Læsetid: 6 min.

Eksperter: Nu hvor smittetallene stiger, er der igen brug for klar politisk kommunikation

Det kan være svært for danskerne at gennemskue, hvordan de skal handle i et genåbnet samfund, hvor smittetallene er begyndt at stige igen. Derfor efterspørger to eksperter mere synlig politisk ledelse og konkrete budskaber om, hvad der forventes af den enkelte
Statsminister Mette Frederiksen har ikke markeret sig om coronakrisen på et pressemøde i flere måneder, men det er ved at være nødvendigt igen, siger ekspert: »Man også kan komme til at tøve for længe.«

Statsminister Mette Frederiksen har ikke markeret sig om coronakrisen på et pressemøde i flere måneder, men det er ved at være nødvendigt igen, siger ekspert: »Man også kan komme til at tøve for længe.«

Unger Anthon

7. august 2020

Da coronaepidemien var på sit højeste i Danmark, tonede statsminister Mette Frederiksen (S) jævnligt frem på danskernes tv-skærme. På pressemøder informerede hun befolkningen om, hvordan det gik med smittespredningen herhjemme, og hvordan de præcist skulle forholde sig. 

Og det bør hun snart overveje at gøre igen, lyder det fra to eksperter. 

Det kan nemlig være svært at gennemskue, hvor alvorligt vi skal tage coronaepidemien herhjemme lige nu.

På den ene side er smittetallene stadig relativt lave – og slet ikke i nærheden af i marts, hvor regeringen lukkede store dele af Danmark ned. På den anden side har tallene de seneste uger været hastigt stigende, og blandt andet Aarhus og Ringsted kæmper med store smitteudbrud. Torsdag er der registeret 121 nye smittede det seneste døgn.

Derfor er det ifølge eksperterne afgørende med en klar politisk ledelse og kommunikation, der kan udstikke en retning for, hvordan vi nu bør handle.

En af dem er Michael Bang Petersen, som er professor i statskundskab på Aarhus Universitet og leder forskningsprojektet HOPE om danskernes adfærd under coronakrisen.

»Det allervigtigste i en situation som denne er synlig ledelse. Det centrale formål er at få skabt en præcis forståelse af, hvad der forventes af os borgere,« siger han.

Jesper Bo Nielsen, som er professor og forsker i risikokommunikation ved Syddansk Universitet, fremhæver, at det netop er nødvendigt, at en politisk leder som Mette Frederiksen stiller sig frem nu, fordi situationen er mindre akut end i foråret. Det er derfor uklart for danskerne, hvordan de skal handle i dag.

»Jeg ser ikke, at vi er i en situation, hvor det er nødvendigt med daglige pressemøder. Men hvis man skal få tingene på rette spor, kan det være nødvendigt med en politisk udmelding for at gøre befolkningen opmærksom på, hvordan vi skal forholde os i lyset af den situation, vi står i lige nu,« siger han.

Hen over sommeren har man rundt om i landet kunnet observere folk, der er stimlet tæt sammen. Det er sket, samtidig med at smittetallene er steget. Det fik sundhedsminister Magnus Heunicke (S) til i et nyligt facebookopslag at minde folk om at huske ’de gode vaner’.

»Vi er lykkedes med at få kontrol over coronavirus i Danmark. Og heldigvis for det. Men måske er det lykkedes så godt, at vi nu er begyndt at slække en smule på de gode vaner, som skal holde virus nede. Det må ikke ske. Vi må for alt i verden ikke sætte det hele over styr nu,« skrev han den 22. juli.

Men statsminister Mette Frederiksen, der hyppigt talte direkte til befolkningen i løbet af foråret, har ikke markeret sig om coronakrisen på et pressemøde i flere måneder. Og det er måske på tide, lyder det altså fra eksperterne.

Michael Bang Petersen vil ikke vurdere, præcis hvornår den rette timing er. Men han advarer mod, at »man også kan komme til at tøve for længe, mens man venter på det rette tidspunkt«.

»Der er selvfølgelig smittetallene at tage højde for. Noget andet kan være skiftet fra sommerferien tilbage til hverdagen. I bund og grund er der brug for synlig ledelse i det øjeblik, der er behov for at ændre befolkningens adfærd, eller de bliver usikre på, hvad den rette adfærd er. Det er ikke nødvendigvis nu. Men det kan hurtigt blive aktuelt.«

Peter og Ulven

Den enkelte danskers adfærd er »afgørende« for at begrænse smittespredningen i vores samfund, fortæller Christian Wejse, som er afdelingslæge på Infektionsmedicinsk Afdeling på Aarhus Universitetshospital og lektor på Center for Global Health på Aarhus Universitet.

»Noget af det allervigtigste, vi hver især kan gøre for at komme smittestigningen til livs, er at blive testet, hvis vi har symptomer eller har haft kontakt med nogen, der kunne være smittet. Og så skal vi selvfølgelig overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om afstand, god håndhygiejne og så videre,« siger han.

Men Michael Bang Petersens data viser, at der til en vis grad bliver slækket på de gode vaner, danskerne ellers er blevet kollektivt opdraget til.

»Folk er stadig meget bevidste om corona. Men vi kan også se, at flere oplever et skred i forhold til, hvor gode deres medborgere er til at tage hensyn til andre og bidrage til at undgå at sprede smitte,« siger han.

Det er lettere at få folk til at handle, når de er bange, forklarer Jesper Bo Nielsen. I foråret kunne danskerne se mod Italien, hvor hospitalerne var overbelagte, og dødstallene steg kraftigt dag for dag. Det gav altså god mening, at regeringen understregede alvoren af situationen, fremfører professoren.

»Men der kan kun råbes ’ulven kommer’ et par gange. Herefter virker det ikke. Derfor er det nok en anden kommunikation, der skal til nu. Det drejer sig om, at vi skal finde tilbage til de gode vaner. I stedet for at være alarmistisk skal man forklare tingenes tilstand, og hvordan vi kan forhindre, at det udvikler sig,« siger han.

Jesper Bo Nielsen tilføjer, at det var forventet, at smitten ville stige i takt med samfundets genåbning. Det har regeringen og myndighederne meldt ud. Det kan således være svært fra politisk side at slå alarm om noget, man tidligere har beskrevet som forventeligt.

»Men man kan sige, at hvis smittespredningen udvikler sig meget mere, så vil man overveje at stramme op igen. Den kommunikation ligger ikke længere tilbage, end at folk godt kan huske den. Det skal dog gøres på en måde, så folk kan se det rimelige i de eventuelle restriktioner.«

Selvregulerende adfærd

Selv om stigende smittetal var forventelige, bekymrer de danskerne. Det kan Michael Bang Petersen se i sin forskningsdata.

»Det ser ud til, at der over de seneste uger har været stigende bekymring om corona blandt danskerne,« siger han.

Der kan ifølge professoren været noget konstruktivt i bekymringen. Der er nemlig en sammenhæng mellem bekymring og smitteforebyggende adfærd, fortæller han.

»Vi har observeret faldende bekymring hen over perioden fra nedlukning til i dag. Men i takt med at bekymringen nu stiger igen, kan man forestille sig, at danskerne kommer til at stramme mere op igen på afstand og hygiejne. På den måde kan adfærden også delvist være selvregulerende,« siger Michael Bang Petersen.

Men for at det sker, er det ifølge ham vigtigt, at danskerne ikke er i tvivl om, hvad der forventes af dem. Det er lidt uklart i dag, mener han.

»Det var nemmere under nedlukningen, der skulle man bare blive hjemme. I dag er fortolkningsrummet større. Det kan være svært at koble den abstrakte idé om fokus på hygiejne og afstand til konkrete handlinger. Må man mødes med sine venner indenfor? Må man handle i et supermarked i spidsbelastningsperioderne?« siger han.

»Det er svært at vide, hvad der præcis forventes af den enkelte. Og derfor bliver det sværere at handle efter det.«

Den nye anbefaling om mundbind i myldretiden i tog, busser og metro er et godt eksempel på de faldgruber, der kan være i krisekommunikationen, mener Michael Bang Petersen.

»Det er uklart, hvornår der er myldretid, og hvornår afstanden i den kollektive transport er stor nok til, at mundbind ikke er nødvendigt. Herudover har der været en diskussion om evidensen bag mundbind. Hvis man vil udbrede brugen i befolkningen, er det nødvendigt at gøre masker til en del af fortællingen om samfundssind,« siger han.

Jesper Bo Nielsen er enig. Det er vigtigt, at myndighederne er helt specifikke om, hvorfor det er vigtigt at have masker på, påpeger han.

»Folk er i tvivl, om det er for at beskytte sig selv eller andre, og her kunne man godt melde klart ud, at det er for at beskytte andre. Og så gælder det også om at være tydelig om, hvilke mundbind der anbefales, og hvilke der ikke gør. Her burde man kommunikere klart ud fra centralt hold.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John Scheibelein
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Ervin Lazar
  • Ete Forchhammer
John Scheibelein, Maj-Britt Kent Hansen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Ervin Lazar og Ete Forchhammer anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Det kan være svært for danskerne at gennemskue, hvordan de skal handle i et genåbnet samfund, hvor smittetallene er begyndt at stige igen".

Denne påstand syntes jeg absolut ikke, er korrekt. Det man som borger kan gøre, det er de samme 3 ting som hidtil:
1. Hold afstand til andre, der ikke lever i samme familie - mindst 1½ meter.
2. Sørg for en god hygiejne - selvfølgelig også med håndsprit.
3. Brug mundbind når man er sammen med fremmede mennesker - butikker, offentlig transport, uddannelsessteder og arbejdspladser.

Dette er simpelt, og må da være logik - selv for dværghøns.

Til gengæld må man lade samfundet fungere, for denne vira forsvinder ikke. Derfor er vi alle nødt til at lære at leve med den.

John Scheibelein, Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen, Arne Albatros Olsen, Ervin Lazar, Anina Weber og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Gør som myndighedspersoner gør. Bærer kontrolløren i S-tog mundbind? Bærer ministeren i ministerbilen mundbind? Bærer chaufføren i ministerbilen mundbind? Så gør du det samme.

Holger Nielsen, Carsten Svendsen, Jens Erik Starup, Rolf Andersen og Therese Hagen anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Enkelte og logiske for den enkelte borger, svære for organisationer og virksomheder at følge, er myndighedernes anbefalinger:
1. Hold afstand. Vira smitter især gennem dråber, der står i en sky fra især munden ved udånding.
desuden:
2. Vask /sprit hænder og kontaktflader af.
4. Brug mundbind, hvor trængsel ikke kan undgås. Undgå hotspots og myldretid.
5. Rejs ikke til lande, regioner, byer med et højt kontakttal.

Ingen politiker eller embedsmand, ingen lov eller praksis kan fjerne eller mildne viratruslen.

John Scheibelein, Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen, Henriette Bøhne og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Genåbningen presset på plads af blå blok er gået for vidt. Nærmest som om corona krisen er over har man åbnet uden omtanke for konsekvenser. Og ja. før ferien så det da også godt ud i Danmark med et meget lavt smittetal. Men det skyldes jo udelukkende den nedlukning, som blev sat i værk midt i marts. Nu må der så strammes op igen.

Selv med en effektiv vaccine vil corona fortsætte sin vej gennem verden i mange år endnu.

John Scheibelein, søren ploug, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, Marianne Jespersen, Holger Nielsen, Henriette Bøhne, Anne-Marie Krogsbøll og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Klar kommunikation kræver, at man er enig om, hvad der gælder - eller at toppen af kransekagen sætter sig igennem. Der er noget, der tyder på, at myndigheder og politikere ikke er enige:
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-det-holder-ikke-brostroem-vi...

Og Engelbrecht er tilsyneladende ikke enig med Heuniche om afstandskrav i toge...

Tør MF endnu engang passe på danskerne, alle sammen, også de sårbare, eller er det lobbyister og erhvervsliv, som svinger taktstokken i baggrunden - med uklar kommunikation til følge? Det har jeg lige nu en væmmelig fornemmelse af...

Men det kan man jo ikke sige direkte - man er nødt til at pakke det ind i "samlet sundhedsfaglig vurdering" - og da argumentene fra erhvervsinteresser er åbenlyst ulogiske, selvmodsigende og uden evidens, bliver kommunikationen gennemskueligt uklar.

Stram op - sæt fokus på befolkningens liv og helbred, i stedet for på erhvervslivets interesser - så bliver kommunikationen automatisk klar.

søren ploug, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, Marianne Jespersen, Holger Nielsen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Ja, det var en fejl ikke at understrege, at smitten skulle fortrænges, og at man derfor kun til en vis grad skulle genåbne samfundet - og kun, hvis der blev holdt behørig afstand, såvidt muligt stadig arbejdet hjemmefra og holdt stor afstand i supermarkeder, og hvor man i øvrigt færdes.

Jens Christensen, søren ploug, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel, Marianne Jespersen, Holger Nielsen, Jane Nielsen, Arne Albatros Olsen, Anne-Marie Krogsbøll og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Det er selvfølgeligt et problem at hele samfundet så at sige er blevet socialt handicappet, forstået på den måde at større forsamlinger, hvor folk er tæt sammen ikke længere kan lade sig gøre som før.
For netop de større forsamlinger er med til at defineres os som samfund, hvad enten det er en fodboldkamp eller en klassisk koncert.
Men vi må nok leve med det et stykke tid endnu og forsøge at kompensere så godt som muligt med de digtitale medier.

Enhver innovation er velkommen her.

Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Henrik Leffers

Hvad er egentligt den "danske strategi" nu? -Tidligere var målet, at få etableret en "flok immunitet", men DK har aldrig været i nærheden af at få det. Nu er antallet af indlagte meget lavt, og der er god plads på intensiv afdelingerne, så nu burde der vel være plads til, at vi igen kan få udbredt smitten mere, så vi (måske) kan få opbygget en rimelig flok immunitet. Men nu mener politikkerne vist, at vi "bare" skal vente på der kommer en vaccine, så vil det hele gå væk igen... Men det sker ikke! Virussen er allerede etableret, som en ny type forkølelse over det meste af verden, og det kommer den også til at være her! Men som det er i DK nu, vil der dagligt komme nye "sensationelle historier", om smitte et eller andet sted, og så lukker man ned igen igen og igen... Men det vil skade vores økonomi dramatisk meget, og mange står i dag stort set uden muligheder for at forsørge sig selv (f.eks. taxa chauffører!), og fremtiden vil nok slet ikke længere have festivaller og alle de andre ting, vi allesammen var vant til! Er det sådan et Danmark i har lyst til at bo i?

Anne-Marie Krogsbøll

Har du regnet på, hvor mange døde og invaliderede den tilgang vil medføre, Henrik Leffers?

Jens Christensen, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@ Marianne Ljungberg alias Henrik Ljungberg,

Tak for din interessante og berigende kommentar.

Jeg er desværre ikke smart nok til at forstå, hvad du mener. Men hvis du hermed spørger, om jeg overholder disse simple regler, så er svaret da absolut ja - hvad ellers.

Jeg bor for tiden i et land med amme antal borgere som Danmark. Her er samfundet helt åbent. Og vi har for tiden mere end 780.000 turister, der rejer frit rundt i landet.

De helt aktuelle corona-tal er netop i dag:
Ialt er 5.404 ramt af corona, af dem har 4.588 været uden symptomer i mere end 14 dage, og 155 er desværre døde.

Og her overholder man faktisk ganske frivilligt disse 3 simple forhold, som jeg tidligere har refereret
.

Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Regeringens kommunikation under vores fælles folkeferie har været et unødigt miskmask af forskellige udmeldinger - især på Facebook, af alle steder..

I nedenstående artikel oplister dataetisk rådgiver, Pernille Tranberg, seks gode grunde til at denne form for henvendelser til offentligheden er et kæmpe problem :

"Du saver demokratiet over med din brug af Facebook, Magnus Heunicke"
https://www.version2.dk/blog/du-saver-demokratiet-med-din-brug-facebook-...

(Retfærdigvis kommer Tranberg også ind på, at det er stort set alle politikere, som benytter sig af denne sociale platform, når de skal informere om væsentlige - eller helt uvæsentlige - sager)

Udover de oplistede problemer med fx dataindsamling, hvor folk - ret uvidende om konsekvenserne - deler deres sundhedsoplysninger med et medie, som herefter i påberåbelse af 'ejerskab' over alle ytringer, billeder, videoer og andet materiale, videresælger oplysninger til trediepart, så er der en helt prosaisk grund til at det er usmart at offentliggøre vigtige meddelelser på Facebook :

Nemlig at ikke alle er digitale, men hovedsageligt får deres informationer fra TV og/eller radio, og papiraviser.
Samt at mange slet ikke er på sociale medier på grund af overvågning og videresalg af private oplysninger.

Hvor er vor allesammens Bigmother, vores coronacommander-in-chief, Mette Frederiksen
blevet af ???

Håber hun nyder bryllupsferien behørigt, og når at komme hjem til statsministeriet, før krisen for alvor bryder løs..

Ellers kunne fremgangen i meningsmålingerne hastigt evaporere.

søren ploug, Anne-Marie Krogsbøll og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Stofmundbind bedre end ingenting
Stofmundbind af den rigtige type er bedre end slet ikke at bruge mundbind, oplyser Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Indtil nu har Sundhedsstyrelsen udtrykkeligt ikke anbefalet stofmundbind.

Den justerede anbefaling kommer, efter at Sundheds- og Ældreministeriet har meldt ud, at det fra næste uge vil være påkrævet at bære mundbind, når man rejser med offentlig transport i Aarhus.

Sundhedsstyrelsen fastholder, at CE-mærkede engangsmundbind stadig er at foretrække.

Overlæge i Sundhedsstyrelsen Bolette Søborg udtaler dog i pressemeddelelsen, at "et godt stofmundbind er bedre end intet mundbind, og hvis alle følger vores anbefalinger om mundbind, kan det bidrage til at holde epidemien nede".
/ritzau/"
https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-smittetallene-stiger-i-danmar...

Bedre sent end aldrig...

Henriette Bøhne, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Stofmundbind er dog stadig en betydelig udgift for dem på kontanthjælp eller 'hjemsendelsesydelse', og det er ikke alle, der er efne udi kunsten at sy..

Tror ikke det varer længe, før Enhedslisten kræver gratis mundbind til alle økonomisk svagt stillede.

Men iøvrigt godt at Sundhedsstyrelsen har rykket på målstregen.

Eva Schwanenflügel

"Alt undervisning for elever i 2. og 3.g i Aarhus kommer i uge 33 og 34 til at foregå virtuelt. Skolestart for 1.g udskydes i første omgang til mandag den 17. august, og alle medarbejdere på gymnasierne skal så vidt, det er muligt arbejde hjemmefra.

Det oplyser Martin Ingemann, der er rektor på Egaa Gymnasium i en mail til DR Nyheder.

Beslutningen kommer efter, at sundhedsminister Magnus Heunicke (S) har opfordret gymnasierne til at udskyde det fysiske fremmøde".
(DR)

Eva Schwanenflügel

"Transportminister Benny Engelbrecht (S) har bedt DSB om at genindføre krav om pladsbillet på lange strækninger. Det siger han til Ritzau.

Kravet om, at man skulle have pladsbillet til Intercity- og regionaltog, blev indført i marts for at mindske risikoen for coronasmitten.

Det er ellers få dage siden, at DSB tog beslutningen om at droppe kravet om pladsbillet i Intercity- og regionaltog, fordi Sundhedsstyrelsen anbefalede brug af masker i myldretiden".
(TV2)

ENDELIG.

John Scheibelein og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det lader til, at Magnus Heunicke har sat sig igennem overfor Transportministeren.

Heureka :-)

Henriette Bøhne og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om det kun gælder på de LANGE rejser? Mht. de korte er meldingene lidt uklare, synes jeg.

Anne-Marie Krogsbøll

Seneste nyt fra testfronten:

Det er nu lykkedes mig for anden gang på en uge at stå i kø til testning på Herlev Sygehus - denne gang var køen pænt lang, nok 40-50 personer - for blot at vende om og gå igen, når jeg når frem til døren til selve testlokalet.

Denne gang var der - i modsætning til for en uge siden - en del med mundbind i køen. Nok omkring 50% . Men flere af personalet i testlokalet - i hvert fald vagten ved døren og "uren dame" - har stadig IKKE mundbind på.

Det er jo stadig idioti. Der var flere i både køen og testlokalet, som hostede, og ikke lød raske. Og i en kø til testlokale og i selv testlokalet er der uden tvivl større koncentration af smittede end andre steder i samfundet. Så hvis der er ét sted, hvor mundbind burde være påbudt, så er det da der.

Det er ikke rimeligt, at man skal risikere at blive smittet i forbindelse med testning. SÅ HVORFOR ER MUNDBIND IKKE PÅBUDT I TESTKØER OG TESTLOKALER?

Eva Schwanenflügel

@ Anne-Marie Krogsbøll
07. august, 2020 - 17:05:
"Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om det kun gælder på de LANGE rejser? Mht. de korte er meldingene lidt uklare, synes jeg".

Det er desværre kun på lange strækninger, at transportministeren har indført krav om afstand.
På regionaltog og i togbusser vil det stadig være op til DSB.

GARK !!! @#*#@

Eva Schwanenflügel

PS. Det gør selvfølgelig at sårbare og de, der vil undgå at smitte andre sårbare, undgår disse testcentre.

Anne-Marie Krogsbøll

Nu har jeg netop hørt Engelbrecht interviewet på TV2 News, og jeg synes, han stadig lyder som om, mundbind i hans optik erstatter afstandskrav. Problemet for ham er, at folk ikke i tilstrækkelig grad har taget mundbind på. Derfor pladsbilletter...Han formulerer sig stadig i retning af, at man skal have mundbind i tasken for det tilfælde, at der pludseligt opstår trængsel.

NEEEEEEJ, Benny!!!! DER SKAL SIMPLETHEN IKKE HAVE LOV TIL AT OPSTÅR TRÆNGSEL, FOR POKKER!! Det er jo derfor, der skal pladsbillet og afstandskrav til!

Så jeg frygter, at såfremt mundbind bliver obligatorisk, så vil DSB/Benny endnu engang forsøge at fjerne afstandskravet...

Og så brokkede han sig i øvrigt over, at sundhedsmyndighederne på den måde går ud med så kort varsel, og sætter transportørerne i en svær situation...

Så i mine ører lød det som om, den kære Benny stadig egentligt støtter DSB, men at han er blevet banket på plads. Heldigvis...

Anne-Marie Krogsbøll

"PS. Det gør selvfølgelig at sårbare og de, der vil undgå at smitte andre sårbare, undgår disse testcentre."

Ja, jeg gør i hvert fald. Jeg tilkæmper mig i stedet tid i et telt, for der synes jeg, det virkede mere forsvarligt. Mere luft og gennemtræk.

Eva Schwanenflügel

Benny er bankmand til sokkeholderne.
Derfor; sparer DSB, mener han det er en gevinst for hans eget ministerie.

Ja, godt vi har Heunicke - også selvom han kommunikerer for meget på Facebook ;-)

Mads Kjærgård

Suk! Jeg blev anmodet om, at deltage i en on-line gudstjeneste pga. Corona. Så siger jeg bare, at har man ikke større tiltro til Gud, så kan det squ være lige meget. Nå men verdensøkonomien er kollapset og Coronierne styrter rundt og tror på en virus ingen har og ingen bliver syge af. Man anbefaler mundbind, men når ingen bærer det, så bliver det et krav! Kan det bliver mere tydeligt? I starten sagde de ikke "vi skal vente og se, om mundbind virker," nej de sagde "bundbind virker ikke!"

Eva Schwanenflügel

@ Mads Kjergård

Det du siger viser jo med al ønskelig tydelighed, at myndighedernes kommunikation har været under al kritik..

Anne-Marie Krogsbøll

Til klar kommunikation hører også,a t man ikke opfører sig som komiske Ali, og benægter realiteterne.

Fra SST's pjece "Brug af mundbind" fra 9/7 2020:
"Brug kun engangsmundbind og helst et med elastikker til ørerne. Mundbindet bør
være af medicinsk/kirurgisk kvalitet, dvs. det er fabriksfremstillet og CE-godkendt.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at bruge mundbind, der er lavet af stof eller
hjemmelavede mundbind"
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Mundbind/25875_SST_Cor...

Fra interview med Brostrøm 7/8 2020:
"»Set i bagklogskabens klare lys burde vi nok allerede i sidste uge have fortalt, hvordan gode stofmundbind kan bruges og give beskyttelse«, siger Sundhedsstyrelsens direktør til Politiken.
»Det ærgrer mig, vi ikke fik det med. Men vi valgte at fokusere på hovedbudskabet, som handlede om kollektiv transport. Vi har jo aldrig frarådet brug af stofmundbind«, siger han."
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7880196/%C2%BBSet-i...

Sååååå......

Eva Schwanenflügel og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Nogle få dage endnu med den her udvikling og vi er tilbage til midt i marts måned igen. Og det kan vi først og fremmest takke blå bloks løve "handlekraft" for. En blå handlekraft, som nu risikerer at koste nye 300 milliarder kr., hvis en nedlukning bliver nødvendig igen.

Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Blå blok?

Jeg bliver til stadighed imponeret over at det er lykkedes regeringen, at have en fortælling om at de alene er garantien for et samfund uden smitte, at de kan sikre vores allesammens gode liv og helbred. Og at de derved, underforstået, ikke har villet åbne samfundet.

Jaja, blå blok vil gerne positionere sig, men at give dem "skylden" for en genåbning som stort set samtlige partier i Folketinget stod bag, det er alligevel vildt.

Thomas Andersen

Forresten, så skal der nu igen undervises efter folkeskoleloven, og kravet om 1 meters afstand kan der ses bort fra inden for samme hold/klasse.

Det nægter jeg at tro på skulle være blå bloks værk!

Anne-Marie Krogsbøll

Ja, stort set alle partier bakkede op om aftalerne, for de anerkender, at det er vigtigt at stå sammen i denne situation. Men det er blå bloks hylekor og gavmilide lobbyister, herunder i særlig grad Morten Østergaard, som pressede forhastet genåbning igennem. Var der ikke noget med, at de truede med et flertal udenom regeringen?

Og vi er en del, som for længst forudsagde, at blå blok ikke ville stå ved ansvaret, når det - som vi også forudså - gik galt igen. Først presser man hasarderet genåbning igennem - så fralægger man sig ansvaret... Ganske som forudsagt - det får vi nu bekræftet...

Anne-Marie Krogsbøll

Afstandskravet blev presset i bund af ukendte kræfter - sandsynligvis erhvervslivet (som jeg regner med til blå blok og alle dens betalte lobbyister):
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-det-holder-ikke-brostroem-vi...

Og hvis man vil insistere på at undergrave afstandskravet i samfundet i øvrigt, kan man jo ikke opretholde det i skolerne. Erhvervslivet og dets betalte politiske lobbyister ønsker fuld genåbning af skoler og institutioner, for ellers kan forældrene ikke komme på arbejde. Ergo må man fifle med afstandskravet, også der. Brostrøm siger direkte i artiklen, at 1,8 meter er det, man mener der er evidens for at virus kan spredes.

@ Henrik Leffers
Der er vist de færreste der tror, at ny corona vil forsvinde med en vaccine. Men, ligesom ved de allerede kendte influencaer (og lungebetændelse) betyder vaccination, at udbrud kan begrænses, så ikke det hele kommer ud af kontrol, som fx i foråret i Italien.

Indtil V(accine)-Dag må vi gøre alt hvad vi kan, for at den ubudne gæst ikke får ødelagt for meget.

Gert Romme, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Anne-Marie, du glemmer fagbevægelsen i den ligning. Jo, Østergaard mfl har en interesse i at vise handlekraft overfor deres vælgere, mens regeringen gerne vil stå som garanten for beskyttelsen af danske arbejdspladser.
Jeg synes bare ofte at fagbevægelsen, f. Eks. Dansk metal, kun kan tale konkurrence evne osv. Så fagbevægelsen har bestemt også presset på.
Pengene presser på. Så jeg synes bestemt ikke at man alene kan "klandre" blå blok for en genåbning (som jeg nu heller ikke har syntes har været synderligt hasarderet).

Det med skolen, der tænker jeg at det primært er skolerne selv, der har presset på. Fordi de har skullet bruge for mange ressourcer og opdele klasserne og alt muligt. Men sådan er det jo, når der bliver insisteret på at proppe (for) mange elever ind i hver enkelt klasse.

Anne-Marie Krogsbøll

Det er ikke desto mindre blå blok, som har været meget højlydt ude og argumentere og lægge pres på for genåbning før tid. Og som truede med at sætte regeringen i mindretal - hvad skulle regeringen gøre? Rød blok forsøgte at holde igen.

Jeg betragter dele af fagbevægelsen som del af blå blok....Der var mange "arbejdere", som var nervøse, og som talte imod.

Genåbningen var hasarderet. og nu står vi med resultatet af det. og folk er ikke engang kommet hjem fra ferie endnu.

Anne-Marie Krogsbøll

PS: Enig mht. normeringen i klasserne. Men jeg tror ikke på, at det er elevernes ønsker, der har motiveret genåbning der.

Thomas Andersen

Smiler, og jeg betragter regeringen som en del af blå blok.

Og nej, eleverne har intet at skulle sige i den henseende!

Hvis I synes alle de andre har svært ved at holde afstand, så tag et mundbind på, og gå en tur i supermarkedet. Folk springer til side, som om du har bylder og udslæt over hele kroppen!

Ut. oplevede dette for et par timer siden under et indkøb i den lokale FAKTA - iført mundbind (for første gang).

Men, den kan vi jo ikke bruge længere, når det i næste uge bliver påbudt at bære mundbind i supermarkeder, forbrugskatedraler og offentlig transport.

Så, nyd det så længe det varer - gå et smut i NETTO iført et mundbind, og se folk springe til side ;o)

Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

DR S152 fre 07 aug 20:22 dr.dk/nyheder 20:22

" VENSTRE VIL HAVE HÅNDTRYKKET IGEN

Hvis du synes, det var svært at finde ud af, hvordan du skulle hilse på folk inden coronakrisen, så er det ikke blevet nemmere, efter at krisen indtraf.

Sundhedsstyrelsen råder fortsat til at undgå håndtryk, kindkys og kram, og hvad gør man så lige? Nu vil Venstre have sundhedsminister Magnus Heunicke (S) til at svare på, om det stadigvæk er nødvendigt at fraråde håndtrykket, og hvad man eventuelt kan gøre for at få det tilbage.

- Jeg vil blive meget ked af, hvis den sociale norm nu bliver, at man ikke kan give hinanden hånden, siger Venstres gruppeformand Karsten Lauritzen."

https://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/152

Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Ser spøjst ud, det link. Jeg er ikke meget for at trykke på et link med en exe fil, men det er måske til tekst tv?

Fandt den her i stedet:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/venstre-til-heunicke-kan...

" Jeg synes, det er en smuk måde at hilse på hinanden, uanset om man kender hinanden eller ej, siger Venstres gruppeformand Karsten Lauritzen, der i Folketinget har sendt fire spørgsmål til ministeren om emnet."

Smuk ligefrem! Han glemmer dansk selvfølgelig. For hvordan skal vi nu udskamme muslimer der ikke vil give hånd til kvinder? Og jøder tæller ikke med.

Men ja, så kan man sgu da tale om dårlig timing. Midt i maske tvang og nye tiltag.

Anne-Marie Krogsbøll

Det er jo det, jeg siger:

"Hvis man mener, at det, vi ser i Aarhus-området, udgør en trussel, så skulle man angribe det som det, det er – en trussel."

https://www.berlingske.dk/samfund/tidligere-ssi-direktoer-undrer-sig-hvo...

Vi gør ikke nok til at holde smitten nede, siger Nils Strandberg Pedersen - vore myndigheder er ikke ærlige - vi går mod svenske tilstande.

Hvis regeringen ikke bremser hårdt op nu, inden det går helt galt, så mister jeg AL den respekt, jeg fik for dem i forbindelse med nedlukningen, og min tillid til dem ryger endnu længere ned, end den var INDEN epidemien. For de HAR chancen for at handle i tide - som de har lovet os at gøre. Så hvis de ikke gør det, er det fordi de lader pengemændene styre. Så får de blod på hænderne.