Det hjælper ikke at flytte minoritetsbørn til andre skoler. Men hvad hjælper så?

Det bliver ofte set som et problem, når der er for mange minoritetsbørn på en skole. Derfor har Aarhus Kommune siden 2006 fragtet tosprogede børn med sprogstøttebehov i bus til skoler i byen med flere majoritetsdanske børn – de såkaldte busbørn. Formålet har været at øge fagligheden og undgå skoler med 100 procent minoritetselever.
Men busordningen i Aarhus har ført til dårligere faglige resultater og mistrivsel blandt de henviste børn, hvis man sammenligner med de elever, der blev på den lokale folkeskole. Det viser ny forskning lavet af Trygfondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – VIVE som omtalt i Jyllands-Posten i maj. Undersøgelsen viser desuden, at minoritetsbørnene, der blev kørt med bus til andre skoler, heller ikke legede eller var mere sammen med majoritetsdanske børn i frikvartererne.
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »
Er det nu kommet så vidt at man også på Information skriver dangelsk?: der er sgu da ikke noget der hedder "fuldstændig basic" på dansk.
Jan Damskier, det er jo et citat.
Tak for den undersøgelse - bare sørgeligt at Århus kommune ikke vil nedlægge bus-strategigen og i stedet bruge resurserne på flere og bedre uddannede lærer på de skoler med mange tosprogede børn.
Hvad med at staten betaler et tillæg til skoler med mange tosprogede børn så der kan ansætter flere lærer til hver klasse her eller opdele undervisningen i mindre afdelinger. Er det ikke lige til "højre benet" i de kommende velfærdsforhandlinger ifølge - Regeringens aftalepapir?
Steffen Gliese: Det er jeg godt klar over. Hvad med at skrive (basalt, grundlæggende eller fundamentalt, red.)?
Det største problem er at pæredanske antiracister flytter deres børn eller ved fødslen indskriver deres børn i små søde private skoler. Det er deres mangel på solidaritet der gør at minoriteterne ender med at være majoritet på den lokale skole. Den elefant i stuen er der ingen heller ikke på venstrefløjen der ønsker at se.
Jeg synes egentlig denne undersøgelse er og bliver en selvfølgelighed. Utroligt at såkaldte eksperter er hoppet på den limpind her og tror at hvis bare de "stakkels" minoritets børn ser "rigtige" børn som helt sikker er dybt sociale og ikke lader sig påvirke af forældres antipatier mod nye medborgere,og hele af sig selv gør rigtig meget for at give disse børn en kærlig velkomst.
Hvordan nogen kan tror at der opstår fællesskab med gæster fra en anden bydel og som i øvrigt allerede i en gæstesituation her vil føle sig mindreværdig,er mig en gåde.
Desværre er jeg også ret sikker på at der blandt progressive forældre er fortalere for stærkere integration og fællesskab, men deres egene børn? nej de skal passes på!
Generalprøve på "Ghettoplanen"?
Hvad man skal gøre? Man skal halvere antallet af elever i klasserne, forkorte skoledagen med ca. 30%, operere med små, nære skoler med få lærere og få elever, så man kan overkomme institutionspræget til en vis grad.
Så skal man tage indholdet i undervisningen alvorligt og udvikle undervisning, der i hvert tilfælde lader sig annamme af eleverne.
Men man skal ikke forfalde til at undervise ud fra elevernes forståelse af verden, som i sagens natur er stærkt begrænset: de har endnu ikke kunnet tilegne sig større mængder viden og erfaring, man skal ikke lade pædagogikken styre, hvad der kan læres, man skal tro på, at stort set ethvert barn kan lære det, skolen underviser i, hvis man formår at give det de redskaber, det har brug for.
Så skal det nok blive godt!