Læsetid: 3 min.

Nekrolog: Selvom Thorkild Grosbøll var præst, søgte han ikke efter guddom – han var optaget af menneskeligheden

Som præst søgte Thorkild Grosbøll vedholdende efter menneskelighedens ansigt. Søndag eftermiddag døde han
Som sognepræst udløste Thorkild Grosbøll en proteststorm, da han i 2003 erklærede, at han ikke troede på Gud.

Som sognepræst udløste Thorkild Grosbøll en proteststorm, da han i 2003 erklærede, at han ikke troede på Gud.

Janus Engel

13. maj 2020

Thorkild Grosbøll, der døde søndag eftermiddag i en alder af 72 år, blev kendt både i og uden for Danmark som ’præsten, der ikke troede på Gud’, efter han i 2003 udgav det religionshistoriske og -filosofiske essay En sten i skoen.

Han var på dette tidspunkt sognepræst i Taarbæk Kirke, og den lille bog resulterede i, at han blev suspenderet fra embedet. Men »Taarbæks borgere og menighedsråd gik i aktion for at beholde Grosbøll som sognepræst, og efter næsten to års tovtrækkeri blev Grosbøll genindsat i embedet, hvor han virkede frem til 2008«. Således står der om ham på Taarbæk Kirkes hjemmeside.

Selv opfattede Thorkild Grosbøll sit præstevirke som dybt meningsfuldt, har han sagt. Og snarere end at tærske langhalm på hans opgør med Folkekirkens bekendelsesgrundlag må det nu være det vigtigste at interessere sig for, hvad der for ham var meningsfuldt i kristendommen.

I En sten i skoen skriver han:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hanne Ribens
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Christian Skoubye
  • Viggo Okholm
  • Marianne Borgvardt
  • Torkil Forman
  • Jens Flø
  • Steffen Gliese
  • Thomas Tanghus
  • Anne-Marie Jørsboe
  • Oluf Husted
  • Dorte Sørensen
  • Randi Christiansen
Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Christian Skoubye, Viggo Okholm, Marianne Borgvardt, Torkil Forman, Jens Flø, Steffen Gliese, Thomas Tanghus, Anne-Marie Jørsboe, Oluf Husted, Dorte Sørensen og Randi Christiansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Han lyder som et dejligt eksemplar af den menneskelige race. Var han ikke med til at stille spørgsmålet 'hvem gud' i stedet for uden omtanke at labbe skriften og andres fortolkning af den i sig? Som er den nemme løsning. Men kirken er fællesskabets hus, hvor vi kan mødes i ånden og få en pause til at meditere over vores eget forhold til skabelsen.

Eva Schwanenflügel, Niki Dan Berthelsen, Estermarie Mandelquist og Jens Flø anbefalede denne kommentar
Dorthe Jensen

Husker sagen, hvor biskop Lise Lotte Rebel var efter ham. Han var et spændende og menneskeligt menneske, og uanset han ikke fulgte enhver retningslinje fra folkekirken, så prædikede han for en fyldt kirke.

Grosbøll var en gave til Danmark, da han skrev om stenen i skoen.
Alle religioner og alle samfund har brug for præster, der ser med åbne øjne.

Eva Schwanenflügel og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Torkil Forman

Gad vide om Thorkild Grosbøll kendte til Winnie Maj Mydahls 3 bøger, beretningen om Jesu liv eller Martinus Kosmologi. Begge utrolige optimistiske skildringer,- af samme ånd som hvad Brosbøll var og er. Ville gerne have spurgt ham herom, men måske andre ved noget?

Flemming Olsen

Ærligt talt, nu har jeg betalt kirkeskat siden jeg var 18 år, så vil jeg sørme ikke snydes for opstandelsen. Hvis folkekirkepræster som Grosbøll sår tvivl om det evige liv, vil jeg i alt fald have mine penge tilbage.

Henrik Brøndum, Hanne Wilmann og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Tak for den nekrolog!
Jeg kendte kun Grosbøll om jeg så må sige på anden hånd, gennem nogen der havde mødt ham og delte hans meningheds sympsti for ham og delte vreden over de kræfter i og udenfor kirken som han var for hård kost for.
Ikke underligt at Rebel ikke magtede Grosbøll, som det heller ikke er underligt at Jan Lindhardt gjorde!

Randi Christiansen

Man fandt måske et kompromis, hvor det ikke blev nødvendigt at omkalfatre grosbølls økonomi?

Et udtryk for folkekirkens rummelighed. For det er jo således, at selv den fundamentalistiske del af folkekirken godt kan se, at guds spørgsmålet ikke er videnskabeligt kortlagt men er og må være en helt personlig sag.

Hvad jeg personligt har erfaret er, at 'mennesket ikke lever af brød alene'. At vi rummer en immateriel dimension, uden hvilken livet bliver endimensionelt. Den dimension lægger kirken hus til, at vi kan kontakte alene og i fællesskab. Den meditation tror jeg ikke, at grosbøl fornægtede. Man kan vel snarere sige, at han insisterede på en udvidelse af et forældet og åndeligt klaustrofobisk kirkeliv.

Kirken er guds hus. Hvem gud kan man med rette spørge. Og svaret fra kirken må være, at kirken peger, den enkelte må selv deltage i den i øvrigt potentielt meget spændende samtale i dimensionen, vi refererer til som Guds.

Søren Fosberg, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Poul Nielsen

Jo, han fik pludselig en åbenbaring, da det viste sig at kunne komme til at koste ham noget at hælde vand ud af ørene.

Randi Christiansen

Poul nielsen, jeg synes ikke, det er fair, at tilsværte grosbøls eftermæle. Tværtimod bør han anerkendes for at pege på kirkens rigide forkyndelse.

Thorkild Saxe, Søren Fosberg, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Thorkild Saxe

Grosbøll var ikke fundamentalist, og bl.a. derfor var han interessant at læse - i modsætning til et par andre muligvis fundamentalistiske ateister her i tråden. Fundamentalt er det dog fortsat, at man kun helt undtagelsesvis sviner om en nekrolog.

Søren Fosberg, Ete Forchhammer , Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Grosbøl var sikkert et fint menneske, men hvorfor i alverden blive præst, hvis man ikke tror på Gud og gerne vil forkynde sin ateisme? Han kunne jo være blevet alt muligt andet godt.

Henrik Brøndum, Ole jakob Dueholm Bech og Henrik Andersen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Else marie, var det ikke snarere således, at det, som grosbøl efter sikkert megen refleksion nåede frem til ikke at tro på, var kirkens begrænsede gudsbegreb? Og så er det da modigt at insistere på en udvidelse heraf tilmed indenfor kirken.

Jeg ved af personlig erfaring, at det kan lade sig gøre at møde helligånden i kirken.

Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Thorkild Saxe

Else M. A: Du definerer her Grosbøll som ateist. Det tror jeg ikke, han ville være enig med dig i, men jeg ved det ikke. Mig bekendt sagde G. aldrig, at han ikke troede på Gud, han sagde noget andet og vist nok mere kryptisk. Du definerer ham ud fra dine egne "fordomme" om begrebernes betydning. Jeg definerer ham bare som ikke-fundamentalist.

Søren Fosberg, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Tak for svarene. Men jeg holder fast ved, at præster i Folkekirken skal forkynde evangeliet "rent og purt", som de lover, når de bliver ordineret.

Poul Nielsen, Ole jakob Dueholm Bech og Henrik Andersen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Else Marie Arevad, helt ok at du holder på at evangeliet skal forkyndes "rent og purt". Det er så lige det med det rene en del af kirken har det problematisk med, hvilket Grosbøll nok prøvede at påvise. Havde han ikke holdt sig til både præsteløfte og andre forskrifter, havde nok hverken hans menighed insisteret på at få ham tilbage som deres præst, eller Jan Lindhardt sagt god for ham. Du vil vel ikke anklage en hel menighed og Roskildebispen for ukristelig adfærd?? Husk, en del af det rene og pure evangelium hedder "dømmer ikke!"

Poul Nielsen

Den 23. maj 2003 bragte Grosbøll sig selv i dagspressens søgelys med et interview i Weekendavisen. Heri fremførte han det synspunkt, der også var hans bogs omdrejningspunkt, at han ikke tror på en skabende og opretholdende Gud.
Grosbøl udtalte til Ude og Hjemme, uge 24, 2005: "Gud hører fortiden til. Han er faktisk så gammeldags, at det undrer mig, at moderne mennesker overhovedet kan tro, at han eksisterer. Jeg er rigtig grundig træt af al den tomme snak om mirakler og evigt liv."
Lindhardt tog den 20. maj 2005 Grosbøll op til en slags konfirmation i vidners nærvær og bad ham besvare trosbekendelsens enkelte led (herunder: "Jeg tror på Gud Fader den almægtige, himlens og jordens skaber ..."). Efter at pastor Grosbøll havde svaret "ja" til dette, bekræftede han påny sit præsteløfte med sin underskrift.

Randi Christiansen

@poul nielsen - tak for den opdatering. Og her kan kan man vel sige, at grosbøll trækker torsk i land.

Jeg vil dog stadig respektere ham for at udfordre kirkens gudsbegreb. At han så ikke gjorde det så begavet, kan jeg godt tilgive. For var man gået ham på klingen, er der nok også tale om, at hans eget gudsbegreb trængte til en genopstandelse. Kirken er et sted til esoteriske overvejelser og meditationer og det er kun godt, hvis den kirkelige institution giver god plads til det, selvom de vigtigste kristne belæringer i min optik er, at guds rige er indeni jer, og søg guds rige først, og alt andet vil blive dig givet. Mon ikke inkvisitionerne har brændt belæringen om vigtigheden af tanke-tros-og ytringsfrihed så effektivt ind i vort dna, at vi forhåbentlig aldrig glemmer det igen.

Een af menneskets store udfordringer er at balancere imellem egenomsorg og omsorg for omgivelserne. Vi er i en kosmisk læringsproces, som giver bedst udbytte ! hvis vi er fordomsfrie og nysgerrige.

En skabende og opretholdende gud? GeneratorOperatorDestroyer - principper som ses udfoldet overalt i den skabelse, som vi er del af og interagerer med konstant efter endnu ikke fuldt forståede lovmæssigheder. Så man skal nok i disse forhold afholde sig fra at være for skråsikker, også på andres vegne. Og det gælder især for kirken.

Poul Nielsen

@Randi Christiansen - ja, det synes jeg godt, man kan sige, uden at skulle skamme sig.
Sola fide, (lat. 'ved tro alene'), er en grundformel i reformatorisk teologi, som i tilslutning til Luthers oversættelse af Romerbrevet 3,28 skal fastholde, at mennesket retfærdiggøres og frelses ved at tro på Guds ord. Denne formel har også fundet optagelse i katolsk teologi.
En præst, der af al magt forsøger at tage troen fra folk, misbruger sit embede og skænder såvel det som sit eftermæle.

Randi Christiansen

@poul nielsen - du glemmer, at 'guds ord' i bibelen er baseret på en tolkning, som først har passeret diverse filtre i det begrænsede menneskelige intellekt herunder f.eks. kirkekonventet i nikæa 400+, hvor kirken og den politiske sektor enedes om en redigering af bibelen til det, du kalder guds ord.

Man skal være meget naiv for at være bogstavtro ifht dét skrift, og det opgør forsøgte grosbøll så. På en kluntet måde javel - men 'lad den, der er ren, kaste den første sten'.

Og lad mig tilføje at 'sola fide' ikke taler om guds ORD, der som nævnt er kontamineret af mere eller mindre smudsige menneskelige hensigter, men om kontakt med gudsriget indeni dig.

Poul Nielsen

Jeg brugte Store Danske som kilde, Randi, da jeg ikke selv er særlig bibelkyndig:
"sola fide, (lat. 'ved tro alene'), grundformel i reformatorisk teologi, som i tilslutning til Luthers oversættelse af Romerbrevet 3,28 skal fastholde, at synderen ikke retfærdiggøres ved gerninger, men alene ved tro på Guds ord. Dette ord eller evangelium er alene bevidnet i Bibelen (lat. sola scriptura) og forkynder den alene på Guds nåde (lat. sola gratia) beroende frelse, sådan som den alene findes i Kristus."
Jeg har hidtil været godt tilfreds med min barnetro, og det Fadervor min mor lærte mig. Andet kirkeligt interesserer mig ikke så meget, heller ikke hvad andre vælger at tro på, men jeg kan ikke fordrage hyklere og kirkesvindlere.

Randi Christiansen

Ok poul, så skulle du sætte dig en smule mere ind i kirkens historie, for noget større bedrag, end det som skete ved kirkemødet i nikæa, findes næppe.

Ethvert tænkende menneske må opponere mod den bogstavtro læsning af bibelen