkert, at Folketinget skal prøve at vise vejen også for virksomheder og andre,« siger Venstres Michael Aastrup Jensen, der selv er den Venstre-MF’er, der har fløjet mest i den periode fra 2015 til 2019, som Information har undersøgt.

»Det er helt sikkert, at Folketinget skal prøve at vise vejen også for virksomheder og andre,« siger Venstres Michael Aastrup Jensen, der selv er den Venstre-MF’er, der har fløjet mest i den periode fra 2015 til 2019, som Information har undersøgt.

Vibeke Toft

21. januar 2020

Der er udsigt til, at et bredt flertal af Folketingets 179 medlemmer vil støtte, at Folketinget nu får udarbejdet en politik for klimakompensation for flyrejser.

Selv om medlemmer af Folketinget, som Information har opgjort, på knap fem år har fløjet 7.588.538 kilometer – mere end 189 gange rundt om jorden – i forbindelse med udlandsrejser i regi af deres arbejde i Folketinget, så er det sket, uden at Folketinget har haft en politik for klimakompensation for flyrejser.

Præsidiet har dog i efteråret bedt Folketingets administration om at udarbejde et forslagskatalog og udpege effektive metoder til at reducere tingets klimabelastning.

Socialdemokratiet, Enhedslisten, De Radikale, SF, Alternativet og Inuit Ataqatigiit fremsatte for knap et år siden et beslutningsforslag, der ville forpligtige Folketinget til at være CO2-neutralt senest i 2020, ligesom Europa-Parlamentet har været det siden 2016.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Gert Romme
  • Anker Heegaard
  • Oluf Husted
Ejvind Larsen, Gert Romme, Anker Heegaard og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Aksel Gasbjerg

Klimakompensation er en fis i en hornlygte.
Lad os eksempelvis sige, man skal betale 200 kr for at klimakompensere sin flyrejse. Dvs neutralisere CO2-udslippet.
Så må det logisk betyde, at hvis man i stedet betaler 400 kr så trækkes der netto CO2 ud af atmosfæren.

Derfor er mit forslag, at politikernes flyrejser skal overkompenseres ved betaling af 400 kr pr rejse. På den måde bidrager politikerne til, at der trækkes CO2 ud af luften hver gang politikerne flyver.

Og mit forslag er, at alle (også politikere) skal betale efter både den skade der gøres ved flyrejser, og for hvad det koster at fjerne de skadelige stoffer igen.

Selv om det er aldeles urealistisk, vil det faktisk være ganske rimeligt. Og alternativer til politikernes flyrejser findes faktisk. - Hvad med video-møder og video konferencer?

Rikke Nielsen, Carsten Svendsen, Flemming Berger og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Halfdan Illum

Jeg ved ikke så meget om klimakompensation. Når man klimakompenserer sine flyrejser, betyder det så at et man betaler er nok, til at gøre ens rejse CO2 neutral gennem f.eks. plantning af skov?
Grunden til jeg spørger er, at det virker ekstremt billigt. Tænk over en sammenligning med bæredygtige CO2 kvoter. Forskere mener, at for, at CO2 kvoter skal have den ønskede effekt skal de koste 350-400 euro. Lige nu ligger de vidst lige under 30. Hvis man skulle til New York koster det ca. 3 tons CO2 fra Kastrup. Det ville altså sige en yderligere omkostning på 1050-1200 euro. Dette er vel og mærke for at det skal være bæredygtigt ie. reducere det nuværende forbrug. Hvordan kan man med 200,- få ens rejse til at være klimaneutral? Det virker absurd ift. den pris ren CO2 burde have. Kan nogen forklare hvordan det kan være SÅ billigt?

Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Svendsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Ejvind Larsen, Thomas Tanghus, Per Torbensen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Den eneste klimakompensation, der duer er at lave være med at flyve.
Alt andet er ren hykleri.

Oluf Husted, Vibeke Hansen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar