Jeg står på en parkeringsplads på Fyn, solen er gået ned, og min elbil er ved at lade op. Det er min første lange tur i den nye elbil, og det er netop denne situation, der har bekymret mig – ligesom den bekymrer mange andre potentielle og nye elbilister. For hvor lang tid tager det at lade op, når man er på farten? Og kan man finde en ladestander?
Det var sent om aftenen, da jeg kørte mod Jylland, og selv om min app ikke kunne fortælle mig, om der var en ledig ladestander på mit planlagte stop, så tog jeg chancen og fandt to tomme ladestandere. Nu står bilen så der og lader op. Mens den gør det, tænker jeg på, at jeg kunne have sparet en del kilometer, hvis jeg havde taget færgen til Jylland. En bilsælger har fortalt, at man kan lade ombord. Det lød smart – indtil jeg talte med Jakob Stoustrup, der er elbilentusiast og prodekan for energiområdet på TECH-fakultetet.
»Der er opladning på færgerne, men det kræver, at du køber en businessbillet, som koster en jetjager. Derudover er standerne ombord ikke hurtigladere. Så du får en lille smule strøm for en meget dyrere billet. Jeg har aldrig selv brugt det, men bruger i stedet de hurtigladere, der er ved færgelejet. Man skal alligevel ankomme, før færgen sejler. Det er langt billigere, og jeg får langt mere strøm ud af det,« har han fortalt mig.
50 til 262 kW
Jeg efterlader min bil ved ladestanderen på den fynske parkeringsplads og går mod tanken og kiosken for at købe en kop kaffe. Som ny i elbil er det ret utrygt – gad vide om bilen holder, hvad den lover? Er der mon nok strøm på, når jeg kommer tilbage fra kiosken?
Jeg når at komme på toilettet og købe noget usundt, jeg ikke havde brug for, i kiosken. Begge dele ville jeg nok også have gjort, hvis jeg skulle have benzin på.
Den ladestander, jeg står ved nu, sender 50 kW ind i min bil. Min hjemmeladestander kan give mig 11 kW, hvis altså huset installationer tillader det, så det er et helt andet maskineri, der fylder bilen op her. Og netop ladehastigheden er i rivende udvikling for tiden. Flere nye biler kan modtage mere strøm end de gamle, hvilket nedbringer ladetiden og dermed den samlede transporttid. Som tidligere skrevet kan min elbil tage 50 kW, mens en ny Porsche kan tage 262 kW, men det nye er, at flere af de billigere elbiler nu kan tage over 100 kW.
Denne artikelserie skal besvare ét spørgsmål: Er det nu, man kan skifte til en elbil? Er tiden inde? Og efter at have rullet rundt på vejen er mit svar et klart ’ja’. Som Jakob, før jeg fik bilen, sagde til mig, vil enhver ny benzinbil på vejen fra nu af og frem mod 2030 være en hindring i forhold til at nå Danmarks klimamål. Enhver forbrændingsmotorbil, der udskiftes med elbil, vil være det modsatte.
Samtidig er der et vigtigt forbehold, for selvfølgelig skal elbilen hverken erstatte bedre forhold for cyklister eller udbygning og opprioritering af offentlig transport. At gøre forholdene bedre for offentlig transport er naturligvis også afgørende. Det er bare ikke det, denne serie handler om. Det vil heller ikke gavne klimaet, hvis flere vælger den private bil til, nu hvor de kører på el. Men en udskiftning af privatbiler fra benzin til el er uomgængelig for den grønne omstilling.
Syv argumenter for at skifte
Jeg er tilbage ved min bil, der blinker blåt i forruden – det betyder, at den lader op – mens jeg læser højt for mig selv af den mail, jeg fik fra Jakob, med argumenter for at skifte til elbil. Han skriver:
- Elbiler er gode for klimaet. I sin levetid udleder elbiler signifikant mindre CO2 end tilsvarende fossilt drevne biler.
- Elbiler er gode for luftmiljøet. Danmark har en overdødelighed på grund af bilers luftforurening, der helt vil forsvinde, hvis alle kørte i elbiler. Helbredsskadelige partikler fra dæk er dog også et problem for elbiler.
- Elbiler er gode for lydmiljøet. Danmark har en overdødelighed, der skyldes trafikstøj. Denne vil blive væsentligt reduceret, hvis alle kørte i elbiler.
- Elbiler har høj kørekomfort. Elbiler har høj accelerationsevne ved alle omdrejningstal og har ingen gear.
- Elbiler har høj passagerkomfort. Elbiler har næsten ingen kabinestøj, da motoren er næsten lydløs.
- Elbiler har væsentlig færre reparationer. Elbiler har væsentlig simplere mekanik, og derfor meget begrænset behov for service.
- Elbiler har god økonomi. Den samlede økonomi for anskaffelse, service, kørselsudgift og så videre for en elbil er i levetiden lavere end for en tilsvarende fossilt dreven bil.
Til det får jeg lyst til at tilføje, at ladenetværket ikke er så usselt, som Jan Gintberg har opmalet i et skrækscenarie i Politiken tidligere i år. Man skal finde den lademodel, der passer bedst til ens kørsel. Allerbedst er det naturligvis, hvis man som Bent og Hanne Nielsen, som jeg besøgte i Stenløse tidligere i serien, har mulighed for at få solstrøm på taget og elbil i garagen.
Og så har de to mænd hos ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, jo stillet en garanti for, at fremtiden byder på billigere plugsurfing – altså at man betaler for den strøm, man køber ved ladestanderen.
En elbil kræver en smule planlægning, når man skal rundt i landet. Man skal på forhånd finde ladestandere, som passer til ens rute, men på de store motorveje er der rigeligt med muligheder for at få fyldt bilen op. Før jeg satte mig ind i elbilen, havde jeg en forestilling om, at jeg skulle lade hele tiden. Det er ikke tilfældet.
Jeg fik sved på panden, den ene gang, jeg var nede under ti procent, men jeg nåede frem til sommerhuset ved Sjællands Odde, hvor vi skulle mødes med nogle venner. Her lånte vi deres strømstik natten over og kørte derfra dagen efter med et fyldt batteri.
Tilbage i byen har det ikke været et problem at finde en ladestander, og de fleste biler har i dag så relativ lang rækkevidde, at man kun behøver finde en ladestander et par gange om ugen. Elbilen er det oplagte valg, når man kan parkere på egen grund og lade der, men det er også ret nemt, når man som jeg bor i lejlighed i byen.
Fremtidens bilisme
Og så til fremtiden. Ifølge Clever og Jakob Stoustrup vil den byde på en smartere måde at lade på ved alle ladestandere, så man som elbilist kan gøre det, når der er (for) meget strøm på nettet. Udsving i strømpriserne får man i dag kun glæde af, hvis man lader i sit hjem, men fremtidsvisionen om en stor volumen af opkoblede elbiler, der aftager strøm om natten, når det blæser, og der ikke er stor efterspørgsel på strøm, ser de fleste være en realitet inden for nogle år.
Det vil have dobbelt så stor positiv effekt, at man kan lade, når det er billigt, men også at vi udnytter vores vedvarende energi på en bedre måde. Og jo grønnere strøm, der kommer ind i elbilerne, desto større er klimagevinsten ved at køre i dem frem for i benzinbiler. I takt med at vi får vindøer og mere vedvarende energi, vil elbilerne derfor blive et smart værktøj til at udnytte strømmen herfra bedre.
Kære politikere: Det kan I gøre nu
Der kommer en kommission om få uger med forslag til ændring for skat og afgifter på området for privatbilisme. Men der er masser at kaste sig over allerede nu. Sammen med Jakob Stoustrup følger her en liste med forslag til inspiration for politikerne. I kan bare begynde fra toppen:
- Gode forhold på vejene for elbiler. Det er fint, at der er gratis parkering i blandt andet København, men se til Norge og lav bilbaner til elkøretøjer, nulemmisionszoner og andet, der er til fordel for elbiler.
- Én ladebrik og rimelige priser for alle. En ladebrik skal give adgang til alle ladestandere til den billigste udbudte pris på standerne. Sådan er det ikke nødvendigvis i dag, hvor prisen kan svinge fra eksempelvis 5,50 kr. til over ni kr. pr. kWh afhængigt af, hvilken brik du har. Brikken skal naturligvis også være brugbar i Europa.
- Sikre ladenetværk af høj kvalitet. Der skal være nok ladestandere, og de skal virke – og så skal man følge med, når mange flere om kort tid har skiftet til en elbil. Også i områderne langt fra de stærkt befærdede motorveje skal man kunne lade nemt og hurtigt.
- Sikre en lav anskaffelsespris. Sæt (lav) pris på det, vi gerne vil have mere af ved at ændre på afgifterne for både el, hybrid, benzin og diesel. Det grønne valg skal ikke være det dyreste valg.
Jeg tænder min bil for at se, hvor mange kilometer jeg har fået på bilen. Jeg har været frem og tilbage til kiosken, ladet i lidt under en halv time, og den står nu på 80 procent, hvilket giver mig et stykke over 200 kilometer. Så meget har jeg slet ikke brug for til at komme til familien i det midtjyske. Jeg kunne have forladt parkeringspladsen ti minutter tidligere.
Men hvad ved jeg om ladetider, når jeg lige har fået elbil. Jeg vænner mig nok til det, så jeg bliver bedre til kun at fylde den mængde strøm på, der er nødvendig for at nå frem.
Omstillingen til et mere bæredygtigt samfund handler om, at vi må ændre vores vaner, så de bliver grønnere. Men det handler også om, at samfundet skal indrette sig, så de vaner, vi ikke så nemt ændrer, bliver mindre klimabelastende.
»Nu er jeg jo ikke adfærdsforsker, men jeg har svært ved at forestille mig, at vi får tilstrækkeligt mange mennesker til at droppe familiebilen,« har Jakob skrevet til mig.
Jeg er heller ikke adfærdsforsker, og selv om der er et stort og voksende marked for grønne og eldrevne delebiler samt stor mulighed for at forbedre den offentlige transport, så har han en god pointe. Elbilen er indtil videre det grønne alternativ til benzin- eller dieselbilen, og jeg har vænnet mig til den.
Anders vil ha’ elbil
Der er ingen vej udenom. Hvis vi skal nå Danmarks ambitiøse klimamål, skal mindst en million danskere køre i elbil i stedet for forbrændingsmotorbil i 2030. Men helt nemt er det ikke, synes Informations journalist Anders Fjordbak-Trier.
Det er forvirrende, frustrerende og til tider helt uigennemskueligt at finde rundt i, hvad der er nødvendigt at gøre og vide, før man køber elbil – og om tiden er inde.
I denne klummeserie følger vi Anders og får indblik i alle hans overvejelser. Følg med, og find ud af, om Anders når i mål.
Seneste artikler
Vi skal have et opgør med forestillingen om ’vores biler’
5. august 2020Det er en bunden politisk opgave hurtigt at få danskerne til at skifte til elbiler – det er, hvad det politiske elbil-efterår skal handle om. Derefter venter den vanskelige opgave, der handler om opgøret med forestillingen om ’vores biler’Bent Nielsens solceller på hustaget giver overskud af strøm til 6.000 kilometer i elbilen om året
28. juli 2020AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrugVi skal gøre de grønne valg i Danmark mere attraktive. Det gælder også, hvis man får elbil
24. juli 2020AFSNIT 5: Informations journalist har fået sin elbil, hvilket vil få hans families CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Og han har fået sin egen ladestander. Han besøger ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, men som virker ret dyr. »Vi er sat i verden for at gøre det nemt og sikkert at køre i elbil. Og det kræver investeringer,« siger Clevers direktør
Klogt valg
EL-bil virker delvist i DK nu og her, men det må ses som en overhang til noget smartere og mere anvendeligt på verdensplan f.eks brint
Gad vide om vinden rent faktisk blæser mere om natten. Det skal du undersøge.
Jeg tænkte mest, mens jeg læste.
DU må være Danmarks bedst betalte journalist. Og måske hele grundlaget for at Information eksisterer. Avisen giver sikkert en slat. Der sidder også nogle rige dæmoner, i den danske klimabevægelse som "kommer" af at læse dine ord. Hertil alt; hvad der kan gå og stå i bilbranchen og betalt bilforsikring og autovask.
Der findes Verdner hvor du ikke vil flashe din nye model og hvorfor skulle du have forret fordi du kører på el? Du tilhører dog et flertal, tillykke. Lidt lige som fænomenet familien og I har 3 ting til fælles: I er rigtig mange, i vil bestemme og i kræver forrang. Skid hul i minoriteterne IKKE.
Thomas Madsen - hvad skulle fordelen være ved at skifte til brint? Der er et stort energitab ved at lave el om til brint, op imod 70%.
https://www.fla.de/wp/dailys/tyskland-satser-paa-brint-trods-store-energ...
Fra artiklen:
"Ti elbiler pr. brintbil
Det regnestykke får folk som Brian Vad Mathiesen, professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet, til fuldstændig at afskrive persontransport med brintbiler.
Her mener han, at elbiler både er mere effektive og billige, og at politikerne hellere skulle satse på den teknologi."
Thomas, brint har fordele for bilisten som kan tanke hurtigt, men ulemper for klima/miljø fordi teknologien giver et energitab,
både processen hvor man bruger el til at lave brint medfører et mærkbart tab, og igen når brinten skal bruges til at drive bilen er der et tab, godt nok er der også et tab ved batterilagring, men det tab er markant mindre,
altså er brint set med miljø-øjne ikke spor smart, og det er alene den hurtige tankning som er forskellen for bilisten,
men den fordel svinder ind efterhånden som elbilerne bliver bedre,
fremtidens elbil vil kunne køre hele dagen uafbrudt på den opladning den får imens chaufføren får sine 8 timers søvn,
altså vil fordelen være omvendt, en elbil skal ikke ind til en brintstation og tanke men opleves som om den kan køre helt uden optanknings pauser,
og derudover vil den kunne agere energilager og supplere ved forbrugspeaks hvor forbruget overstiger produktionen, og lade når produktionen er højere end forbruget, hvilket jo typisk vil gælde om natten hvor forbruget jo er lavest !
Anders, du udstiller dig selv som lidt alternativt orienteret, klimabevægelsen er ikke en flok onde sabotører som vil ødelægge livet for andre mennesker, de er bare engagerede i at redde menneskeheden fra vores dårskab,
at stoppe ødelæggelsen af klimaet er ganske enkelt en nødvendig opgave som hele menneskeheden burde engagere sig i,
at prioritere en branches trivsel over klimahensyn er så tåbeligt at man må græmmes, brancher fødes og forsvinder og erstattes af noget andet,
at der har været forslag om visse privilegier ( forrang ) for elbiler handler om at øge motivationen til at vælge en elbil,
meningen er IKKE at du skal diskrimineres, meningen er at din næste bil skal køre på el, faktisk er det meningen at alle biler hurtigst muligt skal være elbiler til gavn for alle mennesker,
det handler om at forhindre det totale klimakollaps hvilket jo vil dræbe ALLE brancher hvis vi ikke forhindrer det.
Elbiler bliver løbende også hurtigere og hurtigere at oplade med el, så måske om 5-15 år vil det være tæt på lige så hurtigt at lade en bil op som at tanke benzin/diesel. Og faktisk vil mange der skifter til elbil nok opleve, at de pr år bruger mindre tid på at vente på deres bil bliver tanket op i forhold til hvis man kører på benzin/diesel. For hvis man har en elladestander hjemme tar det måske 5 sekunder at sætte det og koble den fra, og så er det kun når man tager på lange ture og man skal besøge en hurtigladerstation, at man kan komme ud for at skulle vente på at batteriet bliver ladet op. Og her kan fx Tesla oplade med en hastighed op til 250 kW hvilket giver 300 km på 15 minutter.
Skifter MEGET gerne til EL eller PHEV. Med ren EL-bil ville jeg skulle binde mig til et abonnement, være længe om at "tanke" op, og dermed bruge tid der ellers kunne anvendes på noget konstruktivt.
Hjemme i rækkehuset, med fælles parkeringsarealer, ville EL-bil kræve et mindst 75 meter langt kabel, der skulle trækkes fra husets almindelige el-anlæg, til P arealet. Iøvrigt ville dette kabel skulle trækkes på en fælles sti, hvor det ville være til gene for andre beboere, avisbudet, skraldemændene og Post Norden(når de 3 gange om ugen ) kigger forbi.
Fælles ladestandere? En mulighed KUN hvis der er flertal i grundejerforeningen, for at afholde anlægsudgifterne for de få der er med på EL-bilidéen. Det kommer nok ikke til at ske.
Næste bil bliver nok en såkaldt Mild Hybrid, så har man da gjort lidt for miljøet.
Thomas Jørgensen - jeg forstår godt dine overvejelser. Jeg tror det er godt også at forsøge at medtage hvor godt en bil vil holde værdien, og her tror jeg en elbil vil holde værdien bedre end en mild hybrid bil over fx 5-10 år. Samt hvis man ikke allerede har gjort det, se hvor meget man vil spare ved at køre på ren el i den periode man har bilen. Derudover er der i København gratis parkering for elbiler. Og nogle politikere har foreslået det skal være gratis for elbiler at køre over storebælt. Samt eventuelle fremtidige kommende fordele som elbiler får. Jeg tænker, at det ikke vil være utænkeligt at fx Københavns Kommune i en periode vil give gratis el til elbiler, men det er bare et løst og vildt gæt/håb fra min side.
Og eventuelle fremtidige gebyrer der kan blive pålagt diesel og benzin i fremtiden.
Her er Klimarådes konklusion om hybridbiler
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/salget-af-elbiler-og-hybrider-slaa...
Jacob Johansen -
Jeg/vi kommer ikke så ofte i Kbh. Når jeg gør, så foretrækker jeg off. transport.
Bor i et mindre rækkehus, bygget i 60´erne i Nordsjælland.
Alle parametre medtaget og indregnet, så ser det pt. nytteløst at vi investerer i en ren EL-bil/Phev ved næste, snart kommende skifte. Det er simpelthen for bøvlet.
En god ven VIL have en EL-bil, men han må vente til start 2021 - med lidt held kan han få leveret i november i år, på en af de 3 muligheder der passer hans famlies behov. Det er jo ikke holdbart.
Man kan ikke forvente at udviklingen og markedet for småt CO2 belastende biler (de er jo ikke 100% udledningsneutrale) vender helt, så vi alle kan styrte ud og investere i en batteridrevet bil om et år.
Jeg har en fortid i autobrancen, og så den første prototype af en lille ladvogn(varebil under 3500kg) i 1992 i Tyskland. Selv med nuværende teknologi tager omstillingen tid. Desværre.
Hvor tror i strømmen kommer fra? Har i gidet at undersøge det?
@Gert Romme - Ingen af disse tiltag tror den etablerede politiske korrekthed på. Tør ikke engang nævne ordet fusion med uendelige mængder brint til rådighed. Brintteknologien kommer til at disrupte El-bilen. Men det bliver først når alle er blevet prakket en Tesla på ærmet!
Har man villa, vov-hund og bensin-Volvo er det måske en go´idé at skifte til el for så kan man jo bare selv lade den op hjemme i carporten. Altså: " Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar". Men bor man i socialt boligbyggeri så er antallet af ladestandere nede på parkeringspladsen altså ret begrænsede, der er faktisk slet ingen.
Thomas Jørgensen - ja der er nogle udfordringer ved at skifte til elbil, jeg synes dog de elbiler der er på markedet nu og dem der er lige om hjørnet er så gode, at udfordringen er blevet en hel del mindre end de var tidligere, og samtidig giver elbiler mange fordele. Kan dog godt forstå din situation hvor det vil blive for bøvlet. Alternativt kan du køre i en brugt bil i fx 1-3 år endnu, og så se om elbiler til den tid opfylder flere behov. Nu er jeg meget for elbiler, men jeg tror at hvis man køber en ny benzin/diesel bil idag kan man risikere et større værditab, hvis man vil sælge den om 5-8 år hvor elbiler nok er blevet mere populære.
Gert Romme - som jeg ser det har elbiler en fordel overfor brintbiler pga. energitabet ved at konvertere brint til el.
El bilen som en global løsning på vores transportproblem er dødsfødt fra starten. Der findes simpelthen ikke litium nok til at erstatte de ca. 1 milliard biler som pt. kører på fossilt brændstof, for slet ikke at tale om de ca. 300 millioner lastbiler og busser. Derudover skal der produceres el fra vindmøller vi ikke har, eller kernekraftværker vi heller ikke har. Begge dele skal bygges indenfor 10-20 år. For at være ærlig er det projekt 100% urealistisk, og når det kommer til planetens manglende bæredygtighed, så nytter det ikke noget at tænke at det er vi rige nok til at løse i Danmark. Globale problemer er lige netop globale.
Brintbiler får i dag primært brint fra fossile kilder som bruges til at lave brint, og derudover bruges fossil energi på processen. Der findes dog en mere miljøvenlig (og væsentligt dyrere) løsning, som er at man spalter vand ved elektrolyse, og energien til dette kan produceres med vindmøller mm.
Selv den sidste løsning er svær at realisere bæredygtigt i bare den målestok vi har biler nu, og frem mod 2050 forudsiges det at vi bliver 2 milliarder flere mennesker, med et deraf stigende transportbehov. Der findes pt. ingen løsning som fungerer i global målestok, så det ender formentlig med at vi kommer til at gå eller cykle. Alternativt skal vi "bare" ned og være ca. én milliard mennesker i stedet for 8, men selvom Covid-19 gør sit "bedste", er det globale befolkningstal steget med 47 millioner siden januar, hvor pandemien startede.
#Uffe Paludan
Og er der nogen, så er de sandsynligvis ødelagte, og hvad gør man så, når man bor på 7. sal? Svaret er, at man jo slet ikke har råd til en el bil i første omgang!
Betaler vi virkelig mindre for el om natten? Jeg har hørt tale om inteligente elmålere for flere år siden, men har stadig ikke set det på min elregning.
Og vindmølleejere får stadig betaling for at slå møllerne fra, når elprisen bliver for lav!
Beklager, der er en fejl i mit tidligere indlæg. Jeg skrev at befolkningen var steget med 47 millioner i år. Det skyldes at jeg tjekkede tallet forleden. Nu er det oppe på 48,4 millioner.
https://www.worldometers.info/
Morten Balling - som jeg har forstået det er der nok litium. Her er en artikel omkring det:
https://cleantechnica.com/2020/05/27/lithium-supply-fears-loom-over-elec...
"As for the supply of lithium itself, miners have barely scratched the surface of the global lithium potential."
Cobalt er dyrt da det er mere sjældent. Tesla har planer om snart at præsentere et nyt batteri - "one million mile battery" som ikke indeholder cobalt. Her er en artikel om det:
https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-and-the-science-of-low-cost-next-g...
"The key difference in the lithium-iron phosphate batteries is that they do not need to use cobalt, a rare and expensive element that is a big part of the high cost of electric vehicle batteries, CFRA Research analyst Garrett Nelson said."
Så hvis man skifter væk fra cobalt, vil der være nok ressourser til at producere de batterier der er brug for, til at gøre transportområdet elektrisk, som jeg har forstået det. En del af materialet i batterier kan også genanvendes.
@Jacob Johansen
Jeg ved godt at det jeg skriver om litium lyder som en vild påstand, for det er sjældent at man hører problemet omtalt, men iflg. USGS så er planetens samlede litium reserve (den del af ressourcen som det er rentabelt at udvinde) her i 2020 lig med 17 millioner metric tons. Hvis du dividerer det med 7,8 milliarder mennesker så får du 2.18 kg per capita.
https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2020/mcs2020-lithium.pdf
Nu er det ikke alle mennesker som ejer en bil. Som jeg skrev findes der ca. 1 milliard af dem, så her kan man bruge 17 kg litium pr batteripakke, Du skal bruge ca. 0,1 kg litium pr. kWh. Lad os sige at en brugbar elbil benytter en 70 kWh batteripakke. Dvs. 7 kg litium per elbil eller 7 millioner tons for at erstatte den milliard fossilt drevne biler. Det er allerede her næsten halvdelen af reserven.
Samtidig skal vi også bruge litium mange andre steder. F.eks. til lastbiler og busser. De kører typisk ca. 10 gange kortere afstand per liter diesel end en personbil, så man kan meget groft omregne dem til at svare til 3 milliarder personbiler. Så er der absolut ikke nok litium.
Læg til dette at litium ikke pt. recirkuleres, og at en batteripakke holder ca. 10 år. Så burde det være klart for enhver at vi har et problem, ikke en udfordring.
Hele idéen med elbiler eller brintbiler skal realiseres inden for få tiår. Ellers kommer vi til at mangle olie, fordi produktionen af den peaker i disse år. Derefter vil produktionen, selv hvis man ser bort fra klimabelastning og politiske fantasier, falde lige så hurtigt som den er steget. Samtidig med at vi skal have bygget 1-2 milliarder elbiler, og finde en løsning på lastbilerne, så skal vi også bruge et abnormt stort antal vindmøller vi endnu ikke har, en backupløsning til vindstille dage og nætter som formentlig inkluderer flere batterier, og vi skal trække an masse kabler, hvilket bliver problematisk fordi vi allerede nu mangler kobber.
Sådan kan man blive ved, når man først begynder at grave i idéerne og løsningerne. Det er ikke fordi jeg ikke mener at vi har et giga problem med klimaet, men klimaet er dybest set bare et symptom på en nedslidt planet, ligesom feber er et symptom på Covid-19.
Jeg er meget enig i dine sidste tre linjer. Jeg følger meget med i elbils området og tror ikke jeg har hørt det omtalt som et stort problem, men kan godt se at det potentielt kan blive en kæmpe udfordring som du skriver. Og det virker som om nogle ting bliver besluttet uden at have undersøgt tingene til ende. Jeg synes dog elbiler er fantastiske at bruge nu, da de er meget mere bæredygtige, og ikke forurener luften lokalt hvilket er et kæmpe sundhedsmæssigt problem. De nye batterityper kan også komme til at holde langt, fx siger Tesla, at de har et one million mile battery klar snart. Hvis man kører 25.000 km om året kan det batteri holde i 64 år! Og løbende bliver batterier udviklet til at blive bedre og kunne holde længere og snart vil der måske blive udviklet batterier, der fx ikke indeholder litium (det håber jeg i hvertfald på, uden at vide om det er tæt på en umulighed at gøre det). Det virker i hvertfald som om der bliver udviklet rigtig meget på batterier i øjeblikket, da batterier er blevet en kæmpe industri, og som jeg har forstået det er batteriudviklingen først rigtig begyndt for nylig, så måske vil der være mange gode muligheder her.
Selvfølgelig er der ikke ladestandere i socialt boligbyggeri, som jo langt hen ad vejen er for folk der dybest set ikke har råd til en ordentlig bil. Til gengæld er der masse af muligheder for folk med penge; en er fx at anskaffe et solcelleanlæg, fx. i forbindelse med garagen, Det handler som altid bare om at have pengene og lysten til at prøve noget nyt.