Læsetid: 6 min.

Vi skal gøre de grønne valg i Danmark mere attraktive. Det gælder også, hvis man får elbil

AFSNIT 5: Informations journalist har fået sin elbil, hvilket vil få hans families CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Og han har fået sin egen ladestander. Han besøger ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, men som virker ret dyr. »Vi er sat i verden for at gøre det nemt og sikkert at køre i elbil. Og det kræver investeringer,« siger Clevers direktør
AFSNIT 5: Informations journalist har fået sin elbil, hvilket vil få hans families CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Og han har fået sin egen ladestander. Han besøger ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, men som virker ret dyr. »Vi er sat i verden for at gøre det nemt og sikkert at køre i elbil. Og det kræver investeringer,« siger Clevers direktør

Sofie Holm Larsen

24. juli 2020

»Far, jeg føler mig som den vildeste boss i den her bil!«

Min tiårige datter sidder på bagsædet af vores nye elbil. Ruden er rullet ned, og solbrillerne sidder i panden. Det handler nok mest om køreoplevelsen, men også om klimaet, forsikrer hun mig.

Da jeg fik bilen hos forhandleren, lå der til både min og bilsælgerens overraskelse en ladebrik i bilen. Den giver adgang til ladestanderne i Danmark og Europa, og man kan betale pr. kWh. Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle klare opladning uden for sommerhuset, så nu har jeg en bekymring mindre. Jeg har dog også bestilt en E.ON-ladebrik, idet deres netværk koster mig 8,31 kr. pr. kWh med min Nissan-ladebrik, men blot 5,50 kr. med en E.ON-ladebrik. Men to ladebrikker er altså nok, tror jeg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Torben K L Jensen
Kurt Nielsen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Alana Frederiksson

Hørt om offentlig transport? Hvorfor er udgangspunktet at privatbilismen skal opretholdes i samme omfang?

Jacob Johansen, Jan Weber Fritsbøger og Peter Staal anbefalede denne kommentar
Flemming Skovbjerg

Tesla levere el til 2,90 / kwh ved deres ladestandere . Andre El leverandør i DK har EU rekord i høje elpriser fra ladestandere :o( det på trods af at de får enrgiafgift nedsættelse på ca 1 kr /kwh.
Hvad er det andre aktører i EU kan / politikse tiltag som vi ikke gør i dk ?

Flemming Skovbjerg

Der er behov for en klimalov der straks indføre en co2 afgift således at el til elbiler / varmepumper betaler mindre i energiafgift end brændstofbiler!
co2 indholdet i en kwh el er allerede i dag langt midre en den er for en tilsvande kwh fra brændstof.
Hvis vi reelt vil en co2 reduktion på 70 % skal vi naturligvis ikke brand beskatte den energikilde der er mindst forurenende!
JA TAK til politiske handlinger der gør en forskel i dag og ikke om + 10 år

Flemming Skovbjerg

At politikkerne gør det attraktivt at folk vælger at købe hybridbiler ( der på en sommerdag i medvind kun formår at køre max 60 km på el ) og rasten af tiden forurener som alle andre ICE biler er både spild af penge og fastholder fodslæbende ICE bilproducenter i at vedblive med at producere forurenende biler.
Partikelforureningen fra ICE biler giver bla kræft og luftvejs sygsomme! De sundheds omk og personlige lidelser det giver bør i langt højere grad være med regnestykket i forhold til hvad der fornuftigt og mest økonomisk!
JA TAK til at der kun er registrerings afgift nedsættelse på rene elbiler op til kr 400.000 kr !

Jan Weber Fritsbøger

jeg forstår faktisk ikke hvorfor hybridbiler ikke laves smartere, fordelen ved at have en elmotor burde da udnyttes fuldt ud,
ved at forbrændingsmotoren kun trækker en el-generator som så driver bilen frem med elmotorerne, altså samme teknik som i et diesel-elektrisk lokomotiv,
så kunne man helt sløjfe gearkassen og hele den mekaniske kraftoverførsel fra motor til hjul, og samtidig få "gratis" 4 hjulstræk,
fordelen er så at forbrændingsmotoren dermed kører med det optimale omdrejningstal og konstant belastning, hvilket jo vil give en langt bedre brændstoføkonomi,
men jeg må så indrømme at jeg mener der bør satses på rene elbiler helt uden fossilforbrug.

Jacob Johansen

Flemming Skovbjerg - hybridbiler er heller ikk så smarte pga. de både har en forbrændingsmotor, elmotor og en batteripakke og derved er ret tunge køretøjer. Ifølge klimarådet har de flere ulemper, så samlet set er de ikke specielt bæredygtige:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/salget-af-elbiler-og-hybrider-slaa...

"Klimarådet undersøgte i 2018, hvor klimavenlige de forskellige biltyper er. Rådet konkluderede her, at hvis man ser på hele bilens livscyklus - både produktionen og brugen af den - udledte hybridbilerne mere CO2 end en moderne dieselbil."

Jacob Johansen

Det virker næsten som om, at politikerne har valgt at støtte de traditionelle diesel/benzin bilproducenter frem for elbilproducenterne, ved at give tilskud til hybridbiler. Og det er elbilproducenterne der gør en reel forskel for at gøre transportområdet mere bæredygtig.