Læsetid: 3 min.

Vinder af Ph.d.-cup Pernille Sunde: Matematik er en fælles erfaring

Matematik er ikke så mekanisk, som vi måske forestiller os, mener Pernille Sunde, vinderen af årets Ph.d.-cup. Børn i de små klasser kan sagtens regne sig frem til det rigtige facit uden at lære de rigtige ting. Talforståelsen er nemlig det vigtigste
Pernille Sunde er vinderen af årets Ph.d.-cup.

Pernille Sunde er vinderen af årets Ph.d.-cup.

Tobias Nicolai

20. juni 2020

Vinderen af årets Ph.d.-cup har vist os, at matematik i de små klasser ikke bare handler om, at børnene når frem til, at 9+4 giver 13. Faktisk er det helt afgørende, hvordan de når de frem til det.

Tæller de sig frem, en finger ad gangen, ender de sandsynligvis med det rigtige svar – men strategien giver dårlige forudsætninger for at lære mere kompliceret matematik senere hen.

Omvendt risikerer de børn, der jonglerer og bøjer tallene oppe i hovedet, måske at skyde ved siden af. Til gengæld støber de et mere solidt fundament for næste skridt ind i matematikkens verden.

»Det synes jeg saftsuseme er vildt,« siger Pernille Sunde.

»Den helt basale talforståelse er grundlaget for, at man kan forstå resten af matematikken.«

Den 49-årige forsker har lavet sin ph.d. på Danmarks Pædagogiske Universitet under Aarhus Universitet og er i dag ansat som adjunkt på professionshøjskolen VIA University College.

Ph.d.-cup er en konkurrence arrangeret af Information, DR og Lundbeckfonden, som hvert år sætter fokus på de bedst formidlede afhandlinger fra landets universiteter. 

»Matematik er en fælles erfaring,« siger Sunde, når hun skal forklare, hvorfor hun vandt foran dygtige kolleger. 

Vi har alle sammen haft matematik i skolen, og for mange er det også et kollektivt traume.

»Alt, alt for mange bøvler med matematik,« siger forskeren.

Og mens de fleste efterhånden anerkender ordblindhed som en særskilt udfordring, findes der stadig en udbredt opfattelse af, at man nok er lidt dum, hvis man kæmper med matematikken.

»Hvis først man har fået det stempel eller den opfattelse af sig selv, kan det forfølge en resten af livet,« siger Pernille Sunde.

Man skal også huske, at Ph.d.-cup er en formidlingskonkurrence, siger Pernille Sunde, og i den sammenhæng har hendes mange år som folkeskolelærer nok hjulpet hende.

»Jeg forsøger meget bevidst at tale om min forskning i et hverdagsagtigt sprog, som er til at forstå for de fleste.«

Verden er matematisk

Allerede ved skolestart er der stor forskel på børns matematikkundskaber.

Sådan lyder en anden konklusion i Pernille Sundes ph.d.-afhandling. Og de formative år fra børn er nul til fem år gamle er afgørende for deres senere fornemmelse for tal og matematik.

»Vi er alle sammen opmærksomme på, hvor vigtigt det er at læse for vores små børn. Vi får det af vide af sundhedsplejersken og børnehaven,« siger hun.

»På samme måde er det helt afgørende, at man taler om tal og matematik med sine børn.«

I dag går de fleste mennesker rundt med en lille computer i lommen, der uden problemer kan gange og dividere for os. Selv hvis det drejer sig om uoverskuelige decimaltal.

Så hvorfor skal børn egentlig lære at regne? Er det overhovedet vigtigt?

»Måske er det ligegyldigt at kunne gange med tocifrede decimaltal. Men hverdagen er fuld af matematik,« svarer Pernille Sunde.

Der er anvendt matematik overalt. Når vi beslutter os for, hvad vi skal handle i supermarkedet, hvilken forsikring der passer til os, eller når vi kigger på sundhedsministerens kurver over smittetryk, påpeger hun.

»En vis talforståelse er en forudsætning for at forstå verden omkring os, og det kan lommeregneren altså ikke hjælpe dig med.«

Og så er vi tilbage til resultaterne af Pernille Sundes ph.d.-afhandling. Matematik er ikke nær så mekanisk, som vi forestiller os. Det handler ikke bare om at nå frem til det rigtige resultat – det handler om at forstå tal og matematiske sammenhænge.

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at Pernille Sunde har skrevet ph.d.-afhandling på VIA University College, hvor hun i dag er ansat som adjunkt. Det er imidlertid på Danmarks Pædagogiske Universitet under Aarhus Universitet, at hun skrev sin afhandling.

»Det er enormt fascinerende. Selv efter at have interviewet så mange kan jeg stadig blive helt høj, når jeg får lov at tale med et barn og spørge, hvordan de gør,« siger Pernille Bødtker Sunde, der forsker i, hvordan børn regner.
Læs også
Serie

Ph.d. Cup 2020

Information sætter fokus på ny forskning, når vi hvert år afholder Ph.d. Cup. og kårer den ph.d.-studerende, der er bedst til at formidle sin forskning. Kåringsshowet bliver sendt på DR2 fredag den 19. juni kl. 21:30.

Ph.d Cup er etableret i et samarbejde mellem DR og Information og støttet af Lundbeckfonden.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Dennis Jørgensen
  • Erik Karlsen
Dennis Jørgensen og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Bent Johansen

Al ære til vinderen af Ph. D cuppen. Indenfor sit emne har hun gjort det fremragende.
Spørgsmålet er så om det er vældig vigtigt at mennesker bliver rigtigt dygtige til tal og matematik. Jeg synes det er mere vigtigt at de er dygtige til mennesker og menneskelige relationer

Anders Sørensen

@Niels Bent Johansen, hvorfor skal det være en konkurrence på tværs af discipliner? Hvis Lionel Messi bliver kåret til verdens bedste fodboldspiller, kommer du så med et surt opstød om, at hans kompetencer udi ældrepleje er tvivlsomme?

Hvorfor dog gøre det? Hvorfor ikke bare anerkende og beundre folk, der er dygtige på deres felt?

Niels Bent Johansen

@anders
Beklager, at jeg ikke har været god nok til at formidle mit budskab. Jeg har bestemt ikke noget andet budskab end at Messi er en fremragende forboldspiller. Jeg stiller bare spørgsmål ved om fodbold er det vigtigste i tilværelsen.