Læsetid: 6 min.

Ny rapport: Hver anden elev med psykisk eller fysisk handicap dropper ud af erhvervsskolerne

Hver anden elev, der har et fysisk eller psykisk handicap, og som går på en erhvervsskole, falder fra, viser en ny undersøgelse. Organisationer kræver mere fleksibilitet på uddannelserne
Billedet er fra Erhvervsskolen Nordsjælland, hvor eleverne er ved at uddanne sig til tømre. Hver tredje elev uden handicap dropper ud af skolen, inden vedkommende har færdiggjort uddannelsen. For elever med handicap gælder det hver anden.

Billedet er fra Erhvervsskolen Nordsjælland, hvor eleverne er ved at uddanne sig til tømre. Hver tredje elev uden handicap dropper ud af skolen, inden vedkommende har færdiggjort uddannelsen. For elever med handicap gælder det hver anden.

Miriam Dalsgaard

24. februar 2020

Danske unge med et handicap falder oftere fra en erhversskoleuddannelse end unge uden et handicap.

Det er konklusionen i en ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder. Således falder 51 procent af elever med et psykisk eller fysisk handicap fra, inden de gennemfører en uddannelse på en erhvervsskole. Til sammenligning falder 37 procent af de unge uden handicap fra.

Analysen har ikke fundet betydelige forskelle i efterfølgende beskæftigelse for unge med et handicap, som får gennemført uddannelsen, og elever uden handicap.

Formand for Det Centrale Handicapråd, Liselotte Hyveled, mener, at undersøgelsen er endnu et eksempel på, at personer med handicap er ringere stillet i uddannelsessystemet end andre unge.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

EUC har været udsat for "modernisering" og består i dag af gruppe arbejde med uendelig rapportskrivning uden egentlig faglig indlæring. Der stilles store krav til boglighed samtidig med der foregår en meget lille fagorienteret indlæring. Dette forhold skaber store frustrationer hos elever, eller studerende som de jo kaldes på ny dansk, som har en forventning om at lære et håndværk.

Christel Gruner-Olesen, Mikkel Zess, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Spørgsmålet er: hvad gjorde vi før? Hvordan behandlede vi unge med denne type udfordringer? Og var det bedre end den moderne dyrkelse af Arbejdet som en guddom?

Jeppe Lindholm

Der skal være plads til alle. Der skal være uddannelse til alle. Og endelig skal der være et passende arbejde med god indtjening til alle.

De erhvervsfaglig uddannelse, ja det skal netop være erhvervsfaglige, med stor vægt på faglighed som for det var 25 år siden. Det er jo netop for at slippe for det boglige, at man vælger denne uddannelses vej. Så ud med alt gruppe arbejde og ligegyldig rapportskrivninger og fremlæggelser og frem med fagligheden igen.

Jeppe Lindholm

Og lærene. Ja nogen få af dem køre nærmest psykisk terror mod eleverne. Ikke alle. Men en uheldig del gør. De føler nærmest et ejerskab over eleverne - Ved ikke hvad der ergalt i hovedener på de personer.

Steffen Gliese

Det er en kedelig arv, der desværre ikke er blevet udryddet, som den burde: indbyrdes respekt burde være en given sag imellem forholdsvis voksne mennesker. For mange mener sig berettigede til at opføre sig som voksne, der irettesætter børn.