Læsetid: 4 min.

Partier og fagfolk: Hvad blev der af den grønne genopretning?

Den økonomiske genopretning skal være grøn, lyder appellerne både i Danmark og resten af verden. Men regeringens nye flyaftale er endnu et eksempel på, at klimaet ikke tænkes nok ind i coronapakkerne, lyder kritikken fra partier og fagfolk. Det grønne er en rød tråd i genopretningen, siger S
Klimaminister Dan Jørgensen fik torsdag en næse for nøl af et flertal bestående af de blå partier og De Radikale.

Klimaminister Dan Jørgensen fik torsdag en næse for nøl af et flertal bestående af de blå partier og De Radikale.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

26. juni 2020

På næsten daglig basis kommer der appeller fra organisationer, statsledere og fagfolk om, hvor vigtigt det er, at den økonomiske genopretning efter coronakrisen bliver grøn.

Torsdag var det Det Internationale Energiagentur, IEA, som opfordrede EU til at sætte turbo på den postpandemiske grønne genstart.

Også den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), har betonet vigtigheden af en grøn genopretning. Og i EU har klimaminister Dan Jørgensen (S) været bannerfører for en koalition af 19 lande, der kræver, at EU-Kommissionen sætter den europæiske Green Deal i centrum for genopretningen af EU’s økonomi.

Men trods de grønne paroler efterlyser partier og fagfolk herhjemme større sammenhæng mellem klimahensyn og de danske coronapakker, som regeringen løbende laver.

»Der er ingen tvivl om, at regeringen ikke har stillet tilstrækkelige grønne modkrav, når de har hevet pengeposen frem. Et eksempel er kommunerne, hvor man fjernede anlægsloftet, men glemte at stille krav om energibesparelser,« siger Signe Munk, klimaordfører for SF.

Samme toner lyder fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

»Der har været for lidt fokus på, at vi skal have en grøn genstart og ikke tilbage til business as usual. Jeg havde klart gerne set flere grønne modkrav og krav til, at industrien på sigt omstiller sig,« siger hun.

Et eksempel er torsdagens hjælpepakke på 259 millioner, der skal hjælpe flybranchen igennem coronakrisen. Her vil staten opkøbe tomme flysæder for at sikre den fortsatte indenrigsflyvning og samtidig sænke de lufthavnstakster, som flyselskaber betaler.

Enhedslisten, SF og Alternativet forlod onsdag forhandlingerne, fordi aftalen ikke indeholder grønne modkrav til flyselskaberne – eksempelvis flyafgifter eller flere grønne brændstoffer som anbefalet af flybranchen selv.

»Man giver en kvart milliard til luftfart uden et eneste håndfast grønt modkrav. Det er ikke omstilling, men bare at poste penge i det gamle system,« siger Signe Munk.

I aftalen er der også afsat 25 millioner kroner til et klimabidrag til branchen. Alligevel møder aftalen hård kritik fra grønne organisationer. I Greenpeace kalder klimapolitisk leder Helene Hagel aftalen »helt forrykt« og udtryk for manglende klimafokus i genopretningen.

»At staten nu vil opkøbe tomme flysæder, er en investering, der går lodret imod regeringens egne flotte ord og erklæringer om at genoprette økonomien på en måde, hvor vi bringer samfundet i retning af at bekæmpe klimakrisen frem for at forværre den,« siger hun.

Forspildt mulighed

Herhjemme er den grønne tænketank Concito blandt dem, som har argumenteret for at gøre coronahjælpepakker betinget af, at man tænker klimahensyn ind. Og international chef Jarl Krausing savner en større grad af samtænkning mellem klimaindsatsen og de økonomiske genopretningspakker.

Han roser regeringens initiativ med at afsætte 30 milliarder kroner via Landsbyggefonden til grønne renoveringer af den almene boligsektor, som han mener er et skub i den rigtige retning.

Men dagens flyaftale er »for slap«, mener Jarl Krausing. Lande som Frankrig, Østrig og Schweiz har netop valgt at stille grønne modkrav i hjælpepakkerne til flybranchen, så det undrer ham, at man ikke gør det samme i Danmark.

»Det er en forspildt mulighed for at stille skarpere krav til en branche, der er nødt til at omstille sig, og som endda selv har foreslået tiltag som bidrag til at nå 70-procentsmålet,« siger han.

Jarl Krausing kritiserer også, at regeringen vil pumpe 60 milliarder kroner ud i samfundet til almindeligt forbrug uden nogen grønne hensyn.

»Det er nærmest det modsatte af grøn genstart. Man animerer til forbrugerisme. Man har ikke valgt at prøve at få folk til bruge pengene på oplevelser eller give fradragsmuligheder, som kunne have en grøn effekt,« siger han.

S: Det grønne er vores røde tråd

Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, er uenig i kritikken.

»Det grønne har været en rød tråd i forbindelse med flere af de initiativer, vi har taget. Flyaftalen er ét eksempel. Et andet er aftalen om at investere et stort milliardbeløb i at lave energirenoveringer i den almene boligsektor. Et tredje er aftalen om at fjerne anlægsloftet fra kommunernes budgetter i 2030, som også giver mulighed for at lave grønne investeringer,« siger han.

– Men med fjernelsen af anlægsloftet stillede man netop ikke grønne krav til kommunerne?

»Nej, men det var meget klart fra finansministerens side, at man gerne så, at kommunerne brugte det grønt.«

– Du nævner selv den nye flyaftale, men den indeholder jo heller ikke grønne modkrav?

»At stille dyre krav til en branche, som økonomisk er i knæ, kan være ganske risikabelt. Derfor mener jeg, det er klogt, når man i stedet afsætter ti procent af det samlede beløb til at investere i grønne brændstoffer og på den måde får sat skub i udviklingen i flybranchen.«

Næse til Dan Jørgensen

På Christiansborg tager kritikken af regeringens tempo i klimaforhandlingerne til. De seneste uger har man dog vist, hvor hurtigt det kan gå, når først der tages hul på de klimapolitiske diskussioner.

Efter for ti dage siden at have lavet en grøn affaldsaftale landede regeringen og et bredt flertal natten til mandag en klimaaftale på energiområdet. Og torsdag indkaldte Dan Jørgensen partierne til forhandlinger om grønne brændstoffer i transportsektoren. De begynder fredag.

Indkaldelsen kom dog 40 minutter før et samråd, hvor klimaministeren netop skulle forsvare, hvorfor han ikke allerede tidligere havde indkaldt til forhandlinger som aftalt. Klimaminister Dan Jørgensen fik derfor en næse for nøl af et flertal bestående af de blå partier og De Radikale.

På grund af coronapandemien holder flyene for tiden på landingsbanen i Kastrup Lufthavn. Men hvis flyene kommer tilbage i luften på samme niveau som før corona-krisen, vil luftfartens forslag til reduktion af CO2 ikke være nok til at sikre markante reduktioner
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John Hansen
  • Christian Skoubye
  • Ervin Lazar
  • Luna Pedersen
  • Johnny Christiansen
John Hansen, Christian Skoubye, Ervin Lazar, Luna Pedersen og Johnny Christiansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Man kunne sagtens lægge en mindre og måske i virkeligheden mest symbolsk miljøafgift på flyrejser, uden at det vil belaste luftfartsselskabernes trængte økonomi, for mon ikke de fleste rejsende gerne vil bidrage ved at købe et lille mål aflad for kunne tage ud og flyve med god samvittighed? Gad vide om man har spurgt dem, for er jo heller ikke sådan at danskerne mangler penge. Til gengæld giver det god mening at Dan Jørgensen er lidt tung i travet, når det kommer til spørgsmålet om det grønne brændstof, for hvor grønt er det når det kommer til stykket? Tag nu og stik en finger i jorden, som man siger.

Gunner Boye Olesen

Desværre en forspildt chance for at kombinere en genstart med at se en smule længere, hvor luftfartens klimabelastning sandsynligvis vender tilbage til den tidligere stigningstakt efter coronakrisen. Hvorfor kunne vi ikke om om fx to år få flyafgifter som vore nabolande? Hviorfor skal Danmark fortsætte med at være et sort hul på dette område?

Holger Nielsen, Gitte Loeyche, Susanne Kaspersen, Luna Pedersen, Lise Lotte Rahbek og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Kristian Spangsbo

...det er en meget tynd tråd, den der røde en, socialdemokraterne hænger i.

erik pedersen, Holger Nielsen, John Hansen, Gitte Loeyche og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Jeg kan forstå indenrigsruterne til Ålborg og Bornholm. De øvrige ruter er overflødige og burde skrottes og ikke have en nikkel i tilskud. Brug alle tilskud på forbedring af togdriften, så marginalerne bliver endnu mindre. Specielt også bedre plads og elektrificering

Mette Ravn Larsen, Rasmus Knus, Holger Nielsen, John Hansen, Gitte Loeyche og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Ja, hvad blev der af den progressive politik? Den røg ud ad bagdøren, som så ofte før. Nu kan de håbefulde igen prøve at bortforklare - eller være skuffede. Same shit as yesterday.

Rasmus Knus, erik pedersen og John Hansen anbefalede denne kommentar