Læsetid: 7 min.

Ungdomsuddannelserne kæmper om færre unge, og det kan lukke uddannelser

Konkurrencen om eleverne på ungdomsuddannelserne er gået for vidt, og det går ud over eleverne og det fælles bedste, siger Danske Gymnasier. På erhvervsskolerne mener de, at det primært er de almene gymnasier, der konkurrerer mod hinanden
Konkurrencen om eleverne på ungdomsuddannelserne er gået for vidt, og det går ud over eleverne og det fælles bedste, siger Danske Gymnasier. På erhvervsskolerne mener de, at det primært er de almene gymnasier, der konkurrerer mod hinanden

Jakob Dall

24. august 2020

Ungdomsuddannelserne konkurrerer hårdt om de unge i de her år. De faldende ungdomsårgange betyder nemlig, at der bliver færre unge, og det har skærpet konkurrencen mellem uddannelserne i en sådan grad, at Danske Gymnasier nu advarer om, at udviklingen om få år kan føre til, at der ikke længere er et bredt udbud af ungdomsuddannelser i hele landet. For jo flere elever en uddannelse har, jo flere penge får de, siger formand for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø:

»Det må ikke blive sådan, at vi tænker på penge først og fremmest, men sådan kan det blive i nedgangstider. Vi kan komme til at konkurrere så hårdt om eleverne, at fokus kommer til at ligge et forkert sted, hvor vi bekæmper hinanden i stedet for at have fokus på at gøre det så godt muligt for de unge,« siger hun.

Den primære årsag til den usunde konkurrence er taxameterfinansieringen, som betyder, at ungdomsuddannelserne får penge efter, hvor mange elever de har. Den model fungerede godt, så længe der var flere unge, men i nedgangstider tilskynder taxameteret til en forkert tankegang, mener Birgitte Vedersø.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ungdomsuddannelsernes indbyrdes konkurrence er helt irrationel og handler udelukkende om at uddannelsesinstitutionerne på bedste neoliberale vis er markedsudsatte; enten i egentlig eller i kunstig forstand. En uduelig og kontraproduktiv organisering.

Anders Reinholdt, jens christian jacobsen, Carsten Munk, Halfdan Illum, Elise Berg, David Zennaro og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er så indlysende, hvad man skal: man skal LADE VÆRE MED at tildele tilskud på baggrund af elever, på baggrund af lærere og de dermed forbundne udgifter.
Det samme med universitetet, der måske nok har en biproduktion af kandidater, men hvis hovedaktivitet er fri grundforskning.