Læsetid: 7 min.

At få ladet sin elbil i dag minder om at have en mobil i start-90’erne

Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen
Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen

Sofie Holm Larsen

13. juli 2020

Siden jeg prøvekørte de to-tre første elbiler, er de fleste af mine vågne timer gået med at tænke på projektet. For det er et projekt at få en elbil, og det er et større projekt end at købe en gammeldags bil med forbrændingsmotor.

Jeg skal bare have sådan en helt normal familiebil til en rimelig pris. Jeg går egentlig slet ikke op i biler, så det betyder ikke alverden, om den er blå, hvid eller sort, om den kan køre stærkt, eller om den ser smart ud. Til gengæld må der godt være plads i bagagerummet – den skal være praktisk.

Luksusbiler, der kører på el, er der mange af. Tesla er efterhånden vanskelige at komme uden om i gadebilledet, og det lader til, at de gamle luksusbilfabrikanter har opdaget Teslas succes. I hvert fald har navne som Audi, Porsche og BMW sendt elbiler ud på vejene – også Volvo barsler med en el-model. Fælles for dem er, at de er flotte, kan køre stærkt, nogle kan angiveligt også køre langt, og så er de alle sammen alt for dyre til mit budget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • Steen K Petersen
  • Kurt Nielsen
Alvin Jensen, Torben K L Jensen, David Zennaro, Steen K Petersen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Rosa Maluna Dahl

"Der er ingen vej udenom. Hvis vi skal nå Danmarks ambitiøse klimamål, skal mindst en million danskere køre i elbil i 2030.", er jo et postulat der formentligt tager udgangspunkt i forestillingen om, at vi gør som vi plejer på nye måder. Med hvad jeg er blevet informeret om, også her på Information, er det bare ikke nok, så der skal tænkes kreativt.

Udfra nærværende parametre kunne Anders jo også vælge at rive sit sommerhus ned, og lade stedet udlægge til naturgrund. Måske bilbehovet så faldt helt væk? I hvert fald sparer han i det mindste køreturene og den dobbelte husførsel. Mon ikke det beløber sig til 15% også?

Selvom problemet indenfor rammerne af den herskende orden er validt, er det trættende med privilegieblinde artikler som denne.

Poul Skaanning, Søren Kristensen, Nis Jørgensen, Carl Chr Søndergård, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Pia Nielsen anbefalede denne kommentar

Der mangler en overordnet planlægning på omstillingen og det kan vise sig at være farligt.

Rolf Andersen, Hanne og Nitsan Larsen / Vardi, Jette Steensen, Lillian Larsen, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jens Mose Pedersen

Forklar mig venligst hvad der forhindrer at man hjemme indstalerer en 3. part ladestander. Ved en simpel netsøgning kan jeg se at der finders flere modeller.
Hvorfor er det begrænset til EON og Clever?

Nikolai Beier, S.G Thorup, Holger Nielsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Gunner Boye Olesen

Når man bor i en lejlighed i København skal man måske slet ikke have en bil. Man kan med fordel være med i en delebilklub,, hvor man får adgang til en bil, hver gang, der er behov.
Og hvis man gerne vil lade hurtigt i sommerhuset eller et andet sted, hvor man kan sætte en ladestander op, kan man købe en ladestander til ca. 5000 kr, som en elektriker kan sætte op for ca. 2000 kr. Så kan man lade 5 gange så hurtigt som med "mormorladeren" og der er ikke noget abonnement at betale hver måned.

Rune Mariboe, S.G Thorup, Carl Chr Søndergård, Alvin Jensen, Holger Nielsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

@Jens Mose Pedersen - Og hvor skal den ladestander så graves ned, og hvad tror du det koster? Glem det, og vent!

Michael Gudnæs

Er lige kommet hjem fra en skøn rundrejse til dejlige steder i Europa i vores nye og meget renlige dieselbil, og følger med interesse artikelserien om elbiler. Selv valgte vi sidste år elbilen fra af to grunde, dels rækkevidden, som bedst passer til småture, og dels bagagepladsen som er stort set ikke eksisterende, fordi batterierne optager pladsen.

Selvom batteridrift som primært drivmiddel i transportsektoren virker ret utopisk i en global vinkel på grund af de enorme resource-problemer og den kemiske forurening i forbindelse med produktion og genindvinding af milliarder af tons giftige stoffer i batteriproduktionen, er det alligevel interessant at følge argumenterne pro et contra.

Personligt foretrækker jeg indtil videre at vente på den HELT rene brintbil.

Kim Houmøller og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

@Michael Gudnæs - og den kommer!
10 september lancerer Ballard i Hobro et 200 Kw marine modulbatteri på brint.

Thomas Jørgensen

@Jens Mose Pedersen

- jo ser du: Man bor i et rækkehus, med 70 meter til FÆLLES P - område. Ifgl lokalplanen må områdets udseende ikke ændres.

Opladning af El- bil på hjemmeadressen er dermed ikke muligt .

Jeg tror bestemt det hedder et mormorstik, fordi det er dét man skal bruge, når man er kørt langt ud på landet for at besøge sin mormor og skal lade op fra et stik i hendes bryggers.

Poul Skaanning, Rune Mariboe og Hanne og Nitsan Larsen / Vardi anbefalede denne kommentar
Hanne og Nitsan Larsen / Vardi

Fem års erfaring med en Nissan Leaf (150 km rækkevidde på en god dag) viser at "rækkevideangst" er en reel og velbegrundet problem. Men det kan løses med planlægning og omtanke. Alle udbydere har ordninger uden en månedlig abonnement, med en brik, kort eller app. At strømmen koster 5.5 kr/kWh er til at leve med, når det kun bruges lejlighedsvis. Det er sjældent at vi kan ikke anvende en stander. Der findes også ladekabler og adaptere der løser enhver situation - hurtig ladning hjemme eller forsigtig ladning i sommerhuset. Så der er ingen grund til at binde sig til dyre løsninger via en leverandør med kostbar udstyr. I øvrigt rådgiver elbilforeningen (fdel.dk) på basis af mange års praktiske erfaringer med egne elbiler.
Og selvfølgelig er det på tid at regeringen sætter nogle aktiviteter i gang med fordele og ordninger der hjælper folk med at tage de rette valg: elbilen.

Rune Mariboe

Kim Houmøller « Man graver ikke sin private lade”stander” ned; det er bare en lille boks, som monteres på væggen og tilkobles egen gruppe.

Hvis alle - som du anbefaler - ventede, ville verden bevæge sig ingen vegne. Vær du hellere glad for, at der er first movers, som baner vejen for os og I andre :)

Rune Mariboe

Michael Gudnæs « Der er selvfølgeligt omkostninger ved al produktion, men dels er det samlede regnskab for produktionen af elbiler, batterier og drift markant mindre negativt end ditto fossilbiler, og dels har brintbilen qua de fortsatte udfordringer med at få udviklet funktionelle metalhydrider til persontransport stadigt lange udsigter.
Husk her, at “brintbilen” blot er en elbil, hvor lithium-batteriet er skiftet ud med en beholder med brint (fx bundet til metal) og en brændselscelle. Derfor kan du roligt købe din elbil nu i forventningen om fremtidig “opgradering” fra lithium til brint :)

Rune Mariboe

Det lyder alt ialt som om, at skribenten her er bedst tjent med en plug-in-hybrid, el-abonnementet til hvilken kan tegnes til 250 kr/md.
Hvis det absolut skal være el, vil jeg anbefale en af VWs ekstremt nedsatte (pga. lanceringen af ID3) e-Golf.

Rikke Nielsen

Elbiler er stadig ny teknologi med en lang rejse foran sig. Det ensidige fokus på CO2 nedbringelse i produktevalueringerne minder mig om dengang, vi begyndte at bruge sparepærer.

Hvis I kan huske, hvad I skulle, hvis I tabte en sparepære på gulvet? I skulle straks lufte ud i en stykke tid. Fordi sparepæren havde et indhold af kviksølvgasser! Et farligt og forurenende tungmetal. Og pærerne skulle afleveres i kemiafdelingen på genbrugsstationen.

Samme problemstilling kan uden problemer overføres til elbilens batterier. Og det er helt skørt, at varedeklarationen på en elbil kun indeholder CO2 forbruget.

Henning Lindberg

Glem ikke, at årsagen til at ladning skal være så indviklet er, at politikerne har lavet en masse hovsa-love. Hele afgifts problematikken skriger til himlen: Den allermest grønne energi (el) er den der er suverænt mest afgiftsbelagt. Når der stadig er forretning i at køre elbil skyldes det at elbilerne udnytter energien langt bedre end biler med forbrændingsmotor. Med brint er der også et pænt stort tab, både for at konvertere fra el til brint, og hereftet at konvertere den anden vej.
Den strøm du får via E.On / Clever er uden afgift, og det er derfor den skal måles separat som det sker i deres abbonements-ladere.
Selv om el er højt belagt med afgifter får elforbrugere der bruger meget strøm til opvarmning rabat. Det burde da være lige omvendt: Dem der bruger meget energi skulle betale mere. Det er lige så skørt som at betale SAS for at flyve med tomme fly-sæder. Var det ikke bedre at betale dem for slet ikke at flyve ?

Rune Mariboe

Randi « Der er en hel sektion i vejledningen, der følger med elbiler, om forholdsregler overfor batterier. Brandvæsenet er særligt trænet og har indkøbt særlige remedier til bekæmpelse af batteribrande.
Vi, som har behov, er tilstrækkeligt oplyste.

I øvrigt er lithiumbatterier ikke mere giftige end alt muligt andet, du rutinemæssigt håndterer.