Læsetid: 5 min.

Ny forskning viser sammenhæng mellem fællesskab og klimaaftryk

Fællesskab er et godt redskab til at begrænse vores klimaaftryk og få sat gang i den grønne omstilling, viser en ny analyse fra en gruppe forskere på Københavns Universitet. De mener, at parcelhusejere sagtens kan lade sig inspirere af de eksisterende grønne fællesskaber
Den økologiske landsby Dyssekilde i Nordsjælland, lægger vægt på økologi, bæredygtighed, fællesskab og tolerance. Her er man for eksempel fælles om køkkenhaverne.

Den økologiske landsby Dyssekilde i Nordsjælland, lægger vægt på økologi, bæredygtighed, fællesskab og tolerance. Her er man for eksempel fælles om køkkenhaverne.

Finn Frandsen

25. februar 2020

Er man en del af et fødevarefællesskab, økosamfund eller et andet grønt fællesskab, så er ens klimaaftryk formentlig markant lavere end den gennemsnitlige danskers. 

Sådan lyder det fra forskerne bag en ny og endnu ikke offentliggjort analyse fra forskningsprojektet COMPASS på Københavns Universitet.

Det kan skyldes, at danskerne spiser anderledes og ændrer forbrug i grønne fællesskaber. Fællesskaber danner en lokal kultur, der påvirker folk til at leve mere klimavenligt.

Det er altså et brugbart redskab i den grønne omstilling, forklarer en af forskerne bag projektet, lektor i antropologi Quentin Gausset.

»Fællesskab gør en kæmpe forskel. Det har været fuldstændig overset indtil videre, for der har altid været fokus på individet, der skal træffe de rigtige valg. Man har ikke tænkt på kollektivitet, og det, vi viser i vores undersøgelser, er, at når man handler kollektivt, åbner man op for større reduktion af CO2-aftrykket,« siger antropologen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jeppe Lykke Møller
  • Thomas Tanghus
  • Alvin Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Kristian Nielsen
Jeppe Lykke Møller, Thomas Tanghus, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Vil du redde klimaet?

Så forbyd reklame. Reklame skaber et kunstigt og unødvendig behov. Reklame skaber overforbrug.

Jeppe Lindholm

Eller hvad med at købe lokale fødevare. Det er jo total og komplet tåbelig, at vi køber æbler fra Brasilien og New Zealand på den anden side af jorden både 12.000 og 24.000 km væk alt i mens lokale æble producenter for længst har fældet frugttræerne og plantet EU støttet raps.

Bare for at nævne ét tåbelig eksempel ud af mange grundet den "moderne" globalisering - Og hvorfor dog købe lokalt, når man kan få det 24.000 km væk?