Læsetid: 9 min.

Scandinavian Star: Søfartsstyrelsen undersøgte ikke uenighed mellem ansatte

30 år efter mordbranden på Scandinavian Star har Søfartsstyrelsen på trods af nye oplysninger stadig ikke undersøgt uenigheden om, hvorvidt styrelsens ansatte kendte til skibet, inden det blev sat i rute. Det understreger, at sagen aldrig er blevet undersøgt til bunds, mener folketingsmedlemmer
I DR-dokumentarserien om Scandinavian Star siger en tidligere skibsinspektør fra Søfartsstyrelsens kontor i Frederikshavn, at hverken han eller andre på kontoret kendte til, at færgen var ankommet til byens havn. Men det modsiges af andre på kontoret, viser aktindsigt. Godt en uge senere udbryder branden på færgen på vej fra Oslo til Frederikshavn.

I DR-dokumentarserien om Scandinavian Star siger en tidligere skibsinspektør fra Søfartsstyrelsens kontor i Frederikshavn, at hverken han eller andre på kontoret kendte til, at færgen var ankommet til byens havn. Men det modsiges af andre på kontoret, viser aktindsigt. Godt en uge senere udbryder branden på færgen på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Norsk politi/DR

13. maj 2020

Vidste ansatte på Søfartsstyrelsens distriktskontor i Frederikshavn i slutningen af marts 1990, at der nede i havnen ved Paradiskajen – omkring tre minutters gang fra kontoret i Tordenskjoldsgade – var ankommet en stor passagerfærge ved navn Scandinavian Star, der et par dage efter skulle indsættes på ruten Frederikshavn-Oslo?

I årevis har svaret på det spørgsmål delt vandene mellem tidligere ansatte i Søfartsstyrelsen. Nej, siger nogle af de tidligere ansatte, mens andre siger ja.

Nu viser en aktindsigt, som Information har fået, at Søfartsstyrelsen i efteråret 2016 fik oplysninger om, at navngivne medarbejdere angiveligt havde kendt til skibets ankomst. Men det er ikke blevet undersøgt nærmere. Og det møder nu kritik fra flere folketingsmedlemmers side.

Svaret på spørgsmålet er nemlig langtfra ligegyldigt: Hvis ingen på det lokale distriktskontor var klar over, at det 141 meter lange og ni dæk høje skib overhovedet havde lagt til kaj nede i havnen, så giver det sig selv, at Søfartsstyrelsen – hvis opgave det netop var og er at udføre kontrol af ankommende skibe – ikke undersøgte skibet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Graae
  • Mads Greve Haaning
  • Tommy Clausen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Oluf Husted
Anders Graae, Mads Greve Haaning, Tommy Clausen, Peter Beck-Lauritzen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Beck-Lauritzen

-er svaret fra Brian Mikkelsen, ikke retvisende! Fulgt op af en fortrolig rapport med navngivne personer! Et skibsinspektørkontor, der er uvidende om, hvad der foregår, 200 m væk fra kontoret! En tre-deling af opklaringsarbejdet, N, S & DK! Frederiksberg politi skal efterforske ejerskabet, et ejerskab, de amerikanske myndigheder ikke kunne trænge til bunds i, i forbindelse med IMO registrering!
Følg pengene, ikke stråmanden Johansens skattefradrags-cirkus. Følg op på de tidligere brande i Sea-Escape skibe. Hvor svært kan det være, hvis myndighederne vil! Den sag er bare så rådden!

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Oluf Husted, Mads Greve Haaning, Tommy Clausen og Steen Obel anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Som sagt tidigere, denne mordbrand stinker ad helvede til!

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Peter Beck-Lauritzen, Oluf Husted og Mads Greve Haaning anbefalede denne kommentar