Det er en del af den sociale lovgivning, at man skal støtte forældre til anbragte børn. Men det er ifølge flere, der arbejder med udsatte børn, ikke et fokus, der fylder særligt meget i anbringelsessager.
Sådan lyder det blandt andre fra Inge Bryderup, som er professor ved Aalborg Universitet og forsker i anbringelser.
»Det lovgivningsmæssige grundlag er, at kommunerne skal lave forældrehandleplaner, som handler om, at der skal iværksættes en indsats for, at den samlede familiesituation forbedres, mens barnet er anbragt. Men det halter med at gøre det,« siger hun.
Kirsten Brøndum, som er souschef i Center for Børn, Unge og Familier i Socialstyrelsen, fremhæver, at man ikke ved så meget om, hvilke støtteforansstaltninger der konkret bliver givet ude i kommunerne, eller hvordan man bedst støtter forældre til anbragte børn – hverken herhjemme eller i udlandet.
Hun står i spidsen for et projekt, hvor Socialstyrelsen sammen med fire kommuner skal arbejde med at udvikle og dokumentere en model til at give støtte til forældre, der har fået anbragt deres børn.
»Vi ved, at forældre til anbragte børn spiller en rolle i langt de fleste børns liv. Med nogle familier vil man vide, at det er en langvarig anbringelse. Og så handler det om, at man støtter dem i at være gode samværsforældre, så de stadig følger med i barnets liv og kan understøtte barnets udvikling,« siger Kirsten Brøndum.
Regeringen har med statsminister Mette Frederiksen (S) og socialminister Astrid Krag (S) i spidsen lagt stor vægt på, at der skal lyttes mere til børnene i en ny Barnets Lov, som ventes at blive fremlagt på den anden side af sommeren. I denne debat har regeringen fremhævet, at der skal tvangsanbringes flere børn for at undgå tidlig omsorgssvigt.
»I dag får nogle forældre for mange chancer. Måske i den bedste mening. Men når en 12-årig bliver fjernet fra hjemmet, så ligger der ofte 11 dårlige år bag,« som Mette Frederiksen blandt andet sagde i sin nytårstale.
Mens det politiske fokus i høj grad har været på børnenes behov, så peger flere altså på, at en succesfuld anbringelse også kræver, at der gives hjælp og støtte til forældrene.
Anbragte børn: Forældre er vigtige
David Adrian Pedersen, der er formand for De Anbragtes Vilkår, mener, at politikerne skal passe på med at »problematisere forældre til anbragte børn, eller dem der står i risiko for at få deres børn anbragt«.
»Der har været en hård tone i forhold til den politiske debat, der har kørt siden nytår. Hvor der skabes en fortælling om, at forældre får for mange chancer. Selvfølgelig skal vi være på barnets side. Men vi kan godt være på barnets side uden at tale forældrene ned. Det bliver for forsimplet at snakke om chancer. Vi skal forstå, at det at få fjernet sit barn er en enorm stor sorg og en traumatisk oplevelse,« siger han.
Forældrene til anbragte børn spiller »en afsindig vigtig rolle i børnene og de unges liv«, mener David Adrian Pedersen.
»Det er selvfølgelig aldrig nogensinde sådan, at børn og unge skal mases ind i et samvær med forældrene, som vedvarende er en dårlig oplevelse. Det må aldrig ske. Men forældrene er faktisk nogle af dem, som midt i alt det fragmenterede og den ringe kontinuitet kan skabe sammenhæng på tværs af anbringelsesskift og relationsskift,« siger han
Han forklarer, at anbragte børn ofte kan føle sig rodløse og har svære vilkår for at skabe deres identitet. Og her er forældrene vigtige, fordi de kan hjælpe barnet med dets livsfortælling.
Samtidig, påpeger han, betyder et dårligt samarbejde med forældre og anbringelsesstedet også, at de anbragte børn ofte ender i en loyalitetskonflikt mellem to vigtige parter i deres liv.
»Når forældre trives og accepterer anbringelsen, kan man finde ro i sin anbringelse. Hvis de mistrives, eller hvis samarbejdet er dårligt, så går det ind og forstyrrer barnet, fordi man helt instinktivt har en loyalitet over for sine forældre,« siger David Adrian Pedersen.
Han mener blandt andet derfor, at forældre skal tilbydes sorgbehandling, når de får anbragt deres børn.
»På den måde kan vi blive bedre til at skabe en ikkekonfliktfyldt relation under anbringelsen, så de kan få muligheden for at lære at håndtere at være forældre til et anbragt barn.«
Endelig, påpeger han, viser en undersøgelse fra VIVE i 2015, at 40 procent af de anbragte børn i dag har en forælder, som selv har været anbragt.
»Der bør også arbejdes med de sårbarheder, der er grunden til, at forældrene har fået anbragt deres barn i første omgang.«
Drop udskamningen
Kirsten Brøndum fra Socialstyrelsen fortæller, at det igangværende projekt om målrettet støtte til forældre også har fokus på, hvordan man bedre understøtter forældrene i den svære situation, det er at få anbragt sit barn – uanset om det sker mod eller med deres vilje.
»Vi er derfor sammen med kommunerne opmærksomme på at sætte fokus på noget, der ikke har været talt så meget om – nemlig at forældre kommer i en livskrise, når deres børn bliver anbragt – og hvordan støtter man dem så i det,« siger hun.
Der er i dag for mange tilfælde, hvor der er uro omkring anbringelsen på grund af forældresamarbejdet, hvilket påvirker barnet, forklarer hun videre. Og i de allersværeste anbringelsessager vil konflikter mellem forældrene og kommunen ofte være en del af problemkomplekset.
»Det handler om at arbejde med, at selv om forældrene er kede af det, og at barnet er anbragt af alvorlige årsager, så kan de være med til at arbejde med myndighederne for barnets bedste,« siger Kirsten Brøndum.
Det er ikke enten-eller
RIFT, som er en organisation, der arbejder med retssikkerheden for forældre til anbragte børn, oplever, at forældre hjælpes meget lidt i forbindelse med en anbringelse.
Foreningens formand er Susanne Munck, som er ’paragraf 54’-støtteperson til flere forældre, hvis børn er anbragt. En støtteperson efter paragraf 54 i Serviceloven er et tilbud, kommunen skal give til forældrene. Men det er ofte også det eneste tilbud, de får, lyder det fra Susanne Munck.
»Det er fint med støttepersoner, men det bør ikke være den eneste indsats. Vi er ikke terapeuter, vi er ikke advokater. Vi kan som støttepersoner opleve en afmagt over, at vi ikke kan give al den hjælp, der er behov for,« siger hun og udyber, at der i alt for få sager bliver lavet forældrehandleplaner – som er en plan, der skal hjælpe forældrene med at få deres barn hjem igen.
»Og også i de sager, hvor der er chance for at bringe familien sammen igen, går det i stå. Vi kommer i masser af hjem, hvor forældrene sidder tilbage uden nogen form for hjælp. Vi er med til møder, vi kender akterne, og vi er med i retssagerne. Vi kan med sikkerhed sige, at det ikke går ordentligt til,« siger hun.
Susanne Munck finder det »besynderligt«, når den nuværende regering siger, at nu vil man være på barnets side. RIFT ser det ikke som enten-eller.
»Vi kæmper en helhedskamp, hvor det både handler om at arbejde med børnene og forældrene,« siger hun.
Og det er altså blandt andet det, Socialstyrelsen i samarbejde med de fire kommuner skal arbejde på. På tre år skal de udvikle en indsats, som har fokus på at forbedre forældrenes kompetencer, skabe øget ro og stabilitet i samværet mellem forældre og barn samt forbedre samarbejdet mellem forældre, kommune og anbringelsessted.
Kirsten Brøndum fortæller, at det har været overraskende, hvor mange kommuner der har haft lyst til at være en del af udviklingsprojektet.
»Det er en ændring, at man i højere grad ser på, hvordan man kan støtte forældrene. Men vi fik rigtigt mange ansøgere, og det tyder på, at det er noget, kommunerne efterspørger,« siger hun og tilføjer:
»Derfor har vi fra Socialstyrelsens side også besluttet at invitere alle kommuner ind i et netværk med andre kommuner, der gerne vil udvikle deres indsats over for forældre til anbragte.«
De anbragte børn
Statsminister Mette Frederiksen har et politisk projekt: Flere børn, der udsættes for svigt af deres forældre, skal tvangsanbringes eller bortadopteres. Regeringen satte derfor i januar undersøgelser i gang med henblik på at finde ud af, hvordan lovgivningen kan ændres. I den anledning sætter Information fokus på anbringelser. Vi spørger eksperter, hvor man bør sætte ind, og så bringer vi to fortællinger om familier, der har fået tvangsfjernet deres børn.
Seneste artikler
Marie vil være dronning. For ingen kan bestemme over dronninger – ikke engang kommunen
17. juli 2020Da Marie var tre år gammel, blev hun tvangsfjernet fra sine forældre. På syv år har hun boet fem forskellige steder. I løbet af den tid har hun udviklet en svær tilknytningsforstyrrelse og angst. Noget af det skyldes formentlig tidlig omsorgssvigt, mens andet kan føres tilbage til de mange skift i barndommenHvert tredje anbragte barn må skifte plejested, og skiftene kan få alvorlige konsekvenser
14. juli 2020Et af de helt store problemer på anbringelsesområdet er, når et anbragt barn må skifte til et nyt hjem. Forskere fortæller, at det har været et fokus gennem mange år, som man ikke har formået at løse, og at det kan have store konsekvenser for de børn, der oplever ustabile anbringelserDa Nabils døtre blev fjernet
9. juli 2020Regeringen vil tvangsanbringe flere børn og lytte mere til børnene i sager om omsorgssvigt. Information bringer her fortællingen om en mor, der for fem år siden fik fjernet sine to døtre på grund af mistanke om vold og overgreb. Siden har hun kæmpet for at få dem hjem igen
NÅR DE VOKSNE FÅR DET GODT, FÅR BØRNENE DET BEDRE!
Fat det - hvor svært kan det være?!
Det er næppe dyrere at forstå, støtte, behandle forældrene til anbragte børn - tværtimod:
Det er en velkendt erfaring, at manglende støtte til anbragte børns forældre svækker værdien af anbringelsen for børnene - og værre endnu: anbragte børns loyalitet overfor sørgende, sårede og modarbejdende forældre kan være ikke alene ødelæggende for anbringelsestilbuddet nytte, men det kan også forstyrre de anbragte børns udvikling yderligere.
Giv dog regionerne eller staten ansvaret - Så der igen kan opbygges en stærk og ensarte indsats med gode tilbud og hjælp til både børn og forældre.
Også før anbringelsen! I de gode gamle dage under bistandsloven mente vi ofte at revalidering var den bedste børneparagraf!
David Adrian Pedersen er citeret for: "........ fordi man helt instinktivt har en loyalitet over for sine forældre". Det kan vel være, at en del mennesker - herunder børn - er loyale over for deres forældre, og det kan de være af mange forskellige grunde; men når det drejer sig om mennesker er det misvisende at tale om 'instinkt' - forstået som: medfødt artstypisk styringsmekanisme, der styrer adfærden uden læring.
Er det et generelt problem at de der skal tage de hårde beslutninger omkring evt. fjernelse eller støtte til forældre i krise uanset hvilke problematikker der er årsag,generelt er for dårlig uddannede til at støtte forældrene og se de børn der e ri knibe?
Det kræver i min optik en dyb viden om børn.udvikling.omsorg og trivsel og derudover et grundlæggende kendskab til årsager til nedture i et forhold-alkoholisme-stoffer -arbejdsløshed og måske manglende viden/evner til at se ud over egne behov.
Dernæst er det (måske en fordom) omkring at presset på kommunerne og dårlig ledelse betyder alt for stor gennemtræk af ansvarlige børn/unge ansatte.
Det kunne være et argument for at lave en direkte uddannelse der fokuserer på det her.
Mennesker der skal arbejde her skal have et menneskesyn som er grundlæggende empatisk og humanistisk, alt andet vil være "dræbende"
Bag kampen mod kommende børnelov ligger der en faglig kamp ført fra psykologers og (delvis) socialrådgiveres side mod en nyere oprustning i loven af frontmedarbejderne lærere og pædagoger. Og som det ofte er i faglige kampe føres de på andres vegne: forældrene.
Hvem kerer sig sig i realiteten om børnene?
Igår og idag har Orientering på P1 haft indlæg om en dansk kvinde, som er flygtet til Polen for at føde sit barn og bosætte sig der for at undgå tvangsfjernelse ved fødslen. Også nogle norske kvinder er flygtet dertil. De danske myndigheder har underrettet de polske, som nu følger og vurderer moderen og barnet, hidtil uden at finde anledning til at fjerne barnet.
På trods af alt det dårlige, der kan siges om Polen ift EU mm, varmer det dog, at hun er bedre stillet der.
Herhjemme kan man frygte, at forældreskabet er blevet så utrygt, at mange bare ikke tør af frygt for at blive diskvalificeret.
I Polen er familien hellig, gad vide om børnene får det bedre af det. Det bekymrer mig på børnenes vegne, og så bekymrer det mig hvis ikke Polakker/ikke polsk talende flygter til Polen.
Nomadeliv er næppe en fordel for børn.
Hvis forældrene ikke var truede herhjemme af muligt grundløse tvangsfjernelser, ville de ikke flygte. De ønsker heller ikke et nomadeliv.
Kommunerne er hævet over loven - og behøver ikke engang holde sig til sandheden. Til gengæld er de tvunget til at finde alle de måder de kan for at få penge ud af staten som muligt da de ellers ikke kan få det til at løbe rundt.