Læsetid: 6 min.

Børn bliver oftest venner med dem, der ligner dem selv

Børn med forskellige etniske baggrunde knytter sjældnere tætte relationer end børn med samme etniske baggrund, viser flere undersøgelser. Det skyldes, at børn søger venner, der ligner dem selv. Der skal mere hjælp til, hvis man vil undgå, at fordomme og opdelinger ikke ender i fjendtlighed, mener eksperter
Lazar Grujio og Dante Fejerskov går i samme 6.-klasse i Horsens og er bedste venner trods forskellig kulturel og religiøs baggrund.

Lazar Grujio og Dante Fejerskov går i samme 6.-klasse i Horsens og er bedste venner trods forskellig kulturel og religiøs baggrund.

Tobias Nicolai

2. september 2020

Når børn løber ud i skolegården for at lege, søger de børn, der ligner dem selv. Det betyder, at der sjældnere dannes venskaber mellem børn med forskellige etniske baggrunde i folkeskolen. I stedet samler børnene sig i grupper med andre børn af samme køn og samme ’etniske status’– altså i grupper med enten majoritets- og minoritetselever.

Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, som har undersøgt skolebørns sociale liv. Resultaterne er en del af en større undersøgelse om konsekvenserne af Aarhus Kommunes forsøg med at fordele tosprogede børn med behov for sprogstøtte på forskellige skoler. 

Opdelingen sker formentlig, fordi børn danner venskaber med nogle, de synes ligner dem selv, fortæller Laura Gilliam, der er lektor på DPU, Aarhus Universitet, og som forsker i skole og etnicitet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
Christian Mondrup, Viggo Okholm og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Børn lærer blandt andet ved et efterligne de voksne.
Det er vel relevant at se på hvorvidt forældrene til danske børn har andre venner end etnisk danskere. Om børnenes socioøkonomiske status er forskellige i de etniske grupper. Om lærerne alle er etnisk danske. Og en helt masse andre parametre.

Birte Pedersen, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen, Viggo Okholm, Markus Lund og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

02/sep/2020

Dejligt, dejligt, dejligt :-) ...

Kærlighed, rummelighed og hjælpsomhed
i daglig praksis ... det kan vi alle lære af :-) ...

Kærlig hilsen
Claus

steen ingvard nielsen

"Vi skal advare, det kan være kraftigt vanedannende, at læse Information" Udtaler Rune Lykkeberg.
Ja, og det kan desværre også være kraftigt vanedannende, at ligge hovedet på blokken.

Jeg tænker, jeg prøver lige teorien af på mig selv! :"Børn bliver oftest venner med dem, der ligner dem selv"
Ja, måske, når der er tale om venskaber mellem mennesker med forskellig etnisk baggrund, men ikke ellers.
Jeg har haft en kammerat med en anden etnisk baggrund som barn, jeg har haft en hustru som kom fra syd-Europa.
Det kræver en masse arbejde til at starte med.
Når man ud på den anden side af det, er det fuldstændigt de samme problemer eller det modsatte man må konfrontere, som folk med samme etniske baggrund skal.

steen ingvard nielsen

Nok så interessant, begge parter skal have interesse i, at nærme sig den anden, ellers kommer det nok aldrig til at fungere og det skal være et gensidigt og ligeværdigt forhold også for, at kunne fungere. Det kan ikke hjælpe, at det ene barn siger til det andet, "du skal integrere dig for, at vi kan være venner, så er det nok ikke ligeværdigt nok.

I så fald må det skyldes politik, lokalkultur og forældrenes opdragelse. Jeg legede som middelklasseknægt altid med arbejderdrenge og 'de mærkelige'. Min ældste ven i dag er adopteret dansk-tamiler. Vores fælles interesse? Vi er/var begge computernørder. Jeg genkender det i hvert fald ikke fra min barndom. Jeg legede med dem der var mest åbenhjertige og mindst med dem der var snobbede og arrogante. Jeg havde også ballademagere som venner i mit tidlige ungdomsliv, men det var mest taktisk for at holde mobningen på afstand. Senere fik jeg en hel omgangskreds af venner fra en privatskole som godt kunne lide hiphop, alkohol og hash. Det ændrer dog ikke ved at jeg boede i et meget hvidt miljø, så det var begrænset hvor mange udlændinge man mødte på sin vej i provinsen. Og der fandtes da helt sikkert racisme, men kriterierne for inklusion og eksklusion var meget snævrere end hudfarve dengang.

Klaus Lundahl Engelholt, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Steffen Gliese og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Vil til gengæld sige at det er en social tragedie at drenge og piger først bliver venner i teenageårene. Så meget intrakønnet forståelse kunne være brolagt uden kønsopdelte skoleaktiviteter og sexistiske fordomme nedarver frs forældre og lærere. En pige fra min klasse badede nøgen i mellemskolealderen under en spejderlejr. Jeg glemmer det aldrig, at hun turde. Hun var godt opdraget. Jeg husker ikke hvad der fik vores indbyrdes forældres ansats til vores venskab til at visne, men det var formentlig min manglende interesse eller prepubertære generthed.

Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jeg er nok også af den opfattelse at børn generelt agerer delvis ud fra voksnes/forældres normer.
Det er ikke så meget er det vi siger,men det vi gør,der sætter de dybeste spor i børns valg og adfærd i en periode.
Forældrene kan sagtens sige leg nu med "Muhammed", samtidig med at de i deres daglige sociale og politiske liv aldrig vil tage et initiativ til at være sammen med vore nye medborgere.

Rolf Andersen, jens peter hansen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der er en hel masse galt med denne undersøgelse.
Fx dette udgangspunkt :

"Det er netop interessant at kigge på 0.-klasse, forklarer hun. For her er alle børnene nemlig som udgangspunkt lige. De er alle nye og indgår endnu ikke i nogen grupper. Det er vanskeligt at lave præcise definitioner af et venskab i forskning, fortæller Sidsel Vive Jensen, som derfor har kigget på de grupperinger, der opstår."

'De er alle nye og indgår endnu ikke i nogen grupper'..

Hallo, hvad med børnehaven?
Mange børn følges ad herfra, forældrene gør en masse ud af, at børnene bevarer deres venskaber.

Desuden :
- Hvem omgås man med i hjemmet?
- Hvor bor man?
- Bliver børn med anden etnisk baggrund inviteret med hjem til leg?
- Bliver de inviteret med til børnefødselsdag?
- Har klassebaggrund ingenting at sige?
Og så videre.

Det er ikke børnene, der vælger, det er oftest forældrene.
Hvis børnene leger med en 'upassende' kammerat, bliver de 'nudget' til at vælge en anden.

Steffen Gliese, Klaus Lundahl Engelholt, Ruth Sørensen, Rolf Andersen, Viggo Okholm og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Nu er det jo også sådan at etniske danske børn ikke bliver inviteret hjem til hjem til fødselsdag, som ikke er nogen stor begivenhed i mange kredse. Desuden må nogle muslimske børn ikke komme til fødselsdag af angst for at ungerne får serveret noget med svin. Mens danske børn sover hos hinanden er dette stort set ukendt hos mange etniske grupper. Det er altså ikke nemt at dyrke et venskab med børn hvis hjemmeadfærd er meget forskellig fra den pæredanske. Jeg havde en klasse hvor børnene kom fra mange forskellige etniske grupper. Der var så at sige ingen der havde været inden for døren hos børn med mellemøstlig baggrund. Alle havde været hos Victor, som havde rødder i Togo. Han var i øvrigt katolik, dvs hans forældre var det, men den åbne gæstfrihed hos ham var fuldstændig ukendt hos de fleste med rødder i mellemøsten.

jens peter hansen

Når man sender sine børn i privatskole så er det formentlig svært at fine en Aisha eller Ahmed som veninde/kammerat, men det er altså heller ikke så let selv om man skulle gå i en blandet klasse. Især omkring puberteten bliver grupperne delt, da pigerne ofte bliver strengt overvåget. Måske er det derfor at mange af dem elsker at gå i skole og gerne vil være der så længe så muligt i lektiecafeen eller på biblioteket. Drengene har større muligheder, men det er ikke sikkert at Anders nogensinde kommer hjem til Ahmed, mens det omvendte er formentlig tilfældet. Da sport ofte er fællesområde har drenge tit gode muligheder for kammeratskab, mens det er de færreste piger der har den frihed.

Jeg synes, at vi af det akademiske forfald, som den udprægede tiltro til statistik har ført til, kan se, at vi bliver dummere og dummere til at forstå de mekanismer, der fører til de pågældende opgørelser.
Vi er nærmest tilbage i en tro på de naturkræfter, som det er lykkedes menneskeheden at sætte sig ud over, med blandede resultater, men på samfundsområdet dog med en enestående succes for civilisationen.
Hver eneste gang man læser disse vulgærdarwinistiske betragtninger, må man klukle - for selve bestræbelsen på at beskrive og beregne modsiger det, man fremlægger.