Læsetid: 8 min.

Nå, Anders, er det så nu, man skal skifte til elbil? Svaret er ja

AFSNIT 7: Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar. Ja, der er bestemt plads til forbedringer, og antallet af ladestandere skal følge med, når flere får elbil, men der er mindst syv gode grunde til at skifte nu. Dette er sidste afsnit i serien
AFSNIT 7: Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar. Ja, der er bestemt plads til forbedringer, og antallet af ladestandere skal følge med, når flere får elbil, men der er mindst syv gode grunde til at skifte nu. Dette er sidste afsnit i serien

Sofie Holm Larsen

4. august 2020

Jeg står på en parkeringsplads på Fyn, solen er gået ned, og min elbil er ved at lade op. Det er min første lange tur i den nye elbil, og det er netop denne situation, der har bekymret mig – ligesom den bekymrer mange andre potentielle og nye elbilister. For hvor lang tid tager det at lade op, når man er på farten? Og kan man finde en ladestander?

Det var sent om aftenen, da jeg kørte mod Jylland, og selv om min app ikke kunne fortælle mig, om der var en ledig ladestander på mit planlagte stop, så tog jeg chancen og fandt to tomme ladestandere. Nu står bilen så der og lader op. Mens den gør det, tænker jeg på, at jeg kunne have sparet en del kilometer, hvis jeg havde taget færgen til Jylland. En bilsælger har fortalt, at man kan lade ombord. Det lød smart – indtil jeg talte med Jakob Stoustrup, der er elbilentusiast og prodekan for energiområdet på TECH-fakultetet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jens Peder Nielsen
  • Thomas Tanghus
  • Anker Heegaard
  • Kurt Nielsen
  • David Zennaro
  • Torben K L Jensen
Jens Peder Nielsen, Thomas Tanghus, Anker Heegaard, Kurt Nielsen, David Zennaro og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thomas Madsen

EL-bil virker delvist i DK nu og her, men det må ses som en overhang til noget smartere og mere anvendeligt på verdensplan f.eks brint

Niels K. Nielsen, Gert Romme, Peter Fenger Lund, jens christian jacobsen, Klaus Lundahl Engelholt, Kim Houmøller, Jens Christian Jensen og Krister Meyersahm anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

Gad vide om vinden rent faktisk blæser mere om natten. Det skal du undersøge.

Jeg tænkte mest, mens jeg læste.
DU må være Danmarks bedst betalte journalist. Og måske hele grundlaget for at Information eksisterer. Avisen giver sikkert en slat. Der sidder også nogle rige dæmoner, i den danske klimabevægelse som "kommer" af at læse dine ord. Hertil alt; hvad der kan gå og stå i bilbranchen og betalt bilforsikring og autovask.

Der findes Verdner hvor du ikke vil flashe din nye model og hvorfor skulle du have forret fordi du kører på el? Du tilhører dog et flertal, tillykke. Lidt lige som fænomenet familien og I har 3 ting til fælles: I er rigtig mange, i vil bestemme og i kræver forrang. Skid hul i minoriteterne IKKE.

Jacob Johansen

Thomas Madsen - hvad skulle fordelen være ved at skifte til brint? Der er et stort energitab ved at lave el om til brint, op imod 70%.

https://www.fla.de/wp/dailys/tyskland-satser-paa-brint-trods-store-energ...

Fra artiklen:
"Ti elbiler pr. brintbil
Det regnestykke får folk som Brian Vad Mathiesen, professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet, til fuldstændig at afskrive persontransport med brintbiler.

Her mener han, at elbiler både er mere effektive og billige, og at politikerne hellere skulle satse på den teknologi."

Poul Skaanning, Jakob Stoustrup, Jens Kofoed, Thomas Tanghus, Rolf Andersen og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Thomas, brint har fordele for bilisten som kan tanke hurtigt, men ulemper for klima/miljø fordi teknologien giver et energitab,
både processen hvor man bruger el til at lave brint medfører et mærkbart tab, og igen når brinten skal bruges til at drive bilen er der et tab, godt nok er der også et tab ved batterilagring, men det tab er markant mindre,
altså er brint set med miljø-øjne ikke spor smart, og det er alene den hurtige tankning som er forskellen for bilisten,
men den fordel svinder ind efterhånden som elbilerne bliver bedre,
fremtidens elbil vil kunne køre hele dagen uafbrudt på den opladning den får imens chaufføren får sine 8 timers søvn,
altså vil fordelen være omvendt, en elbil skal ikke ind til en brintstation og tanke men opleves som om den kan køre helt uden optanknings pauser,
og derudover vil den kunne agere energilager og supplere ved forbrugspeaks hvor forbruget overstiger produktionen, og lade når produktionen er højere end forbruget, hvilket jo typisk vil gælde om natten hvor forbruget jo er lavest !

Anders, du udstiller dig selv som lidt alternativt orienteret, klimabevægelsen er ikke en flok onde sabotører som vil ødelægge livet for andre mennesker, de er bare engagerede i at redde menneskeheden fra vores dårskab,
at stoppe ødelæggelsen af klimaet er ganske enkelt en nødvendig opgave som hele menneskeheden burde engagere sig i,
at prioritere en branches trivsel over klimahensyn er så tåbeligt at man må græmmes, brancher fødes og forsvinder og erstattes af noget andet,
at der har været forslag om visse privilegier ( forrang ) for elbiler handler om at øge motivationen til at vælge en elbil,
meningen er IKKE at du skal diskrimineres, meningen er at din næste bil skal køre på el, faktisk er det meningen at alle biler hurtigst muligt skal være elbiler til gavn for alle mennesker,
det handler om at forhindre det totale klimakollaps hvilket jo vil dræbe ALLE brancher hvis vi ikke forhindrer det.

Poul Skaanning, Jakob Stoustrup, Frank Borchorst, Poul Reynolds, Thomas Tanghus, Rolf Andersen og Jacob Johansen anbefalede denne kommentar
Jacob Johansen

Elbiler bliver løbende også hurtigere og hurtigere at oplade med el, så måske om 5-15 år vil det være tæt på lige så hurtigt at lade en bil op som at tanke benzin/diesel. Og faktisk vil mange der skifter til elbil nok opleve, at de pr år bruger mindre tid på at vente på deres bil bliver tanket op i forhold til hvis man kører på benzin/diesel. For hvis man har en elladestander hjemme tar det måske 5 sekunder at sætte det og koble den fra, og så er det kun når man tager på lange ture og man skal besøge en hurtigladerstation, at man kan komme ud for at skulle vente på at batteriet bliver ladet op. Og her kan fx Tesla oplade med en hastighed op til 250 kW hvilket giver 300 km på 15 minutter.

Thomas Jørgensen

Skifter MEGET gerne til EL eller PHEV. Med ren EL-bil ville jeg skulle binde mig til et abonnement, være længe om at "tanke" op, og dermed bruge tid der ellers kunne anvendes på noget konstruktivt.

Hjemme i rækkehuset, med fælles parkeringsarealer, ville EL-bil kræve et mindst 75 meter langt kabel, der skulle trækkes fra husets almindelige el-anlæg, til P arealet. Iøvrigt ville dette kabel skulle trækkes på en fælles sti, hvor det ville være til gene for andre beboere, avisbudet, skraldemændene og Post Norden(når de 3 gange om ugen ) kigger forbi.

Fælles ladestandere? En mulighed KUN hvis der er flertal i grundejerforeningen, for at afholde anlægsudgifterne for de få der er med på EL-bilidéen. Det kommer nok ikke til at ske.

Næste bil bliver nok en såkaldt Mild Hybrid, så har man da gjort lidt for miljøet.

Jacob Johansen

Thomas Jørgensen - jeg forstår godt dine overvejelser. Jeg tror det er godt også at forsøge at medtage hvor godt en bil vil holde værdien, og her tror jeg en elbil vil holde værdien bedre end en mild hybrid bil over fx 5-10 år. Samt hvis man ikke allerede har gjort det, se hvor meget man vil spare ved at køre på ren el i den periode man har bilen. Derudover er der i København gratis parkering for elbiler. Og nogle politikere har foreslået det skal være gratis for elbiler at køre over storebælt. Samt eventuelle fremtidige kommende fordele som elbiler får. Jeg tænker, at det ikke vil være utænkeligt at fx Københavns Kommune i en periode vil give gratis el til elbiler, men det er bare et løst og vildt gæt/håb fra min side.

Thomas Jørgensen

Jacob Johansen -
Jeg/vi kommer ikke så ofte i Kbh. Når jeg gør, så foretrækker jeg off. transport.
Bor i et mindre rækkehus, bygget i 60´erne i Nordsjælland.
Alle parametre medtaget og indregnet, så ser det pt. nytteløst at vi investerer i en ren EL-bil/Phev ved næste, snart kommende skifte. Det er simpelthen for bøvlet.
En god ven VIL have en EL-bil, men han må vente til start 2021 - med lidt held kan han få leveret i november i år, på en af de 3 muligheder der passer hans famlies behov. Det er jo ikke holdbart.

Man kan ikke forvente at udviklingen og markedet for småt CO2 belastende biler (de er jo ikke 100% udledningsneutrale) vender helt, så vi alle kan styrte ud og investere i en batteridrevet bil om et år.

Jeg har en fortid i autobrancen, og så den første prototype af en lille ladvogn(varebil under 3500kg) i 1992 i Tyskland. Selv med nuværende teknologi tager omstillingen tid. Desværre.

@ Jacob Johansen,

Der findes faktisk allerede i dag små brintanlæg, der producerer ved hjælp af alternativ el. Og flere svenske kommuner har opstillet anlæg til kommunernes eget brug, hvor der bruges solceller til fremstilling af brint.

Og i denne forsommer har svenske Siemens igangsat produktionen af denne type brintfremstillings-anlæg i 4 forskellige størrelser. Den mindste er egnet til en families eget forbrug, og den største er faktisk til opstilling på tankstation, boligselskab eller firma. Mellem-modellerne er tiltænkt lunch-restauranter, butikscentre eller lignende. Og alle disse fungerer primært på med-leverede solceller men kan også tilsluttes anden form for el.

For mig at se, er det smarte, brint på denne måde er CO2-neutral, og ikke koster andet end den løbende afskrivning og vedligeholdelse af anlægget.

Kim Houmøller

@Gert Romme - Ingen af disse tiltag tror den etablerede politiske korrekthed på. Tør ikke engang nævne ordet fusion med uendelige mængder brint til rådighed. Brintteknologien kommer til at disrupte El-bilen. Men det bliver først når alle er blevet prakket en Tesla på ærmet!

Uffe Palludan

Har man villa, vov-hund og bensin-Volvo er det måske en go´idé at skifte til el for så kan man jo bare selv lade den op hjemme i carporten. Altså: " Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar". Men bor man i socialt boligbyggeri så er antallet af ladestandere nede på parkeringspladsen altså ret begrænsede, der er faktisk slet ingen.

Jacob Johansen

Thomas Jørgensen - ja der er nogle udfordringer ved at skifte til elbil, jeg synes dog de elbiler der er på markedet nu og dem der er lige om hjørnet er så gode, at udfordringen er blevet en hel del mindre end de var tidligere, og samtidig giver elbiler mange fordele. Kan dog godt forstå din situation hvor det vil blive for bøvlet. Alternativt kan du køre i en brugt bil i fx 1-3 år endnu, og så se om elbiler til den tid opfylder flere behov. Nu er jeg meget for elbiler, men jeg tror at hvis man køber en ny benzin/diesel bil idag kan man risikere et større værditab, hvis man vil sælge den om 5-8 år hvor elbiler nok er blevet mere populære.

Jacob Johansen

Gert Romme - som jeg ser det har elbiler en fordel overfor brintbiler pga. energitabet ved at konvertere brint til el.

Morten Balling

El bilen som en global løsning på vores transportproblem er dødsfødt fra starten. Der findes simpelthen ikke litium nok til at erstatte de ca. 1 milliard biler som pt. kører på fossilt brændstof, for slet ikke at tale om de ca. 300 millioner lastbiler og busser. Derudover skal der produceres el fra vindmøller vi ikke har, eller kernekraftværker vi heller ikke har. Begge dele skal bygges indenfor 10-20 år. For at være ærlig er det projekt 100% urealistisk, og når det kommer til planetens manglende bæredygtighed, så nytter det ikke noget at tænke at det er vi rige nok til at løse i Danmark. Globale problemer er lige netop globale.

Brintbiler får i dag primært brint fra fossile kilder som bruges til at lave brint, og derudover bruges fossil energi på processen. Der findes dog en mere miljøvenlig (og væsentligt dyrere) løsning, som er at man spalter vand ved elektrolyse, og energien til dette kan produceres med vindmøller mm.

Selv den sidste løsning er svær at realisere bæredygtigt i bare den målestok vi har biler nu, og frem mod 2050 forudsiges det at vi bliver 2 milliarder flere mennesker, med et deraf stigende transportbehov. Der findes pt. ingen løsning som fungerer i global målestok, så det ender formentlig med at vi kommer til at gå eller cykle. Alternativt skal vi "bare" ned og være ca. én milliard mennesker i stedet for 8, men selvom Covid-19 gør sit "bedste", er det globale befolkningstal steget med 47 millioner siden januar, hvor pandemien startede.

Mads Kjærgård

#Uffe Paludan
Og er der nogen, så er de sandsynligvis ødelagte, og hvad gør man så, når man bor på 7. sal? Svaret er, at man jo slet ikke har råd til en el bil i første omgang!

Betaler vi virkelig mindre for el om natten? Jeg har hørt tale om inteligente elmålere for flere år siden, men har stadig ikke set det på min elregning.

Jacob Johansen

Morten Balling - som jeg har forstået det er der nok litium. Her er en artikel omkring det:

https://cleantechnica.com/2020/05/27/lithium-supply-fears-loom-over-elec...

"As for the supply of lithium itself, miners have barely scratched the surface of the global lithium potential."

Cobalt er dyrt da det er mere sjældent. Tesla har planer om snart at præsentere et nyt batteri - "one million mile battery" som ikke indeholder cobalt. Her er en artikel om det:

https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-and-the-science-of-low-cost-next-g...

"The key difference in the lithium-iron phosphate batteries is that they do not need to use cobalt, a rare and expensive element that is a big part of the high cost of electric vehicle batteries, CFRA Research analyst Garrett Nelson said."

Så hvis man skifter væk fra cobalt, vil der være nok ressourser til at producere de batterier der er brug for, til at gøre transportområdet elektrisk, som jeg har forstået det. En del af materialet i batterier kan også genanvendes.

Morten Balling

@Jacob Johansen

Jeg ved godt at det jeg skriver om litium lyder som en vild påstand, for det er sjældent at man hører problemet omtalt, men iflg. USGS så er planetens samlede litium reserve (den del af ressourcen som det er rentabelt at udvinde) her i 2020 lig med 17 millioner metric tons. Hvis du dividerer det med 7,8 milliarder mennesker så får du 2.18 kg per capita.

https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2020/mcs2020-lithium.pdf

Nu er det ikke alle mennesker som ejer en bil. Som jeg skrev findes der ca. 1 milliard af dem, så her kan man bruge 17 kg litium pr batteripakke, Du skal bruge ca. 0,1 kg litium pr. kWh. Lad os sige at en brugbar elbil benytter en 70 kWh batteripakke. Dvs. 7 kg litium per elbil eller 7 millioner tons for at erstatte den milliard fossilt drevne biler. Det er allerede her næsten halvdelen af reserven.

Samtidig skal vi også bruge litium mange andre steder. F.eks. til lastbiler og busser. De kører typisk ca. 10 gange kortere afstand per liter diesel end en personbil, så man kan meget groft omregne dem til at svare til 3 milliarder personbiler. Så er der absolut ikke nok litium.

Læg til dette at litium ikke pt. recirkuleres, og at en batteripakke holder ca. 10 år. Så burde det være klart for enhver at vi har et problem, ikke en udfordring.

Hele idéen med elbiler eller brintbiler skal realiseres inden for få tiår. Ellers kommer vi til at mangle olie, fordi produktionen af den peaker i disse år. Derefter vil produktionen, selv hvis man ser bort fra klimabelastning og politiske fantasier, falde lige så hurtigt som den er steget. Samtidig med at vi skal have bygget 1-2 milliarder elbiler, og finde en løsning på lastbilerne, så skal vi også bruge et abnormt stort antal vindmøller vi endnu ikke har, en backupløsning til vindstille dage og nætter som formentlig inkluderer flere batterier, og vi skal trække an masse kabler, hvilket bliver problematisk fordi vi allerede nu mangler kobber.

Sådan kan man blive ved, når man først begynder at grave i idéerne og løsningerne. Det er ikke fordi jeg ikke mener at vi har et giga problem med klimaet, men klimaet er dybest set bare et symptom på en nedslidt planet, ligesom feber er et symptom på Covid-19.

Jacob Johansen

Jeg er meget enig i dine sidste tre linjer. Jeg følger meget med i elbils området og tror ikke jeg har hørt det omtalt som et stort problem, men kan godt se at det potentielt kan blive en kæmpe udfordring som du skriver. Og det virker som om nogle ting bliver besluttet uden at have undersøgt tingene til ende. Jeg synes dog elbiler er fantastiske at bruge nu, da de er meget mere bæredygtige, og ikke forurener luften lokalt hvilket er et kæmpe sundhedsmæssigt problem. De nye batterityper kan også komme til at holde langt, fx siger Tesla, at de har et one million mile battery klar snart. Hvis man kører 25.000 km om året kan det batteri holde i 64 år! Og løbende bliver batterier udviklet til at blive bedre og kunne holde længere og snart vil der måske blive udviklet batterier, der fx ikke indeholder litium (det håber jeg i hvertfald på, uden at vide om det er tæt på en umulighed at gøre det). Det virker i hvertfald som om der bliver udviklet rigtig meget på batterier i øjeblikket, da batterier er blevet en kæmpe industri, og som jeg har forstået det er batteriudviklingen først rigtig begyndt for nylig, så måske vil der være mange gode muligheder her.