Interview
Læsetid: 2 min.

Dan Jørgensen: Høj CO2-afgift næppe spiselig for regeringen

Det må ikke ramme arbejdspladser eller velfærd, siger klimaminister Dan Jørgensen efter kritik af Klimarådets forslag fra Dansk Industri, Dansk Metal, Landbrug & Fødevarer og Venstre
Der er mange gode tanker i Klimarådets rapport, og vi kommer helt sikkert til at tage mange af dem med i forhandlingerne, men der er også nogle udfordringer, siger klimaminister Dan Jørgensen.

Der er mange gode tanker i Klimarådets rapport, og vi kommer helt sikkert til at tage mange af dem med i forhandlingerne, men der er også nogle udfordringer, siger klimaminister Dan Jørgensen.

Ólafur Steinar Rye Gestsson

Indland
10. marts 2020

Klimaminister Dan Jørgensen (S) forventer, at en ændring af CO2-afgiften kommer til at indgå i de forhandlinger om en klimahandlingsplan, som starter tirsdag, men han signalerer samtidig, at forslaget i Klimarådets plan om en CO2-afgift, der stiger til det ottedobbelte – 1.500 kr. pr. ton CO2 – næppe er spiseligt.

Forslaget blev straks mandag kritiseret af  Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Metal og Venstre.

– Nu har I fået en plan for vejen til 70 procent CO2-reduktion i 2030. Skal I så ikke bare vedtage den?

»Der er mange gode tanker i Klimarådets rapport, og vi kommer helt sikkert til at tage mange af dem med i forhandlingerne, men der er også nogle udfordringer. Klimarådet siger åbent, at de ikke regner på effekten på statsbudgettet og dermed, hvor mange penge der skal findes til velfærden, hvis vi vil opretholde det nuværende niveau. De regner heller ikke på effekten på uligheden. Som regering er vi nødt til at tage et helhedsperspektiv, og derfor skal mange af disse ting regnes igennem,« siger Dan Jørgensen.

– Klimarådet siger om erhvervslivets konkurrenceevne, at man kan kompensere for negative virkninger med et bundfradrag, og med hensyn til uligheden kan man bruge en grøn check?

»Det er rigtigt, men det er ikke en samlet økonomisk plan, som man selvfølgelig bliver nødt til at have, hvis man laver store omlægninger af skatte- og afgiftsstrukturen.«

– Siger du, at en CO2-afgift, der bevæger sig til 1.500 kr. pr. ton CO2, ikke er realistisk, eller siger du blot, at der skal regnes mere på konsekvenserne?

»Det er umuligt at forestille sig, at vi ikke kommer til at se på skatter og afgifter som del af klimahandlingsplanen, men som regering kommer vi ikke til at lave en politik, som betyder meget store udflytninger af danske arbejdspladser eller skaber meget store uligheder.«

– Jeg kan ikke høre, om du siger, at det synspunkt er uforeneligt med en CO2-afgift, der stiger til 1.500 kr.?

»Når vi hører store dele af dansk industri, fagbevægelse og Landbrug & Fødevarer sige, at det vil koste rigtig mange danske arbejdspladser, så tager vi det meget alvorligt. Så store afgifter med så store effekter på dansk erhvervsliv er nok ikke den vej, vi kommer til at gå.«

Hører du ikke, hvad tænketanken Kraka, tidligere overvismænd og mange andre økonomer siger om, at man godt kan gøre det uden negative konsekvenser?

»Vi kommer til at se på instrumenterne, men vi kommer til at gøre det på en sammenhængende måde.«

– Hvis I ikke vil indfase så høj en CO2-afgift, skal I anvise andre virkemidler, der kan sikre 70 procent-målet?

»Ja. Vi regner selvfølgelig med at levere de 70 procent – ellers ville vi ikke have lavet en klimalov, der siger 70 pcrocent,« understreger Dan Jørgensen.

– Du formåede at få næsten alle partier med på klimaloven. Dagens skarpe meldinger fra bl.a. Venstre tyder på, at det er slut med forbrødringen?

»Jeg appellerer til både højre og venstre side om at gå til forhandlingerne med ønsket om en bred aftale. Selvfølgelig skal man markere sig ideologisk, men man skal gå ind i forhandlingerne med det ønske, at vi skal blive enige.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anker Heegaard

Det vil være umuligt at fremkomme med ét eneste forslag til klimaforbedrende handlinger, som ikke vil blive fejet af brættet fra mindst én side.
At Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer og Venstre skyder forhøjede CO2 afgifter ned, er ikke nogen overraskelse.
Den manglende forståelse for, at der skal ske store forandringer, og at de kommer til at koste kassen, er simpelthen ikke til stede - hverken hos industrien eller befolkningen, er man rede til at sluge kameler i det nødvendige omfang.
Se bare i går, hvor de sociale medier kogte over ved udsigten til, at pasta og kødsovs fremover ville blive dobbelt så dyrt.
Det giver ikke de store håb for, at den grønne omstilling vil lykkes, så længe man kun tør gennemføre tiltag, der kan accepteres af alle - det kommer ikke til at holde.
Landbruget hyler op om, at de foreslåede CO2 afgifter vil ødelægge landbrugets konkurrenceevne, men vil oversvømmede marker ikke også det?
Samme sang synger Brian Mikkelsen i morgenens News på Dansk Industris vegne.
Jeg er bange for, at vi må se i øjnene, at folk elsker penge mere, end de holder af gode levebetingelser.

Jan Fritsbøger, Achim K. Holzmüller, Anders Olesen, Erik Feenstra, Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen, Hans Larsen, Carsten Svendsen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Freddie Vindberg, erik pedersen, Ron Levy, Søren Bro, Dina Hald, Peter Knap og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Det bliver en kamp fra tue til tue for støttepartierne. DJ vil helt tydeligt gå efter forlig hen over midten, og de borgerlige vil som vanligt få større indflydelse end, partierne til venstre.
Som vanligt fortier og manipulerer Dan Jørgensen, når han himler op om, at en CO2 på 1.500 kr. ikke er spiselig for erhvervslivet. I Sverige har de en afgift på 4.900 kr., mens vi ligger på 420 kr. pr. ton. Jeg kan ikke se, at svenskerne klarer sig dårligere af den grund.
Det er ligesom med flyafgiften. Også her påstod ledende Sosser, bl.a. tidl. trafikordfører, Rasmus Prehn, at hvis der blev indført en flyafgift, så ville selskaberne bare tanke i andre lande, der ikke havde en flyafgift. Da det så viste sig, at DK var ét af de eneste lande i EU, der ikke havde en flyafgift, så måtte Sosserne finde på nye søforklaringer, og det blev så til, at en afgift ikke ville have nogen effekt, så hvorfor så indføre den?
I Deadline d. 9.3. blev DJ spurgt til en forhøjelse benzinafgiften med 4-5 kr. pr. liter.
Uha nej, det går slet ikke, helt uacceptabelt, man rammer den lille mand og hans bil. At regeringen lukker øjnene for de løbende forringelse og fordyrelser af den kollektive trafik, det afstod værten høfligt ikke at nævne. Heller ikke et forslag om at rulle de kolossale afgiftslettelser på biler - især på de allerstørste benzinslugere tilbage, faldt Dan Jørgensen eller Bjarke Stensbeck ind.
At den grønne omstilling kan koste 15-20 mia kr. om året i 2030 - fik sveden til at springe frem på den plagede klimaminister. Det svarer til ca. en pct. af BNP og blev betegnet som urealistisk. At Dan Jørgensens regering er i gang med at hæve militærudgiterne med én pct. - måske mere -efter krav fra NATO og USA, det bekymrede ikke Dan Jørgensen.
Hans ynkelige forsvar for sin lunkne holdning, kulminerede da han fortalte, at den CO2-belastning som sker når danskere flyver på ferie i Thailand - at den ikke talte med i det nationale CO2-regnskab. Hvor tæller den så med?
Ak ja, det er altså det faglige og politiske (lave) niveau hos den levebrødspolitiker, der skal stå for den grønne omstilling. Venstre får det nemt.

Jan Fritsbøger, Gunvor Henriksen, Achim K. Holzmüller, Anders Olesen, Thomas Tanghus, Erik Feenstra, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Christian Mondrup, Rune Mariboe, Ejvind Larsen, Hans Larsen, Carsten Svendsen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Freddie Vindberg, erik pedersen, Ron Levy, Anker Heegaard, Palle Pendul og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Der er en, der mindes NOx!
Hvad med at samle de store forurenere, og sammen med dem få lave en fremtidsstrategi og et forskningscenter, så vi kan få løst problemet.
Jeg kan godt forstå drastiske tiltag virker uspiselige for regeringen. Desværre vil den hurtige forværring af vores klima og den hastigt fremadskridende massedød i en nær fremtid være den rene gift.

"Vi vil gøre noget" Men det må ikke koste noget, og ingen må blive sure. Hvem kunne dog have gættet på den reaktion?

Jan Fritsbøger, Anders Olesen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Daniel Joelsen, Rune Mariboe, Ejvind Larsen, Kim Øverup, Carsten Svendsen, Steffen Gliese, Freddie Vindberg, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Nogen skal betale prisen for at vores fælles levevilkår koster forandringer i status quo.
Hvem skal det være...
Bro, bro, brille!
Klokken ringer el’ve,
kejseren står på sit høje hvide slot,
så hvidt som et kridt,
så sort som et kul.
Fare, fare, krigsmand,
døden skal du lide,
den, som kommer allersidst,
skal i den sorte gryde.
Første gang så la’r vi ham gå,
anden gang så lige så,
tredje gang så ta’r vi ham
og putter ham i gryden!

Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

De undervurderer befolkningen - og befolkningens behov for at vende tilbage til et normalt liv fra det hektiske konkurrencesamfund, som ingen kan holde ud at leve i.

Jan Fritsbøger, Kim Houmøller, Anders Olesen, Mogens Holme, Ejvind Larsen, Søren Bro og Kim Øverup anbefalede denne kommentar