Interview
Læsetid: 3 min.

’Vi må ikke tage over og spise en rød pølse, men danskerne må gerne tage herover for at shoppe’

Svenskerne trak sorteper, da Mette Frederiksen fredag valgte kun at åbne grænserne for turister fra Norge, Island og Tyskland. I Malmø er det ikke populært
Statsministeren understregede, at Danmark er i dialog med Sverige om en løsning, hvor grænsen mellem landene i et første skridt kun åbner mod Skåne. Her ses et billede fra Malmø.

Statsministeren understregede, at Danmark er i dialog med Sverige om en løsning, hvor grænsen mellem landene i et første skridt kun åbner mod Skåne. Her ses et billede fra Malmø.

Johan Nilsson/TT

Indland
30. maj 2020

Den 15. juni åbner Danmark grænsen for turister fra Tyskland, Island og Norge – men ikke fra Sverige. Det meddelte statsminister Mette Frederiksen (S) fredag på en pressekonference. De turister som har lov til at rejse ind skal kunne vise at de har booket overnatning i mindst seks dage, og de må ikke overnatte i Københavns eller Frederiksbergs kommuner. Statsministeren understregede, at Danmark er i dialog med Sverige om en løsning, hvor grænsen mellem landene i et første skridt kun åbner mod Skåne.

»Vi er meget optagede af Øresundsregionens ve og vel,« sagde Mette Frederiksen. »Det kan være at vi kan lave en regional løsning, og det er vi i dialog med svenskerne om.«

Vi har spurgt tre indbyggere i Malmø, hvad de synes om den danske beslutning.

Ulf Tellström, 57 år, postbud

– Danmark åbner grænsen for Norge, Island og Tyskland, men ikke for Sverige. Hvad synes du om det?

»Det er mærkeligt. Jeg har hørt, at der er flere smittede i København end i Malmø. Vi må ikke tage over og spise en rød pølse, men danskerne må gerne tage herover for at shoppe. Man ser mange danske biler for tiden. Særligt ved shoppingcenteret Emporia. Vi må ikke komme ind i Danmark, men I må gerne komme herover og smitte os.«

– Den danske statsminister vil diskutere en regional løsning for Øresundsregionen i stedet for Sverige som helhed. Hvad tænker du om det?

»Det er et svært spørgsmål. Jeg synes ikke, man skal udelukke nogen. Hvis man sætter grænsen ved Skåne, må folk fra det sydlige Småland så ikke komme ind? Det bliver jo mærkeligt. Og hvordan skal man bevise det?«

– Den danske regering begrunder det med, at Sverige jo har en lidt anden strategi. Har du tillid til den måde, de svenske myndigheder har håndteret epidemien på?

»Ja, absolut. Den eneste, jeg kender, der er blevet smittet, er en slægtning, der arbejder i sygehusvæsenet. Folk er gode til at holde afstand.«

Britta Juul, 76 år, pensioneret sygeplejerske

– Danmark åbner grænsen for Norge, Island og Tyskland, men ikke for Sverige. Hvad synes du om det?

»Jeg synes ikke om det. Jeg er dansk statsborger, så det påvirker ikke mig personligt. Men jeg har boet i Sverige i omkring 20 år, så jeg er også svensker, og jeg synes, det er dobbeltmoralsk. Mange danskere tager jo herover. Det så man tydeligt i Kristi himmelfartsferien. Man får helt lyst til at sige: Så hold jer dog væk.«

– Mette Frederiksen vil diskutere en regional løsning for Øresundsregionen i stedet for Sverige som helhed. Hvad tænker du om det?

»Jeg kan høre på Löfven (den svenske statsminister, red.), at det også er det, han har i tankerne. Men hvordan skal man kontrollere det? Jeg hørte også, at turister ikke må overnatte i København. Det nærmer sig sådan lidt det gamle DDR-system. Det skinner virkelig igennem, at man synes, det er tosset, det system Sverige har valgt. Jeg synes, danskerne er blevet meget selvfede.«

Den danske regering begrunder det jo med, at Sverige jo har en anden strategi. Har du tillid til den måde, de svenske myndigheder har håndteret epidemien på?

»Det er lidt svært at svare på. I og for sig har jeg det. Men det er da et problem med de høje dødstal. Og jeg har ikke tillid til de kommunale myndigheder, der har ansvaret for de ældre på plejehjemmene.«

Sebastian Cronholm, 35 år, lydtekniker

– Danmark åbner grænsen for Norge, Island og Tyskland, men ikke for Sverige. Hvad synes du om det?

»Det er lidt mærkeligt. Malmø og København er afhængige af hinanden. Jeg antager, at det er fordi, Sverige har valgt en mere liberal strategi. Jeg kan godt forstå den danske regerings tankegang, men på den anden side har vi altså ikke ret mange dødsfald og indlagte her i vores region.«

– Den danske statsminister vil diskutere en regional løsning for Øresundsregionen. Hvad tænker du om det?

»Hvis man skal vælge, er det vel bedre end ingenting.«

– Har du tillid til de svenske myndigheders håndtering af epidemien?

»Både ja og nej. Jeg er nok mest positiv. Danmark har færre døde, men vi har holdt samfundet og økonomien i gang.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Per Langholz

Lars Hansen: Kom venligst med link, der viser disse lande har udrejse forbud for egne borgere

Henriette Bøhne og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Per Langholz

Lars Hansen har det lidt stramt med at dokumentere.
Derfor kommer der et link her fra Altinget om rejserestriktioner fra midten af marts måned.
De fleste lande havde restriktioner mht indrejse.
Ingen havde udrejseforbud.

"Europa lukker ned: Sådan forsøger andre lande at begrænse coronasmitten"
https://www.altinget.dk/artikel/europa-lukker-ned-saadan-forsoeger-andre...

Eva Schwanenflügel

Her endnu et link om indrejseforbud fra resten af verden til Europa:

"Så lukker Europa: EU-chefer siger ja til 30 dages indrejseforbud"
https://www.altinget.dk/artikel/saa-lukker-europa-eu-chefer-siger-ja-til...

Lars Hansen

Det er ufatteligt så meget national selvfedme, der er blandt Informations faste skribenter. De mennesker på gaden i Malmø, som er blevet interviewet i artiklen, har da ikke magt til at lukke nogen grænser. De konstaterer bare helt nøgternt, at de bliver usagligt diskrimineret af den danske regering. Og sådan ville I nok også selv reagere, hvis det var jer, der var på den modtagende ende af det.

Og nej jeg gider ikke sidde og finde links til jer. Der har været masser af artikler i danske aviser om, at man ikke har måttet rejse mellem provinser i Italien og Tyskland, kun har måttet bevæge sig to kilometer væk fra sit hjem i Frankrig og så videre. Og heri ligger selvfølgelig også, at man heller ikke har måttet rejse ud af landet uden en særlig tilladelse.

Morten Fals, Nike Forsander Lorentsen og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Grænserne mellem Tyskland på den ene side og Holland og Belgien på den anden har gennem hele pandemien været åbne, men vendte tyskere tilbage fra udlandet, så har der været karantæneregler. Det har i praksis holdt folk tilbage fra at drage over grænserne.

Med opbakning fra alle partier i folketinget og en tilsvarende opbakning i den danske befolkning kan regeringens begrundelser for at lukke grænsen kun karakteriseres som accepteret. Den forestående gradvise åbning i både DK, Norge og Island er heller ikke noget særfænomen: Der er i øjeblikket en betinget åbning af grænserne mellem Frankrig, Schweiz, Østrig og Tyskland indtil man fra den 15.6 anvender Schengen-reglerne, men altså med den betingelse, at de tre første holder grænsen til Italien begrænset åben. Grækenland har netop inviteret turister dog med det forbehold, at briter bedes blive hjemme.

DK er mildt sagt ikke avantgarden i grænsespørgsmål. For lande, for hvem bevægelsesfriheden for borgerne er vigtig, ville det være væsentligt at bede om en ny begyndelse i spørgsmålet: Hvordan forholder Europa sig til pandemier? Det drejer sig ikke kun om mere eller mindre plausible grænselukninger og Schengen-reglerne men også om forsyningssikkerhed og indbyrdes assistance osv.

Eva Schwanenflügel

@ Lars Hansen

"Usagligt diskrimineret af den danske regering"..?

Igen, HVIS svenskerne havde noget imod dansk besøg hinsidan, kunne de jo kritisere deres egen regering for at tillade disse.

Men det forholder sig jo lige omvendt; danskere er hjerteligt velkomne, såvidt man da hører.
Problemet er, at det ikke er gensidigt.

Og det er selvfølgelig brandærgerligt for den almindelige svensker..
Men det kan den danske regering altså ikke gøre noget ved, sålænge Sveriges regering accepterer de høje dødstal blandt sin befolkning.

Sådan som reglerne er nu, hedder det 14 dages karantæne efter sverigesbesøg.
Det må man gå ud fra, de forskellige arbejdspladser er opmærksomme på.
Og at folk ellers overholder.
(Ellers er de nogle hundehoveder)

Det er heller ikke kun Danmark, der stadig har indrejseforbud fra Sverige, så det med den "nationale selvfedme" må stå for din egen regning.

Sören Tolsgaard, Per Langholz og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

"Igen, HVIS svenskerne havde noget imod dansk besøg hinsidan, kunne de jo kritisere deres egen regering for at tillade disse."

Det er der så også nogen af disse "manden på gaden", som har gjort. Men i og med, at det er den danske regering, der mener, at bevægelser over grænsen er meget farlige, var det da mere nærliggende, om den danske regering påtog sig opgaven med at forhindre egne borgere i at rejse ud og tage nye smittekæder med hjem. Den svenske regering har ingen interesse i at lukke grænsen for borgere fra andre EU-lande.

"Og det er selvfølgelig brandærgerligt for den almindelige svensker."

Jeg tror faktisk, langt de fleste svenskere ville have forståelse for den lukkede grænse, hvis blot det gjaldt for alle og ikke kun dem med den forkerte bopæl / nationalitet. Jeg må som dansker bosat i Malmø rejse frem og tilbage over Øresundsbroen så tosset, jeg vil, men min svenske nabo må ikke. Synes du ikke selv, det er en anelse svært at forklare for min nabo?

"Sådan som reglerne er nu, hedder det 14 dages karantæne efter sverigesbesøg. Det må man gå ud fra, de forskellige arbejdspladser er opmærksomme på. Og at folk ellers overholder."

Det skal man være helt ualmindeligt naiv for at tro på. Det bliver ikke engang registreret nogen steder, at en dansker har krydset grænsen.

Eva Schwanenflügel

@ Lars Hansen

Så du mener, den danske regering burde indføre et decideret udrejseforbud?
Og dertil et indrejseforbud for danske statsborgere i Sverige?

Det ville vist kun optrappe uenighederne, udover at være ekstremt drastisk.

Sverige må tage ansvaret for sin egen grænse.

En regional grænseåbning er jo på tale, men det diskuteres åbenbart mellem Danmark og Sverige i øjeblikket hvordan det skal kunne lade sig gøre.
Man kunne håbe på, det lykkes at blive enige.

Mht til Norge og Finland kan deres indbyggere jo også rejse til Sverige, så igen, det er ikke kun Danmark, der har lukket grænsen i 'selvfedme'..

Det er hidtil lykkedes meget godt med at overholde reglerne uden drakoniske forbud og overvågning herhjemme, så mon ikke også de fleste danske turister i Sverige kan finde ud af det?

Desuden er det de færreste, der rejser til Stockholm og Göteborg, hvor smitten er værst.

Lars Hansen

"Så du mener, den danske regering burde indføre et decideret udrejseforbud?"

Ja det ville da være det eneste logiske, hvis man mener, at rejser over landegrænser er så farlige. Det var jo stadig ikke primært udlændinge, der tog smitten med til Danmark. Det var danskere, der vendte hjem fra udlandet og herunder især Italien og Østrig.

"Mht til Norge og Finland kan deres indbyggere jo også rejse til Sverige, så igen, det er ikke kun Danmark, der har lukket grænsen i ’selvfedme’.."

Det er rigtigt, men i Norge håndhæves reglerne om karantæne rent faktisk, hvor det i Danmark kun er en "anbefaling", som ingen følger.

"Det er hidtil lykkedes meget godt med at overholde reglerne uden drakoniske forbud og overvågning herhjemme, så mon ikke også de fleste danske turister i Sverige kan finde ud af det?"

Det tror jeg jo. Og jeg tror også, at svenskere, tyskere og nordmænd på besøg i Danmark kan finde ud af at overholde reglerne.

"Desuden er det de færreste, der rejser til Stockholm og Göteborg, hvor smitten er værst."

Og på tilsvarende vis er det også kun en meget lille del af de svenskere, der normalt krydser Øresundsbroen, der kommer så langt væk fra.

Steffen Gliese

Enten er det for lidt eller også er det for meget - de samme kan sagtens mene det samme i forskellige spørgsmål.
Imidlertid er der kun ét egentligt væsentligt spørgsmål: har vi kendskab til danskere, der er taget til Sverige og har bragt smitte med tilbage, eller har de gennemgående teet sig ligeså fornuftigt, som de jo tydeligvis gør i herhjemme?

Anne-Marie Krogsbøll

For et par dage siden kom det frem, at SSi har beregnet, at der kan komme op til omkring 1500 smittede tyskere over grænsen som konsekvens af genåbningen. Det kom frem dagen efter, at regeringen havde lagt genåbningsplanen frem (hvorfor dog i alverden det? Kunne de ikke ta' og koordinere lidt?) Måske husker jeg forkert - men var det ikke kun få hundrede skiturister, som udløste epidemien herhjemme i staten af marts? Og man har intet lært - også de tyske turister får lov at smutte ind i landet uden karantæne. Det er noget fis at hævde, at vi er blevet klogere, for hvis vi var det, ville vi ikke lukke hundredevis af potentielt smittede tyskere ind uden karantæne. .

Så i mine øjne er man allerede ude på meget dybt vand med denne genåbning, Sverige eller ej. Og det kan jo aldrig være et godt argument for at dumme sig yderligere ved også at åbne for Sverige. Det er ikke et spørgsmål om retfærdighed, men om smittespredning - Fru Corona er fløjtende ligeglad med retfærdighed - prøv bare det argument af på hende.

Regeringen har ladet sig presse alt for meget, og har forladt forsigtighedsprincippet. Det kommer vi desværre nok til at fortryde. Og vi ville komme til at fortryde det endnu mere, hvis vi også åbnede op til Sverige.

Morten Fals, Peter Høivang, Per Langholz, Jens Christensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

De danskere, der vendte hjem med smitten fra Italien og Østrig, fik ganske rigtigt bare lov til at fise rundt uden begrænsninger - på SST's anbefalinger.

Senere blev de anbefalet karantæne, efter situationens alvor begyndte at gå op for SST.
Nu snakkede man om "inddæmning" af smitten.
Men så snart de første smittekæder herhjemme begyndte at brede sig som ringe i vandet, anbefalede man så "afbødning", hvad det ellers skulle betyde..

Senere kom det frem, at man totalt manglede et egentligt pandemiberedskab, med stor mangel på testkapacitet og værnemidler.

Men det er der efterhånden blevet rettet op på af en beslutsom og handlekraftig regering, og nu kan alle som har været i det smukke Sverige blive testet.

Hvordan går det med testningen hinsidan..?

Du modsiger jo dig selv, Lars; på den ene side påstår du at ingen følger karantænereglerne, på den anden side at alle godt kan finde ud af at overholde dem..

Sorry, det hænger ikke så godt sammen ;-)

Peter Høivang, Per Langholz, Anne-Marie Krogsbøll og Jens Christensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Anne-Marie, du har helt ret; også virolog Allan Randrup Thomsen har udtrykt stor bekymring ved dette perspektiv.

"Op mod 1500 smittede turister kan komme til Danmark, viser nye beregninger"
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-30-op-mod-1500-smittede-turister-...

Lars Hansen

"Du modsiger jo dig selv, Lars; på den ene side påstår du at ingen følger karantænereglerne, på den anden side at alle godt kan finde ud af at overholde dem."

Jeg siger, at de fleste godt kan finde ud af at overholde reglerne om at holde afstand og vaske hænder, som vel efterhånden gælder i alle lande kloden over. Men selvfølgelig går folk ikke 14 dage i karantæne, fordi de har tilbragt weekenden i deres sommerhus i Sverige. Det giver jo ingen mening, og danskerne kan godt finde ud af at tænke selv.

I øvrigt er der godt nyt til rejsehungrende svenskere, idet Danmark tilsyneladende ikke længere blokerer for transitrejser:

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-31/dansk-granspolis-tillater-svenska-...

Anne-Marie Krogsbøll

"Men selvfølgelig går folk ikke 14 dage i karantæne, fordi de har tilbragt weekenden i deres sommerhus i Sverige. Det giver jo ingen mening, og danskerne kan godt finde ud af at tænke selv."

Ligesom skiturister?

Lars Hansen

Noget helt andet er, om man i grunden har lyst til at rejse, selvom man gerne må. Hvis et besøg i Det skæve tårn i Pisa skal ske iført mundbind og alarm, så bliver jeg personligt nok hellere hjemme :-)

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-31-nu-genabner-det-skaeve-tarn-i-p...

Lars Hansen

@ Anne-Marie Krogsbøll

Skituristerne fulgte jo bare de retningslinjer, der var eller rettere ikke var, da de var afsted. Når skistederne åbner for næste sæson bliver det givetvis uden overfyldte lokaler med afterski og fløjter, der går på omgang :-)

Morten Fals og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Ketilbjørn Jonsen

@ Flemming Olsen
Du mener altså at fordi en enkelt svensker har en mening, så gælder det for hele den svenske befolkning!
Vi har alle meninger, men at gøre en persons mening til noget almen gyldigt er godt nok primitivt, faster

Jørgen Mathiasen

Udenrigsministeriets vejledning er åbenbart indrettet på at jage folk en skræk i livet. Hvem i alverden vil rejse til i 4 mio-byen med Berlin 6.338 infektioner for at sidde 14 dage i karantæne bagefter?

Almindelige mennesker får nok mindst muligt besvær og færrest spekulationer ved at blive i deres eget land, ualmindelige mennesker kan let gennemskue udenrigsministeriets vejledning og kan selv finde ud af at gøre det rigtige.

Jørgen Mathiasen

Hvem i alverden vil rejse til 4 mio-byen Berlin med 6.338 infektioner...

Thomas Andersen

Igen, man læser og tolker tingene forskelligt.

Jeg er f.eks. meget imponeret over at vores regering har overbevist så mange, om at de alene er garanter fot at smitten ikke spreder sig.
At regeringen skulle være blevet presset til at genåbne dele af samfundet, at regeringen skulle være blevet presset til dit og dat.

Det eneste jeg tror at regeringen er blevet presset til, det er at åbne grænserne for nogle turister i provinsen. Men regeringen har måske også ladet sig presse, for hvis turismen dør i Jylland, så er det nok ikke særlig mange stemmer som socialdemokratiet får skrabet sammen i det område. Og i Sønderjylland har DF jo stået stærkt, og dem vil A gerne have fat i.

Så længe socialdemokratiet kan vise den som stærk og handlekraftig mand/kvinde i grænse/udlændigespørgsmålet, så roder DF rundt i opløsningstilstand og Socialdemokratiet kan blive ved magten.

PS. Er den håndtrykslov endelig blevet suspenderet?

Sören Tolsgaard

Lars Hansen -

”Ingen vil vel betvivle, at det medfører præcist den samme risiko for smittespredning, hvis en dansker fra Århus besøger Göteborg, som hvis en svensker fra Göteborg besøger Århus. Og dermed er der jo tale om usaglig diskrimination.”

Godt forsøgt, men det passer jo ikke. Hvis en person fra et land med få smittespredere besøger et land med mange smittespredere, er risikoen (sandsynligheden) for smittespredning mindre, end hvis en person fra et land med mange smittespredere besøger et land med få smittespredere. Risikoen er større, jo større forskellen mellem de to lande er, størst for det smittefattige land, mindst for det land, hvor smitten er udbredt. Risikoen for ”at tage noget med hjem” er ligeledes størst for den, der besøger et land med udbredt smitte. Så udveksling er på alle måder ”win-win” for det smitteplagede land, risikabel for det smittefattige land.

På den måde er det dumt, at vi lader danskere bevæge sig frit i Sverige. Ikke mindst, fordi det bl.a. er personer, som er udenfor pædagogisk rækkevidde. Smittekæderne på Vestegnen kan have en sammenhæng med dette, hvilket myndighederne forhåbentlig checker. Derimod kan vi næppe regne med svensk initiativ, jf. de anførte betragtninger ang. smitterisiko.

”Det samme gælder nu, hvor Danmark tillader turisme fra 3 bestemte lande, som ikke er valgt ud fra deres smittetal men i stedet ud fra, hvor de danske sommerhusudlejere har det største market. Hvis man vil graduere ud fra smittetal kan Sverige selvfølgelig ikke komme med i første runde, men der er mange andre lande i Europa, som har lige så lave smittetal som Tyskland.”

Tøv nu lige en kende, Lars Hansen. Blandt vore nabolande har vi valgt de tre, som har lavest smittetal, og fravalgt det/de (Sverige/UK), som har højest. Der er naturligvis en portion snusfornuft i at inkludere Tyskland, men det er jo en beslutning, som mange jyske kommuner med stort flertal af V og DF vælgere har presset på for, så regeringen har her i det mindste vist den samarbejdsvilje, som den beskyldes for at mangle.

Mht. fjernere lande i Europa, har flere af de lande, hvorfra vi normalt modtager turister, særlig Holland og Frankrig, fortsat høje smittetal. Lave smittetal finder vi faktisk kun i de lande, hvorfra man sjældent rejser til Danmark. Det kunne således være klædeligt og ikke særlig risikabelt at invitere Finland, Baltikum, Polen, Tjekkiet, Østrig, Schweiz, Portugal, Grækenland (m.fl.), men noget sådant ville medføre diplomatiske knubs, og da de danske faciliteter antagelig vil blive booket fuldt op af de talrige tyskere, har vi vel allerede ydet, hvad vi kan, i denne svære tid.

Bemærk i øvrigt, hvorledes grækerne, som måske har håndteret epidemien bedst af alle europæiske lande, er selektive og samtidig går særdeles pædagogisk til værks. Der bliver næppe mulighed for backpacking foreløbig, og de lande, hvor covid-19 fortsat florerer, har udsigt til fortsatte karantæner og/eller isolation.

https://www.berlingske.dk/europa/graekenland-vil-indfoere-regional-loesn...

”Set i det bredere perspektiv er der også risiko for, at danskerne selv vil miste respekt for hele reguleringen og de adfærdsmæssige opfordringer, når det er tydeligt, at der ikke længere ligger sundhedsmæssige men rent politiske og økonomiske overvejelser bag de ting, regeringen gør.”

Ovenstående betragtninger tydeliggør, at der naturligvis ligger både sundhedsmæssige, økonomiske og politiske overvejelser bag både den danske og andre europæiske landes exit-strategier. Der er realpolitiske og diplomatiske aspekter, og fortsat desuden vigtige overvejelser ifm. de forskellige landes vidt forskellige håndtering af epidemien.

Og man kunne da håbe på, at svenskerne efterhånden begynder at fatte endnu et velment vink med en vognstang.

Per Langholz, Henriette Bøhne, Eva Schwanenflügel, Peter Høivang og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg tænkte på karantæner, Lars Hansen. Som jeg husker det (kan huske galt), blev de vel også tilrådet den gang - ganske som man nu tilråder, men som du siger, ingen vil gøre. Og fordi de fik lov at komme ind i landet uden karantæner, spredte de smitten. Som det vil ske nu mht. udenlandske turister.

Anne-Marie Krogsbøll

Hvor ville dette være en fantastisk nyhed, hvis det viser sig at være rigtigt: https://politiken.dk/udland/art7807599/Virussen-mister-sine-kr%C3%A6fter

Men igen skal forsigtighedsprincippet benyttes - for den pågældende læge er tydeligvis ude i et ærinde om at skubbe for mere genåbning. Nu går der nok kun få dage, så hører vi de hjemlige genåbningslobbyister slå ukritisk på tromme for, at virus ikke mere er farlig, så der skal genåbnes endnu mere.

Så er det bare vi må sige til dem: I har råbt og råbt om manglende evidens for nedlukning - så hvor er evidens for, at mere genåbning nu er sikker?

Det er en fantastisk nyhed, hvis det viser sig at være sandt - men egentlig evidens kommer til at mangle et godt stykke tid. Og der er vel heller ikke noget i vejen for, at virus har udviklet forskellige egenskaber rundt om i Europa og verden? Det, der måske gælder i Italien mht. virus' farlighed, gælder vel ikke nødvendigvis i Danmark?

Per Langholz, Eva Schwanenflügel og Jens Christensen anbefalede denne kommentar

@Anne-Marie Krogsbøl

Det ville ganske rigtigt være en god nyhed, men som du siger mangler der stadig evidens. I Sverige har man set, at antallet af påviste nye smittetilfælde har ligget ret konstant de sidste to måneder, men antallet af dødsfald er dykket med mindst 60-65% og antallet af nye indlæggelser på IVA er dykket tilsvarende. Men det er endnu ikke til at sige, hvad den divergens dækker over. Det kan være fordi, man tester mere, eller fordi man lykkes bedre med at beskytte de mest sårbare borgere. Men det kan også være fordi, virus har ændret sig i en mindre aggressiv retning.

Apropos det der med danskere, der futter rundt i Sverige. Må indrømme, at jeg ikke kan lade være at synes, det er lidt morsomt. Men i den mere seriøse afdeling er der nok tale om endnu en "supersmitter", hvor de 12 unge mennesker formentlig har været i byen sammen og er blevet hostet på at den samme smittede bartender eller -gæst.

Det er næppe sådan, at en af dem er blevet smittet og herefter har nået at smitte de andre i løbet af de få dage, turen varede. Så fokus bør virkelig ligge på de store arrangementer og også nattelivet, som jeg har lidt svært ved at forstå, at man ikke har skredet mere ind over for i Sverige.

https://www.tv2lorry.dk/roskilde/gymnasie-ramt-af-coronavirus-fem-elever...

Sören Tolsgaard
Per Langholz, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

@ Søren Tolsgaard

Det vil vise sig. Indtil videre gør virussen ikke andet end gradvist at forsvinde fra både Europa (minus det tidligere Sovjetunionen) samt Nordamerika (minus Mexico), hvilket jo er glædeligt. Og sommeren er alt andet lige en god årstid, fordi vi opholder os mere udendørs.

Anne-Marie Krogsbøll

Rendyrket idioti:
https://www.berlingske.dk/samfund/kenneth-darre-oplevede-hvordan-der-ikk...

Selv om befolkningen som helhed er fornuftige, skal der bare 10 % idioter til for at ødelægge det hele. Og gymnasieeleverne er ikke nødvendigvis idioter - de er bare teenagere - men resultatet er det samme.
.
Luk ned igen, inden det er for sent!

Sören Tolsgaard

Nu publiceres det faktuelle forløb af overdødeligheden:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-02-ekstrem-overdoedelighed-ramte-...

Sverige bør tilsyneladende justere de officielle tal for covid-19 dødsfald:
https://www.berlingske.dk/internationalt/sverige-har-et-af-verdens-hoeje...

Men tværtom forsøger regeringen fortsat at pynte på forholdene:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ75LQ/dokument-avslojar-sa-forsoke...

Sverige har helt set gjort for lidt og/eller for sent, men omvendt har Danmark og alle andre lande I Europa gjort alt for meget, og dermed:

1) spildt penge, som kunne være brugt meget bedre på andre ting
2) unødvendigt begrænset borgernes frihed
3) sat demokratiet ud af kraft med nødrets-lovgivning, som slet ikke var nødvendig.

Og det bør man selvfølgelig lære af, ligesom Tegnell nu erkender, at der burde have været gjort mere I Sverige:

Tegnell självkritisk: Mer åtgärder hade behövts
Om det hade gått att backa bandet hade statsepidemiolog Anders Tegnell satt in fler åtgärder tidigare för att stoppa pandemin i Sverige. Det slår han fast i en intervju med Sveriges Radio Ekot.
- Jag tror att det finns förbättringspotential i det vi har gjort i Sverige, helt klart, säger han.
Medan andra länder ser låga dödstal så dör fortfarande närmare 50 personer om dagen i Sverige. I en intervju med Sveriges Radio Ekot är nu statsepidemiolog Anders Tegnell självkritisk och säger att Sverige borde ha gjort mer tidigare.
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort, säger han till Sveriges Radio.
SR: Någonstans mittemellan?
– Ja, jag tror att det finns förbättringspotential i det vi har gjort i Sverige, helt klart. Och det vore bra att veta mer exakt vad man ska stänga ner för att hindra smittspridningen bättre.
Enligt Sveriges Radio är det de höga dödstalen i Sverige som har fått Tegnell att tänka om. Exakt vad som kunde ha gjorts annorlunda vågar han däremot inte svara på ännu. Han hoppas att det går att ta lärdom av det som händer i andra länder nu då de börjar lätta på restriktionerna.
– Egentligen har alla länder slängt in allt med en gång. Sverige är ett av de få länder som jobbat upp ett stopp mer och mer. Alla andra länder började med jättemycket på en gång, och problemet med det är att man egentligen inte vet vad av alla åtgärder man vidtagit som har bäst effekt. Möjligen får vi veta det nu när man börjar plocka bort åtgärder, en i taget, och då kanske vi får någon slags lärdom om vad ytterligare, förutom det vi gjorde, skulle man kunna göra utan att köra den totala nedstängningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Sider