Læsetid: 5 min.

Mette Frederiksen er Danmarks corona-commander-in-chief

Med sin handlekraftige fremtoning er statsminister Mette Frederiksen (S) trådt i karakter som en ny landsmoderskikkelse og har styrket sin folkelige popularitet – også langt ind i de borgerlige kredse, der længe har drømt om, at Danmark skulle få en stærk leder
Statsministerens styrke kan koges ned til et enkelt ord: samfundssind. Med genopdagelsen af det gamle ord har Mette Frederiksen formået at skrive undtagelsestilstanden ind i en ny-socialdemokratisk fortælling, skriver Lars Trier Mogensen.

Statsministerens styrke kan koges ned til et enkelt ord: samfundssind. Med genopdagelsen af det gamle ord har Mette Frederiksen formået at skrive undtagelsestilstanden ind i en ny-socialdemokratisk fortælling, skriver Lars Trier Mogensen.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

14. marts 2020

Den tilnærmelsesvise undtagelsestilstand med nedlukning af den offentlige sektor, fremsættelse af hastelove med drakoniske beføjelser og forsegling af de danske grænser kom som et chok. Men på sin vis har statsminister Mette Frederiksen (S) gennem længere tid forberedt den danske befolkning på en politisk undtagelsestilstand.

Allerede i november udtalte hun:

»Det, der driver mig som statsminister, er et ønske om at passe på Danmark. Skal jeg gøre det, er vi nødt til at tage nogle ting i brug, som vi ikke tidligere har haft hverken behov for eller lyst til.«

Og nu er tiden tydeligvis kommet til på det nærmeste at indføre en slags nødretstilstand, som »vi ikke tidligere har haft hverken behov for eller lyst til«.

Tvunget af omstændighederne har S-regeringen følt sig nødsaget til at fremsætte hastelove, der diplomatisk sagt udfordrer dele af grundloven, og uden større diskussion er det danske folkestyre blevet påført en chokterapi, der normalt ville skabe et ramaskrig. Men ikke nu: Natten til fredag vedtog et enigt Folketing at give myndighederne drastisk udvidede beføjelser, som ikke tidligere er set i fredstid.

Selv om enkelte politikere gjorde indsigelser og i sidste øjeblik fik stoppet nogle af de mest indgribende beføjelser, hvor myndighederne blandt andet skulle have haft fri adgang til private ejendomme uden dommerkendelse, er flere af de mest vidtgående tiltag stadig med i loven, herunder midlertidig suspension af forsamlingsfriheden.

Og fredag aften annoncerede Mette Frederiksen så endnu et drastisk tiltag.

»Alle turister og udlændinge, der ikke kan bevise, at de har et anerkendelsesværdigt formål i Danmark, får ikke lov til at komme ind i Danmark,« annoncerede hun ved et pressemøde i Statsministeriet.

Omdrejningspunktet for undtagelsestilstanden er og bliver statsminister Mette Frederiksen, som på suveræn vis i en kritisk situation har fået overbevist både et bredt flertal af vælgerbefolkningen og et samlet Folketing om, at det er til samfundets bedste, hvis hun blot træffer de beslutninger, som hun og hendes nærmeste rådgivere måtte finde formålstjenesteligt.

Operation Samfundssind

Selv hendes politiske modstandere hylder Mette Frederiksen for at optræde med en autoritær myndighed, som mildest talt ikke prægede forgængeren Lars Løkke Rasmussens regeringsperiode.

Under flygtningekrisen i efteråret 2015 virkede den daværende V-regering således forvirret og handlingslammet. Kontrasten er klar: S-regeringen optræder kompetent og beslutsomt.

Statsministerens styrke kan koges ned til et enkelt ord: samfundssind. Med genopdagelsen af det gamle ord har Mette Frederiksen formået at skrive undtagelsestilstanden ind i en ny-socialdemokratisk fortælling.

Væk er det forældede, socialistiske begreb ’solidaritet’, og væk er også det ekskluderende, nationalistiske begreb ’sammenhængskraft’. Nu handler det i stedet om samfundssind, der i ordbogen forklares som en »indstilling, der vidner om, at man sætter hensyn til samfundet højere end snævre egeninteresser«.

Netop sådan vil Mette Frederiksen gerne ses af vælgerne, og sådan bliver hun set af det store flertal nu: Som en resolut lederskikkelse, der sætter hensyn til samfundet højere end snævre egeninteresser.

Ordet samfundssind peger således både frem og tilbage til en nyklassisk orden, hvor en stærk stat opfattes som alles beskytter, og hvor topministre og embedsmænd igen omgærdes med den ærbødighed, som øvrighedspersoner nød, før demokratiet blev indført.

Mange af de kontroversielle skridt, som S-regeringen har taget i sine første måneder, kan i dag ses som en gradvis forberedelse på det beredskab, som nu er blevet rullet ud under coronakrisen: For det første har den stramme centralisering af beslutningsgangene omkring få personer i Statsministeriet gjort det enklere at træffe hurtige og vidtrækkende beslutninger. En lille håndfuld nøglepersoner kan i dag kortslutte de normale arbejdsgange i det danske folkestyre.

For det andet har de dystre begrundelser, som flere ministre har brugt – blandt andet for at indføre øget overvågning, tvangsadoptioner af børn og administrativ frakendelse af statsborgerskab – banet vejen for en større folkelig forståelse for den krigsagtige lovgivning, som et enigt Folketing nu er ved at hastebehandle. Eksempelvis i statsministerens egen åbningstale i oktober, hvor hun fremmanede en farlig fremtid, og da justitsminister Nick Hækkerup (S) i december ligefrem sagde fra Folketingets talerstol, at »med overvågning stiger friheden«.

Statskassen tømmes

Koncentrationen af magt i Statsministeriet og udvidelsen af beføjelser til myndighederne er ikke uden problemer, end ikke for S-regeringen. Udfordringen ved at stå med det fulde ansvar opstår lynhurtigt, hvis begivenhederne skulle udvikle sig katastrofalt. Så er det pludselig ikke længere så fordelagtigt at stå tilbage med ansvaret.

Den største underliggende politiske risiko ved undtagelsestilstanden er dog økonomisk. De samfundsmæssige omkostninger skal allerede tælles i milliarder af kroner, og S-regeringen har været nødt til at fremlægge den første af formentlig flere redningspakker, som skal holde hånden under erhvervslivet og ikke mindst den finansielle sektor.

Torsdag vurderede finansminister Nicolai Wammen (S), at de indledende greb med både den solide lempelse af reguleringen over for bankerne og suspensionen af den såkaldte arbejdsgiverperiode i sygedagpengesystemet vil koste statskassen tre milliarder kroner.

I Wammens regnestykke er imidlertid ikke medregnet de gigantiske omkostninger, der vil blive udløst af den forestående konkursbølge, som krisen uundgåeligt vil påføre små og mellemstore virksomheder. Den danske samfundsøkonomi står over for en nedtur, et coronakrak, der kan blive kort eller langt, men som under alle omstændigheder vil udhule det råderum, som S-regeringen ellers skulle have brugt til at finansiere diverse valgløfter.

Flere af Mette Frederiksens største prestigeprojekter – som tilbagetrækning for nedslidte – risikerer at blive skubbet yderligere, både fordi dagsordenen reelt er ryddet de næste mange uger, men også fordi pengene kan være brugt på den anden side af epidemien.

Undtagelsestilstanden kortslutter alle andre forhandlingsspor på Slotsholmen, og eksempelvis vil Klimarådets anbefalinger reelt være taget helt af bordet nu, ganske enkelt fordi S-regeringen aldrig kommer til at pålægge erhvervslivet større klimaafgifter i en tid, hvor mange virksomheder kæmper alene for at overleve.

Dansk politik er blevet militariseret, og alt, hvad der opfattes som overflødigt, bliver straks skåret fra. Derfor vil S-regeringen formentlig kunne overleve parlamentarisk og vælgermæssigt, at klimaet og folkepensionen nu sættes på pause. På en enkelt uge er der allerede brugt mere på akutte nødforanstaltninger, end der blev afsat af ekstra midler til klimaet i finansloven for hele 2020.

Mette Frederiksen er foreløbigt lykkedes med det, som Poul Nyrup Rasmussen havde mere end svært ved i kølvandet på terrorangrebene i 2001, hvor han hurtigt udskrev folketingsvalg i et slet skjult forsøg på at fremstå som en samlende statsmand.

Hun har haft held til at træde i karakter som den nye, socialdemokratiske landsmoder, der samler danskerne, og som favner langt videre end egne vælgere. Det enkle slogan til næste valgkamp, hvor hun med kun endnu større sandsynlighed nu vil blive genvalgt, må klart være: Samfundssind.

Lars Trier Mogensen skriver politiske analyser i Information og er chefredaktør for nyhedsbrevet /dkpol, som udgives af Føljeton.

Skoler og uddannelsesinstitutioner lukker ned på grund af conronapandemien. Her er det Hareskov Skole i Hareskovby, hvor legepladsen er tom.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
  • Ejvind Larsen
  • Christian Mondrup
  • Ruth Gjesing
  • Henrik Leffers
  • Christel Gruner-Olesen
  • Johnny Christiansen
  • Tina Peirano
  • Jane Jensen
  • Palle Rasmussen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Kim Øverup
  • Marianne Stockmarr
  • Alvin Jensen
  • Katrine Damm
  • Mikkel Zess
  • Eva Schwanenflügel
  • Freddie Vindberg
  • Torben K L Jensen
Oluf Husted, Ejvind Larsen, Christian Mondrup, Ruth Gjesing, Henrik Leffers, Christel Gruner-Olesen, Johnny Christiansen, Tina Peirano, Jane Jensen, Palle Rasmussen, Maj-Britt Kent Hansen, Kim Øverup, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Katrine Damm, Mikkel Zess, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

EU-kommisionen har de facto sat Finanspagten ud af drift for at hjælpe bla. Italien og selv Tyskland har opgivet deres "sorte nul" og i sidste ende har Mette F. fået en blanco-check - så på den side er der ikke noget ko på isen. Jeg kan godt lide Trier´s udlægning af "samfundssind" - det lyder meget dansk som nogen har foreslået til årets ord.

Rolf Andersen, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Fremragende artikel.
Like, Like.

Panikregering i angstbefolkning. Dagens ret.
Panikregering i angstbefolkning. Dagens ret.

Torben K L Jensen, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Mikkel Zess og Bjørn Fagerberg anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Commander-in-chief mrs. Bigmother.
Finere kan det ikke blive.

Tag dén, Trump ;-)

Michael Rosenkilde, Erik Fuglsang, Tina Peirano, Nette Skov, Torben K L Jensen, Kim Øverup, Helle Walther, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Corona-indsatserne og virkningerne bør give god inspiration til genoptagelsen af klimakampen. NASA billederne af luftrummet over Kina illustrere jo flot hvor stor ødelæggende effekt den ”normale” transport og især flytransport har. Og med de tomme fly og nedgang i antal flyvninger kan der jo alligevel holdes møder - bare på mindre forurenende måder osv osv
Lad os inspirere af alt det vi ser.
Fredagens Information havde et par næsten parallelle artikler om netop denne vinkel og så Camus artikel fra 1943 med håbet om kampen for en bedre verden på ruinerne efter krigen

Kirsten Juvik, Bruger 263730, Søren Christensen, Jens Flø, Benta Victoria Gunnlögsson, Mogens Holme, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Britta Hansen, Mikkel Zess, René Arestrup, Steen K Petersen, Jane Jensen, Torben K L Jensen, ingemaje lange, Kim Øverup, Marianne Stockmarr, Eva Schwanenflügel og Marianne Ifversen anbefalede denne kommentar
Søren Kramer

Når grænserne smækkes i, og flygtninge fra Syrien ikke kan flygte, vil der ske det at Putin og Erdogans interesse i konfliktens bevarelse vil dale, og død og ødelæggelse for millioner vil blive reduceret.
Den bliver svær at sluge.

Jeppe Lindholm

Det tyder på vi forsat ønsker et samfund, hvor vi løfter i flok frem for den individualisme Venstre har forsøgt at banke ned over hovedet på danskerne og Danmark de seneste 20 år.

At løfte i flok er hvad Danmark i den grad får brug for de kommende årtier med de udfordringer klimaforandring og bæredygtighed vil medfører.

Måske vores børn alligevel kan se frem til trykke og anstændige livsomstændigheder i vores land. Vi for se.

Men foreløbig et forsigtig tillykke Danmark.

PS. Mette Frederiksen. Så mangler vi bare at få genoprettet velfærdsstaten og det offentlige efter årtiers borgerlig ødelæggelser.

Michael Rosenkilde, Nina Højland, Hannibal Knudsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Lillian Larsen, Tino Rozzo, Inge Beck, Mogens Holme, Ole Henriksen, Søren Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Christian Mondrup, Hanne Ribens, Rolf Andersen, Dorte Sørensen, Bent Gregersen, Tina Peirano, Steen K Petersen, Jane Jensen, ingemaje lange, Nette Skov, Torben K L Jensen, Bjørn Pedersen, Helle Walther, Marianne Stockmarr og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Et stærkt Offentlig er et stærkt Danmark.

- Det har historien siden WW2 vist som et factum.

Bjarne Bisgaard Jensen, Bent Gregersen, Steen K Petersen, Nette Skov, Eva Schwanenflügel og Helle Walther anbefalede denne kommentar
Jens Voldby Crumlin

Skal vi overleve de mange kriser må befolkningen kræve at samfundssind betyder opgør med den neoliberale socialdarwinisme . Hvis Mette Frederiksen mener det alvorligt med samfundssind må hun have mod til at gennemføre en grøn og bæredygtig revolution af vores økonomiske system.
Det synes uundgåeligt at vi får en ny finanskrise i verden. Tiltagende omkring coronavirus bliver den udløsende faktor, men ikke den grundlæggende årsag. Vi har grundlæggende intet lært af sidste finanskrise. Der er blevet pumpet penge ud i økonomien for at fastholde en kunstig stigning i aktiemarkederne. Den reale økonomi har derimod været stagnerende og gælden er abnormt høj. Før sidste finanskrise blev dårlige boliglån samlet i pakker og solgt som sikre investeringsprodukter selvom det var rent junk. Denne gang er det virksomhedsobligationer d.v.s. dårlig gæld i skrantende virksomheder der er pakket som sikre investeringsprodukter selvom det er rent junk. Vi snakker om enorme mia. beløb og der er ikke flere virksomme knapper at trykke på når boblen sprænger. Derfor er markedet i panik og det er nødvendigt at politikerne ikke endnu engang smider mia efter en syg finanssektor men i stedet satser midlerne på at genskabe en sund og bæredygtig realøkonomi.

Peter Kirkbøl, Michael Rosenkilde, Torben K L Jensen, Hannibal Knudsen, Mikkeline Gudmand-høyer, Lillian Larsen, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Mikkel Zess, Rasmus Knus, Erik Winberg, Steen K Petersen, ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Hun skal såmænd nok få kniven at føle også, men lige nu er hun stærk og klarer på fornemste vis sin opgave som leder af Danmark. At Sverige som vanlig halter bagefter er ikke noget nyt. Måske bærer denne famøse virus og noget brugbart på sigt, mindre stress, folk bliver nødt til at have tid til hinanden og deres børn. Vi opfinder nye kreative muligheder for at få hverdagen til at hænge sammen. Man møder megen omsorg og hjælpsomhed, egoismen er fra de få. Man finder på og bidrager for hinanden.
På sigt får verden en nedtur, men vi skal nok komme på fode igen.

Hannibal Knudsen, Mikkeline Gudmand-høyer, Lillian Larsen, Alvin Jensen, Rolf Andersen, Bent Gregersen, Lasse Nielsen, Freddie Vindberg, Nette Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det kunne jo også være, at der kom mere støtte til en retfærdig fordeling i samfundet, når det nu må stå soleklart for alle, at den neoliberalistiske tænkning har spillet komplet fallit igen, igen..?

Lad os håbe, mrs. Bigmother virkelig vil kampen for klimaet og sociale rettigheder efter corona !!

Michael Rosenkilde, Mikkeline Gudmand-høyer, Mikkel Zess, Lillian Larsen, Katrine Damm, Alvin Jensen, Rolf Andersen, Dorte Sørensen, Bent Gregersen, Lasse Nielsen, Torben K L Jensen, ingemaje lange og Nette Skov anbefalede denne kommentar
Lars Steffensen

Jeg ville langt hellere se en konservativ eller bare en venstremand på posten.

Når det er sagt, så kan jeg ikke forestille mig at nogen ville have ageret hurtigere eller mere konsekvent end MF!

Rikke Nielsen

Mette Frederiksen har allerede fra dag et af hendes lederskab fremstået som en af vores stærkeste ledere. Også i forhold til at vise den mere bløde side af sig selv. Man fornemmer dog også den meget hårde side, og den skal vi være opmærksomme på, men ellers kunne vi ikke have fundet en bedre leder til at få os igennem krisen end hende.

Samfundssind er et stærk ord, så længe det ikke bliver tromlende overfor anderledes tænkende.

Bjarne Bisgaard Jensen, Lasse Nielsen, ingemaje lange, Helle Walther, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg og Nette Skov anbefalede denne kommentar

@Rikke Nielsen
Præcis !!! Dog vil jeg erstatte "hårde side" med markant, en side som gør, at hun står skarpt med de meninger hun har. MF virker ægte .... med både en empatisk og samtidig med en fast klar fremtoning. Og yes !! ..... alle er vi mennesker som begår fejl. De ord er også sagt af vores Commander-in-chief om sig selv og de valg hun træffer. Og .. ..skal lige love for at det er tunge opgaver MF indtil nu har klaret optimalt !!

Helle Walther

Det MF gør er jo netop at appellere til den gode side i mennesket. Og selv om min egen mand er ramt, fokuserer jeg på det positive. God nattesøvn, ingen larmende og skrigende unge i gaderne. Indre by i KBH. må også glæde sig over mere ro i weekenden. Ja det bliver hårdt for mange, men jeg synes der er mere styr på det end i 2015 under LLR.

Alvin Jensen, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Nette Skov, Lasse Nielsen, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Jesper Jørgensen

Hører du nogen kalde
på store og stærke mænd
så er det tiden at samle
alle de svage igen.

Den der ikke tør vælge
ad hvilken vej han vil gå
ender som sten i den trappe
som de stærke træder på.

(Carl Scharnberg 1930 - 1995)

Peter Kirkbøl, Michael Rosenkilde, Torben K L Jensen, Hannibal Knudsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Maj-Britt Kent Hansen, Lillian Larsen, Tino Rozzo, Søren List, Flemming Berger, Katrine Damm, Anders Reinholdt, Alvin Jensen, Helle Walther, Bjarne Bisgaard Jensen, Britta Hansen, Hanne Ribens, Mikkel Zess, Christel Gruner-Olesen, Eva Schwanenflügel, Erik Winberg og Nette Skov anbefalede denne kommentar
Jesper Jørgensen

Vi har ikke brug for en commander in chief. men en statsminister som kan samarbejde og samle flertal med respekt for grundlov og demokratiske principper

Mikkeline Gudmand-høyer, Lillian Larsen, Flemming Berger, Alvin Jensen, Helle Walther, Nette Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jesper Jørgensen

Der er da ikke mangel på samarbejde eller flertal i øjeblikket, hele Folketinget står sammen..

Det er klart at det ikke kun er én person, som skal klare ærterne.

Michael Rosenkilde, Erik Fuglsang, Lillian Larsen, Rikke Nielsen, Rolf Andersen og Fødevarestyrelsen Mørkhøj anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Venstre og de Konservative har stået for alle de katastrofer det danske samfund har været udsat for de sidste 20 år. Så heldigvis sidder de ikke på regeringsmagten nu.

Denne her situation vil åbne øjnene på særligt de unge og yngre vælgere, hvad velfærdstaten står for som vi andre lidt ældre har oplevet det igennem generationer.

Også i USA er de unge og yngre generationer ved at få øjnene op overfor den nordiske model. Sandheden er ved at bryde igennem den borgerlige manipulation og løgne over for den danske befolkning.

- Den-Lille-Svindlers dagsorden er ved at blive klædt af.

Tino Rozzo, Steen K Petersen, Inge Beck, Ole Henriksen, Alvin Jensen, Helle Walther og Bent Gregersen anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Hvis jeg forstår det korrekt, så er der den 14. marts 827 smittede ud af en befolkning på 6 mio. Tallet står pludselig i stampe, da Danmark ikke længere tester for Covid-19 virus, med mindre man allerede er syg. I Frankrig er 3.600 smittede ud af en befolkning på 65 mio. På mig virker det som det danske system er brudt sammen, da en umiddelbar konklusion er, at risiko for smitte i Danmark er højere end andre steder. Ved at hjemkalde folk i alle aldre udsætter man samtidig folk over 60 år for en unødig risiko, og det bærer præg af, at fokus er ret ensidigt mod de unge. I Frankrig bliver +70 bedt om at gå i frivillig karantæne, og de skal ikke passe børne børnene. Det skal ske professionelt. I Danmark siger man, at kun de som er +80 år hører til den udsatte gruppe. Det jeg ikke om jeg vil kalde for lederskab snarere tvært i mod. Faren ved at tage hjem for folk +60 år er langt større end hvis de bliver dér hvor man er, og ingen transport kan levere det som regeringen forlanger. Ingen kender mørketallet, så det virker som politisk hysteri. Men historien får lov at dømme, men jeg tager ikke hjem for risikoen for smitte er ekstrem høj.

Christian Larsen og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

MF balancerer på en knivsæg. Hvis det viser sig, at resultaterne ikke står mål med de drastiske foranstaltninger, der er sat i værk, vil hun fremstå som lederen, der gjorde alt det forkerte og forvoldte mere skade end gavn.

Lakmusprøven på om hun vil gå over i historien som en heltemodig landsmoder, henholdsvis en statsminister uden sans for proportioner, bliver i første omgang et spørgsmål om hvorvidt sundhedssystemet kan følge med stigningstakten af nye Corona-smittede.

Et voldsomt økonomisk tilbageslag kombineret med et sundhedssystem, der er brudt sammen, vil ikke gøre MF til en helt.

Desuden skal man ikke være blind for at handlekraft i sig selv tjener et psykologisk formål. Men det betyder ikke nødvendigvis, at handlingerne er de rette.

Flemming Berger, Katrine Damm, Erik Fuglsang, Jens Winther, Hanne Utoft, Erik Lang og Christian Larsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Forestil dig at du er kommet til at love en masse dyre reformer, herunder reformation af klimaet og førtidspension til en hel befolkningsgruppe, så meget at du ligefrem bliver valgt på det. Hvorefter det går op for dig at der i virkeligheden ikke er råd til den slags filantropi. Så parkerer du reformerne i en tidsindstillet syltekrukke, med henvisning til betalingsbalancen og realpolitisk underskud og at der er langt vigtigere ting i kalenderen, selv om der i virkeligheden ikke er andet på tapetet end at sørge for børnene og SF har det godt og at USA ikke igen begynder at interessere sig for meget for Grønland.
Så en dag udbryder der en verdensomspændende influenzaepidemi, som vil dræne statskassen og alle mulige andre kasser på notime, såfremt du bare forsøger at dæmme op for den og især hvis du vælger at lukke hele butikken ned. Men hey, hvorfor ikke prøve? Det værste der kan ske er at pengene slipper op i alle landets kasser, hvorefter de grimme aktiespekulanter går konkurs og du står tilbage med århundredets bedste undskyldning for ikke at gennemføre nogen som helst reformer af hverken klima elle seniorpension. Du kommer under alle omstændighede ud som helt, måske ikke lige blandt de små erhvervdrivende som må dreje nøglen, men i hvert fald i den brede befolkning og helt sikkert hos de offentligt ansatte, som takker for en dejlig lang betalt vinterferie. What´s not, alt andet lige, to like?

Dorte Sørensen

Ja det er godt at det er et samlet Folketing , der står bag MF.
Så må "vi" bare håbe at virus-krisen ikke bliver brugt til at undlade at gøre mere for klimaet. Arne, Minimumsnormeringer osv...... med beskeden på at "vores" råderum er opbrugt på "virus-krisen".

Med alle de folk der bliver afskedige i disse dag, så må "vi" håber, at de har en dagpengeforsikring, Så de har lidt at gøre godt med den første tid. Det kan forhåbentligt få mange til at se det fornuftige ved at være med i et solidarisk indbetalings system.

Hannibal Knudsen, Mikkel Zess og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jeppe Lindholm
14. marts, 2020 - 11:24:
"Venstre og de Konservative har stået for alle de katastrofer det danske samfund har været udsat for de sidste 20 år. Så heldigvis sidder de ikke på regeringsmagten nu."

Hm.. Jeg erindrer nu stadig Thorning-regeringen med gru.

Før Mette F blev Bigmother, var hun beskæftigelsesminister, og iværksatte de mest drakoniske love for syge mennesker siden fattiggårdenes afskaffelse.

Og Poul Nyrup opfandt den 'aktive socialpolitik' med aktivering af arbejdsløse uden løn.
Og afskaffede efterlønnen.

Det er ikke kun de borgerlige, der kan dumme sig.

Michael Rosenkilde, Mikkel Zess, Erik Winberg, Søren List, Steen K Petersen, Mogens Holme, Helga Westergaard, Katrine Damm, Jeppe Lindholm, Thomas Andersen, Tina Peirano, Christian Mondrup, Erik Lang og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Dorte Sørensen

Det ville være en god begyndelse at melde os ud af Finanspagten.
Evt starte en kæmpe klimafond.
Vi har jo stadig vores egen møntfod.

Nok med den austerity !!

Mikkel Zess, Lillian Larsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Det er en pandemi og alle lande bliver ramt økonomisk - selv Tyskland. Netop derfor ser vi også en langt større velvillighed til at udskrive cheksne denne gang. Mere skal man nok ikke lægge i det. Så må vi vente med at se hvor pengene havner.
Vi er på en måde alle i samme båd for en gangs skyld. Derfor kan alle blive enige om at udvise samfundssind.

Men jeg er ikke i tvivl om at det er den rette beslutning der er taget. MF ville vel også have været en leder hvis hun havde besluttet noget andet. Tempoet opleves som vildt, vi kunne godt have brugt lidt mere tid og der er givetvis mennesker der kommer i klemme - strander i udlandet f.eks.. Men virus tager ikke pauser. Det gælder nu om at minimere smitten hurtigst muligt - der er tale om eksponentiel vækst og hvis ikke der sættes ind og her kan en enkelt dag betyde rigtig meget for det videre forløb. Jeg blev overbevist efter at have læst denne artikel som en anden læser gjorde opmærksom på.

Coronavirus: Why You Must Act Now
Politicians, Community Leaders and Business Leaders: What Should You Do and When?
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-...

Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

Jeg er bekymret.
Jeg synes at L133 er noget lovsjusk.
Der er klart brug for specielle 'håndtag' i krise situationer, men ... Når man går ind og piller ved fundamentale grundlovs sikrede rettigheder, så skal man være varsom.
Uden at bagatellisere COVID-19, så er den altså 'kun' med på B listen i epidemi loven. Langt de fleste ting, der nævnes i den nye L133 har sundhedsministeren kun mandat til iværksætte ved en liste A 'sygdom/epidemi'.

Så spørgsmålet er hvorfor har man hastet lovgivning igennem, som ikke er relevant i den situation vi står i ?

Der er også nogle formulering i lovteksten som jeg finder bekymrende. F.eks.

"Stk. 3. Sundheds- og ældreministeren kan efter forhand-ling med justitsministeren fastsætte regler om, at politiet kan anvende den fornødne magt for at sikre, at regler fastsat imedfør af stk. 1 overholdes.

'den fornødne magt' er rimelig vidtgående.

Jeg kan desuden ikke finde i den publicerede lovtekst, at 'uden retskendelse' er fjernet. Det står der stadig.

Jeg synes i Høj grad Danskerne (på nær lidt hamstring) generelt har været gode samfundsborgere. Folk har holdt sig hjemme fra Arbejde, hvis de var syge, og generelt taget situationen med ro.

Jeg havde gerne set nogle blødere formuleringer, der mere passede til Danske forhold end til Kinesiske.

// Jesper

Eva Schwanenflügel, Mikkel Zess, Flemming Berger, Anina Weber, René Arestrup, Anders Reinholdt og Erik Lang anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Pia Nielsen

Øh, nej. Manden er jo ikke uddannet inden for området.. er det virkelig fra sådan en folk får deres data ?!!?!?!!?

// Jesper

Kent Nørregaard

Pahahaha leder? Enleder foretager ikke panikbeslutninger sent om aftenen. Det lugter langt væk af desperation og dårlig forberedelse.

D. 6 marts siger Magnus Heunicke at "Danmark er i en gunstig situation med relativt få smittede". Der var der 21. Han sagde også at "derfor skal vi kigge på de erfaringer andre lande har og lære af dem".

Søren Brostøm stod ved det efterfølgende pressemøde to personer fra statsministeren og sagde gentagne gange "at vi skal ikke hoste hinanden ind i ansigtet" hvilket vidner om hvor dybt uprofessionelt de har arbejdet med virussens voldelige spredning fra start. Man sidder altså og forestiller sig folk der hoster andre op i ansigtet og sådan smitter det. Underforstået hvis italienerne holder op med det bliver det nok bedre.

Mette Frederiksen er ingen leder overhovedet. Hun er færdig i politik efter denne omgang for det vil komme frem hvor mange liv det har kostet og hvor mange penge samfundet har tabt ved at hun og hendes regering har ageret absolut impotent mod en dødelig trussel der nemlig direkte stod og hostede hende/dem op i hovedet og krævede opmærksomhed.

D. 4 marts sagde Magnus Heunicke at "alle danskere der er hjemvendt fra risikoområderne efter regeringen ændrede sin rejsevejledning 2. marts skal selvisolere i to uger". Før var det kun sundhedspersonale der var opfordret til dette. Regeringen mente altså at alle der havde været i de af 2. marts erklærede risikoområder og hjemvendt inden ovenstående pressemøde ikke behøvede at selvisolere eller at tage kontakt til myndigheder. Derfor er størstedelen nu blevet smittet i Danmark og ikkr uden for Danmark.

Det ansvar hviler helt og holdent på vores statsminister og resten af strudse-holdet i regeringen der i over to måneder har haft hovedet godt begravet i jorden. Leder? Jeg må le. Commander-in-nej-corona-kommer-ikke-til-Danmark-.....-ups-jo-den-gjorde.

Rikke Nielsen

Jesper Frimann Ljungberg

"Jeg er bekymret.
Jeg synes at L133 er noget lovsjusk."

Perspektivet ved en mutation er helt overset i debatten...

Én ting er virussens smitbarhed, en anden ting er, at ingen har immunstoffer mod den (hvorfor den slet ikke kan sammenlignes med influenza),,, men et tredje og noget mere faretruende perspektiv er, hvis den muterer til en farligere udgave af sig selv undervejs.

Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Erik Lang anbefalede denne kommentar

Jesper Frimann Ljungberg
Din bekymring deles. Forvaltningsloven er ikke konsevensrettet, alligevel laver Politiet påbud, uden der er gennemført partshøring etc.
Sundhedslovens kap. 5, om Patienters medinddragelse i beslutninger, er ej heller konsekvensrettet.
Vaccination er normalt et legemsangreb som kræver samtykke, og hvis en tvivlsom vaccine der er godkendt under tvivlsomme forhold efterfølgende giver følgesygdomme, er erstatningsspørgsmålet ikke udredt.
Så der er tale om et utroligt lovsjusk, hvor man kan frygte at lovændringerne tjener andre formål end beskyttelse af borgerned.

Eva Schwanenflügel, Erik Winberg, Flemming Berger og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar

Mainstream journalistik for fuld corona, det er lige før, at man kan sætte en processer til at udregne landsbyens mainstream algoritmer, og så samle tilfældige sentencer der underbygger magten fra diverse aviser, og så har du en middelmådig digital journalist som erstatning.
Sikke en gang hjernevasket ordinær bavl.
Sikke en gang automatisk bavl.

Rikke Nielsen

emil groth

Du er da velkommen til - at forsøge på - at byde ind med noget mere intelligent?

Erik Fuglsang, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel og Erik Lang anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Min holdning bliver mere og mere at vi har en mini Trump, bare uden Twitter og de sindssygt mange løgne. Denmark first med alt hvad der hører til den dagsorden om at ikke-danskere ikke rigtig har noget at gøre i Danmark. Gad vide hvor mange generationer man efterhånden skal tælle tilbage, før man kan regne sig som en af de rigtige. En af dem som regeringen vil hjælpe i en krisetid.
Man kan have dansk statsborgerskab, men det giver dig ikke retten til at kalde dig dansker, og det kan jo også fjernes administrativt.

Jeg tror bestemt ikke at vi har set den sidste hastelov med meget, meget vidtgående beføjelser. Indført to dage efter at vi havde tingene under kontrol...

Jesper Jørgensen

@Jesper Frimann
Du har ret i dine betragtninger fordi vi allerede har en epidemilov som giver udstrakte beføjelser. Vi har også i Beredskabsloven mulighed for ekspropriation af ejendom mod erstatning, som kan gøres af indsatslederen på stedet uden dommerkendelse.
Så hvorfor denne særlov med elastik?

Eva Schwanenflügel, Erik Winberg, Anina Weber, Erik Lang og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar

I den dagældende epidemilov står følgende om frihedsberøvelse:
§ 20
Ved pålæg i medfør af §§ 5, 6, 7, 12 og 16, som har karakter af frihedsberøvelse, og ved afslag på anmodning om ophævelse af sådanne pålæg giver epidemikommissionen den pågældende vejledning om adgang til domstolsprøvelse efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a

Kap. 43 a, er underlagt officialmaksimen og dommeren (retten) skal foretage en intensiv prøvelse af tvangsindgrebet.
Bestemmelsen blev indføjet i 1954 efter ændringen af grundlovens § 71.

Min frygt er, at lov ændringen tjener andre og usaglige formål.

Eva Schwanenflügel, Erik Winberg og Anina Weber anbefalede denne kommentar

L133 er totalitær og så iskold at man kan fryse is på den. Staten fortæller os at endnu en udhuling af vores forfædres tilkæmpede frihedsrettigheder må udhules. I Fase 1 var det 'kampen imod terror' hvor forklaringen var at tiltagende kun var midlertidige, og nu bruger man så en dybt ulykkelig coronakrise til at gå i retning af Fase 2; tvang, tvang og ups, der forsvandt den fri meningstilkendegivelse.. little china. Jeg er bekymret for coronavirus, meget. MEN hvorfor vedtager man i ly af mørket en så vidtgående hastelov - den mest vidtgående siden 2. verdenskrig ? Det er i den yderste udkant af fornuft. Man roder ved kernen af selve demokratiets livsnerve - frihedsrettighederne.
At man siden 2007 har set en reduktion af sengepladser på 46% på landets sygehuse, er en tragisk sandhed, som må efterlade de ansvarlige med nogle meget ubehagelige spørgsmål om værdinormer og forkerte prioriteringer.
Men de her hastelove svarer for den enkelte borger til at invitere en mursten til at kigge ind af forruden., Det er en ommer.

Rikke Nielsen

Hvor i himlens navn skulle nogle som helst ønske at indføre diktatur i Danmark?
En epidemilov er en sundhedsmæssig undtagelsestilstand mod en mægtig fjende. En fjende, der har evnen til at blive endnu mere mægtig.
Ligesom hvis vi var i krig.

Eva Schwanenflugel. Din kommentar “Før Mette F blev Bigmother, var hun beskæftigelsesminister, og iværksatte de mest drakoniske love for syge mennesker siden fattiggårdenes afskaffelse. Og Poul Nyrup opfandt den ’aktive socialpolitik’ med aktivering af arbejdsløse uden løn. Og afskaffede efterlønnen.” - kan fuldstændig tilbagevises, hvis man har kendskab til Den danske Model, hvor en aktiv arbejdsmarkedspolitik er en vigtig del. Desuden afskaffede Poul Nyrup ikke efterlønnen. Det var Lars Løkke, der slagtede efterlønnen sammen med DF og de radikale i 2011 og desuden forringede de samme også dagpengene i 2010. De regler, som MF var med til at indføre under Helle Thorning vedr. førtidspension og fleksjob samt ressourceforløb var grundlæggende gode, men det udviklede sig nogle steder i landet mere eller mindre katastrofalt bla. Pga. de mange beskæringer på området samt de mange skattelettelser før og siden, som generelt har været med til at forringe velfærden.

Steen K Petersen

Nej Inge, Førtids- og fleksjobreformen var og er heller ikke et gode, der lå ved lovens vedtagelse et sparet provenu, på flere milliarder kroner, tænke hvad der har betalt de penge med deres helbred og oveni købet er der flere der er døde under de "gode" ressourceforløb.
Nej MF største fejltagelse, er at stå fadder til de reformer.

Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye og Anina Weber anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Jeg synes det er vigtigt at notere sig, at sær-lovene er behæftet med en såkaldt solnedgangs-klausul, altså lovgivning, der er tidsbegrænset. I den forstand mistænker jeg ikke nogen - end ikke MF - for at forsøge at undergrave demokratiet. Men det er klart, at alle demokrater nødvendigvis må holde et vågent øje med hvornår solen så rent faktisk er gået ned.

Erik Fuglsang, Hannibal Knudsen, Rikke Nielsen, Lillian Larsen og Erik Winberg anbefalede denne kommentar

Jeg mener at en almindelig influenzavirus kan mutere 1 gang i døgnet.

Næh, for hver smittet! Det gælder også Covid19!

Mikael Jensen

Staten skifter ham. Pludseligt er alle tillægsord skiftet ud: Vi står sammen og viser samfundssind, det er alles ansvar, vi søger fællesskabet og handler kollektivt. Kort sagt, vi er alle i samme båd.

Staten sejler nu på åbent hav, uden landforbindelse. Vi har ikke prøvet dette før. Men snart lægger den til kaj igen. Snart får konkurrencestaten igen fast forbindelse under fødderne. I samme øjeblik genvinder regeringen sin neoliberale sjæl: Alle de smukke tillægsord forsvinder. Og så handler det igen om at udkonkurrere alle andre. Der er ikke en rød øre til at fjerne fattigdommen. Atter handler det hele om virksomhederne.

Justitsministeren siger: Vi asfalterer mens vi kører. Det her er der vist ingen som har prøvet før. Eller har vi? Hvem og hvad var det som tillod ejerne af de største virksomheder og finansvæsenet at få så meget magt over samfundene, at det hele handler om deres ve og vel? Ingen skal tro at de mange milliarder bliver hentet hjem fra skattely for at betale for krisen. Ingen er så naive at de 1483 milliarder kr. som virksomhederne har liggende i bankerne bliver brugt i solidaritet for at de kan redde sig selv. Og ingen tror på at de smukke tillægsord bliver en fast bestanddel af det nye samfund, hvor alle er i samme båd, og hvor vi alle står sammen og viser solidaritet.

De ressourcestærke hentede Corona hjem fra udlandet. Nu går det ud over de syge, de ældre og de socialt udsatte - igen. Den genvundne solidaritet med de rige er som syre i ansigtet på de fattige, de hjemløse og de handicappede.

Denne tid er mere end noget andet hvad regeringen vil blive husket for. Der var ikke en krone til at fjerne fattigdommen i Danmark, den som folketinget selv havde skabt ved 62 sociale nedskæringer. Men regeringen siger nu at den står skulder ved skulder - med erhvervslivet. Alle andre må så ofre sig - igen. Hvor blev de fattige af? Igen usynliggjort.

Nu åbner staten op for reserverne - til virksomhederne. Nu åbner staten op for sluserne - til dem med formuer. Regeringen havde ikke en krone til at fjerne fattigdommen. Intet til de 170.000 som ingen indtægter har pga. de 62 sociale nedskæringer/reformer som de politiske partier ikke vil rulle tilbage. Der er en grund til at regeringen ikke fjerner fattigdommen i Danmark, og det er at den selv har været med til at skabe den, sammen med Radikale, SF og oppositionen. De har lovgivet om at der skal være fattigdom i Danmark!

Igen har storspekulationen hærget landet. Husejerne har, i de rige kommuner, gratis fået 135.000 kroner hvert år. Derfor kommer den økonomiske nedtur nu hvor samfundet er mest sårbart. Nu hvor landet lukker ned. Det er sandt at vi er tilbage til tiden lige efter finanskrisen, hvor mantraet var, at det ikke er penge til bunden af samfundet. Derimod var der den ene bankpakke efter den anden for at redde finansvæsenet, som jo var hovedårsagen til krisen, med deres vanvittige spekulation. Det skal selvfølgeligt siges at husejerne deltog i spekulationen, lige som de gør i dag, hvor nogle huse var spekuleret op til en værdi at det tredobbelte. Som Jens Voldby Crumlin sagde: Før sidste finanskrise blev dårlige boliglån samlet i pakker og solgt som sikre investeringsprodukter selvom det var rent junk.

Nu kommer alle de neoliberale kravlende til staten for at tigge om hjælp - på deres knæ: Hjælp os, vores indtægter forsvinder. Så siger regeringen at den står last og brast - med virksomhederne. Alle dem som har sagt til bunden af samfundet, at de bare kunne tage sig sammen og blive selvforsørgende. De hyler nu. Dansk Industri kommer rendende. Nu skal det tunge skyts frem for at redde virksomhederne som ikke har indtægter. Dansk Arbejdsgiverforening siger: Det er ikke nok, vi ser helst at der kom mere. Vi forventer at virksomheder lukker ned. Det er ynkeligt. Ayn Rand ligger og brækker sig i graven.

Michael Rosenkilde, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Mikael Jensen

Undskyld mig, men når virksomheder lukker ned, mister folk deres arbejde, og hvem skal så betale for din velfærd? Jeg tror, vi må mane den myte til jorden, at der står et kæmpe pengetræ et sted, hvor der bare kan plukkes.

Mikael Jensen

Der står ikke et kæmpe pengetræ et sted, hvor der bare kan plukkes - og alligevel - er det ikke det som erhvervslivet i øjeblikket er i færd med, nu hvor de plukker staten?

De rige ønsker ikke at vi skal vide hvor mange penge de har, men nogle gange siver der alligevæl informationer ud ved uheld. F.eks. kom det frem, under den store skandale om hvidvask for 1.500 milliarder kroner, som Danske Bank svindlede for, at bankens omsætning var på 1,5 gange så meget som det danske brutto national produkt, BNP, dvs. det samlede årlige beløb for service og produktion i Danmark. Men Danske Bank er kun én bank. Alle de danske banker som gambler ude på alverdens børser, er oppe på et beløb på 40.000 milliarder. Bankerne bugner af penge, milliarderne flyver rundt, handler efterfølges oftest af store honorarer, og sorte penge under bordet. Dette er normalt i bankverdenen. De kan ikke styre sig, det bliver normalt at være grådige, at svindle, der udvikler sig hurtigt en syg kultur, og en syg indstilling til det omkringværende samfund.

Alene i skattely er der mange gange det beløb, som regeringen nu forærer til erhvervslivet. Hvorfor bliver de ikke krævet hjemtaget? Husejerne har over 1.000 milliarder siddende i mursten, samtidigt med at der ikke er en krone til de hjemløse kvinder og unge. De socialt udsattes væresteder er nu lukket ned. Man åbner få dage om ugen, men de må vente udenfor i kulden for at få et måltid. Aldrig har der været så mange penge i Danmark som nu. Middelklassen har over 800 milliarder stående i bankerne, og pensionskasserne ca. 4000 milliarder osv. osv. I følge Danmarks Statistik er der alt i alt 10.000 milliarder herhjemme.

Chefen for den Europæiske Centralbank Mario Draghi, som oprindeligt kommer fra et af USAs værste banker, pumpede over 6000 milliarder Euro ud, penge som overvejende havnede i lommerne på aktionærer o.l. Disse enorme beløb skal nu betales tilbage af alle over skatten eller ved bidrag til EU, med renter og renters rente. Det siger sig selv at man derfor er nødt til at skabe fattigdom for at kompensere. Stigende ulighed medfører flere milliardærer. Flere rige og flere fattige, det er to sider af samme mønt. Pengene fjernes fra bunden af samfundet. Sociale indsatser skal undgås. De sociale vilkår i EU-unionen er stærkt nedadgående.

Ikke et ord om fattigdomsskabelsen i medierne, ikke et ord om dem som nedskæringerne går ud over. Ikke et ord om at det såkaldte råderum, som blev til skattelettelser kom fra nedskæringerne overfor de socialt udsatte. At der ikke er penge er løgn og latin. Det handler om den største høst i Danmarkshistorien. Boligspekulanterne har haft gyldne dage. I løbet af de sidste tre årtier år har de rige og magtfulde ændret lovgivningen til gavn for dem selv. Storspekulanter sætter lejepriserne op, skævvrider landet og skaber fattigdom. Samtidigt fjernes de billige lejligheder som de fattige kunne betale - for spekulanternes skyld!

Undertrykt er de mest grundlæggende menneskelige dyder som anstændighed, solidaritet og medfølelse. Vi ser konstante angreb på borgernes frihedsrettigheder og hetz mod minoriteter. Politikerne har fuldstændigt skævvredet demokratiet. Det har intet med demokrati at gøre at over 80 % af medlemmerne i folketinget ikke taler om andet end virksomhederne og erhvervslivets behov. Vi skal aldrig acceptere et system som i den grad skaber ulighed i dette land, det er absurd, perverst og helt uacceptabelt. Det skal stoppes, der skal en retfærdig omfordeling til.

Hundrede tusinder i bunden af samfundet får fjernet livsgrundlaget, og indtægterne for over to million menneskers vedkommende bliver udhulet år for år, bestemt ved lov af folketinget. 64.500 børn er nu dømt til fattigdom af politikerne. Samtidigt med at udgifterne til ledelse og administration i staten er eksploderet, lever overklassen hensynsløst på første klasse. Der er en umættelig grådighed, som er umiskendelig forbundet til alle de andre problemer i samfundet. Der bliver skåret ned uden hensyn til de mennesker det går ud over. Danmark har nu det største antal fattige siden anden verdenskrig.

Middelklassen har en tendens til at ignorere den kendsgerning, at fattigdom er et effektiv middel til at fremme splittelse. Adgang til næsten ubegrænsede kontanter medfører generelt tab af sympati for dem som intet har, de formuende mister følelsen af empati. Anti-sociale holdninger gør, at de bliver interesserede i at politikerne skaber umenneskelige love, samt udsætte de fattige for ydmygende kontrol.

Michael Rosenkilde, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Mikael Jensen

Det er jo altid nemmere at kritisere andre for alskens sammensurium af hændelser, end selv at byde ind med bedre handlinger. Hvad skulle staten i stedet have gjort for at sikre, at vi kommer godt igennem coronakrisen? Lade de danske virksomheder dø? Og hvad godt ville der lige komme ud af det for velfærdssamfundet?

Sider