Læsetid: 10 min.

»Nødvendigt« eller »det dummeste længe«: Staten holder halvtomme fly på vingerne

Fra 1. august er staten begyndt at opkøbe tomme flysæder, så det stadig kan betale sig for den hårdt trængte luftfart at sende fly på vingerne. Flybranchen mener, det er afgørende for dens overlevelse. Grønne ngo’er er rasende. Information fløj en tur til Bornholm for at se, hvor slemt det står til
I et klimaperspektiv har flere ngo’er undret sig over, at regeringen med aftalen om flyhjælpepakker har afsat flere penge til luftfarten, end hvad der er blevet brugt på grøn omstilling i transportsektoren i hele det seneste år.

I et klimaperspektiv har flere ngo’er undret sig over, at regeringen med aftalen om flyhjælpepakker har afsat flere penge til luftfarten, end hvad der er blevet brugt på grøn omstilling i transportsektoren i hele det seneste år.

Sarah Hartvigsen Juncker

5. august 2020

Vi hænger i luften et sted over Øresund. Det er få minutter siden, vi lettede fra Kastrup, og om en lille halv time lander vi i Rønne.

Himlen er blå derude, det er en lun sommerdag, og normalt ville det for flyselskabet DAT være højsæson for afgange til den bornholmske solskinsø. Men det er det ikke. Overhovedet ikke faktisk.

Ud over fotografen og mig er der 17 andre mennesker med – ud af 72 pladser. Der er altså tre gange så mange tomme sæder, som der er passagerer om bord. Og det er vel at mærke, efter at DAT har skruet ned for antallet af flyvninger i et forsøg på at samle folk på færre afgange.

Økonomisk burde det ikke give mening, og det gør det heller ikke. Det er derfor, at regeringen sammen med Venstre, De Radikale og De Konservative tidligere på sommeren lavede en redningspakke for indenrigsluftfarten.

Helt konkret har partierne afsat 225 millioner kroner til at holde halvtomme indenrigsfly i luften. For borgernes skattepenge har staten siden 1. august opkøbt tomme flysæder, så DAT og andre stadig kan sende fly på vingerne – med eller uden passagerer.

Det har fået grønne ngo’er til at råbe op.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anne Schøtt
  • Kurt Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Eva Schwanenflügel
  • John Scheibelein
Anne Schøtt, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel og John Scheibelein anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Hvis staten SKAL betale for fly så længe krisen kradser/indtil videre, kunne det så ikke være for at holde dem på jorden?

Trond Meiring, Bjarne Jensen, Werner Gass, Steen K Petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Signe Iversen, Flemming Berger, Hanne Utoft, Mads Troest, Carsten Munk, erik pedersen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, Rolf Andersen, Carsten Wienholtz, Jacob Johansen, Thomas Tanghus, John Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Gitte Loeyche, Anna Falbe-Hansen, Torben Arendal, Hannibal Knudsen, Gert Romme, Ete Forchhammer , Peter Knap, Hans Larsen, Marie Vibe og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det der er fuldkommen sindssygt, uetisk, umoralsk og forkasteligt. Jeg føler mig taget som gidsel som skatteyder og bedraget som klimaaktivist. De må da lade flybranchen gå ned med flaget. Er de ikke liberalister, kapitalister og markedets folk i den regering? De kan heller ikke i mindste grad Kalde sig socialister. Kræmmere hele bundtet.

Trond Meiring, Anne Schøtt, Steen K Petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Petter A. Urkedal, Hanne Utoft, Arne Albatros Olsen, Kim Vildnis, erik pedersen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Rolf Andersen, Jens Kofoed, Søren Kramer, Jacob Johansen, Thomas Tanghus, John Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Gitte Loeyche, Torben Arendal, Gert Romme, Ete Forchhammer , Hans Larsen og Marie Vibe anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Hvis i virkelig mener det, bør de fleste offentlige busser/S -tog sættes i garage, da de jo kører halvtomme rundt. Lykkelig for i ingen politisk indflydelse besidder!

Ebbe Sommerlund, Jacob Nielsen, Finn Thøgersen, John Poulsen, Holger Nielsen, Ole jakob Dueholm Bech og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Samfundsøkonomisk og velfærdsmæssigt er det en temmelig dårlig ide at lade brancher gå ned med flaget bare fordi man ikke kan lide "kapitalister", Niels-Simon. Derudover meget uetisk at lade folk miste deres arbejde fordi man ikke bryder sig om visse brancher.

Når det er sagt, ville det i denne sammenhæng da give mere mening at begrænse flyafgangene og fylde flyene op. Så må folk sku vente´på næste flyver, eller tage cyklen.

Bjarne Jensen, Signe Iversen, John Poulsen, Holger Nielsen, Jacob Nielsen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Igen er vi ved punktet: Vi bliver nødt til at ødelægge børnenes fremtid.
Hvor mange har et arbejde, der IKKE bidrager til undergangen på en eller anden måde? Det er dét sorte hul, vi skal konfrontere og så lægge vores livsstil fuldkommen om. Hvornår kommer der en politiker, der tør tage den udfordring op?

Trond Meiring, Søren Pedersen, Werner Gass, Steen K Petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Flemming Berger, Hanne Utoft, Arne Albatros Olsen, Hans Larsen, erik pedersen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Esben Lykke, Jan Weber Fritsbøger og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Flydirektørens beskrivelse af togrejser ligner min af flyrejser.. selvfølgelig. Trumfen er tidsbesparelsen. MEN hvis man regner tiden ud til og i lufthavnene med, hvor meget drejer det sig så om? Hvor dyrt betales den sparede tid i stress m.m.?

Werner Gass, Randi Christiansen, erik pedersen, Holger Nielsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar

Dette er dybt umoralsk beslutning.

- Staten holder økonomisk hånden under halvtomme fly.
- Staten lader indenrigsfærger sejle gratis?

Jeg syntes ærligt talt, at hvis man har disse penge i overskud på transportområdet, og slet ikke kan finde sociale områder, hvor pengene ville gør en forskel. så burde man lade busser og tog være gratis

Dette her er rystende. - Hvilken gavn har ganske almindelige skatteborgere af, at de mere velbeslåde kan få socialhjælp til at flyve med rutefly?

Trond Meiring, Werner Gass, Steen K Petersen, Ete Forchhammer , Flemming Berger, Randi Christiansen, Petter A. Urkedal, Hanne Utoft, Peter Gløde, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Vildnis, erik pedersen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Jens Kofoed, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, John Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Gitte Loeyche, Torben Arendal og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Kim Houmøller: Hvor længe kan de offentlige køre tomme rundt? Der må vel være et smertepunkt, ikk’? Før i tiden tog jeg en bus hver anden dag. Jeg kan dårligt huske, hvornår jeg sidst sad i en. Når jeg tager metroen, er der ingen pladsproblemer. Når jeg tænker på de evindelige ballader om at forhøje taksterne for at få det til at løbe rundt, der nu være en enorm manko.
Men vi kan måske bare blive ved med at låne penge af os selv?

Niels-Simon Larsen

Jens Christian Jensen: Vi skal ikke gå ned i småtingsafdelingen. Gonggongen har lydt, og vi er gået til tælling efter knockout , så vi må finde en anden sportsgren end overforbrug. Selv EL holder fast i bordpladen med neglene og håber på fremgang, men fremgang resulterer i en sikker tilbagegang - helt tilbage, du ved. Vi hverken kan eller vil stoppe overforbruget, men det er det, vi skal.

Trond Meiring, Werner Gass, Randi Christiansen, Hanne Utoft, erik pedersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Gert Romme: “busser og tog gratis”, ja!
For et par dage siden rejste jeg fra Fåborg til Odense. Man kunne hverken betale kontant eller med Dankort. Hvad skulle jeg så? Jo, jeg skulle gå ind på Fynbus’ hjemmeside og følge proceduren. Det fik jeg den venlige chauffør til at hjælpe mig med, fordi det var ved endestationen, men hvis det havde været ved et almindeligt stoppested med en masse mennesker, hvad så? Nå, der er jo ingen, der kører med bus mere og jeg var passager nummer 2.

Man skal have den store it-ledvogtereksamen for at købe en ussel busbillet i dag. Hvad med de ordblinde og dem, der holder sig uden for it-hysteriet?

Trond Meiring, Michael Friis, Werner Gass, Ete Forchhammer , Frank Hansen, Randi Christiansen, Carsten Svendsen, Hanne Utoft, Peter Gløde, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Steen Bahnsen, erik pedersen, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Rolf Andersen, Ole jakob Dueholm Bech og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

I Kina kan man nu købe indenrigs flatrate flybilletter. Betalt 3.300 kr. og flyv dag og nat så meget du orker. Måske flybranchens nye guld efter corona opstandelsen. Flyv verden rundt i en uendelighed til fast discount pris.

@ Niels-Simon Larsen,

Jeg har nok ikke brugt offentligt transportmiddel i Danmark i mere end 35-40 år, så jeg er ukendt med betalingsmetoden. Men din historie syntes jeg, er ganske rystende.

Vi har for tiden elektroniske problemer med vores Opel, og har rejst 45 km, med tog flere gange i Hrvatska gennem den seneste tid. Ud over et hurtigt og komfortabelt tog, kan man både betale via internet, på station og i toget. Og man kan betale med kontanter, bankkort og via sin mobiltelefon - også i toget. Uanset betalingsmåde og betalingssted betales der online. Og har man billet med fra station eller egen udprintning hjemmefra, bliver den scannet via en håndscanner.

Steen Bahnsen, erik pedersen, Holger Nielsen, Rolf Andersen, Ole jakob Dueholm Bech og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

@Niels-Simon Larsen. Man kan godt bruge Rejsekortet til buss og tåg. Og ja det vore helt fint med gratis offentlig transport.
Når det kommer til flytrafikken så har den stor betydning ikke kun i Danmark uden hele verden, med alle arbejdspladser som er knyttet til flyindustrien.

Holger Nielsen, Ole jakob Dueholm Bech og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg ved selvfølgelig godt, hvorfor almindelige danske skatteborgere støtter rutefly, som de formentlig aldrig kommer til at flyv med. Det syldes formentlig det faktum, at skatteborgerne både har investeret enorme summer i Kastrup Lufthavn samt holdt hånden under SAS for ret store beløb.

Men hvis udenrigsruterne skal være til optimal gavn for samfundet, bør man bruge pengene til at investere i et højhastigheds-tognet, der både kobler Danmark på det internationale net og samtidig forbinder det skandinaviske højhastigheds-tognet til resten af Europa.

Det ville have været fremsynet for 30 år siden, men i dag burde det være en selvfølge. København - Berlin på 2½ - 3 timer, - Paris på 7 nattetimer og så videre. Direkte ankomst inde i byerne - og ingen lang indtjekning langt udenfor byerne.

Trond Meiring, Werner Gass, Flemming Berger, Randi Christiansen, Steffen Gliese, Petter A. Urkedal, Kim Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, erik pedersen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, P.G. Olsen, Lise Lotte Rahbek, Niels Makholm, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

I de fattigste lande i Sydamerika har de collectivoer. Det består af gamle Folkevognsrugbrød med sæder, så der kan være 12-14 passagerer foruden et par høns og kaniner. Udenfor står der en dreng på 14 år og råber, at de kører nu. Det gør de dog ikke, før vognen er fuld. Stemningen er altid venlig.

Der må for hulen vel være en mellemting mellem vores tomme og dyre busser og collectivoerne, skulle man tro. Der er så mange her, der har store eksamener, så der skulle jo ikke være problemer, og politikerne har dyrt betalte rådgivere og taleskrivere. Hvad hedder sygdommen ud over COVID-19?

Trond Meiring, Randi Christiansen, Steen Bahnsen, Kurt Nielsen, Holger Nielsen, Ole jakob Dueholm Bech og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det er vist de færreste, der har gjort sig klart, at vi ikke skal rejse mere. Det er slut. Jorden kan ikke tåle det. Man taler om at ødelægge Fyn med nye togspor og motorveje. Det skal være slut! Vi skal blive hjemme og skabe et bæredygtigt samfund, hvor vi får en bæredygtighedsløn, man godt kan kalde for lommepenge. Vores børn kommer til at leve under forhøjede varmegrader. Det bliver en ren tortur, og alene det at tænke på det er slemt nok.
Alvoren er langt fra gået op for vores politikere. De tror på lappeløsninger og lefler for vælgerne. Hvem fortæller den altid ildehørte sandhed? Tøsedrenge og tøsepiger, som de er.

Trond Meiring, T. Karmeshvari, Randi Christiansen, erik pedersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Kim Hovenmøller, selv en halvtom bus er et bedre miljøvalg end en privatbil som transporterer chaufføren, men du mener måske at alle som ikke ejer en privatbil bør gå, blive hjemme, eller tage en taxa ??
Jens Christian Jensen, den der med "bare fordi man ikke kan lide kapitalister" er da det mest latterlige argument set længe, det handler om klima og om overforbrug som ikke er strengt nødvendigt som vi alle skal betale til for at holde hånden under en branche som burde reduceres voldsomt, fordi det ikke er nødvendigt at den er så stor, de fleste flyrejser er jo adspredelse som kunne opnås lige så godt på mere klimavenlige måder,
hvis jeg kom ned på dit niveau kunne jeg sige at du og alle dine meningsfælder holder af egoisme, grådighed, blær og prestige, og at i tror at alle rige og alle med magt er helt overlegne halvguder som det er blasfemi at kritisere, uanset hvor råddent, grådigt, egoistisk, og tåbeligt de opfører sig,
og at i hader alle som ikke synes at økonomisk vækst er det ultimative gode .

Steen Bahnsen, Carsten Munk, Niels-Simon Larsen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

[En debattekst om dette tema, som jeg fik i Jyllands-Posten medio juli.]
Med forslaget om at opkøbe flysæder i indenrigsfly og dermed understøtte en klimaskadelig transportform demonstrerer regering og forligspartier, at klimamålsætningerne ikke skal tages alvorligt. Der er ellers nok at tage fat på: i alt 20 millioner ton CO2 skal politikerne sløjfe for at nå målet om 70 procents drivhusgasreduktion i 2030. Og her peger pilen utvetydigt og indiskutabelt mod CO2-tunge sektorer som landbruget og transporten. Men med statsstøtte til indenrigsruterne gør man det jo denne massive udfordring endnu sværere.
Hvornår kommer det øjeblik, hvor man må sige "Lad falde, hvad ej kan stå"? Luftfarten er ikke bæredygtig, og med 2030 og 2050 som pejlemærker er det svært at se, hvordan den kan blive bæredygtig. Er det virkelig så samfundsmæssigt vigtigt, at indenrigsluftfarten overlever, at man nærmest må tvinge passagererne op i flyene?
Denne totalt uigennemtænkte håndsrækning til flybranchen viser samtidig, at regeringen er ude af takt med progressive udviklinger og tiltag i andre europæiske lande. I Schweiz fx Her har Nationalrådet (10. juni) vedtaget at indføre en flybilletafgift. Og Nationalrådet går også ind for at fremme grænseoverskridende togrejser, herunder nattog, dækket af indtægterne fra afgiften på flybilletter.
Med sit håbløse knæfald for lobbyisterne og sin bevidstløse videreførelse af nødvendighedens politik vender regeringen desuden ryggen til den klimapolitisk vakte ungdom. Men Dan Jørgensen og Benny Engelbrecht kerer sig øjensynlig ikke om børn og unges fremtid på kloden.

Trond Meiring, Werner Gass, Flemming Berger, Carsten Munk, Christian Duus, erik pedersen, Niels-Simon Larsen, Kurt Nielsen, Søren Løvborg og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar

Det er en skandale, og deres klimaapati bør huskes på linje med gullaschbaronernes ligegyldighed over for menneskeliv under 1. verdenskrig.

Trond Meiring, Flemming Berger, Steffen Gliese, Niels-Simon Larsen, Jan Weber Fritsbøger og Christian Duus anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Niels-Simon "fremgang resulterer i en sikker tilbagegang - helt tilbage, du ved"

Ikke enig. Fremgang og overforbrug er ikke hinandens forudsætning. De sidste årtiers økonomisk fremgang har bla. resulteret i at mange millioner mennesker er kommet ud af en negativ fattigdoms og sygdoms spiral. Det har naturligvis også haft negative konsekvenser. Det er der efterhånden talt meget om. Mht. at få styr på en bæredygtig energisektor mv. skal vi have FREMGANG på forskning og udvikling af nye metoder til at producere energi. Den skal selvfølgelig også meget gerne være økonomisk attraktiv så det ikke kun er "de rige" der har råd til det. Hvis du er økonomisk trængt er bæredygtighed måske ikke lige øverst på ønskesedlen. Bla. mad og tag over hovedet kommer først i den ligning.

Mikael Velschow-Rasmussen

Tjaehh ....
(en tragedie i en akt med en handling)

Det her illustrerer meget godt, hvorfor vi aldrig - som i aldrig - kommer til at gøre noget som helst ved klimaproblematikkerne. Men i stedet - som jeg har sagt i mange år - kører med speederen i bund lige ud i afgrunden !

Hvis ikke det var så tragisk, ville det næsten være komisk !

*****

NB:

Klima er et fælles problem, der kun kan løses ved fælles løsninger, der omfatter alle lande på jorden. Og det starter med nationale og dernæst over-nationale og over-statslige løsninger - herunder udfasning af kapitalismen hvis vækst og profit er ikke-kompatibelt med klima-løsninger.

Klima er IKKE et individuelt problem, og det kan IKKE løses ved, at vi udskammer folk, der ikke affaldssorterer, spiser vegansk, forbruger mindre etc !

Idet det er et fælles problem, vil det selvfølgelig aldrig blive løst i en verden der hylder individualiteten frem for fællesskabet og solidariteten, og forbruget frem for mådeholdet.

Trond Meiring, Werner Gass, Steen K Petersen, Flemming Berger, Randi Christiansen, Niels-Simon Larsen, Karsten Nielsen, Jan Weber Fritsbøger og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar

Måske bør jeg tilføje, at jeg egentlig ikke er ude efter luftfartsbranchen, for det vil et moderne samfund også have behov for i fremtiden.

Og til kortere destinationer er en række lande faktisk kommet langt med el-drift, der menes at være i fuld brug omkring 2025-26. Men også vådgasdrift af fly til mellemdistancerne er godt på vej til at blive virkelighed. Både de store motorproducenter og en række specialfirmaer arbejder på dette.

Men det jeg er imod, det er at anvende samfundsejede midler, betalt af alle skatteydere til at holde hånden under en branche, der selv under normale forfold har svært ved at klare sig. Og at gøre det samtidig med med mangler hænder i ældreplejen, i skolerne og børnepasninger. Og den sociale ulighed faktisk er stigende. Det syntes jeg virkelig, er umoralsk, og det kan absolut ikke være en socialdemokratisk politik. .

Jeppe Lindholm

Bare rolig. Når først sydøst Asian har overtaget økonomien i verden inden for nogle år og vi står tilbage som de mindre bemidlede er det ikke os, som sviner verden til længere. Det har vi nemlig så ikke længere råd til. Så går turen ikke længere til Thailand, men til køkkenhaven i baghaven.

Søren Kristensen

Det fleste maskiner, såvel som menneskelige kompetancer, skal ikke være ude af drift ret længe før de begynder at ruste, hvorefter de bliver ganske dyre/svære at genetablere, om overhovedet muligt. Så indenfor en overskuelig tidsramme giver det god mening at holde både fly og personale i luften.. Omvendt kan det selvfølgelig ikke forsvares at flyve med halvtomme maskiner i én uendelighed. Problemstillingen siger bare noget om hvor vigtigt det er at bekæmpe problemet ved dets rod og der er kun to muligheder: effektiv smittebekæmpelse og udvikling af en vaccine.

Michael Friis

Søren Kristensen "kun to muligheder" ... der er ofte flere muligheder.... hvad med at lukke samfundet helt op (som før 11 marts)... samfundet kan jo ikke lukke " i én uendelighed" for maskiner ruster og mennesker dør jo alligevel.
Underligt at millionerne til Arnes pension skal betales krone for krone, mens corona milliarderne er næsten ligegyldige. Hvorfor er det synd for Arne, 60, men ikke for Camilla, 23, der mister sit job som timelønnet. Uden kompentation?
Lavere vækst pga corona koster arbejdspladser, skatteindtægter og koster lidelse og velfærd i lang tid efter 2020

Jan Weber Fritsbøger

michael, at lukke samfundet helt op er da en af de grimmeste ideer fremført her,
og Camillas problem kan uden videre løses ved at genindføre det økonomiske sikkerhedsnet gerne i forbedret form,
og hvis vi vil undgå ledighed generelt kunne vi tilpasse arbejdstiden så der var job til alle som vil, for eksempel en 20 timersuge hvor man arbejder 10 timer 2 dage om ugen ville være en fornuftig løsning,
den ville forbedre livet for folk i job ( mere tid til familien og mindre stress ) og mere end halvere co2 udledningen som følge at transporten til og fra arbejde,
tilmed ville det medføre en mindre produktion hvilket jo også ville være nyttigt med hensyn til klimaet,
og nej økonomisk tilbagegang betyder ikke nødvendigvis et ringere liv, vi skal bare sørge for det kun går ud over det mest overflødige overforbrug, men ikke over nogen basale behov.