Læsetid: 3 min.

Luftfartsbranchens grønne ambitioner kan ikke sikre CO2-fald i forhold til 1990

Den længe ventede klimapartnerskabsrapport for luftfarten sætter ambitiøse mål for grønt flybrændstof og mere effektive fly. Men kommer væksten i flytrafik tilbage, er det ikke nok til at sikre markante reduktioner
På grund af coronapandemien holder flyene for tiden på landingsbanen i Kastrup Lufthavn. Men hvis flyene kommer tilbage i luften på samme niveau som før corona-krisen, vil luftfartens forslag til reduktion af CO2 ikke være nok til at sikre markante reduktioner

På grund af coronapandemien holder flyene for tiden på landingsbanen i Kastrup Lufthavn. Men hvis flyene kommer tilbage i luften på samme niveau som før corona-krisen, vil luftfartens forslag til reduktion af CO2 ikke være nok til at sikre markante reduktioner

Lars Laursen

9. maj 2020

Midt i en livstruende krise for luftfarten har brancheorganisationen Dansk Luftfart afleveret sin længe ventede klimapartnerskabsrapport til regeringen. Rapporten er den sidste af i alt 13 brancherapporter, der skal vise veje til realisering af det nationale klimamål om 70 procent reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030, målt i forhold til basisåret 1990.

Facit for partnerskabets arbejde er, at dansk luftfart i 2030 vil udlede omkring otte procent mere CO2 end i 1990, trods ambitiøse planer for mere effektive fly og betydelig anvendelse af grønt flybrændstof. Forklaringen er den forventede vækst i flytrafikken.

Branchepartnerskabets rapport er skrevet i ’den gamle virkelighed’ før coronakrisen, som ventes at give branchen en aktivitetsnedgang i 2020 på 60-65 pct. Krisen vil påvirke både de kommende års passagerudvikling og branchens økonomiske evne til grøn omstilling, understreges det i rapportens forord.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Marianne Stockmarr
  • Bjarne Bisgaard Jensen
Marianne Stockmarr og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Gunner Boye Olesen

Flybranchen prøver med rapporten at undgå en rimelig beskatning af sektorens voldsomme klimabelastning, som kan forventes at vende tilbage efter corona krisen. Den prøver at argumentere imod at vi i Danmark skal have flyafgifter som vore nabolande og den forbigår i tavshed EU's forslag om at fjerne flybranchens undtagelser fra brændstofbeskatningsdirektivet, hvilket er et at forslagene i EU Green Deal. Desuden undgår rapporten at beskæftige sig med de 60% af flys drivhusudledninger, der ikke skyldes CO2 med en argumentation om at ” Den eksisterende viden er ikke tydelig nok”. Når flybranchen med rapporten ser bort fra 60% af drivhusgasudledningerne, er det jo en del lettere at nå frem til 30% reduktion.
Nu vi håbe at politikerne ikke falder for dette forsøg på at undgå en rimelig klimabeskatning af flybranchen; men følger vore nabolande, der alle har flyafgifter i lyset af flyvnings store klimabelastning.

Niels Jakobs, Torben Arendal, Birte Pedersen, Luna Pedersen, Marianne Stockmarr og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Bent Gregersen

Sovjets flyingeniører lavede et brintdrevet passagerfly. Andre er på vej. Udlednings produktet er kemisk ren vand. Brændselsceller omdanner brint til el.

Alle kulbrinter, incl. methan, udleder kuldioxid ved oxidering.