Læsetid: 4 min.

»Når studielivet forsvinder, så forsvinder min motivation også«

De første par uger var onlineundervisningen ikke noget problem, men så satte manglen på koncentration og motivation for alvor ind, forklarer to universitetsstuderende. Det sociale fællesskab på universitetet er en vigtig del af uddannelsen, mener de
Selv om Marius Keller tog i sommerhus med en studiekammerat for at få lidt luftforandring, så har det været svært at opretholde studiefællesskabet under de seneste måneders onlineundervisning.

Selv om Marius Keller tog i sommerhus med en studiekammerat for at få lidt luftforandring, så har det været svært at opretholde studiefællesskabet under de seneste måneders onlineundervisning.

Anders Rye Skjoldjensen

29. juni 2020

Godt nok har 23-årige Marius Keller fået købt nogle potteplanter til sit værelse i en delelejlighed på Vesterbro, men ellers har der ikke været meget gang i studielivet de seneste måneder. De første par uger efter nedlukningen gik det ellers meget godt med at læse på fjerde semester af statskundskabsstudiet på Københavns Universitet derhjemme og online. Men efter den første benovelse over, at universitetet og underviserne egentlig klarede det meget godt, satte trivialiteten ind, fortæller Marius Keller.

»Det var først efter et par uger, at det startede med at gå ned ad bakke. Man bliver helt bims af sidde alene i det samme rum hele tiden, og skærmen gør også noget ved en,« siger Marius Keller og har svært ved at svare på, hvad det er skærmen gør. Men koncentrationen falder i hvert fald.

»Det er en helt anden fornemmelse at sidde alene og blive undervist, så kan du lige gøre lidt rent imens, og så har du pludselig glemt at høre efter i en halv time,« forklarer han.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Munk
  • Henning Kjær
Carsten Munk og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Andersen

Min egen oplevelse står i diametral position til deres. Er kandidatstuderende og har personligt aldrig haft et bedre semester, end dette hvor fjernundervisning og digitale værktøjer var en det af praksissen. Min motivation har været fin, haft langt bedre tid til at læse op og forberede mig, mulighed for at gemme og genhøre forelæsninger.

Alt i alt har det været det mest givende studietid, da så mange andre praktiske problemer forsvandt. Måske alder og modenhed har en finger med i spillet.

olivier goulin, Jannick Sørensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Gustav Wammen

@Michael Kamp
Eller måske det bare handler om personlighed, og hvordan man lærer mest optimalt. Statistikkerne baseret på spørgeskemaerne om onlineundervisningen er så småt begyndt at komme ud. Majoriteten har haft negative oplevelser med den - både ift. det praktiske, men især også ift. indlæringen. Man har skyklapper på, hvis ikke man anerkender de store problemer som onlineundervisningen medfører ift. de studerendes sociale og mentale sundhed samt faglighedens kvalitet og niveau. Dejligt, at du har haft et godt semester - vi andre har ikke været ligeså heldige. Men lidt ensidigt, nedværdigende og bedrevidende at gøre det til et spørgsmål om alder og modenhed.

Michael Andersen

@G.W.

Der er klart flere faktorer der spiller ind, herunder personlighedstyper. Men at fornægte betydningen af alder og udvikling angiver blot din manglende forståelse for betydningen af sådanne forhold.

"Man har skyklapper på, hvis ikke man anerkender de store problemer som onlineundervisningen medfører ift. de studerendes sociale og mentale sundhed samt faglighedens kvalitet og niveau."

Du kommer med en påstand der kræver noget videre uddybning, for i kraft af mine erfaringer med digitale pædagogiske redskaber, så er der ikke de store udfordringer, nej. Det handler udelukkende om viljen til at benytte de allerede eksisterende og fuldt funktionsdygtige teknologiske redskaber. Det er klart at et netværksforbindelse er en nødvendighed, men dette er er ikke et problem for langt, langt størstedelen af den danske befolkning.

erik pedersen, Steffen Gliese, Fødevarestyrelsen Mørkhøj og Naja Fuglsang-Damgård anbefalede denne kommentar
Gustav Wammen

@Michael Andersen
Klart, hvis du med modenhed og udvikling mener, hvorvidt man accepterer en omlægning af uddannelsen til et onlineformat,. Ved at betone forhold som alder og modenhed hævder du , at de studerend, der ikke accepterer den digitale undervisning nødvendigvis må være umodne - hvilken saglig argumentation!
Det er en fortælling som fortalere for digitalisering altid benytter sig af: diskussionen bliver reduceret til at handle om, hvorvidt folk er "omstillingsparate". Enhver kritik af digitalisering fejes derfor væk med beskyldninger om stædighed, inkompetence, snæversynethed - eller, som du gør her; umodenhed. Ifølge dig handler det udelukkende "... om viljen til at benytte de allerede eksisterende og fuldt funktionsdygtige teknologiske redskaber." Læg mærke til, hvordan du bruger den samme logik - jeg prøver at anfægte og stille spørgsmål ved selve kvaliteten af digitaliseringen, imens du reducerer diskussionen til at handle om viljestyrke. Lad os først lige diskutere selve præmissen før vi kaster os i kødet på alle de umodne individer, der mangler viljen til at acceptere, at deres undervisning mister kvalitet.

I øvrigt er dine påstande jo mere anekdotiske end mine. Du snakker udelukkende om, hvordan din egen oplevelse har været. Lad mig tillade mig at være ligeså anekdotisk, om end jeg erklærer mig enig med 71% af DJØF's godt-og-vel 1000 adspurgte studerende, der heller ikke mener at undervisningens kvalitet har været tilstrækkelig (https://www.information.dk/indland/2020/06/stort-flertal-blandt-studeren...). Jeg er ikke DJØF'er, men jeg tror, med fare for at postulere, at vi vil se nogenlunde samme resultat, når landets øvrige studerende bliver spurgt.

I øvrigt, har de teknologiske redskaber været langt fra funktionsdygtige på min uddannelse - og her snakker vi kun om de praktiske forhold. Men mon ikke det blot skyldes min umodenhed og manglen på viljestyrke? Hvis ikke, så synes jeg, at vi først bør diskutere præmissen for digitaliseringen før vi kaster os i kødet på de stakler, der ikke kan følge med.

Jon Mangerel, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Thomas Andersen og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

En kandidatuddannelse er en personlig dannelsesproces, som man gerne skulle have en specifik mening med - noget, der fagligt brænder i lommen, og som man må have op til overfladen, gøre sig gældende med at demonstrere. Måske er det lidt lettere på humanistiske fag end på statskundskab, men det burde vel egentlig ikke være det.
Selvfølgelig har lukningen af bibliotekerne været en katastrofe for mange læsesalsbrugere, men den fremherskende digitalisering af store dele af litteraturen indenfor de fleste fag holdt jo heldigvis ikke fri, så selvstændig aktivitet burde i høj grad have været en mulighed for de fleste - og en sjælden lejlighed i den alt for strømlinede 'skole', vi med Bolognaprocessen har gjort universitetet til.

Gustav Wammen

@Steffen Gliese
Nu skal man heller ikke overvurdere, hvor meget litteratur, der er digitaliseret. Jeg kender flere personer, der har måttet omskrive deres opgaver, heriblandt specialer, fordi bibliotekerne var lukket og deres litteratur ikke var tilgængelig online. Altså, en nedgradering af forskningskvaliteten.
Nå, men bortset fra det er vi jo grundlæggende enige i, hvad en universitetsuddannelse burde være. Men løsningen er ikke isolering af den studerende.

Steffen Gliese, Trond Meiring og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Den med bibliotekslukning har været slem, men at netop kunne gemme og genlæse og genhøre har da været et stort fremskridt. At skulle begynde på et studium uden studiekammerater må imidlertid have været en nedtur, men for de mere garvede nærmest en fordel da ovennævnte elektroniske muligheder gav gode holdepunkter. Kilder og adgang til Det kgl. Bibl.
var dog en stor mangel.

Steffen Gliese, Gustav Wammen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Den med bibliotekslukning har været slem, men at netop kunne gemme og genlæse og genhøre har da været et stort fremskridt. At skulle begynde på et studium uden studiekammerater må imidlertid have været en nedtur, men for de mere garvede nærmest en fordel da ovennævnte elektroniske muligheder gav gode holdepunkter. Kilder og adgang til Det kgl. Bibl.
var dog en stor mangel.

Lise Lotte Rahbek

Vel er jeg ikke universitets-studerende, men dog i undervisning. Og vel er jeg helt afgjort hverken ung, umoden eller maskinstormer.
På min uddannelse var underviserne og systemerne ganske uforberedte på nedlukningen og den digitale undervisning. De har klaret den fint. Men vi mangler det at kunne klare spørgsmål af indbyrdes mellem de studerende i pauserne og på vej fra/til skolen osv osv. Alle de små uformelle situationer som opstår med faglig relevans og som ikke findes digtialt i samme uformelle grad.

olivier goulin

Det handler måske også lidt om, hvor meget det akademiske indhold vægter i forhold til det sociale.
Det er jo bestemt ikke alle studerende, der er lige akademisk anlagte. Og hvis en væsentlig del af ens studiemotivation er det sociale miljø, så er et isoleret selvstudie naturligvis ikke morsomt.
Har man derimod en iboende akademisk motivation og selvstændig (moden) tilgang til studielivet - så vil man måske tværtimod se tilbage på det som den bedste tid i sin studietid.

For mig var læseferierne den bedste tid, for hér havde man endelig tid til at fordybe sig i stoffet med selvvalgt fokus - og i sit eget tempo

/O