Læsetid: 6 min.

Strøm til en elbil kan koste otte kroner. Andre gange koster strøm otte øre

Informations journalist vil have en elbil – ikke mindst efter at han fandt ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men han føler sig bundet til at betale høje elpriser på ladestanderne og har derfor besluttet at gå en anden vej. Han skal have sin egen ladestander
Informations journalist vil have en elbil – ikke mindst efter at han fandt ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men han føler sig bundet til at betale høje elpriser på ladestanderne og har derfor besluttet at gå en anden vej. Han skal have sin egen ladestander

Sofie Holm Larsen

16. juli 2020

Der er noget helt galt med den måde, vi prissætter strøm på i Danmark. Det er, hvad der står klart for mig efter at have undersøgt, hvordan jeg smart – og ikke for dyrt – kan indrette mig, som bor i lejlighed i byen, med en elbil.

Problemet er kort fortalt, at strømmen bliver langt dyrere end den normale strømpris på cirka to kroner – og det blot fordi den skal ind i min elbil. Jeg kan vælge at købe den via ladestanderne i byen, hvor jeg så kan købe et abonnement og få ubegrænset strøm. Det er smart, fleksibelt og gennemskueligt. Men med mine cirka 15.000 kilometer pr. år kører jeg ikke nok til den model – den er bedre egnet til pendlere med flere kilometer bag rattet.

Jeg kan også vælge at købe strøm pr. kWh fra standerne – altså fuldstændig samme model som en benzintank. Problemet er bare, at det kan koste over otte kroner pr. kWh at lade elbilen op, og det er det, der giver mig indtryk af, at noget er skævt i Danmark. Det virker besynderligt, at strøm til en elbil koster så meget mere end strøm til at opvarme en pool eller en elektrisk terassevarmer. For elbiler vil vi jo gerne have mange flere af.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Alexander Moesgaard
  • Frank Borchorst
  • Anne Søgaard
  • Anker Heegaard
  • Peter Knap
  • Steen K Petersen
  • David Zennaro
  • Tommy Clausen
  • Niels Makholm
  • Torben K L Jensen
  • Thomas Tanghus
Klaus Lundahl Engelholt, Alexander Moesgaard, Frank Borchorst, Anne Søgaard, Anker Heegaard, Peter Knap, Steen K Petersen, David Zennaro, Tommy Clausen, Niels Makholm, Torben K L Jensen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Fed artikelserie med humor - hvad mere kan man forlange ?

Holger Nielsen, David Zennaro, Tommy Clausen og Niels Makholm anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Du er ved at blive voksen, og begynder at forstå hvordan økonomi fungerer. Købspris er altid forskellig fra salgspris frit leveret hvor som helst.

Holger Nielsen, Niels Makholm og Henrik Nielsen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

“Hvorfor kan jeg ikke bare bruge min egen strøm i mit eget sommerhus, og så benytte et billigt, offentligt netværk, når jeg er på tur rundt i Danmark?”

Derfor er vejen frem til at der flere der vælger Elbiler, et offentligt netværk, hvor alle kan tanke strøm klimavenligt og billigt, billigt og ikke som nu, hvor få aktører har skruet prisen vanvittig højt op.

Klaus Lundahl Engelholt, Torben Arendal, David Zennaro, Gert Romme og Kjeld Jensen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

“Hvorfor kan jeg ikke bare bruge min egen strøm i mit eget sommerhus, og så benytte et billigt, offentligt netværk, når jeg er på tur rundt i Danmark?”

Derfor er vejen frem til at der flere der vælger Elbiler, et offentligt netværk, hvor alle kan tanke strøm klimavenligt og billigt, billigt og ikke som nu, hvor få aktører har skruet prisen vanvittig højt op.

Det er helt klart noget svineri, at strøm skal koste flere 100 % ekstra, hvis det skal i en bil.
Ellers er strøm en central del af vores samfund, og vi har arbejdet hårdt på at sikre et stabilt forsyningsnet blandt andet med nedgravede kabler. Der er indbygget dyr ekstra kapacitet i systemet, så der i spidsbelastninger kan producere mere strøm.
Vi skal alle dele den regning, forsyningssikkerhed koster.
De første solcelleejere fik en god pris for den strøm de solgte. De havde ingen udgifter til infrastruktur, og med tilskud til opbygning af anlægget, kunne de for fællesskabets regning skab sig en god lille fortjeneste, og det gjorde de. Så god, at investorer begyndte at se en fed forretning i kommercielle solcelle anlæg.
Så det er grådighed hos solcelleejere, der har gjort det nødvendigt at sætte afregningsprisen lav.
Det er ikke gratis, at flytte strømmen fra hjem til feriebolig. Der er et kostbart transportnet, der skal forrentes og vedligeholdes.
Vi kunne vælge at lade elnettet finansiere over skatterne på samme måde som vejnettet, så vi får lavere elregning og højere skatter, men som det er, koster det at bruge det store net med jordlagte kabler og transformatorstationer sam en mængde fagfolk til vedligeholdelse og udbygning.
Elnettet er ikke en vedvarende naturlig resurse.

Michael Hansen

Da man for et par år siden fjernede de ekstra høje afgifter på de store biler (SUV) eksploderede salget og dermed Co2 udledningen.
Mennesker er over en bred kam fuldstændig ligeglade med om de bidrager med et mere eller mindre Co2 aftryk. De er styret af komfort og prestige, altså deres egne behov, ikke menneskehedens.
Det er jo ikke de 15% Co2 reduktion ved elbilskift, der motiverer dig. Det er bevidstheden om dyd og den prestige, der følger med ved at gøre det politiske korrekte. Men alt har sin pris, også prestige - og den er alligevel for høj, at dømme efter din megen opmærksomhed på, hvad strømmen koster. Man vil ikke være til grin for sin egen penge. Derfor skal selvfølgelig gøre som i Norge, hvor elbiler har særstatus, både hvad angår afgifter, prisen på strøm og særlige kørebaner. Så kan vi mennesker pludselig se det fantastiske i at bilens Co2 aftryk er reduceret med 15%.

Rune Mariboe, Klaus Lundahl Engelholt, Steen K Petersen, Torben Arendal og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
hans-henrik elofsson

Det kunne være rart med en artikel der kunne forklare hvor meget offentlig trafik vi kunne få for værdien af 1 million elbiler og hvad de miljømæssige konsekvenser er ved produktion af disse elbiler og ikke mindst deres batterier
I juleferie var vi i Norge , og i den forbindelse var vi inde på en tankstation og blev forbløffet over mængden af ladestandere, det viste sig dog at hovedparten var forbeholdt Tesla biler, så en ladestander er ikke bare en ladestander.

Nils Sørensen og Klaus Lundahl Engelholt anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Køb dig et hus med elvarme registreret i BBR registeret. Så kan du deklarere Tesla'en som en el radiator og slippe med en langt billigere el afgift til staten :-)

Kim Bang Sørensen, Klaus Lundahl Engelholt, Torben Arendal og Michael Hansen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

En hurtig måde at nedsætte CO2 udslippet i Danmark her og nu ville være at sænke hastigheden på motorvejene fra de nuværende 130 til 100 km/t. Når jeg køre i min udmærkede bil, som har en norm på 13,3 km/l, køre jeg ikke særlig hurtig. Omkring 70 km/t. På den måde kan jeg køre omkring 18 km/l med et mindre CO2 udslip til følge - Og så er der altid fri bane foran :-)

Olaf Tehrani

Kære Anders, der er et par ting, du ikke helt har fået fat i:
I en el-pris på et par kroner pr. kWt er det kun en mindre del (omkring 14 %), der medgår til selve elektriciteten. Resten er transportomkostninger, afgifter og moms. Det er bl.a. derfor, din far får så lidt for sin strøm.
Desuden: Det at have et 40 kWt batteri betyder ikke, at man skal bruge 40 kWt for at lade det op. Der vil været tab under processen på i omegnen af 10 %.
Læs i øvrigt denne side, hvor du kan få oplysning om forskellige muligheder vedr. leverance af strøm til din (kommende) bil:
https://fdel.dk/hvordan-oplader-man-en-elbil-og-hvad-koster-det/