Læsetid: 3 min.

Elbiler er gode for klima og miljø, så der burde køre flere af dem rundt på de danske veje

En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’
En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’

Sofie Holm Larsen

12. maj 2020

Man kan næsten se det på røgen fra udstødningsrøret. Biler er skadelige for klima og miljø. I hvert fald dem, som kører på diesel og benzin. Men med elbilen er det muligt at gøre vores persontransport mere bæredygtig. Og selv om udviklingen går trægt, kører der stadig flere elbiler rundt på de danske veje.

»Elbilen er afgørende for at gøre biltrafikken grøn,« siger Jakob Stoustrup, der er prodekan på Aalborg Universitet og blandt andet forsker i elbilisme.

I denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’ fortæller han om elbiler og deres grønne potentiale.

Jakob Stoustrup kører selv rundt i en elbil. Han købte den i 2016, og den kan køre op til 200 kilometer på en opladning. Der er dog sket meget med elbilismen siden, understreger han.

I dag findes elbiler i alle størrelser og prisklasser, og de kører markant længere, inden de skal oplades.

»Der er en elbil til alle behov,« siger han.

Kræver kilometer i hjulene

En elbil er egentlig en mere simpel konstruktion end de biler med forbrændingsmotorer, som de fleste danskere kører rundt i. Et genopladeligt batteri leverer strøm til motoren, som trækker bilen. Den har ikke nogen gear, og hvis man skal bakke, vendes strømmen bare, så motoren kører den modsatte vej.

»Elbilen er et simpelt stykke teknologi. Derfor er der også langt færre reparationer og mindre værkstedsregninger end for en benzin- eller dieseldrevet bil,« siger Jakob Stoustrup.

Og fordi der ikke skal fossile brændsler til for at få elbilen til at køre, er den også mere skånsom for vores klima, fortæller han. Især i Danmark, hvor den strøm, som lader elbilens batteri op, i høj grad kommer fra bæredygtig vindenergi.

»Og så er der en enorm miljømæssig gevinst. I Danmark er der hvert år en overdødelighed på flere hundrede mennesker, som alene skyldes udledninger fra biltrafik. Det undgår man med elbiler,« siger Jakob Stoustrup.

I selve produktionsfasen er elbilen dog mere belastende for klimaet end biler med forbrændingsmotor. Der skal altså nogle kilometer i hjulene, før elbilen har tjent sig ind i CO2-regnskabet, forklarer prodekanen.

»Hvor mange kommer an på bilens størrelse, og hvor grøn strømmen er. Jeg skulle køre 30.000 kilometer i min bil, før den gav plus i klimaregnskabet. Det tog halvandet år. I løbet af den samlede levetid bruger en dansk elbil i gennemsnit knap en tredjedel af den CO2, en forbrændingsmotor gør.«

Perfekt til bykørsel

Der har de seneste år været fremgang i elbilsalget herhjemme. Men det er fra et lavt udgangspunkt. Da Jakob Stoustrup købte sin elbil i 2016, kørte kun omkring én procent af alle de biler, danskerne købte, på el.

»I 2020 forventes det tal at blive godt seks procent. Så relativt set er stigningen stejl. Men det går for langsomt, hvis biltrafikken skal bidrage ordentligt til den danske ambition om 70 procents CO2-reduktion i 2030,« siger han.

Ifølge Jakob Stoustrup er der generelt godt med ladestandere fordelt rundt omkring i Danmark. Det er altså relativt ligetil at være elbilejer i dag.

For alle dem, der bor i lejlighed i byerne, er det dog meget vanskeligt at komme til at oplade sin elbil tæt på sin bopæl, understreger han. 

»Og de er ellers hovedmålgruppen for elbilsalget her i den tidlige fase. Bytransport er helt ideelt for elbiler. Så her burde man sætte ind.«

Bliv klogere på fjernvarme og andre løsninger på klimakrisen i Informations ugentlige klimapodcast Den grønne løsning. Du kan lytte til podcasten her eller ved at søge på Den grønne løsning i din foretrukne podcastafspiller.

Klimapodcasten: Den grønne løsning

Vi står midt i en klimakrise, der kræver en massiv omstilling af vores samfund. Heldigvis har videnskaben mange bud på grønne løsninger. I Informations podcast om klima taler vi hver uge med en forsker, der måske har en del af svaret på, hvordan vi løser klimaudfordringerne.

Seneste podcasts

  • Græsprotein kan både gavne klima, regnskov og dansk natur

    19. maj 2020
    Danmark importerer årligt godt én million ton soja, der bruges som foderprotein til svin og kyllinger. Men rundt om i verden skader sojaproduktion både miljø og klima. Heldigvis har danske forskere et grønnere alternativ klar: græsprotein. Det fortæller Morten Ambye-Jensen fra Aarhus Universitet om i ugens afsnit
  • Fjernvarme er ikke kun godt for klimaet. Det kan også hjælpe med at sætte gang i økonomien

    6. maj 2020
    Mange danske husstande opvarmes med fjernvarme, der er langt grønnere end sorte olie- og gasfyr. En oplagt klimaløsning er derfor at udvide fjernvarmenettet og samtidig øge andelen af vedvarende energi i fjernvarmesystemet, forklarer professor Brian Vad Mathiesen
  • Det kræver både CO2-mærkning og politisk forandring, hvis vi skal spise mere klimavenligt

    28. april 2020
    Fødevarer er en stor belastning for klimaet, men der er mange muligheder for at få os forbrugere til at vælge mere bæredygtigt, når vi handler ind. Mærkningsordninger og kampagner er ikke nok, der er også brug for politisk regulering, vurderer professor John Thøgersen fra Aarhus Universitet i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Skoubye
Christian Skoubye anbefalede denne artikel

Kommentarer

uffe hellum

Det er sikkert let at finde konventionelle benzinbiler, der er mindst tre gange værre end min lille Subaru outback. Og tilsvarende let at finde konventionelle benzinbiler, der er tre gange bedre. Den bruger RET meget benzin, ca 18mpg, når jeg kører super blødt og fornuftigt, 14mph når sønnikke kører som en gris.

Jeg græmmes over, at benzin koster $2/gal, når jeg fint kunne betale $30, og måske bare køre lidt pænere.

Danskere og amerikanere kan sagtens tænke selv, og når benzin er næsten gratis, er det mindre fristende at kigge på elbiler.

Frederik Groth Nordstrøm

Hvis bare....

Alle de unødvendige ture i biler blev droppet, kunne vi komme langt. Hvorfor er der f.eks. så få der cykler til og fra arbejde ude i provinsen? Det er helt skørt. Det virker som om at virkeligheden ikke er gået op for folk. Måske tænker man at andre løser problemet?

Jacob Johansen, Jens Ole Mortensen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Fjern kørselsfradrag, byg langt flere cykelstier helt adskilt fra vejbanerne, giv tilskud til køb af el cykler. Langt de fleste har faktisk slet ikke brug for en bil. Hverken Fossil eller el. Det er i mange tilfælde ikke andet end en vane at have bil. Her under corona krisens start midt i marts var vejene næsten fejet tomme for biler. Ikke så snart der blev åbnet lidt kom de tilbage. Ikke i arbejdstiden, men i fritiden, hvor de så igen bare kørte rundt for, ja, bare køre rundt uden et egentligt andet formål.

Så flere elbiler? Nej tak. Flere cykler/el cykler er vejen frem. Med en el cykel er det ikke noget problem at cykle selv 20 km på arbejde. Og så vil det i den grad fremme folkesundheden såvel fysisk som mentalt.

Erling C Havn, Jens Ole Mortensen, Steen K Petersen, Erik Winberg og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

City metro ringen i København har alene kostet over 25 milliarder kr.. Den genere beboerne med en ulidelig dyb brummende støj, som vil give de berørte stress og hjertekarsygdomme på sigt. Ja, støj er en dræber. Det samme gælder trafikstøjen fra byen mange mange biler. El eller fossil er et fedt. De støjer.

De resterende metro baner i København har sikkert ligeledes koste over 25 milliarder kr. For de penge kunne man også have foræret borgerne i københavnsområdet 2,5 millioner elcykler af 20.000 kr. stykket. Eller der kunne bygges oceaner af cykelstier. Metroer er noget man byggede i 1920'erne. I dag er de komplet forældet.

Pia Nielsen

Ha, ha, ha. Så skal vi bare have råd til at køre rundt i dem alle sammen - eller?.- Nå ikke.

https://www.information.dk/indland/2020/05/dansk-industris-klimaplan-ska...

Hvad med genanvendelse af lithium - det blev vi da ikke klogere på - og hvad kræver det af energi at genanvende det?

Bilen er en hellig ko og jeg er desværre bange for at denne besættelse af el-biler læner sig op af forestillingen om at det hele blot kan fortsætte nøjagtig som før. Men kommer det mon til at holde
stik? Jeg tvivler. Der mangler simpelthen en ansvarlig overordnet planlægning for omstillingen.

Lars N. Jensen

Gik over til en ‘moderat’ elbil for et halvt år siden. Det kan anbefales, den er meget billig i drift ved hjemmelading. Det meste kørsel er jo i byen og til arbejde, der er rækkevidde ikke noget problem. De færreste kører mere end 100 km hver vej til arbejde. Her i Norge kører der nu ca. 300.000 elbiler, og næsten halvdelen af de nye biler er elbiler. For hver fossil-bil der afskaffes/ikke købes sparer vi ca. 2-2.5 tons CO2 om året.

henrik poulsen

"Og fordi der ikke skal fossile brændsler til for at få elbilen til at køre, er den også mere skånsom for vores klima, fortæller han."

I øjeblikket er det simpelthen noget vrøvl.Ganske enkelt.Desværre er der mange,der tror på den.Fordi halvdelen af vores støm kommer fra fossile brændsler.Først når/hvis al vores strøm kommer fra vedvarende energi om x antal år,er det sandt.

Søren Kramer

Snik snak fra fortiden. Strømprisen er ofte endda negativ om natten. Elbiler oplades om natten. Det indstiller man dem til. De bruger kapacitet som er uudnyttet. Typisk strøm fra vind.
Danske forbrugere vil snart alle have fjernaflæst forbrug og herefter følger variabel pris som mange elbilsbrugere allerede har. Vi er inden for et par år fuldstændigt der, hvor strøm som elbiler vil aftage i praksis vil være grøn. Faktisk vil batteri kapasiteten om en god håndfuld år eller to kunne bruges til at aflaste i spidsbelastningerne.

Carsten Svendsen

Dækslid(mikroplastforurening) er ikke godt for miljøet - uanset drivmiddel!

Rikke Nielsen

"Især i Danmark, hvor den strøm, som lader elbilens batteri op, i høj grad kommer fra bæredygtig vindenergi."

Helt fundamental forudsætning for at postulatet holder, da det ellers ville være miljømæssigt dyrere, eftersom det har en konverteringspris at omforme fossilt brændstof til strøm.

Søren Kramer

Naa Rikke. Check hvad det koster i energi at lave benzin og du bliver overrasket.
Desuden udnytter en benzin motor kun 50% af energien hvor en elmotor er meget tæt på 100%.
Der er grund til at vi skal over til el biler.

Søren Kramer

Benzin og oksekød co2 sviner. Flyrejser co2 sviner.
Det ved alle, selv med hovedet nede i busken.
I hvor høj grad kan og bør individet tage ansvar her når det ikke er økonomisk motiveret men skal tænke på fællesskabet?

Kim Houmøller

Manglende lademuligheder er den allerstørste hindring for en større udbredelse af el-biler. Så min næste bil bliver sikkert en diesel!

Søren Kramer

Hvis private slutbrugere betalte markedspris for el og dermed fik den gratis om natten ville meget løse sig af sig selv. Markedet er lige præcist egnet til at løse den slags situationer.
Men ja manglende oplade infrastruktur og ladetider er stadig den største forhindring.
Kombi løsninger som plug in hybrid kan for mange være en oplagt løsning de næste 10-20 år. Desværre fåes de ikke med diesel endnu men det er oplagt.

Rikke Nielsen

Søren Kramer

"Naa Rikke. Check hvad det koster i energi at lave benzin og du bliver overrasket."
Så man bruger råolie til at generere strøm?