Læsetid: 6 min.

Jeg overvejede en plugin-hybridbil. Indtil jeg opdagede, at den ikke er så grøn igen

AFSNIT 4: Der bliver i et hug taget 15 procent af familiens private CO2-udslip, hvis Informations journalist får en elbil. Men ladestanderne er en jungle, så han har fået sin egen. Nu mangler bare det vigtigste: elbilen. Men han kunne jo også vælge at korttidsleje, snuppe en plugin-hybrid eller lease
AFSNIT 4: Der bliver i et hug taget 15 procent af familiens private CO2-udslip, hvis Informations journalist får en elbil. Men ladestanderne er en jungle, så han har fået sin egen. Nu mangler bare det vigtigste: elbilen. Men han kunne jo også vælge at korttidsleje, snuppe en plugin-hybrid eller lease

Sofie Holm Larsen

21. juli 2020

Jeg havde egentlig besluttet mig for at købe en elbil. Jeg har ligefrem bestilt min egen ladestander til sommerhuset, så jeg til almindelig strømpris kan fylde den op deroppe.

Og jeg har allerede skrevet tre klummer før denne om at købe en elbil. Jeg er ikke i tvivl, om jeg skal køre elbil, men skal jeg købe?

Der er jo også kommet ret gode lejebilordninger, hvor man kan snuppe en bil i byen og køre, hvorhen man vil – når bare den kommer tilbage til det område, den kan afleveres i.

Ifølge min nye, nordjyske ven, prodekan for energi på TECH-fakultetet Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet, har det fået rigtigt mange byboere i lejlighed som mig til udskyde første bilkøb med flere år. Og så har mange fået smag for at køre elbil via ordninger som ShareNow og Green Mobility. Det er fine, små biler – typisk Renault Zoe og BMW i3 – og det er meget nemt at oprette sig og komme i gang.

Men helt ærligt så orker jeg ikke rigtigt at gå på jagt efter en ny bil, hver gang jeg skal ud at køre. Det er nok ikke helt galt fat, når jeg tidligere har skrevet, at jeg er magelig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • David Zennaro
  • Anker Heegaard
  • Kurt Nielsen
Thomas Tanghus, David Zennaro, Anker Heegaard og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Hullevad

Hvis strømmen kommer fra gas leveret af Rusland eller fru Merkeligs brunkul er det ikke særlig "grønt". Når det blæser kraftigt må man betale for at komme af med overskuddet. Men med en mere intelligent styring kan man komme et pænt stykke hen af vejen. Til opvarmning kan man lagre i en varmebuffer bestående af smeltet salt der så bruges til at varme boligen op. Det kan være med til at udjævne forbruget og dermed en lavere strøm pris Når prisen er lav (blæser nok) kan man mikse forbruget mellem opvarmning og opladning af el bilen. Men det kræver mere IoT! og hvem kan finde ud af det?

Klavs M. Christensen

Elbilen er sikkert ren her hos os, hvor vi mindsker udstødning i by og land. Man skal også huske på de socio-økonomiske katastrofer der udløses af lithiumminerne i f.eks. Chile eller børnearbejdet i den hel store stil i Kongos kobaltminer. Begge metaller er essentielle til batterierne. Og har vi nok? Tyske beregninger fastslår, at en ny dieselbil - inkl.produktion af samme- kan køre op til 100.000km og stadigt stå med et CO2 aftryk som kan sammenlignes med en fabriksny Tesla som ikke er kørt en eneste km. Jeg er sikker på at elbilen har sin berettighed i fremtiden, men det kræver at vi kommer op med grønne batterier og dem har vi ikke endnu.

Poul Skaanning

Vi har kørt på flere ferier i elbil i Norge, Sverige, Tyskland, Nederlandene og Polen, så vi har efterhånden et indtryk af hvordan ladeinfrastrukturen er i Europa. Norge er klassens duks, da der er så stort et marked for ladning at ladestationerne ligger tæt, og der er næsten altid flere ladere samme sted, så risikoen for at skulle vente på at en lader bliver ledig er lille. I Tyskland er der også mange ladere, men sjældent mere end én hvert sted. Til gengæld er priserne lavere end i DK, nogen gange gratis. I Danmark har vi det problem at de to landsdækkende udbydere ikke konkurrerer mod hinanden, med det resultat at vi har Europas højeste priser pr. kwh på offentlige ladere. Det bliver forhåbentligt bedre når der kommer flere elbiler på vejene, så flere udbydere kommer på markedet og skaber mere konkurrence.

Jan Weber Fritsbøger

klavs hverken socioøkonomiske katastrofer eller børnearbejde er noget som kun forekommer i batteri-industrien,
faktisk har det intet at gøre med overgangen til elbiler,
den slags er en "naturlig" følge af storkapitalens grådighed og totalt manglende respekt for alt andet end egen indtjening,

og så bør man måske være lidt kildekritisk når lobbyister får "videnskabelige" undersøgelser lavet som "beviser" at den branche som betaler er det rette klimavalg, og fremstår bedre end den reelt er,
faktisk er privatbilismen ganske enkelt ikke bæredygtig set med miljø/klima/etiske øjne, uanset om den er fossil eller eldrevet, men det VIL vi ikke erkende, så hellere opdigte en virkelighed hvor bilismen er helt ok, og så kan fanden tage klimaet og de næste generationer, ikke vores problem.